Κρατάνε το τζίρο τους τα σούπερ μάρκετ στο πεντάμηνο του 2022, παρά το ευρύτερα πληθωριστικό περιβάλλον και τις ανατιμήσεις στα προϊόντα αλλά και στις περισσότερες κατηγορίες ανελαστικών δαπανών που βαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI.
Από: capital.gr / Του Γιώργου Λαμπίρη
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία τα σούπερ μάρκετ ο τζίρο τους διατηρείται σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, λόγω των ανατιμήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στα βασικά καταναλωτικά αγαθά που διαθέτουν στα καταστήματά τους οι αλυσίδες.
Έτσι, οι πωλήσεις σε αξία κατά το φετινό πεντάμηνο, είναι μειωμένες κατά μόλις 0,7%, ποσοστό που ωστόσο διαμορφώνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο λόγω της αύξησης των τιμών που με τη σειρά τους ενισχύουν και το συνολικό τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών στα σούπερ μάρκετ. Όπως χαρακτηριστικά λέει στο Capital.gr ο γενικός διευθυντής της IRI Hellas, Τάκης Μπορέτος, το καταναλωτικό κοινό παρά τις ανατιμήσεις συνεχίζει να δαπανά χρήματα στα σούπερ μάρκετ. Η μεσοσταθμική αύξηση τιμών σε όλες τις κατηγορίες αγαθών σύμφωνα με την IRI στο πεντάμηνο του έτους, ανέρχεται στο 2,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2021. Η συνολική αξία πωλήσεων σε επίπεδο πενταμήνου ήταν 3,33 δισεκατομμύρια ευρώ στο πεντάμηνο, από 3,34 εκατομμύρια ευρώ που είχε διαμορφωθεί αντίστοιχα στο πεντάμηνο του 2021.
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία τα σούπερ μάρκετ ο τζίρο τους διατηρείται σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, λόγω των ανατιμήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στα βασικά καταναλωτικά αγαθά που διαθέτουν στα καταστήματά τους οι αλυσίδες.
Έτσι, οι πωλήσεις σε αξία κατά το φετινό πεντάμηνο, είναι μειωμένες κατά μόλις 0,7%, ποσοστό που ωστόσο διαμορφώνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο λόγω της αύξησης των τιμών που με τη σειρά τους ενισχύουν και το συνολικό τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών στα σούπερ μάρκετ. Όπως χαρακτηριστικά λέει στο Capital.gr ο γενικός διευθυντής της IRI Hellas, Τάκης Μπορέτος, το καταναλωτικό κοινό παρά τις ανατιμήσεις συνεχίζει να δαπανά χρήματα στα σούπερ μάρκετ. Η μεσοσταθμική αύξηση τιμών σε όλες τις κατηγορίες αγαθών σύμφωνα με την IRI στο πεντάμηνο του έτους, ανέρχεται στο 2,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2021. Η συνολική αξία πωλήσεων σε επίπεδο πενταμήνου ήταν 3,33 δισεκατομμύρια ευρώ στο πεντάμηνο, από 3,34 εκατομμύρια ευρώ που είχε διαμορφωθεί αντίστοιχα στο πεντάμηνο του 2021.
Πτώση του όγκου πωλήσεων κατά 3,1% στο πεντάμηνο
Την ίδια στιγμή, πτωτικά κατά 3,1% σε τεμάχια πωλήσεων ως προς τα προϊόντα πρώτης ανάγκης κινήθηκαν τα σούπερ μάρκετ στο φετινό πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου και σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό πεντάμηνο. Η εικόνα αυτή είναι σαφώς περισσότερο αντιπροσωπευτική ως προς την πραγματική εξέλιξη των πωλήσεων των προϊόντων, καθώς δείχνει συρρίκνωση της καταναλωτικής κίνησης.
Ο Μάιος ως επιμέρους μήνας κατέγραψε αύξηση κατά περίπου 5% σε τεμάχια προϊόντων που πουλήθηκαν και κατά 9,8% σε τζίρο στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, λόγω του ότι ο φετινός πέμπτος μήνας του έτους είχε μία ημέρα περισσότερη σε σχέση με πέρυσι, καθώς και λόγω αυτού που προαναφέραμε, ότι δηλαδή παρά τις ανατιμήσεις ο κόσμος συνεχίζει να αγοράζει από τα σούπερ μάρκετ. Θα θυμίσουμε πάντως ότι είχε προηγηθεί ένας έντονα αρνητικός Απρίλιος, όπου η πτώση σε όγκο πωλήσεων άγγιξε το 10% και σε αξία πωλήσεων το 6,5%.
Πωλήσεις σε αξία ανά κατηγορία προϊόντων
Εάν εξετάσει κανείς επιμέρους κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών που διατίθενται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στο πεντάμηνο του 2022 τα συσκευασμένα τρόφιμα αύξησαν τις πωλήσεις τους σε αξία κατά 3,2%, τα σνακ κατά 1,2%, ενώ τα γαλακτοκομικά στο σύνολό τους έχασαν 2,1% των πωλήσεών τους και τα κατεψυγμένα τρόφιμα 2,2%.
Οι πωλήσεις σε αξία (Πεντάμηνο 2022 – Πεντάμηνο 2021)
Συσκευασμένα τρόφιμα: 3,2%
Σνακ: 1,2%
Γαλακτοκομικά: -2,1%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: -2,2%
Μαγειρικά συμπληρώματα: 4,8%
Μη αλκοολούχα ποτά: -0,1%
Αλκοολούχα: -12,2%
Προϊόντα προσωπικής περιποίησης: -4,4%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: 2,8%
Καθαριστικά σπιτιού: -3,2%
Λοιπά προϊόντα σπιτιού: -5,8%
Βουτιά σε πολλές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών ως προς τις πωλήσεις τους σε τεμάχια
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε την πτώση που καταγράφεται στις παραπάνω κατηγορίες αγαθών σε όρους ποσοτήτων, διότι όπως προαναφέραμε οι αυξήσεις τιμών, είναι αυτές που κρατούν και το τζίρο τους στα επίπεδα που είδαμε προηγουμένως, ενώ οι πωλήσεις σε τεμάχια είναι αντιπροσωπευτικές ως προς την εικόνα της αγοράς. Έτσι, εάν δούμε τις ποσότητες που πουλήθηκαν στο πεντάμηνο ανά κατηγορία, τα γαλακτοκομικά έχασαν το 6,8% των πωλήσεών τους και τα κατεψυγμένα το 6,1%, ενώ τα μαγειρικά συμπληρώματα το 3,4% και τα αλκοολούχα το 13,5%.
Πωλήσεις σε τεμάχια (Σύγκριση πενταμήνου 2022-πενταμήνου 2021)
Συσκευασμένα τρόφιμα: 1,5%
Σνακ: -0,7%
Γαλακτοκομικά: -6,8%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: -6,1%
Μαγειρικά συμπληρώματα: -3,4%
Μη αλκοολούχα ποτά: -1,5%
Αλκοολούχα: -13,5%
Προϊόντα προσωπικής φροντίδας: -7,2%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -5,1%
Καθαριστικά σπιτιού: -8,1%
Λοιπά προϊόντα σπιτιού: -8,3%