Όλοι οι δρόμοι (και οι σιδηρόδρομοι) οδηγούν στην Κίνα… και η Δύση δεν είναι ευτυχισμένη

REUΤΕRS/Carlοs Garcia Rawlins
Η Κίνα πετυχαίνει εκεί που απέτυχαν οι βρετανικές, γαλλικές και ιαπωνικές ιμπεριαλιστικές δυνάμεις. Φέτος πραγματοποιήθηκε η πλήρης λειτουργία του σιδηροδρόμου Κίνας-Λάος, του πρώτου συνδέσμου σε ένα φιλόδοξο Πανασιατικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο που θα ενσωματώσει οκτώ κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων και εκατομμυρίων επιβατών.

Finian Cunningham - strategic-culture.org / Παρουσίαση Freepen.gr

Η πόλη Κουνμίνγκ στη νοτιοδυτική επαρχία Γιουνάν της Κίνας είναι ο σιδηροδρομικός και οδικός κόμβος που συνδέει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο με τους νότιους γείτονές της. Το Πανασιατικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο καλύπτει τη Μιανμάρ, το Λάος, το Βιετνάμ, την Ταϊλάνδη και την Καμπότζη, συγκλίνοντας στις πόλεις-λιμάνια της Κουάλα Λουμπούρ και της Σιγκαπούρης (βλ. γραφικό χάρτη).

Το Kunming, που είναι ήδη συνδεδεμένο με το Πεκίνο, τη Σαγκάη και το Guangzhou και άλλες κινεζικές μητροπόλεις, παρέχει έτσι μια πύλη για ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας σε παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους. Αντιπροσωπεύει την παγκόσμια πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας σε δράση.

Το τμήμα Κίνας-Λάος αυτού του διηπειρωτικού δικτύου ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 – σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μετά από πέντε χρόνια κατασκευής – με προϋπολογισμό 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα άλλα περιφερειακά τμήματα είναι ακόμη υπό κατασκευή. Ένα δίκτυο νέων «οδών ταχείας κυκλοφορίας» συμπληρώνουν τις σιδηροδρομικές συνδέσεις, με τη διαμόρφωση που μοιάζει με κινέζικο ανεμιστήρα που απλώνεται.

Το Πανασιατικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί έως το 2030 με συνολικό κόστος 112 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Θα κατασκευαστούν περίπου 30.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών που θα μεταφέρουν τρένα υψηλής ταχύτητας και συμβατικής ταχύτητας. Το Πεκίνο χρηματοδοτεί έως και το 70% του κατασκευαστικού κόστους, με το υπόλοιπο να κεφαλαιοποιείται μέσω διμερών δανείων. Ο συνολικός σχεδιασμός υποστηρίζεται από το διακυβερνητικό εμπορικό μπλοκ, την Ένωση Εθνών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN).

Είναι ένα φοβερό μέγα-έργο που στοχεύει στην τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή. Οι εσωτερικές χερσαίες εκτάσεις πρόκειται να ανοίξουν για τη γεωργία, τον τουρισμό και τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Πάνω από έναν αιώνα πριν, οι βρετανικές και γαλλικές αποικιακές δυνάμεις προσπάθησαν να κατασκευάσουν σιδηροδρόμους στη Νοτιοανατολική Ασία – και απέτυχαν. Ένας συνδυασμός παγκόσμιων πολέμων και οικονομικής επιβάρυνσης εκτροχιάσαν τα προηγούμενα έργα. Οι Ιάπωνες ιμπεριαλιστές προσπάθησαν να συνδέσουν την Ταϊλάνδη και τη Μιανμάρ (Βιρμανία) με έναν διαβόητο σιδηρόδρομο που κατασκεύασαν αιχμάλωτοι πολέμου – και απέτυχαν. Τώρα η Κίνα δημιουργεί υποδομές που βασίζονται σε μια εντελώς διαφορετική έννοια εταιρικής σχέσης και κοινής ανάπτυξης. Όλα τα σημάδια δείχνουν ότι η Κίνα τα καταφέρνει.

Μόνο το επίτευγμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κίνας-Λάος είναι εντυπωσιακό. Καλύπτει πάνω από 1.000 χιλιόμετρα από το Kunming μέχρι τη Vientiane, την πρωτεύουσα του Λάος. Απαιτούσε την κατασκευή εκατοντάδων σηράγγων και γεφυρών μέσω ορεινών περιοχών που εκτείνονταν δύο φορές από τον ελικοειδή ποταμό Μεκόνγκ.

