Το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ενεργοβόρου βιομηχανίας

Η συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε. για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15% περιλαμβάνει ρητή εξαίρεση για τον κλάδο της ηλεκτροπαραγωγής, σε περίπτωση που απειλείται η ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος, ωστόσο για την βιομηχανία της χώρας δεν υπάρχει κάποια αντίστοιχη πρόβλεψη.

Από: capital.gr/  Του Χάρη Φλουδόπουλου

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η βιομηχανία θα κληθεί να προχωρήσει σε περικοπές φορτίων προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης της κατανάλωσης αερίου.

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση αναμένεται να επιδιώξει το αμέσως επόμενο διάστημα διάλογο με τη βιομηχανία της χώρας, προκειμένου να διαπιστωθούν τα περιθώρια να υπάρξει μια συμφωνημένη εθελοντική μείωση της κατανάλωσης αερίου για τον ερχόμενο χειμώνα.

Αν και για κάποιους κλάδους η μείωση της κατανάλωσης είναι δύσκολη, εντούτοις υπάρχουν ενεργοβόρες βιομηχανίες που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικό καύσιμο, όπως για παράδειγμα το πετρέλαιο.

Παράλληλα με μια εθελοντική συμφωνία μείωσης της κατανάλωσης, η κυβέρνηση μελετά και προωθεί τη θέσπιση ενός μηχανισμού αποζημίωσης της βιομηχανίας για ποσότητες φυσικού αερίου που θα δεχθεί να περικόψει.

Το μηχανισμό αυτό, θυμίζουμε ότι πρότεινε και επίσημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης ο οποίος μάλιστα έστειλε επιστολή την περασμένη εβδομάδα προς την πρόεδρο της Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν.

Σύμφωνα με την πρόταση Μητσοτάκη, ένα κοινό ευρωπαϊκό ταμείο θα αναλάβει να αποζημιώνει τους βιομηχανικούς καταναλωτές για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας που θα επιτύχουν τον επόμενο χειμώνα.

Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική κυβέρνηση, ακόμη και εάν δεν προχωρήσει η πανευρωπαϊκή πρόταση Μητσοτάκη, εξετάζει να εφαρμόσει το μηχανισμό σε εθνικό επίπεδο, μετά από έγκριση βεβαίως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο μηχανισμός αυτός εξετάζεται να χρηματοδοτηθεί με πόρους από τις δημοπρασίες ρύπων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων κατευθύνεται αυτή τη στιγμή προς τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ, που έχει καταστεί πλέον πλεονασματικός.

Σημειώνεται ότι το προηγούμενο διάστημα, εξαιτίας της εκρηκτικής αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου, αρκετές βιομηχανίες που είχαν τη δυνατότητα προχώρησαν σε περιορισμό της κατανάλωσης φυσικού αερίου και στράφηκαν στη χρήση άλλων καυσίμων.

Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν και τα στοιχεία του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ που δείχνουν στο πρώτο εξάμηνο μείωση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου από τη βιομηχανία σε ποσοστό 71,05% (στις 1,67TWh).

Η μείωση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου από τη βιομηχανία φτάνει τις 4TWh και ουσιαστικά αντιπροσωπεύει πάνω από το 90% της συνολικής υποχώρησης της κατανάλωσης αερίου στη χώρα κατά 10,31%.

Σκεπτικισμός

Σε κάθε περίπτωση πάντως, μπορεί ο σχεδιασμός για αποζημίωση της βιομηχανίας να καλύπτει το ζητούμενο να μην έχουν οικονομικές απώλειες οι παραγωγικές βιομηχανίες της χώρας από την ενδεχόμενη μείωση της ενεργειακής τους κατανάλωσης, εντούτοις δεν λείπουν και οι ενστάσεις που επικεντρώνονται στις επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών βιομηχανιών.

Και αυτό διότι οι εξαγωγικές βιομηχανίες της χώρας τα τελευταία χρόνια με πολύ κόπο έχουν καταφέρνει να κερδίσουν τη θέση τους στο διεθνές γίγνεσθαι και να κερδίσουν σημαντικά μερίδια αγοράς και πελάτες. Ενδεχόμενη μείωση της κατανάλωσης αερίου, που μεταφράζεται σε μείωση της παραγωγής σημαίνει αυτόματα ότι αυτά τα μερίδια αγοράς και η διεθνής θέση της ελληνικής βιομηχανίας διακυβεύονται.

Σε κάθε περίπτωση το ζητούμενο για τη βιομηχανία είναι οι όποιες αποφάσεις να ληφθούν μετά από διαβούλευση – όπως άλλωστε είναι και στις προθέσεις της κυβέρνησης – προκειμένου να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail