Η ενεργειακή πολιτική που ανακοίνωσε η ΕΕ, πόσο μάλλον όταν στα θεμέλια της υπάρχει η βόμβα του 1,5 τρις € margin calls, δεν πείθει κανέναν – ενώ τα προβλήματα που προηγούνται του πολέμου, επιδεινώνονται και συσσωρεύονται επικίνδυνα. Η ιδανικότερη λύση θα ήταν ο τερματισμός του πολέμου – ενώ οι εμπρηστικές δηλώσεις, όπως αυτή της πρώην υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία ευρισκόμαστε σε πόλεμο με τη Ρωσία, είναι επικίνδυνες και ανόητες. Ειδικά όσον αφορά τη χώρα μας, υπάρχουν εγχώριες λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό – οι οποίες όμως θα πρέπει να δρομολογηθούν αμέσως, προτού βυθιστούμε σε στασιμοπληθωρισμό, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής ύφεσης σε περιβάλλον ανοδικών τιμών και επιτοκίων που προβλέπεται. Ο στασιμοπληθωρισμός για την ελλειμματική και υπερχρεωμένη Ελλάδα που ευρίσκεται ήδη στην τρίτη χειρότερη θέση, όσον αφορά τον κίνδυνο φτώχειας των Πολιτών της, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, θα ήταν θανατηφόρος – χωρίς καμία διάθεση υπερβολής.
Από: analyst.gr
Ανάλυση
Ενώ η ενεργειακή κρίση μαίνεται, οι προμηθευτές ενέργειας στην Ελλάδα σχεδιάζουν την οργάνωση ενός ενεργειακού Τειρεσία – μέσω του οποίου θα αποκλεισθούν οι αδύναμες κοινωνικές ομάδες από τον ηλεκτρισμό και τη θέρμανση, εκ μέρους του ενεργειακού καρτέλ που κερδοσκοπεί ασύστολα (ανάλυση). Ακριβώς δηλαδή, όπως έχουν αποκλεισθεί από το τραπεζικό καρτέλ – με τελικό αποτέλεσμα την πλήρη εξαθλίωση των Ελλήνων.
Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός δήλωσε στη Θεσσαλονίκη πως ο Putin είναι υπεύθυνος για την άνοδο των τιμών – οπότε οι Έλληνες πρέπει να στείλουν το λογαριασμό σε αυτόν! Έχει όμως αλήθεια ο Ρώσος την ευθύνη για τη βίαιη απολιγνιτοποίηση, για το όργιο της κερδοσκοπίας στο χρηματιστήριο ενέργειας του κ. Χατζηδάκη, για τη μη εξόρυξη υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ πέρυσι τον Αύγουστο (συν τα δίκτυα της, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ και ο ΑΔΜΗΕ) ή για τα υπερκέρδη του Ολιγοπωλίου των καυσίμων, ύψους άνω του 1,2 δις € μέσα σε έξι μόνο μήνες; (ανάλυση). Παρεμπιπτόντως, φαίνεται πως δρομολογείται το ίδιο βρώμικο τέχνασμα Χατζηδάκη, όπως στη ΔΕΗ, για να ξεπουληθούν οι εταιρίες ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) παρά την απαγόρευση του ΣτΕ – ο διαμελισμός τους δηλαδή, έτσι ώστε να παραμείνουν οι μητρικές μισοάδεια κελύφη, κάτι που θα αποτελούσε μία εγκληματική ενέργεια εις βάρος των Ελλήνων.
Από την άλλη πλευρά η γερμανοκρατούμενη Κομισιόν, αντί να ασχοληθεί σοβαρά με το χάος που έχει δημιουργηθεί στον ενεργειακό τομέα της ΕΕ (ανάλυση), δήλωσε πως η Ουγγαρία είναι πλέον ένα καθεστώς κοινοβουλευτικής απολυταρχίας – ενώ η Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν που εισβάλλουν παράνομα σε άλλες χώρες, όπως η Ρωσία στην Ουκρανία, είναι κατά την Κομισιόν δημοκρατικά κράτη, δεν χρειάζεται η επιβολή κυρώσεων και δεν υπάρχει πρόβλημα συνεργασίας μαζί τους!
