Από τη Felicity Bradstock για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Πολλοί ειδικοί ανησυχούν ότι εάν η ΕΕ ταξινομήσει το λίθιο ως επικίνδυνη ουσία, θα μπορούσε να καθυστερήσει την πρόοδο που σημειώνεται στην ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας. Με τις κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη να παλεύουν να εξισορροπήσουν την ενεργειακή ασφάλεια με μια ταχεία μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε ανανεώσιμες εναλλακτικές πηγές, οι νέοι κανονισμοί θα μπορούσαν να το καταστήσουν κάπως πιο δύσκολο.
Η Ευρώπη γίνεται γρήγορα κόμβος για ηλεκτρικά οχήματα (EVs), συναγωνιζόμενη με την Ασία για την ανάπτυξη των πιο αποτελεσματικών ηλεκτρικών οχημάτων με τη μεγαλύτερη εμβέλεια καθώς η αγορά επεκτείνεται. Αρκετές χώρες έχουν ήδη ανακοινώσει την απαγόρευση της πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) τη δεκαετία του 2030 και πολλές βιομηχανικές ομάδες φοβούνται πως η κίνηση της σήμανσης θα μπορούσε να εμποδίσει αυτές τις προσπάθειες. Η Κίνα κυριαρχεί στον τομέα των EV τα τελευταία χρόνια, καθιερώνοντας γρήγορα τη βιομηχανία λιθίου και τις ικανότητές της στην κατασκευή μπαταριών για να εδραιώσει τη θέση της στην παγκόσμια αγορά. Ωστόσο, η Ευρώπη έχει σταδιακά επεκτείνει τη θέση της στην αγορά μπαταριών για να καλύψει την ευρωπαϊκή ζήτηση καθώς αυξάνεται η απορρόφηση.
Επιστολή από επτά βιομηχανικούς ομίλους – την Ευρωπαϊκή Ένωση Ανακύκλωσης Μπαταριών, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Γεωθερμικής Ενέργειας, τη Eurobat, την Eurometaux, την Euromines, τη Διεθνή Ένωση Λιθίου και την Recharge– στάλθηκε στους νομοθέτες της ΕΕ εκφράζοντας τη «βαθιά ανησυχία» τους για πρόταση της Ευρωπαϊκής επιτροπής αξιολόγησης κινδύνου του Οργανισμού Χημικών Προϊόντων (ECHA) που είχε ως στόχο την επισήμανση τριών ενώσεων λιθίου ως επικίνδυνων για την ανθρώπινη υγεία . Οι ενώσεις περιλαμβάνουν ανθρακικό λίθιο, χλωρίδιο και υδροξείδιο. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του 2022 ή στις αρχές του 2023.
Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου υποστηρίζουν ότι τα επιστημονικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη λήψη της απόφασης είναι αδύναμα. Αν και η ταξινόμηση δεν απαγορεύει την εισαγωγή προϊόντων λιθίου, θα μπορούσε να σημαίνει υψηλότερες τιμές λόγω αυστηρότερων κανονισμών επεξεργασίας, συσκευασίας και αποθήκευσης. Θα μπορούσε επίσης να επιτρέψει σε χώρες χωρίς αυτούς τους κανονισμούς να μειώσουν το κόστος παραγωγής φθηνότερων προϊόντων λιθίου, καθιστώντας τις αγορές τους πιο ανταγωνιστικές.
