Η δουλειά του Πολεμικού Ναυτικού δεν θα σταματήσει την επόμενη της ανακοίνωσης των κορβετών ή με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Το ναυτικό διεξάγει έναν διαρκή αγώνα δρόμου, ανάμεσα στην αλμύρα, τα προβλήματα, τα κύματα και την αγωνία των πληρωμάτων του, να διατηρήσουν επιχειρησιακά όλα τα υφιστάμενα μέσα.
Από: hellasjournal.com - Ρεπορτάζ Γ.Σ.
Αυτό σημαίνει πως χτίζοντας μέρα με τη μέρα το μέλλον της ναυτικής ιστορικής συνέχειας του όπλου, στο ναυτικό προχωρούν ήδη στα προκαταρτικά βήματα που αφορούν την αναβάθμιση των υποβρύχιων «φαντασμάτων» του στόλου.
«Το άρθρο 130 έχει να κάνει με το αντίστοιχο πρόγραμμα αλλά για τη συνέχιση ναυπηγικών εργασιών, συντήρηση και υποστήριξη στα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Με το άρθρο 26 του νόμου 4258/14 είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωση των εν λόγω εργασιών και δοκιμών από το Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ.
Για την ολοκλήρωση λοιπόν των εναπομεινασών εργασιών και δοκιμών εν πλω και την επιχειρησιακή απόδοση των υποβρυχίων απαιτείται επιπλέον παράταση και χρηματοδότηση, καθώς οι προηγούμενες παρατάσεις είχαν χορηγηθεί, η προηγούμενη παράταση μάλλον είχε χορηγηθεί για έξι μήνες μέχρι και τον Ιούνιο του 2022.»
- Και μπορεί όλα τα βλέμματα να είναι στραμμένα, αρχικά στην έναρξη του MLU των φρεγατών ΜΕΚΟ και την τελική απόφαση για τις τέσσερις νέες κορβέτες η οποία πιθανολογείται πως θα γίνει τον Σεπτέμβριο, πλην όμως στο ναυτικό Επιτελείο θεωρούν αναγκαίο το να μην χαθεί σε καμία περίπτωση το προβάδισμα που υπάρχει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Αυτό σημαίνει πως χτίζοντας μέρα με τη μέρα το μέλλον της ναυτικής ιστορικής συνέχειας του όπλου, στο ναυτικό προχωρούν ήδη στα προκαταρτικά βήματα που αφορούν την αναβάθμιση των υποβρύχιων «φαντασμάτων» του στόλου.
- Τα υποβρύχια κλάσης «Πανανικολής» ή αλλιώς τύπου 214 έδειξαν με κάθε τρόπο την αξία τους ως όπλα που κάνουν τη διαφορά και τώρα για να διατηρηθεί αυτή, το ναυτικό σχεδιάζει την επόμενή τους μέρα. Μόλις πριν λίγες ώρες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στα ναυπηγεία της Ελευσίνας αλλά και σε εκείνα του Σκαραμαγκά, αυτά δηλαδή που έχτισαν τα 214.
«Το άρθρο 130 έχει να κάνει με το αντίστοιχο πρόγραμμα αλλά για τη συνέχιση ναυπηγικών εργασιών, συντήρηση και υποστήριξη στα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Με το άρθρο 26 του νόμου 4258/14 είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωση των εν λόγω εργασιών και δοκιμών από το Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ.
Για την ολοκλήρωση λοιπόν των εναπομεινασών εργασιών και δοκιμών εν πλω και την επιχειρησιακή απόδοση των υποβρυχίων απαιτείται επιπλέον παράταση και χρηματοδότηση, καθώς οι προηγούμενες παρατάσεις είχαν χορηγηθεί, η προηγούμενη παράταση μάλλον είχε χορηγηθεί για έξι μήνες μέχρι και τον Ιούνιο του 2022.»
Το επόμενο εξελικτικό βήμα στον στόλο
Μπορεί να έχουμε το καλύτερο υποβρύχιο με αναερόβια πρόωση στον κόσμο, αλλά η τεχνολογία τρέχει και δεδομένης της ηλικίας των πλοίων έρχεται ο καιρός για ένα πραγματικό MLU ώστε να μην φτάσουμε σε φαινόμενα ΜΕΚΟ και προβληματισμούς αναβάθμισης κοντά στο πέρας του επιχειρησιακού βίου.
