Από: capital.gr / Του Γιώργου Λαμπίρη
Τη μεγαλύτερη συρρίκνωση σε όγκο πωλήσεων εμφανίζουν τα κατεψυγμένα ψάρια, με -15,1% για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2021. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ωστόσο, υπάρχει και μία επιπλέον εξήγηση για την πτώση της κατηγορίας αυτής, καθότι δεν σχετίζεται αποκλειστικά με την αύξηση των τιμών αλλά και με το γεγονός ότι φέτος κατά την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας τα καταστήματα εστίασης ήταν σε λειτουργία, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο είχαμε lockdown, με αποτέλεσμα τη φετινή χρονιά να είναι ενισχυμένες οι πωλήσεις τους μέσω των σούπερ μάρκετ, με τον κόσμο να τα καταναλώνει στο σπίτι.
Να σημειωθεί ότι κατά την έντονα πληθωριστική περίοδο που διανύουμε (με 11,6% για τον Ιούλιο και 11,4% τον Αύγουστο), η μείωση πωλήσεων σε όγκο αντικατοπτρίζει την πραγματική κατανάλωση, καθότι η αύξηση σε αξία – τζίρο προέρχεται κυρίως από την αύξηση των τιμών στα προϊόντα.
Κρασί, το μοναδικό προϊόν που εμφανίζει μείωση τιμής μονάδας
Επίσης, σημαντική πτώση πωλήσεων σε όγκο στα σούπερ μάρκετ στο επτάμηνο του 2022 και σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2021 καταγράφουν τα κρασιά, όπου επίσης αποτελούν μία κατηγορία που καταναλώθηκε στο σπίτι στη διάρκεια των lockdown και θεωρείται αναμενόμενη η συρρίκνωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 10,8%. Σημειώνεται εκτός των άλλων ότι τα κρασιά καταγράφουν και σημαντική πτώση σε αξία πωλήσεων κατά 13% σε σχέση με πέρυσι, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί εν μέρει και δείγμα της στροφής των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα λόγω πληθωρισμού ή και στη μεγαλύτερη κατανάλωση κρασιού στην εστίαση αντί του σπιτιού. Tαυτόχρονα, όμως αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις εξεταζόμενες, η οποία εμφανίζει μειωμένη μέση τιμή ανά μονάδα κατά 1,5%, όπως φαίνεται και στον πίνακα που ακολουθεί.
Σύνολο ελληνικών σούπερ μάρκετ |
||||||
Στοιχεία IRI |
Πωλήσεις σε αξία |
Πωλήσεις σε όγκο |
Τιμή ανά τεμάχιο |
|||
|
Ιούλιος ‘22 - Ιούλιος ‘21 |
2022 - 2021 |
Ιούλιος ‘22 - Ιούλιος ‘21 |
2022 - 2021 |
Ιούλιος ‘22 - Ιούλιος ‘21 |
2022 - 2021 |
Λευκό γάλα ψυγείου |
172.883.418 |
-0,6% |
117.119.149 |
-6,3% |
1,5 |
6% |
Συσκευασμένο τυρί |
150.652.509 |
5,1% |
14.337.814 |
-4,6% |
2,8 |
9,1% |
Γιαούρτι |
148.263.499 |
0% |
34.671.164 |
-7,3% |
1,9 |
5% |
Αναψυκτικά |
104.246.796 |
2,3% |
88.217.763 |
0% |
1,5 |
1,7% |
Μπύρα |
77.677.206 |
-3,4% |
34.896.717 |
-5,4% |
2,7 |
4,5% |
Ζυμαρικά |
72.676.632 |
16,5% |
32.011.309 |
7,4% |
1,1 |
7,7% |
Απορρυπαντικά ρούχων |
65.995.281 |
3,6% |
410.268.028 |
-0,2% |
7,4 |
3,7% |
Χυμοί |
65.389.699 |
3% |
39.208.711 |
-0,4% |
1,3 |
4,5% |
Συσκευασμένο ψωμί |
63.408.585 |
13,6% |
22.102.418 |
3,9% |
1,5 |
9,9% |
Χαρτί υγείας |
59.738.080 |
8,7% |
157.362.059 |
0,2% |
3,5 |
8,4% |
Δημητριακά πρωινού |
56.081.481 |
-3% |
9.545.988 |
-3,9% |
2,5 |
1,1% |
Σοκολάτες |
54.825.529 |
-2,1% |
4.349.386 |
5,5% |
1,5 |
7,3% |
Μπισκότα |
53.896.417 |
9,2% |
9.369.629 |
3,2% |
1,4 |
8,2% |
Στιγμιαίος καφές |
53.451.770 |
1% |
1.796.396 |
-2,8% |
3,7 |
2,4% |
Εμφιαλωμένο νερό (και ανθρακούχο) |
51.477.079 |
2,3% |
195.281.510 |
-1,5% |
0,9 |
0,5% |
Κατεψυγμένες πίτες |
51.234.622 |
1,2% |
11.594.462 |
-7,5% |
2,6 |
9,9% |
Συσκευασμένο κρέας |
50.916.362 |
4,6% |
4.888.210 |
6,4% |
2,3 |
1,5% |
Κρασί |
49.538.492 |
-13% |
10.486.494 |
-10,8% |
4,5 |
-1,5% |
Ελληνικός Καφές |
46.549.960 |
8,5% |
3.358.354 |
1,3% |
2,5 |
7,4% |
Έτοιμες σαλάτες |
44.918.798 |
5,5% |
5.720.884 |
1,7% |
1,8 |
5,3% |
Αυξήσεις: Ο κυριότερος παράγοντας για τον οποίο ο τζίρος εμφανίζεται αυξημένος
Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο, παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα προϊόντα εμφανίζουν μείωση πωλήσεων σε όγκο κάτι που σημαίνει ότι έχει μειωθεί η κατανάλωσή τους, οι πωλήσεις τους σε αξία, ήτοι ο τζίρος που καταγράφουν, εμφανίζονται αυξημένες, είναι οι ανατιμήσεις που έχουν υποστεί σχεδόν όλα τα καταναλωτικά αγαθά -με εξαίρεση το κρασί που προαναφέραμε- στα ράφια και στα ψυγεία των ελληνικών σούπερ μάρκετ.