Η επιστολή αναφέρει: «Η Ευρώπη βρίσκεται σε μια κρίσιμη περίοδο της ενεργειακής της μετάβασης, που χρειάζεται να τονώσει νέες επενδύσεις σε μια πλήρη αλυσίδα αξίας μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να είναι περήφανη για την πραγματική βιομηχανική επιτυχία στην ήδη κινητοποίηση υψηλών επιπέδων επενδύσεων σε νέα γιγα-εργοστάσια μπαταριών. Η διαφαινόμενη πρόκληση του είναι τώρα να εξασφαλίσει τα μέταλλα της μπαταρίας που θα είναι σε πολύ μικρή ποσότητα τα επόμενα 15 χρόνια». Προσθέτοντας: «Αυτός είναι ένας αγώνας όπου η Ευρώπη παίζει να καλύψει τη διαφορά της Κίνας, η οποία βρίσκεται ήδη πάνω από μια δεκαετία μπροστά, ελέγχει τώρα τις περισσότερες παγκόσμιες επεξεργασίες για λίθιο και άλλα μέταλλα μπαταριών».
Αλλά η κίνηση της ΕΕ δεν εμποδίζει ορισμένες χώρες να αναπτύξουν τις ικανότητές τους στην κατασκευή μπαταριών. Ο γίγαντας πετρελαίου και φυσικού αερίου της Νορβηγίας Equinor ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα εξαγοράσει την εταιρεία ανάπτυξης αποθήκευσης μπαταριών East Point Energy με έδρα τις ΗΠΑ, αναλαμβάνοντας έναν αγωγό 4,1 gigawatt αποθήκευσης μπαταριών πρώιμου έως μεσαίου σταδίου που επικεντρώνονται στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. Η αγορά αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους
ΗEquinor δήλωσε ότι «η αποθήκευση μπαταριών θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση, καθώς ο κόσμος αυξάνει το μερίδιό του στη διακοπτόμενη ανανεώσιμη ενέργεια». Η εταιρεία πρόσθεσε: «Η αποθήκευση μπαταριών είναι το κλειδί για την περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μπορεί να συμβάλει στην σταθεροποίηση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και να βελτιώσει την ασφάλεια του εφοδιασμού».
Με μεγαλύτερο αριθμό εργοστασίων κυψελών μπαταριών που ανακοινώνονται, η Ευρώπη βιώνει μια τεράστια έκρηξη. Αρκετά εργοστάσια κατασκευής κυψελών μπαταριών κλίμακας γιγαβάτ ανακοινώθηκαν τον περασμένο χρόνο και αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλα, δίνοντάς του τη δυνατότητα να γίνει παγκόσμιος κόμβος για την παραγωγή μπαταριών.
Στην πραγματικότητα, η αγορά μπαταριών EV της Ευρώπης αναμένεται να φτάσει σε αξία 94,41 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2029, με CAGR 45,8 τοις εκατό μεταξύ 2022 και 2029. Η μεγαλύτερη απορρόφηση EV θα υποστηρίξει την ανάπτυξη της αγοράς μπαταριών. Εκτός από σημαντικά επίπεδα ιδιωτικών επενδύσεων από εταιρείες όπως η Tesla και αρκετές ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πολλές κυβερνήσεις των κρατών υποστηρίζουν την ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών. Το 2017, η ΕΕ ίδρυσε την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών για την κατασκευή, την υποδομή φόρτισης και την απορρόφηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μετά από αυτό, το 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε χρηματοδότηση 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την επιδότηση της Tesla, της BMW και άλλων εταιρειών που επιθυμούν να παράγουν μπαταρίες στην Ευρώπη.
Ενώ η εισαγωγή νέων κανονισμών από την ΕΕ που χαρακτηρίζει το λίθιο ως επιβλαβές μπορεί να αυξήσει την τιμή της παραγωγής προϊόντων λιθίου, είναι απίθανο να αποτρέψει τις εταιρείες από το να επενδύσουν στους τομείς των μπαταριών τους. Με την απορρόφηση ηλεκτρικών οχημάτων να αυξάνεται σημαντικά από έτος σε έτος στην Ευρώπη, η περιοχή αναμένεται να γίνει γρήγορα κόμβος κατασκευής μπαταριών. Ωστόσο, οι αυξημένοι περιορισμοί στο λίθιο θα μπορούσαν να καταστήσουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών λιγότερο ανταγωνιστική, αν συνεπάγεται αύξηση του κόστους.