Οι «Υποβρύχιοι» όπως σημειώνεται, έχοντας δείξει εξαιρετικές αρετές στην επιλογή αλλά κ τη γρήγορη ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών εξετάζουν τις βέλτιστες λύσεις τόσο στο MLU όσο και στην επιλογή νέου υποβρυχίου, ακόμη και υπό περιορισμούς στον προϋπολογισμό και με την πίεση που προκαλούν τα χρόνια «αδράνειας» που επέβαλε η πολυετής οικονομική κρίση. Είναι οι ίδιοι πού ενεργοποίησαν τα υποβρύχια τύπου 214 όταν το πρόγραμμα είχε περιέλθει σε τέλμα, που αποτέλεσαν φόβητρο το 2020 και που κράτησαν ζωντανά και αξιόμαχα τα υποβρύχια 209.
Τα υποβρύχια τύπου 209, το καλύτερο συμβατικό που είχε αγοράσει η Ελλάδα αναβαθμίστηκε, λίγα χρόνια μετά την 15ετία. Τα τύπου «Γλαύκος» με το πρόγραμμα Νεπτούν 1 , 23 χρόνια μετά την αγορά του πρώτου έγινε η αναβάθμιση. Και πλέον θεωρείται το πιο πετυχημένο πρόγραμμα καθώς τα υποβρύχια αυτά βρίσκονται ακόμη σε ενέργεια πλήρως επιχειρησιακά.
Το πρώτο 214, ο «Παπανικολής» κατασκευάστηκε το 2006, παρελήφθη όμως το 2010. Κι εδώ ας επισημάνουμε πως όλες οι πηγές εκείνο που εξηγούν είναι πως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε πως η τεχνολογία που έχει αυτό το πλοίο είναι περίπου της δεκαετίας του 2000 αρχές, ίσως και λίγο νωρίτερα αν λάβουμε υπόψιν μας το πότε μπήκαν οι υπογραφές της συμφωνίας.
Μπορεί να έχουμε το καλύτερο υποβρύχιο με αναερόβια πρόωση στον κόσμο, αλλά η τεχνολογία τρέχει και δεδομένης της ηλικίας των πλοίων έρχεται ο καιρός για ένα πραγματικό MLU ώστε να μην φτάσουμε σε φαινόμενα ΜΕΚΟ και προβληματισμούς αναβάθμισης κοντά στο πέρας του επιχειρησιακού βίου.
Οι «Υποβρύχιοι» όπως σημειώνεται, έχοντας δείξει εξαιρετικές αρετές στην επιλογή αλλά κ τη γρήγορη ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών εξετάζουν τις βέλτιστες λύσεις τόσο στο MLU όσο και στην επιλογή νέου υποβρυχίου, ακόμη και υπό περιορισμούς στον προϋπολογισμό και με την πίεση που προκαλούν τα χρόνια «αδράνειας» που επέβαλε η πολυετής οικονομική κρίση. Είναι οι ίδιοι πού ενεργοποίησαν τα υποβρύχια τύπου 214 όταν το πρόγραμμα είχε περιέλθει σε τέλμα, που αποτέλεσαν φόβητρο το 2020 και που κράτησαν ζωντανά και αξιόμαχα τα υποβρύχια 209.
Τα υποβρύχια τύπου 209, το καλύτερο συμβατικό που είχε αγοράσει η Ελλάδα αναβαθμίστηκε, λίγα χρόνια μετά την 15ετία. Τα τύπου «Γλαύκος» με το πρόγραμμα Νεπτούν 1 , 23 χρόνια μετά την αγορά του πρώτου έγινε η αναβάθμιση. Και πλέον θεωρείται το πιο πετυχημένο πρόγραμμα καθώς τα υποβρύχια αυτά βρίσκονται ακόμη σε ενέργεια πλήρως επιχειρησιακά.
- Αυτά τα πλοία ζήσαν τόσο πολύ και είναι στοιχειωδώς ανταγωνιστικά επειδή είχε γίνει ένα MLU πολύ καλό και δυνατό, επισημαίνεται από αρμόδιες πηγές.
