Διανύουμε τον 4ο χρόνο που οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (κυρίως η Πολεμική Αεροπορία), αντιμετωπίζουν μια νέα προκλητική πραγματικότητα στον εναέριο χώρο, η οποία δεν είναι άλλη από την ολοένα αυξανόμενη πτητική δραστηριότητα των τουρκικών UAV και των τριών Κλάδων των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία προβαίνουν σε παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) και παραβιάσεις του Εθνικού Εναερίου Χώρου (ΕΕΧ).
Από: militaire.gr
Τα αριθμητικά στοιχεία άλλωστε είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας του τι πραγματικά συμβαίνει στο Αιγαίο. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
ΑΡΙΘΜΟΣ ΙΧΝΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV ΠΟΥ ΕΙΣΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ FIR ΑΘΗΝΩΝ (2018-22)
2018: 1 (5 Απριλίου 2018 παρθενική είσοδος τουρκικού UAV εντός FIR Aνατολικά ΡΟΔΟΥ).
2019: 5
2020: 34
2021: 79
2022: 283 (μέχρι 13/9/2022)
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ
ΥΠΕΡΠΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV AΝΩΘΕΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ (2018-22)
2018: 0
2019: 1
2020: 0
2021: 0
2022: 41 (μέχρι 13/9/22, επί συνόλου 161 υπερπτήσεων).
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ-Ανακοινώσεις ΓΕΕΘΑ
Οι υπερπτήσεις των τουρκικών UAV άνωθεν Εθνικού εδάφους γίνονται πλέον σε όλο το Αιγαίο με την ΚΑΝΔΕΛΙΟΥΣΑ να είναι το νησί στο οποίο έχουν καταγραφεί οι περισσότερες υπερπτήσεις (αξίζει να σημειωθεί ότι η Κανδελιούσα είναι μια περιοχή στην οποία ουδέποτε είχε σημειωθεί υπέρπτηση τα έτη 2009-2021). Επίσης το τελευταίο χρονικό διάστημα άρχισαν οι υπερπτήσεις τουρκικών UAV και στους ΚΑΛΟΓΕΡΟΥΣ στο μέσο του Αιγαίου (έχουν ήδη καταγραφεί 2).
ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV
Πέραν των παραπάνω παρατηρείται διαρκής ποιοτική αναβάθμιση των προκλήσεων των Τουρκικών ΕΔ σχετικά με τις πτήσεις των UAV. Eιδικότερα:
1. Πέραν των υπερπτήσεων από την έναρξη του έτους παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση των Παραβιάσεων ΕΕΧ που κάνουν τα τουρκικά UAV όταν εισέρχονται στο FIR Αθηνών. Και εδώ οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: Από τις αρχές του έτους τα τουρκικά UAV έχουν παραβιάσει τον Εναέριο Χώρο μας 4.084 φορές.
2. Οι πτήσεις των τουρκικών UAV διεξάγονται σχεδόν καθημερινά μέρα και νύχτα (ακόμα και τα Σαββατοκύριακα), ενώ πετούν πάνω από τα ελληνικά νησιά και τη νύχτα.
3. Τα τουρκικά UAV με την είσοδό τους εντός FIR Aθηνών απενεργοποιούν τις σχετικές ηλεκτρονικές συσκευές, με αποτέλεσμα να μην καταγράφεται η πτήση τους από τις ιστοσελίδες αποτύπωσης της εναέριας κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο.