Παράλληλα, ο καγκελάριος της Γερμανίας ανέφερε με θράσος πως ο γερμανικός στρατός πρέπει να γίνει ο ακρογωνιαίος λίθος της άμυνας της Ευρώπης – να δοθεί δηλαδή αυτή η κεντρική θέση στο στρατό της χώρας που αιματοκύλισε δύο φορές σε μισό αιώνα ολόκληρη την ήπειρο μας και όχι μόνο, ενώ αρνείται να πληρώσει τις πολεμικές αποζημιώσεις σε κράτη όπως η Πολωνία ή η Ελλάδα, καθώς επίσης το κατοχικό δάνειο στη χώρα μας.
Σε ένα κράτος που διεξάγει έναν οικονομικό πόλεμο εναντίον όλων των εταίρων του από το 2000, με πρώτο θύμα την Ελλάδα – εκμεταλλευόμενο τους χρήσιμους ηλιθίους πολιτικούς της (ανάλυση), για να μην τους χαρακτηρίσουμε διαφορετικά. Αν είναι δυνατόν!
Οι προτάσεις της Κομισιόν
Συνεχίζοντας, η Γερμανίδα επικεφαλής της Κομισιόν ανακοίνωσε πρόσφατα τις προτάσεις της για την ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση – οι βασικότερες των οποίων είναι οι εξής:
(1) Εξοικονόμηση ενέργειας, με την ισοπέδωση της καμπύλης ζήτησης της – έτσι ώστε να μειωθεί η χρήση του φυσικού αερίου που καλύπτει τις έκτακτες ανάγκες.
Εδώ, σε σχέση τουλάχιστον με την Ελλάδα που δεν έχει σοβαρή βιομηχανία, η ευρωπαϊκή προσέγγιση τεκμηριώνει πως υπάρχει άγνοια – αφού η καμπύλη ζήτησης τουλάχιστον στη χώρα μας αυξάνει το απόγευμα, από τις έξι έως τις εννέα. Έτσι καλύπτεται αναγκαστικά από το φυσικό αέριο – αφού τότε δεν λειτουργούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δεν υπάρχουν μπαταρίες.
Ως εκ τούτου, εάν η κυβέρνηση παρέμβει στην κατανάλωση, θα πρέπει να δρομολογήσει διακοπές ρεύματος ή/και δελτίο – κάτι που θα πλήξει την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Επίσης τα νοικοκυριά, το εμπόριο, την όποια βιομηχανία μας επέμεινε και την εστίαση – οπότε το ρυθμό ανάπτυξης, το ΑΕΠ και τα δημόσια έσοδα. Τα άλλα μέτρα, περί χρήσης ποδηλάτου, αποφυγής ντους κλπ. (εικόνα, πηγή), είναι μάλλον γραφικά – ενώ στην Ελλάδα σήμερα μόνο η ενεργοποίηση των λιγνιτικών μονάδων αποτελεί λύση, καθώς επίσης η ενεργειακή μόνωση των κτιρίων.
(2) Πλαφόν στα κέρδη των παραγωγών ηλεκτρισμού και φορολόγηση ύψους 33% των κερδών των ενεργειακών εταιριών το 2022, για την ενίσχυση των ευάλωτων – όπου, σύμφωνα με την Κομισιόν, μπορούν να εισπραχθούν πανευρωπαϊκά έως 140 δις €.
Εν προκειμένω, δεν έχει προσδιορισθεί το πώς θα δρομολογηθεί – ενώ η Ελλάδα δεν έχει ακόμη καταφέρει να τα υπολογίσει, για να φορολογήσει το 90% που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός μήνες πριν. Ακούγονται βέβαια ποσά από 350 εκ. € έως 2 δις € – όλα όμως παραμένουν στη θεωρία.
