Φατίχ Γιουρτσέβερ* - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Μετά τη συνάντηση της Κωνσταντινούπολης, τα μέρη αναμένεται να υπογράψουν συμφωνία για τη δημιουργία του διαδρόμου σιτηρών. Με τη μεσολάβηση του Ερντογάν, η συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας για μεταφορά ουκρανικών σιτηρών από το λιμάνι της Οδησσού στη διεθνή αγορά μέσω του διαδρόμου σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας θα καταγραφεί ως κέρδος για τον Ερντογάν, καθώς θα αμβλύνει την παγκόσμια επισιτιστική κρίση. Ωστόσο, η Ουκρανία ισχυρίζεται πως η Τουρκία αγοράζει κλεμμένα ουκρανικά σιτηρά από τη Ρωσία.
Πώς η κυβέρνηση Ερντογάν, η οποία επιμένει ότι ακολουθεί μια ισορροπημένη πολιτική μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, γίνεται ο αγοραστής ουκρανικών σιτηρών που κατασχέθηκαν παράνομα από τη Ρωσία; Πώς λειτουργεί το σύστημα;
Η Ρωσία μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος των σιτηρών της Ουκρανίας από την κατεχόμενη περιοχή με φορτηγά στην Κριμαία για εξαγωγή. Οι δορυφορικές εικόνες που διανέμονται από το Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) δείχνουν ουρές φορτηγών και η κίνηση από το κατεχόμενο τμήμα της Ουκρανίας προς την Κριμαία αυξάνεται. Ο Ανατόλι Τσούρκιν, επικεφαλής μιας εταιρείας φορτηγών στην Κριμαία και πρώην υπάλληλος μεταφορών στην Κριμαία, διορισμένος από το Κρεμλίνο, ισχυρίζεται πως κατασκευάζονται περισσότερα σημεία διέλευσης για την αυξανόμενη κυκλοφορία προς την Κριμαία από άλλες περιοχές της κατεχόμενης Ουκρανίας. «Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σημεία διέλευσης είναι έτοιμα να χειριστούν 100 φορτηγά την ημέρα, αλλά αυτή τη στιγμή υπάρχουν 400 [φορτηγά]», είπε.
Η επόμενη στάση για τα σιτηρά είναι ο τερματικός σταθμός Avlyita στη Σεβαστούπολη της Κριμαίας. Οι Ρώσοι καπετάνιοι απενεργοποιούν τις συσκευές του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS) των πλοίων που μεταδίδουν τον αριθμό και τη θέση του IMO (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) στην ανοιχτή θάλασσα πριν εισέλθουν στο λιμάνι της Σεβαστούπολης, έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η τοποθεσία και τα στοιχεία ταυτότητας του σκάφους για να μην παρακολουθούνται κατά τη φόρτωση σιτηρών στα πλοία.
Σύμφωνα με μια έκθεση της 5ης Ιουνίου 2022 στους New York Times, «Στα μέσα Μαΐου, οι Ηνωμένες Πολιτείες έστειλαν προειδοποίηση σε 14 χώρες, κυρίως στην Αφρική, ότι ρωσικά φορτηγά πλοία έφευγαν από λιμάνια κοντά στην Ουκρανία φορτωμένα με αυτό που μήνυμα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ περιγράφεται ως «κλεμμένα ουκρανικά σιτηρά». Τρία ρωσικά πλοία, τα Matros Pozynich, Matros Koshka και Mikhail Nenashev, ήταν ύποπτα για μεταφορά κλεμμένων ουκρανικών σιτηρών. Στις 13 Ιουνίου 2022, η Γενική Εισαγγελία της Ουκρανίας ζήτησε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης της Τουρκίας να ερευνήσει τα τρία πλοία και να παράσχει αποδεικτικά στοιχεία για τη μεταφορά σιτηρών που φέρεται να έχουν κλαπεί από πρόσφατα κατεχόμενα ουκρανικά εδάφη όπως η Χερσώνα.
Η Γενική Εισαγγελία της Ουκρανίας ισχυρίστηκε ότι τα πλοία ήταν καθ' οδόν από τον κεντρικό τερματικό σταθμό σιτηρών της Κριμαίας στη Σεβαστούπολη τον Απρίλιο και το Μάιο και προέτρεψε την Άγκυρα να λάβει έγγραφα σχετικά με το φορτίο τους και την άφιξή τους στα τουρκικά λιμάνια. Για να κρατήσουν μυστική τη θέση τους, τα πλοία απενεργοποίησαν το AIS τους ενώ ελλιμενίζονταν στον τερματικό σταθμό σιτηρών Avlyita στο λιμάνι της Σεβαστούπολης. Δεδομένου ότι η Τουρκία δεν αναγνωρίζει επίσημα την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία, δεν επιτρέπει στα εμπορικά πλοία που φεύγουν από τα λιμάνια της χερσονήσου της Κριμαίας να εισέλθουν στα λιμάνια της. Ως προς αυτό, το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο των Περιφερειών της Κωνσταντινούπολης και του Μαρμαρά, του Αιγαίου, της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας εξέδωσε εγκύκλιο το 2017. Και τα τρία πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου — Mikhail Nenashev, Matros Pozynich και Matros Koshka — ανήκουν σε θυγατρική μιας υπό κυρώσεις από τη Δύση, Ρωσικής κρατικής εταιρείας, United Shipbuilding Corporation, σύμφωνα με το Equasis, μια βάση δεδομένων ναυτιλίας. Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, δήλωσε πως η Τουρκία ερευνά τους ισχυρισμούς της Ουκρανίας ότι τα σιτηρά της έχουν κλαπεί από τη Ρωσία και πωλούνται σε τρίτες χώρες μέσω τουρκικών λιμανιών. «Η Τουρκία δε θα επέτρεπε ποτέ να έρθουν σε εμάς κλεμμένα ουκρανικά σιτηρά», είπε.
