Ελαφρά μαχητικά χαμηλού κόστους FA-50PL για την Πολωνία, που δεν έχει την πολυτέλεια εκσυγχρονισμού παλιών F-16 όπως η Ελλάδα. Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί εδώ και πολλά χρόνια και έχει προκαλέσει ακόμη και άρθρα με τίτλο “Μαχητικά αεροσκάφη: αξίζουν το βάρος τους σε χρυσό;” από αναγνωρισμένα αεροπορικά μέσα ανάλυσης, χωρών των οποίων η βιομηχανία και η οικονομία στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές μαχητικών αεροπλάνων, συστημάτων και όπλων. Τα κόστη αγοράς και υποστήριξης – εκμετάλλευσης μαχητικών 4ης, 4+ και 5ης γενιάς, έχουν την τελευταία εικοσαετία εκτοξευτεί σε επίπεδα που ελάχιστες οικονομίες μπορούν να φτάσουν.
Από: defence-point.gr / Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
Δεν αναφερόμαστε λοιπόν μόνο στο F-35 Lightning II που ως προϊόν έχει δεχθεί σφοδρή κριτική κατά καιρούς τόσο εντός των ΗΠΑ, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο και πλέον χρηματοδοτείται μέσω αγοράς του από μεγάλο αριθμό χωρών, προκειμένου να καταστεί πλήρως επιχειρησιακό (FOC) πριν από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Τα ίδια δεδομένα αν και σε σημαντικά μικρότερη κλίμακα, ισχύουν και για τα ευρωπαϊκά Eurofighter – Typhoon και Rafale. Που συνεχίζουν να εξελίσσονται 35 ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη πτήση των πρωτοτύπων επίδειξης τεχνολογίας (1986)!
Το επίσης 5ης γενιάς F-22 το αφήνουμε έξω από τη σύγκριση για συγκεκριμένους λόγους, ενώ και για τα σοβιετικής περιόδου MiG-29 και Su-27 ισχύει το ίδιο. Συνεχίζουν, αν και με πιο αργούς ρυθμούς, να εξελίσσονται. Με δεδομένο ότι τα κόστη αγοράς, υποστήριξης και εκμετάλλευσης έχουν ανέλθει σε δυσθεώρητα ύψη, το DP επιχειρηματολογεί σταθερά υπέρ του εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 όλων των εκδόσεων που είναι ενταγμένα σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.
Σε αυτό συνηγορούν και οι αριθμοί… Απαιτείται η δαπάνη 500 κατά προσέγγιση εκατομμυρίων δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό στο επίπεδο Block 50M και τη δομική αναβάθμιση 38 μαχητικών F-16C/D Block 50 τη στιγμή που η αγορά μίας Μοίρας F-35A θα κοστίσει περί τα τέσσερα (4) δισεκατομμύρια δολάρια! 8,4 δισεκατομμύρια δολάρια θα καταβάλλει η Γερμανία για 35 τέτοια αεροσκάφη, μαζί με υποστήριξη, εκπαιδεύσεις και όπλα.
Ναι μεν τα δύο μαχητικά δεν έχουν σχέση ως προς τις δυνατότητες, αλλά η Ελλάδα, υπό την πίεση των δημοσιονομικών, τη φύση και τις πολλαπλές μορφές της απειλής που αντιμετωπίζει, χρειάζεται χρόνο μέχρι να πάει στο F-35. Χρόνο στον οποίο θα έχει καταστεί πιο οικονομικό και πιο αποτελεσματικό (έκδοση Block 4) το μαχητικό 5ης γενιάς και στον οποίο επιχειρησιακά η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να καλυφθεί από μαχητικά που πραγματικά θα έχουν να προφέρουν, σε όλους τους ρόλους.
Είναι λοιπόν αναγκαία η δαπάνη περί του ενός δισ. δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό και των F-16 Block 50 αλλά και των Block 30 στο επίπεδο Block 50M, μέχρι η Ελλάδα να βρεθεί σταδιακά σε θέση να τα αντικαταστήσει με F-35. Σε όσους επιμένουν να υποστηρίζουν ότι τα Block 30 είναι πολύ παλιά αεροπλάνα και ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει κρίνει ασύμφορο τον εκσυγχρονισμό τους, απαντάμε (ξανά) ότι είναι νεότερα των Block 50 επειδή έχουν υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και εκσυγχρονισμό των κινητήρων τους.
