Η κλιμάκωση της Τουρκικής προκλητικότητας με όλα σχεδόν τα σενάρια κρίσης τα οποία μελετά το Ελληνικό Επιτελείο να παραπέμπουν στο θαλάσσιο και νησιωτικό περιβάλλον φαίνεται ότι οδηγούν την κυβέρνηση σε σκέψεις για ενεργοποίηση των διαδικασιών για το πρόγραμμα απόκτησης κορβετών το οποίο είχε «παγώσει» με κύρια αιτία τη δημοσιονομική «στενωπό».
Από: newpost.gr / Γράφει ο Κώστας Σαρικάς
Η υπογραφή της νέας παράνομης συμφωνίας μεταξύ της Άγκυρας και της μεταβατικής κυβέρνησης της Λιβύης και η πρόθεση την Τουρκίας να την εφαρμόσει άμεσα φαίνεται ότι χτύπησε «καμπανάκι» στην Αθήνα σε συνδυασμό με την σταθερή πίεση του Ναυτικού Επιτελείου για επίσπευση όλων των προγραμμάτων ενίσχυσης του Στόλου.
Άλλωστε από τα μέσα του καλοκαιριού στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη βρίσκεται ο φάκελος με τις τελικές εισηγήσεις των Ναυάρχων για το πρόγραμμα των κορβετών. Με τις τρεις προτάσεις για την Doha της Ιταλικής Fincantieri, την Gowind της Γαλλικής Naval Group και την Sigma της Ολλανδικής Damen να αποτελούν τις επιλογές τους. Όπως είχε αναφέρει το Newpost πριν αποφασιστεί η αναβολή εκτέλεσης του προγράμματος των κορβετών στις αρχές Σεπτεμβρίου, ελαφρύ πλεονέκτημα είχε η Ιταλική πρόταση αφού και η Doha καλύπτει πλήρως τα προαπαιτούμενα του Ναυτικού Επιτελείου ενώ πρόθεση της Fincantieri είναι η ναυπήγηση όλων των πλοίων να πραγματοποιηθεί στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Και με δεδομένη την επιθυμία της κυβέρνησης να τρέξει άμεσα το πρόγραμμα εξυγίανσης, το συνολικό «πακέτο» ήταν ιδιαίτερα ελκυστικό.
Επιπλέον μια ενδεχόμενη συμφωνία με τους Ιταλούς θα είχε και γεωστρατηγική «σφραγίδα» αφού η Αθήνα επιθυμεί σύσφιξη των σχέσεων με τη Ρώμη η οποία θα φτάνει έως και την υπογραφή αμυντικής συμφωνίας. Οι Ιταλικές εκλογές όμως φαίνεται ότι αποτέλεσαν ανασταλτικό παράγοντα. Η σημερινή πάντως ανακοίνωση της Ιταλικής εταιρείας για υπογραφή συμφωνίας με Ελληνικές προκειμένου να αναλάβουν κατασκευαστικό έργο σε περίπτωση που η Fincantieri κερδίσει τελικά τη «ναυμαχία» για τις κορβέτες αποτελεί δείγμα της διάθεσης των Ιταλών να επανέλθουν δυναμικά στην στήριξη της πρότασης τους. «Αγκάθι» πάντως εξακολουθεί να παραμένει το ζήτημα των ναυπηγείων της Ελευσίνας αφού τα έως τώρα δεδομένα δείχνουν ότι ο δρόμος έως την εξυγίανση απέχει ακόμα μακριά. Πάντως για την κυβέρνηση παραμένει μεγάλο «στοίχημα» ειδικά εν όψει των επερχόμενων εκλογών.
Σε αντίθεση πάντως με τα ναυπηγεία της Ελευσίνας σε αυτά του Σκαραμαγκά οι εξελίξεις χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα ενθαρρυντικές με τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου να έχει ήδη διευθετήσει σχεδόν όλες τις εκκρεμότητες και πλέον να είναι θέμα λίγων μηνών η πλήρης ανάληψη ελέγχου. Συζητήσεις με το ναυπηγείο Σκαραμαγκά ήδη έχουν κάνει οι Γάλλοι της Naval Group προκειμένου να αναλάβει σε περίπτωση που κυριαρχήσουν στον διαγωνισμό για τις κορβέτες την κατασκευή τους.
Όμως ο Σκαραμαγκάς φαίνεται ότι αποτελεί πολύ ισχυρή υποψηφιότητα και για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ. Άλλωστε το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ ήδη έχει τεθεί στην κορυφή των προτεραιοτήτων και εκεί παραμένει ανεξάρτητα εάν υπάρχουν εξελίξεις που θα οδηγήσουν και στην αγορά κορβετών. Σε κάθε περίπτωση όλα φαίνεται να παραμένουν ανοιχτά με το ρευστό γεωπολιτικό τοπίο να αλλάζει εύκολα τα δεδομένα αφού κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά την εικόνα τους επόμενους μήνες. Και μόνο δεδομένο να παραμένει η σταθερά υψηλή ένταση που «καλλιεργεί» η Άγκυρα.