Ένα από τα τρία πλοία, το Mikhail Nenashev, βρισκόταν στον τερματικό σταθμό σιτηρών Avlyita της Σεβαστούπολης από τις 14 έως τις 16 Ιουνίου, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες που κατέγραψε το Planet Labs PBC. Αυτός ο ιδιωτικός χειριστής δορυφόρων δείχνει το πλοίο να είναι ελλιμενισμένο δίπλα σε σιλό σιτηρών με γερανούς να υψώνονται πάνω. Το σκάφος έφτασε οκτώ ημέρες αργότερα στο λιμάνι MMK Atakas στο İskenderun της Τουρκίας, το οποίο εκμεταλλεύεται ο Ρώσος ολιγάρχης Viktor Rashnikov, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Refinitiv Eikon.
Από το Μάρτιο, το Mikhail Nenashev επισκέφτηκε τον τερματικό σταθμό σιτηρών της Σεβαστούπολης τουλάχιστον άλλες τρεις φορές πριν φτάσει στην Τουρκία πέντε έως 15 ημέρες αργότερα, δείχνουν δορυφορικές εικόνες και δεδομένα παρακολούθησης σκαφών. Σε μια περίπτωση, το πλοίο ξεφόρτωσε 27.000 τόνους σίτου στις 22 Απριλίου στο τουρκικό λιμάνι Derince, που εκμεταλλεύεται η Safi Holding, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon, τα οποία δείχνουν πως το φορτίο φορτώθηκε στη Σεβαστούπολη της Κριμαίας.
Οι λιμενικές αρχές της MMK Atakas δεν απάντησαν στις ερωτήσεις του Reuters σχετικά με τις αποστολές ή τις προφυλάξεις που ελήφθησαν υπό το φως των ουκρανικών αξιώσεων. Αντίθετα, οι λιμενικές αρχές του Derince επιβεβαίωσαν ότι είχαν δεχθεί «ρωσικά πλοία που μετέφεραν σιτηρά».
Η Ουκρανία κατηγόρησε τη Ρωσία πως έκλεψε τα σιτηρά της κατά τη διάρκεια της εισβολής και ότι απέκλεισε τα λιμάνια της για να αποτρέψει την έξοδο των σιτηρών από τη χώρα, συμβάλλοντας σε μια παγκόσμια επισιτιστική κρίση. Δορυφορικές φωτογραφίες και δεδομένα GPS υποστηρίζουν την κατηγορία ότι η Ρωσία μετέφερε σιτηρά από την Ουκρανία μέσω του λιμανιού της Σεβαστούπολης της Κριμαίας, την οποία η Μόσχα αρνείται. Τα λιμάνια του MMK και του Derince ήταν μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούσαν τα πλοία για την εκφόρτωση σιτηρών που φέρεται να είχαν κλαπεί από την Ουκρανία.
Όπως αναφέρουν οι ισχυρισμοί, η κυβέρνηση Ερντογάν συνεργάστηκε με τη Ρωσία στο εμπόριο ουκρανικών σιτηρών επιτρέποντας σε εμπορικά πλοία που μεταφέρουν σιτηρά από το λιμάνι της Σεβαστούπολης να εισέλθουν στα τουρκικά λιμάνια, κάτι που αντίκειται στην εγκύκλιο που δημοσιεύτηκε από την Istanbul and Marmara, Aegean, Mediterranean and Black Ναυτιλιακό Επιμελητήριο Θαλασσίων Περιφερειών το 2017.
Από την άλλη, ο Ερντογάν μεσολαβεί με αξιωματούχους του ΟΗΕ για τη δημιουργία ενός διαδρόμου σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, ώστε τα ουκρανικά σιτηρά να μπορούν να φτάσουν στις παγκόσμιες αγορές. Υπάρχει μια μεγάλη τουρκική παροιμία που εξηγεί τις προσπάθειες του Ερντογάν να συνεργαστεί με τη Ρωσία στο εμπόριο κλεμμένων ουκρανικών σιτηρών, ενώ προσπαθεί να δημιουργήσει έναν διάδρομο σιτηρών: «Φάε το αρνί με τον λύκο και κλάψε με τον βοσκό».
* Ο Fatih Yurtsever είναι πρώην αξιωματικός του ναυτικού στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο για λόγους ασφαλείας.