Το Brewster Buffalo ήταν ένα ναυτικό μαχητικό που αναπτύχθηκε για λογαριασμό του αμερικανικού ναυτικού. Δεν άφησε πίσω του καλή φήμη και χαρακτηρίστηκε εν πολλοίς «άχρηστο». Ήταν «βαρελοειδές», όχι ιδιαίτερα ταχύ ούτε καν όταν σχεδιάστηκε, όχι ευέλικτο, αλλά στιβαρό και σχετικά καλά για την εποχή οπλισμένο με 4 πολυβόλα των 12,7 χλστ. Έδρασε κυρίως στο μέτωπο του Ειρηνικού για λίγο καθώς θεωρήθηκε ότι δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει των ιαπωνικών μαχητικών και ιδίως του ταχύτερού του και εξαιρετικά πιο ευέλικτου Zero.
Από: history-point.gr
Ωστόσο το «Βουβάλι» της Brewster πολέμησε αρκετά καλά υπό προϋποθέσεις, βάσει των συνθηκών, δεδομένης της τεράστιας ιαπωνικής αριθμητικής υπεροχής, άλλωστε εκείνη την σκοτεινή εποχή για τους Συμμάχους του τέλους του 1941 και των αρχών του 1942 ονομαστά μαχητικά, όπως τα Hurricane απέτυχαν επίσης έναντι των Ιαπώνων οι οποίοι διέθεταν και εξαιρετικά εκπαιδευμένους πιλότους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα καλύτερα αποτελέσματα με το Buffalo τα πέτυχαν οι Ολλανδοί πιλότοι στο θέατρο του Ειρηνικού. Τα «άχρηστα» όμως αμερικανικά μαχητικά πολέμησαν και σε ένα εντελώς διαφορετικό, παγωμένο, κυριολεκτικά, θέατρο επιχειρήσεων όπου όχι απλώς απέδειξαν την αξία τους αλλά θριάμβευσαν εξελισσόμενα σε μάστιγα για τα αντίπαλα αεροσκάφη.
Η Σοβιετική Ένωση επιτέθηκε απρόκλητα στην Φινλανδία τον Νοέμβριο του 1940 (Χειμερινός Πόλεμος) αφού προηγουμένως το μικρό βόρειο έθνος απέρριψε τις απαιτήσεις του «ειρηνιστή» Στάλιν για παραχώρηση εδαφών. Η Φινλανδία αμέσως άρχισε να αναζητά όπλα αλλά και αεροσκάφη από το εξωτερικό. Η μικρή φινλανδική αεροπορία ειδικά είχε ανάγκη μαχητικών άμεσα από κάθε διαθέσιμη πηγή.
Οι Φινλανδοί πιλότοι πετώντας με βρετανικά, γαλλικά, ιταλικά, ολλανδικά και άλλα αεροσκάφη, επετέλεσαν θαύματα στον αέρα. Ωστόσο ο πόλεμος εκείνος έληξε τελικά την άνοιξη του 1941 με την Σοβιετία ταπεινωμένη αλλά νικητή τελικά. Ωστόσο οι Φινλανδοί δεν υπέκυψαν, απλά ανέμεναν την ευκαιρία να απελευθερώσουν τα εδάφη που υποχρεώθηκαν να παραχωρήσουν. Όταν η χιτλερική Γερμανία επιτέθηκε στην ΕΣΣΔ η Φινλανδία συμμετείχε στον πόλεμο κατά των Σοβιετικών με στόχο την ανάκτηση των χαμένων της εδαφών.
Τα Buffalo με τη γαλάζια όρθια σβάστικα
Η Φινλανδία απέκτησε, τον Δεκέμβριο του 1939, 44 Buffalo εκ των οποίων τα 34 δόθηκαν στην 24η Μοίρα. Τα αεροσκάφη δεν πρόλαβαν να δράσουν στον Χειμερινό Πόλεμο αλλά ήταν έτοιμα για δράση το 1941. Τα φινλαδικά Buffalo ήταν B-239E, παρόμοια με τα F2A-1 του αμερικανικού ναυτικού, αλλά με κινητήρα Wright Cyclone και «ελαφρύτερα», καθώς τους αφαιρέθηκε ο ναυτικός εξοπλισμός (άγκιστρα κλπ.) και μέρος της θωράκισής τους. Με τον κινητήρα Cyclone τα φινλανδικά Buffalo ανέπτυσσαν μέγιστη ταχύτητα άνω των 500 χ.α.ω.
Το αεροσκάφος ήταν σχετικά εύκολο στον χειρισμό. Έφερε 4 πολυβόλα των 12,7 χλστ. Οι Φινλανδοί πιλότοι το αγάπησαν ιδιαίτερα και το ονόμαζαν «μαργαριτάρι του ουρανού». Οι Φινλανδοί πιλότοι είχαν αποδώσει υπέροχα στον Χειμερινό Πόλεμο πετώντας με αεροσκάφη που δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «υπέρμαχητικά», όπως τα ολλανδικά Fokker D. XXI, τα βρετανικά διπλάνα Gloster Gladiator, τα γαλλικά Moran Saulnier MS 406 ή τα ιταλικά FIAT G.50. Για αυτούς το Buffalo αντιπροσώπευε μια τεράστια αναβάθμιση.
Στις 25 Ιουνίου 1941 η σοβιετική αεροπορία βομβάρδισε για πρώτη φορά την Φινλανδία στον νέο πόλεμο που άρχιζε. Η 24η Μοίρα με τα Buffalo ανέλαβε αμέσως δράση και στις πρώτες αερομαχίες κατάρριψε 10 «ερυθρά» αεροσκάφη χωρίς απώλειες. Τα καταρριφθέντα σοβιετικά ήταν δικινητήρια βομβαρδιστικά Tupolev SB εκ των οποίων πέντε κατέρριψε ο επισμηνίας Κινούνεν και πέντε ο υποσμηνίας Λάμπι.
Το πρώτο 7μηνο του πολέμου δύο πιλότοι της μοίρας είχαν ήδη γίνει διπλοί άσσοι και άγγιζαν τον τριπλό τίτλο ενώ συνολικά τα Buffalo της 24ης είχαν καταρρίψει 135 σοβιετικά αεροσκάφη μέχρι το τέλος του 1941. Η Μοίρα δεν είχε σταθερή βάση αλλά κάθε τόσο άλλαζε αεροδρόμιο για να μην μπορεί εύκολα να εντοπιστεί και εξουδετερωθεί στο έδαφος. Η μοίρα συνέχισε να μάχεται με τα Buffalo αν και σταδιακά τα νέα σοβιετικά μαχητικά τα ξεπερνούσαν τεχνολογικά σε κάθε τομέα. Στις αρχές του 1943 υπήρχαν 24 Buffalo στην δύναμη της Μοίρας.
Παρόλα αυτά οι επιτυχίες συνεχίζονταν. Κορυφαίοι άσσοι ήταν ο υποσμηναγός Βιντ με 39 καταρρίψεις με Buffalo, ο ανθυπασπιστής με 34, ο Ilmari Juutilainen υποσμηναγός Καρούνεν με 26, 5 (η μισή κοινή με άλλο πιλότο). Αν και προτεραιότητα αποτελούσε η αντιμετώπιση των σοβιετικών βομβαρδιστικών, οι τρείς τους εντούτοις κατέρριψαν 23 μονοπλάνα καταδιωκτικά I-16 Polikarpov, 18 διπλάνα καταδιωκτικά Polikarpov I-153 και 11 βρετανικά καταδιωκτικά Hawker Hurricanes και Spitfire που οι Βρετανοί είχαν παραχωρήσει στους Σοβιετικούς καθώς και σύγχρονα σοβιετικά MiG 1/3 και Yak.
O Ilmari Juutilainen, ο κορυφαίος Φινλανδός άσσος με 94 καταρρίψεις, πέτυχε τις 34 από αυτές με το «άχρηστο» Buffalo. «Εντόπισα τα βομβαρδιστικά που πετούσαν σε ύψος 3.000 μ. και με τον ασύρματο ενημέρωσα τα παιδιά (τους συναδέλφους του). Καθώς αναχαιτίζαμε τα σοβιετικά αεροσκάφη εντόπισα έναν σχηματισμό από τρία SB που πετούσαν προς τον κοντινή σιδηροδρομική γραμμή και βούτηξα εναντίον τους. Σκόπευσα το αεροσκάφος στα αριστερά το οποίο σε λίγο καιγόταν και κατέπεσε. Την ώρα που ετοιμαζόμουν να επιτεθώ στο δεύτερο βομβαρδιστικό είδα μαχητικά MiG να πλησιάζουν. Παρόλα αυτά συνέχισα την επίθεση και έπληξα το δεύτερο βομβαρδιστικό το οποίο κατέπεσε φλεγόμενο. Στρέφοντας την προσοχή μου στα MiG σκόπευσα το ένα το έπληξα. Αυτό απομακρύνθηκε βγάζοντας μαύρο καπνό από τον κινητήρα». Έτσι περιγράφει μια αερομαχία ο Φινλανδός άσσος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά 96 Φινλανδοί πιλότοι έγιναν άσσοι έχοντας συνολικά καταρρίψει όλοι μαζί 1.435 αντίπαλα αεροσκάφη!
Σταδιακά τα Buffalo άρχισαν να υποφέρουν από έλλειψη ανταλλακτικών καθώς οι ΗΠΑ ήταν σε αντίθετο στρατόπεδο πλέον. Οι Φινλανδοί συνέχισαν να πετούν τα αεροσκάφη με… πατέντες. Μέχρι την απόσυρσή τους από την 24η Μοίρα και την αντικατάστασή τους από Me-109G τα Buffalo είχαν επιτύχει 477 καταρρίψεις έναντι 19 που χάθηκαν από εχθρική δράση και έξι που χάθηκαν σε ατυχήματα/δυστυχήματα. Ο λόγος καταρρίψεων-απωλειών ήταν στον εξωπραγματικό αριθμό 25:1!
Τα Buffalo συνέχισαν να πετούν μέχρι το τέλος του πολέμου και μετά από αυτόν ενταγμένα, από τον Μάιου του 1944, στην 26η Μοίρα. Ένα Buffalo της 26ης πέτυχε την τελευταία κατάρριψη του τύπου κατά των Σοβιετικών τον Ιούνιου του 1944. Μετά όμως την κήρυξη πολέμου της Φινλανδίας κατά της Γερμανίας τα Buffalo πολέμησαν και κατά της Luftwaffe. Οι τελευταίες καταρρίψεις του τύπου σημειώθηκαν στις 3 Οκτωβρίου 1944 με θύματα βομβαρδιστικά κάθετης εφόρμησης Ju-87 Stuka. Τα Buffalo παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι το 1948.
Ωστόσο το «Βουβάλι» της Brewster πολέμησε αρκετά καλά υπό προϋποθέσεις, βάσει των συνθηκών, δεδομένης της τεράστιας ιαπωνικής αριθμητικής υπεροχής, άλλωστε εκείνη την σκοτεινή εποχή για τους Συμμάχους του τέλους του 1941 και των αρχών του 1942 ονομαστά μαχητικά, όπως τα Hurricane απέτυχαν επίσης έναντι των Ιαπώνων οι οποίοι διέθεταν και εξαιρετικά εκπαιδευμένους πιλότους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα καλύτερα αποτελέσματα με το Buffalo τα πέτυχαν οι Ολλανδοί πιλότοι στο θέατρο του Ειρηνικού. Τα «άχρηστα» όμως αμερικανικά μαχητικά πολέμησαν και σε ένα εντελώς διαφορετικό, παγωμένο, κυριολεκτικά, θέατρο επιχειρήσεων όπου όχι απλώς απέδειξαν την αξία τους αλλά θριάμβευσαν εξελισσόμενα σε μάστιγα για τα αντίπαλα αεροσκάφη.
Η Σοβιετική Ένωση επιτέθηκε απρόκλητα στην Φινλανδία τον Νοέμβριο του 1940 (Χειμερινός Πόλεμος) αφού προηγουμένως το μικρό βόρειο έθνος απέρριψε τις απαιτήσεις του «ειρηνιστή» Στάλιν για παραχώρηση εδαφών. Η Φινλανδία αμέσως άρχισε να αναζητά όπλα αλλά και αεροσκάφη από το εξωτερικό. Η μικρή φινλανδική αεροπορία ειδικά είχε ανάγκη μαχητικών άμεσα από κάθε διαθέσιμη πηγή.