4. Η ολοένα αυξανόμενη παραμονή των τουρκικών UAV στο FIR Αθηνών και η διείσδυση σε μεγάλο βάθος, οδηγεί στην εκτίμηση ότι πλέον τα τουρκικά UAV έχουν αναβαθμιστεί με την τοποθέτηση εξοπλισμού που παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου μέσω δορυφόρου, όπως το DEV-KU-18 SATCOM On The Move Terminal της τουρκικής εταιρείας C-TECH. Aξίζει να σημειωθεί ότι ο δορυφόρος TURKSAT-5B που εκτοξεύθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 και πλέον είναι επιχειρησιακά ενεργός, μπορεί να υποστηρίξει τις επικοινωνίες των τουρκικών UAV, ξεπερνώντας έτσι τους περιορισμούς εμβέλειας των σταθμών εδάφους.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ – ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV
Η αναγνώριση – αναχαίτιση των τουρκικών UAV, τα οποία διαθέτουν αυτονομία πτήσης μεγαλύτερη από 24 ώρες και πετούν με σχεδόν μηδαμινό κόστος και κυρίως κίνδυνο για το προσωπικό, γίνεται από μαχητικά A/Φ F-16 και MIRAGE της ΠΑ, με οτιδήποτε αυτό συνεπάγεται σε φθορά του υλικού και καταπόνηση του προσωπικού, καθώς επίσης και σε κινδύνους από την πιθανότητα πρόκλησης σύγκρουσης (με ευθύνη της Τουρκίας), η οποία θα έχει πολλαπλάσιο κόστος (σε υλικό και κυρίως σε ανθρώπινες ζωές).
Τα τουρκικά UAV απογειώνονται καθημερινά από τις βάσεις που διαθέτουν οι τουρκικές ΕΔ στα Δυτικά παράλια και πετούν είτε στο Αιγαίο και τον Έβρο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο αξιοποιώντας την βάση UAV στο αεροδρόμιο Λευκόνοικου στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου.
Τα αριθμητικά στοιχεία άλλωστε είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας του τι πραγματικά συμβαίνει στο Αιγαίο. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
ΑΡΙΘΜΟΣ ΙΧΝΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV ΠΟΥ ΕΙΣΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ FIR ΑΘΗΝΩΝ (2018-22)
2018: 1 (5 Απριλίου 2018 παρθενική είσοδος τουρκικού UAV εντός FIR Aνατολικά ΡΟΔΟΥ).
2019: 5
2020: 34
2021: 79
2022: 283 (μέχρι 13/9/2022)
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ
ΥΠΕΡΠΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV AΝΩΘΕΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ (2018-22)
2018: 0
2019: 1
2020: 0
2021: 0
2022: 41 (μέχρι 13/9/22, επί συνόλου 161 υπερπτήσεων).
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ-Ανακοινώσεις ΓΕΕΘΑ
Οι υπερπτήσεις των τουρκικών UAV άνωθεν Εθνικού εδάφους γίνονται πλέον σε όλο το Αιγαίο με την ΚΑΝΔΕΛΙΟΥΣΑ να είναι το νησί στο οποίο έχουν καταγραφεί οι περισσότερες υπερπτήσεις (αξίζει να σημειωθεί ότι η Κανδελιούσα είναι μια περιοχή στην οποία ουδέποτε είχε σημειωθεί υπέρπτηση τα έτη 2009-2021). Επίσης το τελευταίο χρονικό διάστημα άρχισαν οι υπερπτήσεις τουρκικών UAV και στους ΚΑΛΟΓΕΡΟΥΣ στο μέσο του Αιγαίου (έχουν ήδη καταγραφεί 2).
ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV
Πέραν των παραπάνω παρατηρείται διαρκής ποιοτική αναβάθμιση των προκλήσεων των Τουρκικών ΕΔ σχετικά με τις πτήσεις των UAV. Eιδικότερα:
1. Πέραν των υπερπτήσεων από την έναρξη του έτους παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση των Παραβιάσεων ΕΕΧ που κάνουν τα τουρκικά UAV όταν εισέρχονται στο FIR Αθηνών. Και εδώ οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: Από τις αρχές του έτους τα τουρκικά UAV έχουν παραβιάσει τον Εναέριο Χώρο μας 4.084 φορές.
2. Οι πτήσεις των τουρκικών UAV διεξάγονται σχεδόν καθημερινά μέρα και νύχτα (ακόμα και τα Σαββατοκύριακα), ενώ πετούν πάνω από τα ελληνικά νησιά και τη νύχτα.
