Σε παραδοσιακούς κυνηγούς προσφορών εξελίσσονται ή θα μπορούσε κανείς να πει ότι καθιερώνονται πλέον οι Έλληνες καταναλωτές σε ό,τι αφορά τις αγορές που πραγματοποιούν από τα σούπερ-μάρκετ. Αυτό δείχνει έρευνα της εταιρείας μετρήσεων αγοράς NielsenIQ με τίτλο "Το δίλημμα του Ευρωπαίου καταναλωτή στην εποχή του πληθωρισμού".
Από: capital.gr / Toυ Γιώργου Λαμπίρη
Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες καταναλωτές είναι αυτοί που εμφανίζονται περισσότερο διατεθειμένοι έναντι των υπολοίπων Ευρωπαίων να αγοράσουν υπό καθεστώς προσφοράς, καθότι, σε σχετικό ερώτημα για τον τρόπο που θα επιλέξουν να εξοικονομήσουν χρήματα εν όψει των γιορτών των Χριστουγέννων, το 46% των Ελλήνων που ερωτήθηκαν απάντησαν ότι θα αγοράσουν περισσότερα προϊόντα σε προσφορά. Την ίδια στιγμή, σημαντικά μικρότερο ποσοστό, της τάξεως του 32% των ερωτηθέντων, προερχόμενο από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, έδωσε την ίδια απάντηση, ότι δηλαδή θα προτιμήσει περισσότερο τα προϊόντα που πωλούνται με κάποια προσφορά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αγορά υπό καθεστώς προσφοράς θα μπορούσε να σημαίνει άμεση έκπτωση στην τιμή, έκπτωση στην τιμή κατά 50% ή 70% ή δωρεάν το δεύτερο ίδιο προϊόν, αλλά και έκπτωση που προσφέρεται μέσω κάρτας ή προγράμματος πιστότητας με τη συγκέντρωση πόντων και την εξαργύρωσή τους στη συνέχεια στο ταμείο ενός καταστήματος.
Στο ερώτημα για το ποια μορφή προσφορών προτιμούν για να κάνουν τις αγορές τους, το 41% των ερωτηθέντων στην έρευνα απάντησαν ότι προτιμούν την απευθείας έκπτωση στα προϊόντα, το 33% ότι προτιμά την έκπτωση στο δεύτερο προϊόν ή το 1+1 δωρεάν και το 28% την παροχή έκπτωσης μέσω κάρτας πιστότητας.
Το τελευταίο διάστημα, πάντως, δεν λείπουν από την αγορά επενδύσεις από αλυσίδες σούπερ-μάρκετ που σχετίζονται είτε με την αναβάθμιση του προγράμματος πιστότητας που εφαρμόζουν μέσω καρτών bonus είτε με τη διαφοροποίηση και ενίσχυση των παρεχόμενων προσφορών μέσω τέτοιων προγραμμάτων, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να ισοσταθμίσουν τις αυξήσεις που παρουσιάζονται στα ράφια. Τέτοια περίπτωση αποτελεί η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία πρόσφατα προχώρησε στην αναβάθμιση του προγράμματος πιστότητας που εφαρμόζει, ποντάροντας σε προσωποποιημένες προσφορές ανάλογα με το προφίλ του κάθε καταναλωτή, ενώ ταυτόχρονα δίνει και τη δυνατότητα για δωρεάν απόκτηση προϊόντων μέσα από την κάρτα ΑΒ plus. Aντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί και η Market In, η οποία είχε προγραμματίσει την αύξηση του προσφερόμενου ποσού των 6 ευρώ που παρέχει ως έκπτωση μέσω της κάρτας πιστότητας.
Οι Έλληνες βλέπουν "φάρο" ελπίδας στην έλευση των Χριστουγέννων
Οι Έλληνες καταναλωτές αποτελούν ίσως από τους λαούς που προσδοκούν περισσότερο από αρκετούς άλλους Ευρωπαίους την έλευση των Χριστουγέννων, γεγονός που επηρεάζει δραστικά την ψυχολογία τους και τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 66% των ερωτηθέντων πανευρωπαϊκά δηλώνουν ότι αδημονούν για την έλευση των Χριστουγέννων, το 74% των Ελλήνων αναφέρουν ότι τα Χριστούγεννα μπορούν να αποτελέσουν "φάρο" ελπίδας στην ευρύτερα πιεστική πληθωριστική κατάσταση που βιώνουν. Θα θυμίσουμε ότι τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον Σεπτέμβριο έφεραν τον πληθωρισμό στην Ελλάδα στο 12,1%, ποσοστό που αποτελεί ιστορικό υψηλό από τη στιγμή της εισόδου της χώρας στην Ευρωζώνη (11,2% ήταν το αντίστοιχο ποσοστό του Αυγούστου).
Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό μέρος των συμμετεχόντων στην έρευνα, που αγγίζει το 28%, δηλώνει ότι θα είναι πιο προσεκτικό κατά το προσεχές χρονικό διάστημα έως και τα Χριστούγεννα ως προς τις αγορές που πρόκειται να πραγματοποιήσει. Κάποιοι, μάλιστα, απαντούν ότι πρόκειται να μειώσουν τις δαπάνες τους λόγω των πληθωριστικών εκδηλώσεων, συμπληρώνοντας ότι θα προχωρήσουν σε περιορισμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και των καυσίμων που απαιτούνται για τις μετακινήσεις τους.