Οι Φινλανδοί πιλότοι πετώντας με βρετανικά, γαλλικά, ιταλικά, ολλανδικά και άλλα αεροσκάφη, επετέλεσαν θαύματα στον αέρα. Ωστόσο ο πόλεμος εκείνος έληξε τελικά την άνοιξη του 1941 με την Σοβιετία ταπεινωμένη αλλά νικητή τελικά. Ωστόσο οι Φινλανδοί δεν υπέκυψαν, απλά ανέμεναν την ευκαιρία να απελευθερώσουν τα εδάφη που υποχρεώθηκαν να παραχωρήσουν. Όταν η χιτλερική Γερμανία επιτέθηκε στην ΕΣΣΔ η Φινλανδία συμμετείχε στον πόλεμο κατά των Σοβιετικών με στόχο την ανάκτηση των χαμένων της εδαφών.
Τα Buffalo με τη γαλάζια όρθια σβάστικα
Η Φινλανδία απέκτησε, τον Δεκέμβριο του 1939, 44 Buffalo εκ των οποίων τα 34 δόθηκαν στην 24η Μοίρα. Τα αεροσκάφη δεν πρόλαβαν να δράσουν στον Χειμερινό Πόλεμο αλλά ήταν έτοιμα για δράση το 1941. Τα φινλαδικά Buffalo ήταν B-239E, παρόμοια με τα F2A-1 του αμερικανικού ναυτικού, αλλά με κινητήρα Wright Cyclone και «ελαφρύτερα», καθώς τους αφαιρέθηκε ο ναυτικός εξοπλισμός (άγκιστρα κλπ.) και μέρος της θωράκισής τους. Με τον κινητήρα Cyclone τα φινλανδικά Buffalo ανέπτυσσαν μέγιστη ταχύτητα άνω των 500 χ.α.ω.
Το αεροσκάφος ήταν σχετικά εύκολο στον χειρισμό. Έφερε 4 πολυβόλα των 12,7 χλστ. Οι Φινλανδοί πιλότοι το αγάπησαν ιδιαίτερα και το ονόμαζαν «μαργαριτάρι του ουρανού». Οι Φινλανδοί πιλότοι είχαν αποδώσει υπέροχα στον Χειμερινό Πόλεμο πετώντας με αεροσκάφη που δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «υπέρμαχητικά», όπως τα ολλανδικά Fokker D. XXI, τα βρετανικά διπλάνα Gloster Gladiator, τα γαλλικά Moran Saulnier MS 406 ή τα ιταλικά FIAT G.50. Για αυτούς το Buffalo αντιπροσώπευε μια τεράστια αναβάθμιση.
Στις 25 Ιουνίου 1941 η σοβιετική αεροπορία βομβάρδισε για πρώτη φορά την Φινλανδία στον νέο πόλεμο που άρχιζε. Η 24η Μοίρα με τα Buffalo ανέλαβε αμέσως δράση και στις πρώτες αερομαχίες κατάρριψε 10 «ερυθρά» αεροσκάφη χωρίς απώλειες. Τα καταρριφθέντα σοβιετικά ήταν δικινητήρια βομβαρδιστικά Tupolev SB εκ των οποίων πέντε κατέρριψε ο επισμηνίας Κινούνεν και πέντε ο υποσμηνίας Λάμπι.
Το πρώτο 7μηνο του πολέμου δύο πιλότοι της μοίρας είχαν ήδη γίνει διπλοί άσσοι και άγγιζαν τον τριπλό τίτλο ενώ συνολικά τα Buffalo της 24ης είχαν καταρρίψει 135 σοβιετικά αεροσκάφη μέχρι το τέλος του 1941. Η Μοίρα δεν είχε σταθερή βάση αλλά κάθε τόσο άλλαζε αεροδρόμιο για να μην μπορεί εύκολα να εντοπιστεί και εξουδετερωθεί στο έδαφος. Η μοίρα συνέχισε να μάχεται με τα Buffalo αν και σταδιακά τα νέα σοβιετικά μαχητικά τα ξεπερνούσαν τεχνολογικά σε κάθε τομέα. Στις αρχές του 1943 υπήρχαν 24 Buffalo στην δύναμη της Μοίρας.