3. Τα τουρκικά UAV με την είσοδό τους εντός FIR Aθηνών απενεργοποιούν τις σχετικές ηλεκτρονικές συσκευές, με αποτέλεσμα να μην καταγράφεται η πτήση τους από τις ιστοσελίδες αποτύπωσης της εναέριας κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο.
4. Η ολοένα αυξανόμενη παραμονή των τουρκικών UAV στο FIR Αθηνών και η διείσδυση σε μεγάλο βάθος, οδηγεί στην εκτίμηση ότι πλέον τα τουρκικά UAV έχουν αναβαθμιστεί με την τοποθέτηση εξοπλισμού που παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου μέσω δορυφόρου, όπως το DEV-KU-18 SATCOM On The Move Terminal της τουρκικής εταιρείας C-TECH. Aξίζει να σημειωθεί ότι ο δορυφόρος TURKSAT-5B που εκτοξεύθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 και πλέον είναι επιχειρησιακά ενεργός, μπορεί να υποστηρίξει τις επικοινωνίες των τουρκικών UAV, ξεπερνώντας έτσι τους περιορισμούς εμβέλειας των σταθμών εδάφους.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ – ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV
Η αναγνώριση – αναχαίτιση των τουρκικών UAV, τα οποία διαθέτουν αυτονομία πτήσης μεγαλύτερη από 24 ώρες και πετούν με σχεδόν μηδαμινό κόστος και κυρίως κίνδυνο για το προσωπικό, γίνεται από μαχητικά A/Φ F-16 και MIRAGE της ΠΑ, με οτιδήποτε αυτό συνεπάγεται σε φθορά του υλικού και καταπόνηση του προσωπικού, καθώς επίσης και σε κινδύνους από την πιθανότητα πρόκλησης σύγκρουσης (με ευθύνη της Τουρκίας), η οποία θα έχει πολλαπλάσιο κόστος (σε υλικό και κυρίως σε ανθρώπινες ζωές).
Τα τουρκικά UAV απογειώνονται καθημερινά από τις βάσεις που διαθέτουν οι τουρκικές ΕΔ στα Δυτικά παράλια και πετούν είτε στο Αιγαίο και τον Έβρο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο αξιοποιώντας την βάση UAV στο αεροδρόμιο Λευκόνοικου στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου.
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Οι συνεχείς πτήσεις τουρκικών UAV εντός FIR ΑΘΗΝΩΝ δημιουργούν πλέον μείζον θέμα ασφάλειας για τους παρακάτω λόγους:
1. Οι Τούρκοι χειριστές έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύονται επί τω έργω και κυρίως να εκπαιδεύονται καθημερινά στον χώρο που ενδέχεται να αποτελέσει το Θέατρο των Επιχειρήσεων σε περίπτωση σύρραξης με την χώρα μας.
2. Οι τουρκικές ΕΔ σαρώνοντας καθημερινά το Αιγαίο, αποτυπώνουν την ναυτική διάταξη, την διάταξη των Μονάδων του Στρατού Ξηράς, καθώς και την ηλεκτρονική διάταξη των Ελληνικών ΕΔ.
3. Τα τουρκικά UAV χρησιμοποιούνται για την καθοδήγηση των προσφυγικών – μεταναστευτικών ροών σε Έβρο και Αιγαίο και επιπλέον χρησιμοποιούνται για τη συλλογή ψευδούς και προπαγανδιστικού υλικού για τις καταγγελίες κατά της χώρας μας.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Παρά το γεγονός ότι εδώ και τουλάχιστον 7 χρόνια έχει καταγραφεί η στροφή της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας στην κατασκευή UAV διαφόρων τύπων και δυνατοτήτων, καθώς και η δράση τους στα πεδία επιχειρήσεων (Συρία, Ιράκ, Λιβύη, Ναγκόρνο-Καραμπάχ και Ουκρανία), η Ελλάδα δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα και απλώς αναλώνεται στην καταγραφή της παραβατικής συμπεριφοράς της Τουρκίας, λες και δεν αντιλαμβάνεται την ΑΠΕΙΛΗ.