Εκτός αυτού, υπάρχει θέμα με τις υπεράκτιες εταιρείες (offshore). Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση των Σκοπίων πουλάει μέσω του χρηματιστηρίου ενέργειας στην Ελλάδα που εισάγει ρεύμα, υποθετικά σε μία τιμή ύψους 400 €/MWh, ενώ το αγοράζει στα Σκόπια στα 100 €/MWh, πώς θα το φορολογήσει; Συμφωνούμε φυσικά με τη φορολόγηση, αλλά δεν θα προσφέρει πολλά – ενώ οι σωστές λύσεις για την Ελλάδα σήμερα είναι (α) η ρύθμιση, εάν όχι η κατάργηση του χρηματιστηρίου ενέργειας, (β) η απεξάρτηση της τιμής του ρεύματος από το φυσικό αέριο ή (γ) το ιβηρικό μοντέλο πλαφόν.
Γενικότερα, η κρατικοποίηση των παρόχων ηλεκτρισμού όπως της ΔΕΗ, αντί να επιδοτείται το ενεργειακό καρτέλ κάθε μήνα, με τεράστια ποσά – μέσω των επιδομάτων του δημοσίου στους καταναλωτές που αποτελούν μελλοντικούς φόρους. Το αποτέλεσμα είναι να μεταφέρεται πλούτος από τη μεσαία και κατώτερη τάξη στις ελίτ – επιδεινώνοντας την ήδη μη ισορροπημένη αναδιανομή των εισοδημάτων.
Εκτός αυτού, πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στο ρεύμα και στα καύσιμα, καθώς επίσης στα είδη πρώτης ανάγκης – έτσι ώστε αφενός μεν να στηριχθούν τα νοικοκυριά, αφετέρου να καταπολεμηθεί η ακρίβεια. Ειδικά οι αγρότες παραγωγοί πρέπει να στηριχθούν για να αντιμετωπισθεί η τροφική ανεπάρκεια που προβλέπεται – εάν όχι η επισιτιστική κρίση.
(3) Πλαφόν στα κέρδη των εταιριών ορυκτών καυσίμων – όπου είναι επίσης δύσκολο, όπως η δεύτερη πρόταση, να προσδιορισθεί ο τρόπος που θα δρομολογηθεί. Υπάρχει δε και εδώ πρόβλημα με τις υπεράκτιες εταιρίες.
Για παράδειγμα, εάν μία αμερικανική εταιρεία τιμολογεί μέσω κάποιας offshore, πώς θα φορολογηθεί; Τι θα συμβαίνει όταν προβαίνει σε εξαγωγές και επανεισαγωγές μέσω άλλων χωρών σε υψηλότερες τιμές, «αφήνοντας» το κέρδος στο εξωτερικό;
Δεν μπορεί κανείς όμως παρά να συμφωνήσει με την πρόταση, σημειώνοντας πως τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιριών στη Γερμανία το 2022 έχουν υπολογισθεί στα 113 δις € (ανάλυση) – αλλά η άμεση λύση για την Ελλάδα δεν είναι άλλη από τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ), όπως έχει δρομολογηθεί από άλλες χώρες της ΕΕ.
(4) Ενίσχυση της ρευστότητας των παρόχων ηλεκτρισμού – έναντι της αστάθειας στην αγορά παραγώγων ηλεκτρικής ενέργειας (futures). Εδώ επικρατεί ασάφεια, σε σχέση με το τι ακριβώς σημαίνει και πως θα πραγματοποιηθεί – εκτός εάν το θέμα αφορά το 1,5 τρις € των «περιθωρίων εξασφάλισης» (margin calls) που αποτελεί μία βόμβα στα θεμέλια της Ευρώπης, τύπου «Lehman Brothers».
Τα συγκεκριμένα «margin calls» υπάρχουν λόγω της αύξησης της τιμής του ολλανδικού ενεργειακού δείκτη TTF (ανάλυση) – τον οποίο η ΕΕ θέλει πλέον να αλλάξει, όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού του, έτσι ώστε να λαμβάνει υπ’ όψιν και το LNG, οπότε να μην εξαρτάται μόνο από την παροχή φυσικού αερίου των αγωγών που ελέγχει η Ρωσία.