Παρόλα αυτά οι επιτυχίες συνεχίζονταν. Κορυφαίοι άσσοι ήταν ο υποσμηναγός Βιντ με 39 καταρρίψεις με Buffalo, ο ανθυπασπιστής με 34, ο Ilmari Juutilainen υποσμηναγός Καρούνεν με 26, 5 (η μισή κοινή με άλλο πιλότο). Αν και προτεραιότητα αποτελούσε η αντιμετώπιση των σοβιετικών βομβαρδιστικών, οι τρείς τους εντούτοις κατέρριψαν 23 μονοπλάνα καταδιωκτικά I-16 Polikarpov, 18 διπλάνα καταδιωκτικά Polikarpov I-153 και 11 βρετανικά καταδιωκτικά Hawker Hurricanes και Spitfire που οι Βρετανοί είχαν παραχωρήσει στους Σοβιετικούς καθώς και σύγχρονα σοβιετικά MiG 1/3 και Yak.
O Ilmari Juutilainen, ο κορυφαίος Φινλανδός άσσος με 94 καταρρίψεις, πέτυχε τις 34 από αυτές με το «άχρηστο» Buffalo. «Εντόπισα τα βομβαρδιστικά που πετούσαν σε ύψος 3.000 μ. και με τον ασύρματο ενημέρωσα τα παιδιά (τους συναδέλφους του). Καθώς αναχαιτίζαμε τα σοβιετικά αεροσκάφη εντόπισα έναν σχηματισμό από τρία SB που πετούσαν προς τον κοντινή σιδηροδρομική γραμμή και βούτηξα εναντίον τους. Σκόπευσα το αεροσκάφος στα αριστερά το οποίο σε λίγο καιγόταν και κατέπεσε. Την ώρα που ετοιμαζόμουν να επιτεθώ στο δεύτερο βομβαρδιστικό είδα μαχητικά MiG να πλησιάζουν. Παρόλα αυτά συνέχισα την επίθεση και έπληξα το δεύτερο βομβαρδιστικό το οποίο κατέπεσε φλεγόμενο. Στρέφοντας την προσοχή μου στα MiG σκόπευσα το ένα το έπληξα. Αυτό απομακρύνθηκε βγάζοντας μαύρο καπνό από τον κινητήρα». Έτσι περιγράφει μια αερομαχία ο Φινλανδός άσσος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά 96 Φινλανδοί πιλότοι έγιναν άσσοι έχοντας συνολικά καταρρίψει όλοι μαζί 1.435 αντίπαλα αεροσκάφη!
Σταδιακά τα Buffalo άρχισαν να υποφέρουν από έλλειψη ανταλλακτικών καθώς οι ΗΠΑ ήταν σε αντίθετο στρατόπεδο πλέον. Οι Φινλανδοί συνέχισαν να πετούν τα αεροσκάφη με… πατέντες. Μέχρι την απόσυρσή τους από την 24η Μοίρα και την αντικατάστασή τους από Me-109G τα Buffalo είχαν επιτύχει 477 καταρρίψεις έναντι 19 που χάθηκαν από εχθρική δράση και έξι που χάθηκαν σε ατυχήματα/δυστυχήματα. Ο λόγος καταρρίψεων-απωλειών ήταν στον εξωπραγματικό αριθμό 25:1!
Τα Buffalo συνέχισαν να πετούν μέχρι το τέλος του πολέμου και μετά από αυτόν ενταγμένα, από τον Μάιου του 1944, στην 26η Μοίρα. Ένα Buffalo της 26ης πέτυχε την τελευταία κατάρριψη του τύπου κατά των Σοβιετικών τον Ιούνιου του 1944. Μετά όμως την κήρυξη πολέμου της Φινλανδίας κατά της Γερμανίας τα Buffalo πολέμησαν και κατά της Luftwaffe. Οι τελευταίες καταρρίψεις του τύπου σημειώθηκαν στις 3 Οκτωβρίου 1944 με θύματα βομβαρδιστικά κάθετης εφόρμησης Ju-87 Stuka. Τα Buffalo παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι το 1948.