Από: capital.gr - Της Ελένης Μπότα
1. Γραμμή 4 του Μετρό
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα αποσυμφορήσει πολλές περιοχές του κέντρου, είναι η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.
Το πρώτο τμήμα Γραμμής 4 του Μετρό "Άλσος Βεΐκου – Γουδή”, έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας.
Η νέα γραμμή, που θα έχει 15 σταθμούς, θα εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό υποδομών: Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Οργανισμούς, Υπουργεία, Μουσεία. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το φθινόπωρο που θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρέατος δίπλα στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο, θα έχουν φτάσει και τα νέα υπερσύγχρονα ΤΒΜ (μετροπόντικες), που κατασκευάζονται εν τω μεταξύ στη Γερμανία. Ο ένας μετροπόντικας θα ξεκινήσει από το φρέαρ της Κατεχάκη, ο δεύτερος από το φρέαρ της Βεΐκου και θα "συναντηθούν” στον Ευαγγελισμό.
Με τη Γραμμή 4 οι πολίτες θα πηγαίνουν από το Γουδή στην Κυψέλη σε 13 λεπτά κι από το Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια σε 7 λεπτά.
2. ΒΟΑΚ
Κοντά στην γραμμή εκκίνησης βρίσκεται η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητοδρόμου που κατασκευάζεται αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη, ο οποίος θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της Κρήτη.
Ο ΒΟΑΚ χωρίζεται σε τρία τμήματα: το τμήμα "Χανιά-Ηράκλειο", το οποίο θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης. Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση τμήματος του ΒΟΑΚ από Χανιά έως Ηράκλειο (Κόμβος Χερσονήσου), που αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο μήκους 157 χλμ., μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ 2021-2027 και από ιδιωτική χρηματοδότηση, με συνολικό προϋπολογισμό 1,6 δισ. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 60 μήνες.
Το δεύτερο τμήμα είναι το "Χερσόνησος-Νεάπολη", που θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Σε αυτό το τμήμα έχει γίνει ήδη η ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου. Το έργο συγχρηματοδοτείται, με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 290 εκατ. ευρώ και διάρκεια κατασκευής 48 μήνες.
Τέλος, το τμήμα "Νεάπολη - Άγ. Νικόλαος", το οποίο θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, είναι προϋπολογισμού 186 εκατ. ευρώ.
Το έργο αφορά τη βελτίωση-διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη - Άγ. Νικόλαος στην Π.Ε. Λασιθίου σε 4ιχνη αρτηρία με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Ήδη έχει γίνει η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, ενώ η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται τέλος Σεπτεμβρίου 2022.
3. Ε65 και Ολυμπία Οδός (Πάτρα - Πύργος)
Δύο σημαντικά έργα που αναμένεται να αλλάξουν τον κυκλοφοριακό χάρτη της χώρας, διευκολύνοντας τόσο την πρόσβαση όσο και τις μεταφορές είναι η ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) αλλά και το οδικό τμήμα Πάτρα - Πύργος της Ολυμπίας Οδού.
Ήδη, οι εργασίες τόσο στο νότιο όσο και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, προχωρούν ταχύτατα, ενώ μόλις ολοκληρωθεί το έργο θα αποτελέσει μέρος της ευρύτερης διασύνδεσης της Ελλάδας με την Ευρώπη, προσδίδοντας σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη στη χώρα μας.
Από την άλλη πλευρά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο εξάμηνο του 2025 προχωρά η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, ένα έργο που εντάχθηκε στη σύμβαση της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.
Με την ένταξη του Πάτρα- Πύργος στο Έργο Παραχώρησης, η Ολυμπία Οδός γίνεται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα. Τα νέα 75 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου θα συνδέουν την Περιμετρική Πάτρας με τη βόρεια είσοδο της πόλης του Πύργου.
Σήμερα, η Πατρών-Πύργου είναι ένας παλαιός οδικός άξονας με ιδιαίτερα δυσμενή στατιστικά αναφορικά με την οδική ασφάλεια. Με τον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα θα πραγματοποιούνται πλέον υπό συνθήκες ασφάλειας, άνεσης και εξοικονόμησης χρόνου.
4. Σιδηροδρομικά έργα Β. Ελλάδας
Σε εμπορικό, οικονομικό και πολιτισμικό σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης αναμένεται να μετατρέψουν τη Βόρεια Ελλάδα, τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που βρίσκονται στα σκαριά.
Το πρώτο είναι η Σιδηροδρομική Εγνατία. Πρόκειται για το τεράστιο έργο προϋπολογισμού 1,69 δισ. ευρώ που αφορά την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη - Τοξότες Ξάνθης μήκους 206 χλμ.
Αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο όλων των εποχών στην Ελλάδα, με το κόστος του να υπερβαίνει ακόμα και αυτό της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (1,2 δισ. ευρώ)
Το δεύτερο είναι η Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Έχει προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα "Αλεξανδρούπολη - Διδυμότειχο" και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα "Διδυμότειχο - ελληνοβουλγαρικά σύνορα".
Τέλος, ένα ακόμη μεγάλο έργο είναι η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα συνδυαστεί με την κατασκευή του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου της πόλης, αναβαθμίζοντας τις μεταφορές στη Βόρεια Ελλάδα.
5. Επεκτάσεις Αττικής Οδού και Προαστιακού
Μετά τη δημοπράτηση της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης και εν συνεχεία του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να ξεκαθαριστεί το τι μέλλει γενέσθαι με τις υπόλοιπες τρεις επεκτάσεις του οδικού άξονα: προς Λαύριο, προς Ραφήνα και της δυτικής περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Η βασικότερη εξ αυτών είναι η επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό, που θα περιλαμβάνει υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Στόχος του Υπουργείου για τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης είναι να "απελευθερωθεί" από τα φανάρια και μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήραγγα, οι οποίες θα δρουν ως "συνδετικοί κρίκοι" μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας.
Σύμφωνα με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς, το έργο προβλέπει την κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3χλμ, με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου.
Όσον αφορά τις άλλες δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αυτή προς Ραφήνα προβλέπει την παράκαμψη της Λεωφόρου Μαραθώνος και τα φανάρια των τοπικών οδών και η άλλη προς Λαύριο προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού από Μαρκόπουλο προς το λιμάνι.
Τέλος, αναπτυξιακή δυναμική θα δημιουργήσουν τα έργα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης, μέσω Προαστιακού, των λιμένων Λαυρίου και Ραφήνας που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ.
Τα δύο αυτά έργα που θα συνδέουν τα λιμάνια της Ανατολικής Αττικής με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω νέων προαστιακών γραμμών, είναι συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ
Η επέκταση του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο και τη Ραφήνα είναι κρίσιμη, όχι μόνο για την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών μαζικής μεταφοράς και ειδικότερα του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική, αλλά και για την επίτευξη των βασικών στόχων του πολεοδομικού, χωροταξικού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού των περιοχών από όπου διέρχονται οι γραμμές.