Η αναγκαιότητα για άμεσες λύσεις στην αντιμετώπιση των τουρκικών UAV είναι αυτονόητη και προξενεί απορία η απουσία μέριμνας για την προμήθεια συστημάτων Hλεκτρονικού Πολέμου ή άλλων συστημάτων για αντιμετώπιση UAV, τα οποία θα μας δώσουν τη δυνατότητα παρεμβολής του σήματος, ανάληψης του ελέγχου τους και γιατί όχι ακόμα και κατάρριψής. Δυστυχώς μέχρι τώρα ακούμε λόγια πολλά, αλλά δυστυχώς μόνο λόγια.
Αν δεν το κάνουμε ΑΜΕΣΑ το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να μετατρέψουμε τις ΡΙΠΕΣ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ δηλ. τα μαχητικά RAFALE και τις ΟΧΙΕΣ (τα F-16V) στις πιο σύγχρονες μηχανές καταγραφής της δραστηριότητας των τουρκικών UAV….
Οι συνεχείς πτήσεις τουρκικών UAV εντός FIR ΑΘΗΝΩΝ δημιουργούν πλέον μείζον θέμα ασφάλειας για τους παρακάτω λόγους:
1. Οι Τούρκοι χειριστές έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύονται επί τω έργω και κυρίως να εκπαιδεύονται καθημερινά στον χώρο που ενδέχεται να αποτελέσει το Θέατρο των Επιχειρήσεων σε περίπτωση σύρραξης με την χώρα μας.
2. Οι τουρκικές ΕΔ σαρώνοντας καθημερινά το Αιγαίο, αποτυπώνουν την ναυτική διάταξη, την διάταξη των Μονάδων του Στρατού Ξηράς, καθώς και την ηλεκτρονική διάταξη των Ελληνικών ΕΔ.
3. Τα τουρκικά UAV χρησιμοποιούνται για την καθοδήγηση των προσφυγικών – μεταναστευτικών ροών σε Έβρο και Αιγαίο και επιπλέον χρησιμοποιούνται για τη συλλογή ψευδούς και προπαγανδιστικού υλικού για τις καταγγελίες κατά της χώρας μας.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Παρά το γεγονός ότι εδώ και τουλάχιστον 7 χρόνια έχει καταγραφεί η στροφή της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας στην κατασκευή UAV διαφόρων τύπων και δυνατοτήτων, καθώς και η δράση τους στα πεδία επιχειρήσεων (Συρία, Ιράκ, Λιβύη, Ναγκόρνο-Καραμπάχ και Ουκρανία), η Ελλάδα δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα και απλώς αναλώνεται στην καταγραφή της παραβατικής συμπεριφοράς της Τουρκίας, λες και δεν αντιλαμβάνεται την ΑΠΕΙΛΗ.
Η αναγκαιότητα για άμεσες λύσεις στην αντιμετώπιση των τουρκικών UAV είναι αυτονόητη και προξενεί απορία η απουσία μέριμνας για την προμήθεια συστημάτων Hλεκτρονικού Πολέμου ή άλλων συστημάτων για αντιμετώπιση UAV, τα οποία θα μας δώσουν τη δυνατότητα παρεμβολής του σήματος, ανάληψης του ελέγχου τους και γιατί όχι ακόμα και κατάρριψής. Δυστυχώς μέχρι τώρα ακούμε λόγια πολλά, αλλά δυστυχώς μόνο λόγια.
Αν δεν το κάνουμε ΑΜΕΣΑ το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να μετατρέψουμε τις ΡΙΠΕΣ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ δηλ. τα μαχητικά RAFALE και τις ΟΧΙΕΣ (τα F-16V) στις πιο σύγχρονες μηχανές καταγραφής της δραστηριότητας των τουρκικών UAV….