falco / pixabay |
Lyuba Lulko - pravda.ru / Παρουσίαση Freepen.gr
Η Τουρκία υλοποιεί όλες τις απαιτήσεις που προέρχονται από το Κίεβο
Το μισθωμένο από τη Ρωσία καζακικό πλοίο Zhibek Zholy, με 7.000 τόνους σιτηρών επί του σκάφους, έπρεπε να ξεφορτώσει τα σιτηρά στο λιμάνι του Karasu, από όπου θα μεταφέρονταν στην επαρχία του Ικονίου. Ωστόσο από την 1η Ιουλίου το φορτηγό πλοίο έχει αγκυροβολήσει στην είσοδο του λιμανιού. Η Τουρκία κατέλαβε το πλοίο μετά από αίτημα του Κιέβου. Σύμφωνα με την ουκρανική πλευρά, το σιτάρι φέρεται να ανήκει στην Ουκρανία.
Ο πρεσβευτής της Ουκρανίας στην Άγκυρα Βασίλι Μποντνάρ επεσήμανε την «πλήρη συνεργασία» με την Τουρκία.
«Το πλοίο, το οποίο τώρα παραμένει στην είσοδο του λιμανιού, έχει δεσμευτεί από τις τουρκικές τελωνειακές αρχές», είπε.
Ο τουρκικός Τύπος έχει διαφορετική εξήγηση για το περιστατικό. Το Politikyol.com έγραψε ότι για όσο διάστημα το πλοίο δεν μπορούσε να εισέλθει στο λιμάνι του Karasu λόγω έλλειψης απαραίτητων αδειών, η Ουκρανία ζήτησε από την Τουρκία να καταλάβει το πλοίο.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, το πλοίο θα μπορεί να εισέλθει στο λιμάνι του Karasu και να ξεφορτώσει τα σιτηρά, εάν το Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Εμπορίου και το Υπουργείο Μεταφορών δώσουν σχετική άδεια.
Εάν δεν υπάρχουν οι απαραίτητες άδειες, το πλοίο θα αναχωρήσει από το Karasu για άλλο λιμάνι.
Ωστόσο, το πρόβλημα με την Ουκρανία και την Τουρκία θα παραμείνει στο μέλλον για πολύ καιρό. Τα εδάφη της Ουκρανίας που έχει θέσει υπό έλεγχο η Ρωσία διεξάγουν επί του παρόντος εκστρατείες συγκομιδής. Αυτή η συγκομιδή σιτηρών θα είναι ρωσική, αλλά το Κίεβο δεν πρόκειται να την εγκαταλείψει.
Ο Σεργκέι Μάρκοφ, Διευθυντής του Ινστιτούτου Πολιτικών Σπουδών, δήλωσε στην Pravda. Ru ότι το σιτάρι δεν ανήκε στη Ρωσία ή την Ουκρανία. Ανήκει στους αγρότες που καλλιεργούν την καλλιέργεια, είπε. Το πωλούν σε αγοραστές με τη μορφή εμπορικών εταιρειών. Οι εμπορικές εταιρείες το εξάγουν και το πωλούν στην παγκόσμια αγορά.
Ο εμπειρογνώμονας αξιολογεί τις ενέργειες του Κιέβου ως προσπάθεια «να πεθάνουν από την πείνα οι αγρότες». Ο Σεργκέι Μάρκοφ πιστεύει πως είναι καλύτερο να διαπραγματευτεί κανείς με την Τουρκία.
"Πιστεύω ότι υπάρχουν τέτοιες ευκαιρίες και οι Τούρκοι θα είναι έτοιμοι να το κάνουν. Ο καλύτερος συμβιβασμός εδώ είναι μια επιλογή όταν αυτά τα σιτηρά εξάγονται, ας πούμε, από μεταφορείς σιτηρών υπό τουρκική σημαία", είπε ο πολιτικός επιστήμονας.
«Πρέπει να αγωνιστούμε για να διασφαλίσουμε ότι οι μεταφορείς σιτηρών υπό ρωσική σημαία θα μπορούσαν να ταξιδέψουν με ασφάλεια σε όλο τον κόσμο, αλλά είναι δύσκολο να το πετύχουμε τώρα, αφού οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση διεξάγουν πόλεμο εναντίον της Ρωσίας», πρόσθεσε.
Η Τουρκία μπορεί να κλείσει τον Βόσπορο για τη Ρωσία εντός ενός έτους
Η εξαγωγή σιτηρών, αλλά και υδρογονανθράκων κ.λπ. μέσω του Βοσπόρου έχει γίνει προβληματική τον τελευταίο καιρό καθώς το Κίεβο χάνει εδάφη. Ως εκ τούτου, ο πρωταρχικός στόχος της Ρωσίας είναι να δημιουργήσει εναλλακτικές διαδρομές προς την Ασία, όπου θα ανακατευθυνθούν οι ροές ρωσικών εμπορευμάτων. Δεν είναι τυχαίο πως ο Πούτιν πραγματοποίησε την πρώτη του επίσκεψη στο εξωτερικό μετά την έναρξη της ειδικής επιχείρησης στη Σύνοδο Κορυφής της Κασπίας στο Τουρκμενιστάν.
Στο Τουρκμενιστάν, συζήτησε τη διαδρομή προς την Ινδία μέσω του λεγόμενου διαδρόμου Βορρά - Νότου, γνωστός και ως περσικός διάδρομος, μέσω της Κεντρικής Ασίας και του Ιράν. Την τελευταία φορά ήταν πολύ σημαντικό κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου — όταν μεταφέρθηκαν οι προμήθειες Lend-Lease μέσω του Ιράν στην ΕΣΣΔ.
Η ιδέα συζητείται στη ρωσική κυβέρνηση από το 2000. Το 2002 υπογράφηκε συμφωνία μεταξύ της Ρωσίας, του Ιράν και της Ινδίας για την κατασκευή σιδηροδρόμου και αυτοκινητόδρομου κατά μήκος αυτού του διαδρόμου. Μόνο που σήμερα αυτό το έργο έχει όλες τις πιθανότητες να υλοποιηθεί. Η Ρωσία θα μπορεί να φτάσει στον Περσικό Κόλπο και στον Ινδικό Ωκεανό μέσω της Κασπίας Θάλασσας και του Ιράν για να φτάσει στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στη Σαουδική Αραβία από εκεί.
Η Τουρκία θα διεξαγάγει προεδρικές και βουλευτικές εκλογές σε ένα χρόνο. Λόγω της απότομης πτώσης της οικονομίας, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν χάνει πιθανότητες επανεκλογής και όλοι οι αντίπαλοί του, εάν νικήσουν, θα είναι πολύ πιο μισαλλόδοξοι απέναντι στη Ρωσία.
Επομένως, η Τουρκία μπορεί πράγματι να μπλοκάρει τον Βόσπορο για τη Ρωσία και η Μόσχα θα πρέπει να βιαστεί με εναλλακτικές διαδρομές.