Προηγήθηκε το αποπληθωριστικό καλοκαίρι
Τα σούπερ-μάρκετ στην Ελλάδα παρουσίασαν τάση αποπληθωρισμού των πωλήσεών τους στη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών από τον Ιούνιο έως και τον Αύγουστο, καθότι αυξήθηκε ο όγκος πωλήσεων και όχι μόνο ο τζίρος τους. Πρόκειται, ωστόσο, για μια τάση που, όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς, δεν αναμένεται να διατηρηθεί και κατά το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, καθότι ο βασικός λόγος που μειώθηκε η επίδραση του πληθωρισμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και ο τζίρος αυξήθηκε κατά 11%, ήταν η προσέλευση των τουριστών στη χώρα μας που προκάλεσε την αύξηση της ζήτησης στα σημεία που διατηρούν τα σούπερ-μάρκετ.
Προ των πυλών η διαφοροποίηση στις καταναλωτικές συνήθειες
Την ίδια στιγμή, είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση από 8 στους 10 καταναλωτές στην ίδια έρευνα πανευρωπαϊκά, καθώς απαντούν ότι πρόκειται να διαφοροποιήσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες έως και τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Σε ό,τι αφορά την προσήλωση των καταναλωτών στην αγορά ποιοτικών προϊόντων δείχνει σταδιακά να χάνει έδαφος, καθότι μπορεί το 47% να δηλώνει θετικό στο να πληρώσει παραπάνω για να αποκτήσει ποιοτικά αγαθά, ωστόσο το συγκεκριμένο ποσοστό έχει μειωθεί κατά 9% σε σύγκριση με το 2019 στο σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών. Στον συγκεκριμένο δείκτη, οι Τούρκοι καταναλωτές είναι αυτοί που απαντούν ότι θα περιορίσουν με τη μεγαλύτερη ένταση έναντι των υπολοίπων την αγορά ποιοτικών προϊόντων, με το 22% να εκφράζει τη συγκεκριμένη πρόθεση να μειώσει τις δαπάνες προς αυτή την κατεύθυνση σε σύγκριση με το 2019. Γεγονός που δεν θεωρείται τυχαίο, λόγω του ότι η γειτονική χώρα έχει αυτήν τη στιγμή πληθωρισμό που υπερβαίνει το 83% (83,45% τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τους "Financial Times"). Αντίστοιχα, οι καταναλωτές σε χώρες όπως η Γαλλία δηλώνουν ότι οι δαπάνες για τα συγκεκριμένα αγαθά θα παραμείνουν σταθερές.
Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες καταναλωτές είναι αυτοί που εμφανίζονται περισσότερο διατεθειμένοι έναντι των υπολοίπων Ευρωπαίων να αγοράσουν υπό καθεστώς προσφοράς, καθότι, σε σχετικό ερώτημα για τον τρόπο που θα επιλέξουν να εξοικονομήσουν χρήματα εν όψει των γιορτών των Χριστουγέννων, το 46% των Ελλήνων που ερωτήθηκαν απάντησαν ότι θα αγοράσουν περισσότερα προϊόντα σε προσφορά. Την ίδια στιγμή, σημαντικά μικρότερο ποσοστό, της τάξεως του 32% των ερωτηθέντων, προερχόμενο από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, έδωσε την ίδια απάντηση, ότι δηλαδή θα προτιμήσει περισσότερο τα προϊόντα που πωλούνται με κάποια προσφορά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αγορά υπό καθεστώς προσφοράς θα μπορούσε να σημαίνει άμεση έκπτωση στην τιμή, έκπτωση στην τιμή κατά 50% ή 70% ή δωρεάν το δεύτερο ίδιο προϊόν, αλλά και έκπτωση που προσφέρεται μέσω κάρτας ή προγράμματος πιστότητας με τη συγκέντρωση πόντων και την εξαργύρωσή τους στη συνέχεια στο ταμείο ενός καταστήματος.
Στο ερώτημα για το ποια μορφή προσφορών προτιμούν για να κάνουν τις αγορές τους, το 41% των ερωτηθέντων στην έρευνα απάντησαν ότι προτιμούν την απευθείας έκπτωση στα προϊόντα, το 33% ότι προτιμά την έκπτωση στο δεύτερο προϊόν ή το 1+1 δωρεάν και το 28% την παροχή έκπτωσης μέσω κάρτας πιστότητας.