Σε κάθε περίπτωση, τα 1,5 τρις € πρέπει να ενσωματωθούν από τους ενεργειακούς ομίλους της ΕΕ στους Ισολογισμούς τους – αφού με απλά λόγια είναι τα πρόσθετα ποσά που καλούνται να καταθέσουν ως εγγύηση, λόγω της εκρηκτικής ανόδου των τιμών (ερμηνεύεται στη διάσωση της Uniper από τη Γερμανία που έχει κοστίσει ήδη 19 δις € – ανάλυση).
Ο υπουργός οικονομικών της Φινλανδίας προειδοποίησε δε ότι, στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας υπάρχουν όλα τα συστατικά για μία ενεργειακή έκδοση της υπόθεσης Lehman Brothers (πηγή) – κάτι που είναι εξαιρετικά ανησυχητικό, αν και όχι για όλες τις χώρες, αφού η Αυστρία και η Ουγγαρία ακολουθούν μία άλλη πολιτική με τη Ρωσία.
Εν τούτοις, δεν συμφωνούμε με την ενίσχυση αυτών των εταιριών, αφού τότε θα επρόκειτο για την επανάληψη του ιδίου φαινομένου – για την ανάληψη εκ μέρους των φορολογουμένων του ρίσκου που ανέλαβαν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις, με στόχο την κερδοσκοπία.
Δεν είναι δυνατόν να συνεχισθεί η ίδια ιστορία της ιδιωτικοποίησης των κερδών και της κοινωνικοποίησης των ζημιών τέτοιων εταιριών, με την επίκληση του ότι είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας – όπως οι τράπεζες για το χρηματοπιστωτικό σύστημα κοκ. Η λύση είναι η κρατικοποίηση όσων είναι απαραίτητες, το κλείσιμο των υπολοίπων και η απαγόρευση στο εξής να συμμετέχουν στα futures οι παραγωγοί ενέργειας – με ενδεχόμενη εξαίρεση μόνο των χρηστών.
Δεν γίνεται να δίνουν μακροπρόθεσμες σταθερές τιμές οι πάροχοι για να «κλέβουν» πελάτες, χωρίς να έχουν εξασφαλίσει πως θα αγοράζουν και οι ίδιοι σε ανάλογες τιμές – ούτε να διασώζονται από τα κράτη, εάν επιμένουν να λειτουργούν με αυτόν τον αυτοκτονικό τρόπο, αναλαμβάνοντας τεράστια ρίσκα.
(5) Πλαφόν, ανώτατο όριο δηλαδή στην τιμή του ρωσικού φυσικού αερίου (δεν συμφωνήθηκε τελικά) και απεξάρτηση της ΕΕ από αυτό – όπου η επικεφαλής της Κομισιόν ανακοίνωσε ότι, η προμήθεια φυσικού αερίου από τη Ρωσία μειώθηκε στο 9%, από 40% προηγουμένως.
Φαίνεται δε πως αντικαταστάθηκε από το LNG, προς όφελος των ΗΠΑ κυρίως – σημειώνοντας πως οι τιμές του φυσικού αερίου τώρα στην Ευρώπη είναι στα περίπου 63 $ ανά εκ. Btu (πηγή), όταν στις ΗΠΑ στα 8 $ (πηγή). Επομένως είναι σχεδόν οκτώ φορές υψηλότερες στην ΕΕ από τις ΗΠΑ – γεγονός που σημαίνει πως η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης καταρρέει.
Η επιβολή βέβαια πλαφόν σε ένα προϊόν που δεν διαθέτει κανείς και δεν υπάρχει σε επαρκείς ποσότητες, είναι ανοησία – ενώ μοιάζει με την επιβολή πλαφόν εκ μέρους της Ρωσίας, για παράδειγμα, στα γερμανικά αυτοκίνητα της Mercedes. Εκτός αυτού, πρόκειται για ένα σοβιετικού τύπου μέτρο που δεν συμβαδίζει με την ελεύθερη αγορά – προκαλώντας πολύ μεγαλύτερα προβλήματα σε αυτόν που το επιβάλει.