Απαντάμε επίσης μέσα από αρθρογραφία σχετική με το τι κάνουν οι Αμερικανοί με τα δικά τους Block 30. Δεν τα απαξιώνουν, ούτε τα αποσύρουν γιατί το F-16 θα παραμείνει σε υπηρεσία μέχρι το 2050! Η Εθνοφρουρά (Air National Guard) τα εκσυγχρονίζει περαιτέρω τοποθετώντας σε 72 από αυτά το ραντάρ AESA τύπου APG-83 του Viper (!) και το ίδιο κάνει και το Ναυτικό των ΗΠΑ που θα εξοπλίσει με τέτοια μαχητικά τις Μοίρες Aggressor, αποσύροντας τις παλιότερες εκδόσεις του F/A-18 Hornet. Του μαχητικού που ακόμα και σήμερα πολλοί υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει επιλέξει στη δεκαετία του ‘80…
Δεν ισχύει επομένως τίποτα από όσα “διαρρέουν” σχετικά με το ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει κρίνει ασύμφορο τον εκσυγχρονισμό των Block 30. Από που προκύπτει αυτό και με βάση ποια στοιχεία; Από που προκύπτει επίσης ότι η Πολεμική Αεροπορία δεν επιθυμεί τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ; Που ακόμη κι αν τελικά δεν αποκτηθούν, η Ελλάδα θα έχει στη διάθεσή της την εναλλακτική των Block 30 σε εκσυγχρονισμένη μορφή…
Αυτές τις εναλλακτικές η Πολωνία που πλέον βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τη φωτιά του πολέμου, δεν τις έχει… Δεν έχει δηλαδή παλιότερες εκδόσεις του F-16 να εκσυγχρονίσει. Αν τις είχε, θα το έκανε. Αντί αυτού αντικαθιστά τα σοβιετικής προέλευσης MiG-29 και Su-22 που διαθέτει, όχι με καινούρια F-35A και F-16V, αλλά με το νοτιοκορεάτικο ελαφρύ μαχητικό FA-50. Έκδοση του εκπαιδευτικού T-50, προκεχωρημένου και επιχειρησιακού σταδίου (LIFT).
To αεροσκάφος αυτό θα αγοραστεί σε 48 μονάδες από την Πολωνία. Για την ακρίβεια τα 12 πρώτα θα είναι της έκδοσης FA-50 και θα αποσπαστούν από παραγγελία της Αεροπορίας της Νοτίου Κορέας, για να παραδοθούν άμεσα μέχρι το καλοκαίρι του 2023. Ένα χρόνο δηλαδή μετά την υπογραφή της σύμβασης (27 Ιουλίου 2022). Τα υπόλοιπα 36, θα είναι της νέας έκδοσης FA-50PL και θα φέρουν ραντάρ σταθερής κεραίας (AESA) και θα έχουν ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες αξιοποίησης περισσότερων αερομεταφερόμενων όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας που υπογράφηκε, θα δημιουργηθεί στην Πολωνία σε συνεργασία με την εγχώρια βιομηχανία και εξειδικευμένο κέντρο υποστήριξης του FA-50. Όλα αυτά θα υλοποιηθούν με κόστος τριών μόλις δισεκατομμυρίων δολαρίων για την πολωνική κυβέρνηση. Δηλαδή 62,5 εκατομμυρίων δολαρίων ανά μονάδα, περιλαμβανομένων υποστήριξης και εκπαιδεύσεων. Η Ελλάδα με ποια λογική καθυστερεί και πρακτικά αρνείται τη δαπάνη 15, ή και 20 ακόμα, εκατομμυρίων δολαρίων ανά μονάδα, για τον εκσυγχρονισμό των παλιών εκδόσεων του F-16 που διαθέτει;
Δεν αναφερόμαστε λοιπόν μόνο στο F-35 Lightning II που ως προϊόν έχει δεχθεί σφοδρή κριτική κατά καιρούς τόσο εντός των ΗΠΑ, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο και πλέον χρηματοδοτείται μέσω αγοράς του από μεγάλο αριθμό χωρών, προκειμένου να καταστεί πλήρως επιχειρησιακό (FOC) πριν από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Τα ίδια δεδομένα αν και σε σημαντικά μικρότερη κλίμακα, ισχύουν και για τα ευρωπαϊκά Eurofighter – Typhoon και Rafale. Που συνεχίζουν να εξελίσσονται 35 ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη πτήση των πρωτοτύπων επίδειξης τεχνολογίας (1986)!
Το επίσης 5ης γενιάς F-22 το αφήνουμε έξω από τη σύγκριση για συγκεκριμένους λόγους, ενώ και για τα σοβιετικής περιόδου MiG-29 και Su-27 ισχύει το ίδιο. Συνεχίζουν, αν και με πιο αργούς ρυθμούς, να εξελίσσονται. Με δεδομένο ότι τα κόστη αγοράς, υποστήριξης και εκμετάλλευσης έχουν ανέλθει σε δυσθεώρητα ύψη, το DP επιχειρηματολογεί σταθερά υπέρ του εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 όλων των εκδόσεων που είναι ενταγμένα σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.
Σε αυτό συνηγορούν και οι αριθμοί… Απαιτείται η δαπάνη 500 κατά προσέγγιση εκατομμυρίων δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό στο επίπεδο Block 50M και τη δομική αναβάθμιση 38 μαχητικών F-16C/D Block 50 τη στιγμή που η αγορά μίας Μοίρας F-35A θα κοστίσει περί τα τέσσερα (4) δισεκατομμύρια δολάρια! 8,4 δισεκατομμύρια δολάρια θα καταβάλλει η Γερμανία για 35 τέτοια αεροσκάφη, μαζί με υποστήριξη, εκπαιδεύσεις και όπλα.