Το τελευταίο διάστημα, πάντως, δεν λείπουν από την αγορά επενδύσεις από αλυσίδες σούπερ-μάρκετ που σχετίζονται είτε με την αναβάθμιση του προγράμματος πιστότητας που εφαρμόζουν μέσω καρτών bonus είτε με τη διαφοροποίηση και ενίσχυση των παρεχόμενων προσφορών μέσω τέτοιων προγραμμάτων, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να ισοσταθμίσουν τις αυξήσεις που παρουσιάζονται στα ράφια. Τέτοια περίπτωση αποτελεί η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία πρόσφατα προχώρησε στην αναβάθμιση του προγράμματος πιστότητας που εφαρμόζει, ποντάροντας σε προσωποποιημένες προσφορές ανάλογα με το προφίλ του κάθε καταναλωτή, ενώ ταυτόχρονα δίνει και τη δυνατότητα για δωρεάν απόκτηση προϊόντων μέσα από την κάρτα ΑΒ plus. Aντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί και η Market In, η οποία είχε προγραμματίσει την αύξηση του προσφερόμενου ποσού των 6 ευρώ που παρέχει ως έκπτωση μέσω της κάρτας πιστότητας.
Οι Έλληνες βλέπουν "φάρο" ελπίδας στην έλευση των Χριστουγέννων
Οι Έλληνες καταναλωτές αποτελούν ίσως από τους λαούς που προσδοκούν περισσότερο από αρκετούς άλλους Ευρωπαίους την έλευση των Χριστουγέννων, γεγονός που επηρεάζει δραστικά την ψυχολογία τους και τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 66% των ερωτηθέντων πανευρωπαϊκά δηλώνουν ότι αδημονούν για την έλευση των Χριστουγέννων, το 74% των Ελλήνων αναφέρουν ότι τα Χριστούγεννα μπορούν να αποτελέσουν "φάρο" ελπίδας στην ευρύτερα πιεστική πληθωριστική κατάσταση που βιώνουν. Θα θυμίσουμε ότι τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον Σεπτέμβριο έφεραν τον πληθωρισμό στην Ελλάδα στο 12,1%, ποσοστό που αποτελεί ιστορικό υψηλό από τη στιγμή της εισόδου της χώρας στην Ευρωζώνη (11,2% ήταν το αντίστοιχο ποσοστό του Αυγούστου).
Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό μέρος των συμμετεχόντων στην έρευνα, που αγγίζει το 28%, δηλώνει ότι θα είναι πιο προσεκτικό κατά το προσεχές χρονικό διάστημα έως και τα Χριστούγεννα ως προς τις αγορές που πρόκειται να πραγματοποιήσει. Κάποιοι, μάλιστα, απαντούν ότι πρόκειται να μειώσουν τις δαπάνες τους λόγω των πληθωριστικών εκδηλώσεων, συμπληρώνοντας ότι θα προχωρήσουν σε περιορισμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και των καυσίμων που απαιτούνται για τις μετακινήσεις τους.
Προηγήθηκε το αποπληθωριστικό καλοκαίρι
Τα σούπερ-μάρκετ στην Ελλάδα παρουσίασαν τάση αποπληθωρισμού των πωλήσεών τους στη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών από τον Ιούνιο έως και τον Αύγουστο, καθότι αυξήθηκε ο όγκος πωλήσεων και όχι μόνο ο τζίρος τους. Πρόκειται, ωστόσο, για μια τάση που, όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς, δεν αναμένεται να διατηρηθεί και κατά το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, καθότι ο βασικός λόγος που μειώθηκε η επίδραση του πληθωρισμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και ο τζίρος αυξήθηκε κατά 11%, ήταν η προσέλευση των τουριστών στη χώρα μας που προκάλεσε την αύξηση της ζήτησης στα σημεία που διατηρούν τα σούπερ-μάρκετ.
Προ των πυλών η διαφοροποίηση στις καταναλωτικές συνήθειες
Την ίδια στιγμή, είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση από 8 στους 10 καταναλωτές στην ίδια έρευνα πανευρωπαϊκά, καθώς απαντούν ότι πρόκειται να διαφοροποιήσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες έως και τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Σε ό,τι αφορά την προσήλωση των καταναλωτών στην αγορά ποιοτικών προϊόντων δείχνει σταδιακά να χάνει έδαφος, καθότι μπορεί το 47% να δηλώνει θετικό στο να πληρώσει παραπάνω για να αποκτήσει ποιοτικά αγαθά, ωστόσο το συγκεκριμένο ποσοστό έχει μειωθεί κατά 9% σε σύγκριση με το 2019 στο σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών. Στον συγκεκριμένο δείκτη, οι Τούρκοι καταναλωτές είναι αυτοί που απαντούν ότι θα περιορίσουν με τη μεγαλύτερη ένταση έναντι των υπολοίπων την αγορά ποιοτικών προϊόντων, με το 22% να εκφράζει τη συγκεκριμένη πρόθεση να μειώσει τις δαπάνες προς αυτή την κατεύθυνση σε σύγκριση με το 2019. Γεγονός που δεν θεωρείται τυχαίο, λόγω του ότι η γειτονική χώρα έχει αυτήν τη στιγμή πληθωρισμό που υπερβαίνει το 83% (83,45% τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τους "Financial Times"). Αντίστοιχα, οι καταναλωτές σε χώρες όπως η Γαλλία δηλώνουν ότι οι δαπάνες για τα συγκεκριμένα αγαθά θα παραμείνουν σταθερές.