Πόσο μάλλον όταν τα κέρδη της Ρωσίας δεν θα περιοριστούν, αφού θα πουλάει το φυσικό αέριο σε άλλες αγορές, με ακριβότερη τιμή σχετικά με το παρελθόν λόγω της αυξημένης ζήτησης, όπως άλλωστε θα έκανε και η Mercedes – σημειώνοντας πως το υγροποιεί επί πλέον, ενώ αναφέρεται πως η Ελλάδα θα παραλάβει σύντομα το πρώτο φορτίο ρωσικού LNG (πηγή)
Εδώ η Ελλάδα έχει αντιπροτείνει την επιβολή πλαφόν σε όλους τους προμηθευτές φυσικού αερίου – κάτι που δεν καταλαβαίνουμε πώς θα μπορούσε να δρομολογηθεί, θεωρώντας πως πρόκειται για μία ακόμη ανοησία της κυβέρνησης. Εμείς πάντως δεν συμφωνούμε με κυρώσεις που δεν βοηθούν να τελειώσει ο πόλεμος, ενώ τελικά πλήττουν αυτόν που τις επιβάλει – ή/και πλουτίζουν άλλες χώρες, όπως τις ΗΠΑ, το Κατάρ κοκ.
(6) Αποθήκευση φυσικού αερίου, με την πλήρωση των δεξαμενών στο 80%, πριν ξεκινήσει ο χειμώνας. Εν προκειμένω, ο στόχος έχει ήδη καλυφθεί, αφού οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι γεμάτες κατά 80% – όπου όμως, εάν η Ρωσία σταματήσει εντελώς την παροχή, θεωρείται πως η Γερμανία θα καλύψει τη ζήτηση της το πολύ για τρεις μήνες, οπότε θα υποχρεωθεί να επιβάλει δελτίο.
Εν τούτοις, η Ελλάδα δεν μπορεί να εφαρμόσει αυτό το μέτρο, αφού δεν έχει κατασκευάσει ακόμη αποθηκευτικούς χώρους, παρά το ότι συζητούνταν από το 2011 και υπάρχει η κατάλληλη περιοχή – οπότε θα αναγκασθεί να το αποθηκεύσει στην Ιταλία, σε θυγατρική της ΕΝΙ που συμμετέχει στις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ. Έτσι όμως, το κόστος θα είναι υψηλό – με δυσμενή επακόλουθα για τους Έλληνες.
(7) Αλλαγή του ενεργειακού μείγματος – μεταξύ άλλων με τη στροφή σε άλλες χώρες, όπως στη Νορβηγία και στο LNG. Επίσης η κατασκευή εργοστασίων πυρηνικής ενέργειας, η αιολική ενέργεια και τα υπεράκτια αιολικά.
Εν τούτοις, το LNG είναι πανάκριβο και ρυπαίνει το περιβάλλον – ενώ η προμήθεια φυσικού αερίου από νέες αγορές, τόσο με αγωγούς, όσο και σε υγροποιημένη μορφή, απαιτεί χρόνο. Εκτός αυτού δεν υπάρχουν επαρκείς ποσότητες – σημειώνοντας πως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) δημοσίευσε τις προβλέψεις του για την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου (πηγή) από το 2019, σύμφωνα με τις οποίες θα υπήρχε ήδη από το 2020 ένα «κενό προμήθειας» ή «κενό προσφοράς», ύψους 48 δις κυβικών μέτρων.
Σύμφωνα δε με την πρόβλεψη του ΙΕΑ, το συγκεκριμένο κενό προσφοράς θα αυξάνεται κάθε χρόνο – ενώ το 2025 θα ανέλθει στα 162 δις κυβικά μέτρα. Η ποσότητα αυτή είναι μεγαλύτερη από εκείνη που αγόραζε η ΕΕ, από τον κυριότερο προμηθευτή της – από τη Ρωσία, μέσω σταθερών συμβάσεων ετησίως. Στο γράφημα που ακολουθεί (πηγή), φαίνεται από πού προμηθευόταν τότε η ΕΕ φυσικό αέριο, πολύ πριν τον πόλεμο – όπου η γκρίζα περιοχή αντιπροσωπεύει το κενό αγοράς.