Ναι μεν τα δύο μαχητικά δεν έχουν σχέση ως προς τις δυνατότητες, αλλά η Ελλάδα, υπό την πίεση των δημοσιονομικών, τη φύση και τις πολλαπλές μορφές της απειλής που αντιμετωπίζει, χρειάζεται χρόνο μέχρι να πάει στο F-35. Χρόνο στον οποίο θα έχει καταστεί πιο οικονομικό και πιο αποτελεσματικό (έκδοση Block 4) το μαχητικό 5ης γενιάς και στον οποίο επιχειρησιακά η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να καλυφθεί από μαχητικά που πραγματικά θα έχουν να προφέρουν, σε όλους τους ρόλους.
Είναι λοιπόν αναγκαία η δαπάνη περί του ενός δισ. δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό και των F-16 Block 50 αλλά και των Block 30 στο επίπεδο Block 50M, μέχρι η Ελλάδα να βρεθεί σταδιακά σε θέση να τα αντικαταστήσει με F-35. Σε όσους επιμένουν να υποστηρίζουν ότι τα Block 30 είναι πολύ παλιά αεροπλάνα και ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει κρίνει ασύμφορο τον εκσυγχρονισμό τους, απαντάμε (ξανά) ότι είναι νεότερα των Block 50 επειδή έχουν υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και εκσυγχρονισμό των κινητήρων τους.
Απαντάμε επίσης μέσα από αρθρογραφία σχετική με το τι κάνουν οι Αμερικανοί με τα δικά τους Block 30. Δεν τα απαξιώνουν, ούτε τα αποσύρουν γιατί το F-16 θα παραμείνει σε υπηρεσία μέχρι το 2050! Η Εθνοφρουρά (Air National Guard) τα εκσυγχρονίζει περαιτέρω τοποθετώντας σε 72 από αυτά το ραντάρ AESA τύπου APG-83 του Viper (!) και το ίδιο κάνει και το Ναυτικό των ΗΠΑ που θα εξοπλίσει με τέτοια μαχητικά τις Μοίρες Aggressor, αποσύροντας τις παλιότερες εκδόσεις του F/A-18 Hornet. Του μαχητικού που ακόμα και σήμερα πολλοί υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει επιλέξει στη δεκαετία του ‘80…
Δεν ισχύει επομένως τίποτα από όσα “διαρρέουν” σχετικά με το ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει κρίνει ασύμφορο τον εκσυγχρονισμό των Block 30. Από που προκύπτει αυτό και με βάση ποια στοιχεία; Από που προκύπτει επίσης ότι η Πολεμική Αεροπορία δεν επιθυμεί τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ; Που ακόμη κι αν τελικά δεν αποκτηθούν, η Ελλάδα θα έχει στη διάθεσή της την εναλλακτική των Block 30 σε εκσυγχρονισμένη μορφή…
Αυτές τις εναλλακτικές η Πολωνία που πλέον βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τη φωτιά του πολέμου, δεν τις έχει… Δεν έχει δηλαδή παλιότερες εκδόσεις του F-16 να εκσυγχρονίσει. Αν τις είχε, θα το έκανε. Αντί αυτού αντικαθιστά τα σοβιετικής προέλευσης MiG-29 και Su-22 που διαθέτει, όχι με καινούρια F-35A και F-16V, αλλά με το νοτιοκορεάτικο ελαφρύ μαχητικό FA-50. Έκδοση του εκπαιδευτικού T-50, προκεχωρημένου και επιχειρησιακού σταδίου (LIFT).
To αεροσκάφος αυτό θα αγοραστεί σε 48 μονάδες από την Πολωνία. Για την ακρίβεια τα 12 πρώτα θα είναι της έκδοσης FA-50 και θα αποσπαστούν από παραγγελία της Αεροπορίας της Νοτίου Κορέας, για να παραδοθούν άμεσα μέχρι το καλοκαίρι του 2023. Ένα χρόνο δηλαδή μετά την υπογραφή της σύμβασης (27 Ιουλίου 2022). Τα υπόλοιπα 36, θα είναι της νέας έκδοσης FA-50PL και θα φέρουν ραντάρ σταθερής κεραίας (AESA) και θα έχουν ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες αξιοποίησης περισσότερων αερομεταφερόμενων όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας που υπογράφηκε, θα δημιουργηθεί στην Πολωνία σε συνεργασία με την εγχώρια βιομηχανία και εξειδικευμένο κέντρο υποστήριξης του FA-50. Όλα αυτά θα υλοποιηθούν με κόστος τριών μόλις δισεκατομμυρίων δολαρίων για την πολωνική κυβέρνηση. Δηλαδή 62,5 εκατομμυρίων δολαρίων ανά μονάδα, περιλαμβανομένων υποστήριξης και εκπαιδεύσεων. Η Ελλάδα με ποια λογική καθυστερεί και πρακτικά αρνείται τη δαπάνη 15, ή και 20 ακόμα, εκατομμυρίων δολαρίων ανά μονάδα, για τον εκσυγχρονισμό των παλιών εκδόσεων του F-16 που διαθέτει;