Το πρώτο 214, ο «Παπανικολής» κατασκευάστηκε το 2006, παρελήφθη όμως το 2010. Κι εδώ ας επισημάνουμε πως όλες οι πηγές εκείνο που εξηγούν είναι πως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε πως η τεχνολογία που έχει αυτό το πλοίο είναι περίπου της δεκαετίας του 2000 αρχές, ίσως και λίγο νωρίτερα αν λάβουμε υπόψιν μας το πότε μπήκαν οι υπογραφές της συμφωνίας.
Ο σχεδιασμός των «υποβρύχιων» στελεχών…
Στο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποβρυχίων εκείνο που εξετάζουν οι Επιτελείς του ναυτικού και συγκεκριμένα αυτού του τόσο ιδιαίτερου, αθέατου, όπλου είναι να υπάρξει αναβάθμιση του sonar κυρίως σ’ ότι έχει να κάνει με την επεξεργασία του σήματος. Παράλληλα τα νέα υδρόφωνα με την δυνατότητα κατά την αναβάθμιση να γίνει επεξεργασία και στο λογισμικό του sonar φέρνει επιπλέον κέρδη τόσο στην εμβέλεια δράσης, όσο και στον εντοπισμό που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 40% επιπλέον.
- Τα οπτικά συστήματα είναι ένας ακόμη τομέας που εκτός του γεγονότος πως η τεχνολογία καλπάζει, απαιτείται υποστήριξη για το μέλλον. Άρα ο ιστός Optronic αλλά και το ιδιαίτερα σύγχρονο περισκόπιο των 214 μπαίνουν κι αυτά στην ίδια διαδικασία, παρά το γεγονός πως πρόκειται για εξαιρετικής ποιότητας εργαλεία. Οι δορυφορικές επικοινωνίες θεωρείται επίσης κάτι το επιβεβλημένο στο σύγχρονο θέατρο ναυτικών επιχειρήσεων.
Και ένα άλλο κομμάτι που κάνει τη διαφορά στον βυθό του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι το σύστημα αναερόβιας πρόωσης, όπου με την αναβάθμιση θα ρθει και η ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία.
Στη ναυτική προοπτική ωστόσο πέραν των νέων τορπιλών που έχει αγοράσει το Πολεμικό Ναυτικό και που πρόκειται να ενσωματωθούν το επόμενο διάστημα στα υποβρύχια του στόλου, οι «υποβρύχιοι» βλέπουν και πως στο μέλλον εκείνο που χρειάζεται είναι να διαθέτουν το δικό τους μακρύ δόρυ έναντι της ουσιαστικής απειλής, η οποία σε καμία περίπτωση δεν έρχεται από την επιφάνεια της θάλασσας ή τον βυθό.
- To γερμανικό σύστημα εκτόξευσης αντί-ανθυποβρυχιακής απειλής από αέρος έχει ήδη δοκιμαστεί σε υποβρύχια τύπου 212 κι όπως λέγεται και καταγράφουν οι Επιτελείς του ναυτικού, το σύστημα αυτό πρόκειται να ενσωματώνουν και τα τουρκικά 214.
Δεδομένου πως η κύρια απειλή για ένα υποβρύχιο είναι τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα και αεροσκάφη ναυτικών επιχειρήσεων το ναυτικό εξετάζει κι αυτή την παράμετρο κατά τη μελλοντική αναβάθμιση των 214, ώστε το υποβρύχιο να είναι θωρακισμένο και εξοπλισμένο με πυραύλους βυθού- αέρος οι οποίοι κρατούν μέσω οπτικής ίνας επικοινωνία με τον χειριστή της κονσόλας μέχρι να βληθεί το εναέριο μέσο που απειλεί το υποβρύχιο.
Το ναυτικό Επιτελείο προσπαθεί το επόμενο εξελικτικό του άλμα στο μέλλον να συνδυάσει την αναβάθμιση των 214, με την αγορά, αρχικά δυο συν δυο υποβρυχίων και με αυτό τον τρόπο να καταφέρει να έχει ένα υπερδεκαετές υποβρύχιο πλεονέκτημα έναντι στην αναθεωρητική πολιτική της Τουρκίας η οποία επιζητεί με κάθε τρόπο το θερμό επεισόδιο.