Όσον αφορά την αιολική ενέργεια, χωρίς να αναφέρεται το πραγματικό της κόστος αφαιρουμένων των επιδοτήσεων, πόσο μάλλον συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης των μηχανημάτων, πρόκειται για έναν επικίνδυνο λαϊκισμό (ανάλυση) – ενώ δεν υπάρχει σαφής γνώση για το θέμα του υδρογόνου.
Εμείς πιστεύουμε πως η βασική μας φροντίδα ως χώρα, πρέπει να είναι η ενεργειακή μας ασφάλεια με εγχώριες πηγές – όπως από το λιγνίτη, όπου η ΕΕ θα έπρεπε να μειώσει σημαντικά το κόστος των ρύπων, έως ότου λυθεί το πρόβλημα με τη Ρωσία (θα λυθεί κάποια στιγμή, αφού δεν συμφέρει κανέναν μακροπρόθεσμα – όσο όμως αργεί, τόσο περισσότεροι άνθρωποι θα πεθάνουν και τόσο μεγαλύτερες καταστροφές θα προκληθούν).
Εκτός αυτού, εάν διενεργηθούν επιτέλους εξορύξεις στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, θα βρεθούν σημαντικά αποθέματα φυσικού αερίου – ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να δρομολογηθεί ο East Med. Προφανώς δε, αποτελεί μία ακόμη λύση η πυρηνική ενέργεια, από μικρά και σύγχρονα εργοστάσια – ενώ τα φωτοβολταϊκά, εάν τοποθετηθούν σε μη αγροτική γη, καθώς επίσης εάν κατασκευάζονται στην Ελλάδα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν (αν και υπάρχουν αμφιβολίες, ανάλυση).
Σε κάθε περίπτωση, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας που διαθέτουν ορυκτά καύσιμα και άλλες χρήσεις, όπως η Μυτιληναίος-Αλουμίνιο της Ελλάδος-Protergia, η Motor Oil–NRG και η ΕΛΠΕ-Elpedison–Lamda, πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες τους εσωτερικά – όχι μέσω του χρηματιστηρίου ενέργειας, από το οποίο στην ουσία επιδοτούνται. Είναι ντροπή να επιτρέπει η κυβέρνηση αυτήν την εκμετάλλευση των Πολιτών – με τον παράλληλο αθέμιτο πλουτισμό του καρτέλ.
Επίλογος
Ολοκληρώνοντας, η ενεργειακή πολιτική που ανακοίνωσε η ΕΕ, πόσο μάλλον όταν στα θεμέλια της υπάρχει η βόμβα του 1,5 τρις € margin calls, δεν πείθει κανέναν – ενώ τα προβλήματα που προηγούνται του πολέμου, επιδεινώνονται και συσσωρεύονται επικίνδυνα. Η ιδανικότερη λύση θα ήταν ο τερματισμός του πολέμου – ενώ οι εμπρηστικές δηλώσεις, όπως αυτή της πρώην υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία ευρισκόμαστε σε πόλεμο με τη Ρωσία, είναι επικίνδυνες και ανόητες.
Ειδικά όσον αφορά τη χώρα μας, υπάρχουν λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό, όπως αυτές που αναλύσαμε – οι οποίες όμως θα πρέπει να δρομολογηθούν αμέσως, προτού βυθιστούμε σε στασιμοπληθωρισμό, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής ύφεσης σε περιβάλλον ανοδικών επιτοκίων και τιμών που προβλέπεται.
Ο στασιμοπληθωρισμός για την ελλειμματική και υπερχρεωμένη Ελλάδα που ευρίσκεται ήδη στην τρίτη χειρότερη θέση, όσον αφορά τον κίνδυνο φτώχειας των Πολιτών της, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, θα ήταν θανατηφόρος – χωρίς καμία διάθεση υπερβολής.