Ο Πρόεδρος Thongloun Sisoulith του Λάος χαιρέτισε τον σιδηρόδρομο ως «ανοίγει μια νέα εποχή ανάπτυξης και ευημερίας» για το περίκλειστο και σχετικά φτωχό έθνος του με 7 εκατομμύρια ανθρώπους. Με χρηματοδότηση σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα, η σιδηροδρομική σύνδεση θα ανοίξει το Λάος για το εμπόριο με τον γιγαντιαίο βόρειο γείτονά του και όχι μόνο. Για την Κίνα, οι συνδέσεις με το Λάος και τα άλλα έθνη της Νοτιοανατολικής Ασίας παρέχουν πρόσθετη πρόσβαση σε χερσαίες και θαλάσσιες διαδρομές προς τις παγκόσμιες αγορές. Είναι ένα αστρικό παράδειγμα της φιλοσοφίας «win-win» που καθοδηγεί το ολοκληρωμένο όραμα του BRI που υποστήριξε ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping.

Η Πρωτοβουλία Belt and Road ξεκίνησε από τον Πρόεδρο Xi το 2013. Ήδη εννέα ετών, το BRI έχει δει 146 έθνη να εντάσσονται στην παγκόσμια εταιρική σχέση που βασίζεται ρητά στην πολυπολική συνανάπτυξη. Το Πανασιατικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο είναι μια ενσάρκωση αυτού του οράματος.

Θα πίστευε κανείς ότι ένα τέτοιο όραμα για αμοιβαία ευημερία και ειρηνική εταιρική σχέση μπορεί να γίνει ευπρόσδεκτο από όλους. Όχι τόσο μεταξύ των δυτικών δυνάμεων και συμμάχων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.

Τα αμερικανικά και τα συμμαχικά μέσα ενημέρωσης έχουν ξεκινήσει μια αδυσώπητη εκστρατεία δυσφήμησης και δαιμονοποίησης της Κίνας και των σχεδίων της για το BRI.

Η Australian Financial Review δημοσίευσε ένα πρόσφατο άρθρο με τον αμφίβολο τίτλο: «Μπορεί η Δύση να διαλύσει το πανασιατικό όνειρο των σιδηροδρόμων της Κίνας;». Το άρθρο συνέχισε λέγοντας: «Τα σχέδια γρήγορου τρένου προκαλούν ανησυχία για τα δυτικά έθνη που ανησυχούν για την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στην περιοχή».

Η Οικονομική Ανασκόπηση δεν εξηγεί τα μέσα ή τη νομιμότητα της «διάλυσης» αυτών των έργων. Ούτε διευκρινίζει την αιτιολόγηση των «ανησυχιών» για την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας. Η σιωπηρή υπόθεση βασίζεται σε μια έννοια της Σινοφοβίας και σε ένα αυτοκαθορισμένο δικαίωμα από τη Δύση να καταστρέψει τις επενδύσεις και τα έργα υποδομής της Κίνας. Η αυτόκλητη Δύση αισθάνεται προφανώς πως δικαιούται να κρίνει και να ενεργεί μονομερώς –ακόμη και εγκληματικά– ατιμώρητα και χωρίς να συμβουλεύεται τη γνώμη των χωρών που έχουν ασπαστεί αμοιβαίες εταιρικές σχέσεις με την Κίνα.

Το αμερικανικό κρατικό Radio Free Asia ισχυρίζεται συνεχώς ότι η Κίνα επιδιώκει να κυριαρχήσει στους περιφερειακούς γείτονές της μέσω «παγίδων χρέους». Σχετικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση που άνοιξε πρόσφατα, το RFA ανέφερε: «Η γιγάντια Κίνα και το μικροσκοπικό Λάος συνδέονται με την εκτόξευση τρένου υψηλής ταχύτητας» και συνέχισε να ισχυρίζεται ότι η χρηματοδότηση του έργου από το Πεκίνο ήταν ένα μέσο κυριαρχίας μέσω του χρέους.


Αυτή η κατηγορία «παγίδας χρέους» είναι ένας επαναλαμβανόμενος υπαινιγμός από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης για την υπονόμευση των διμερών σχέσεων της Κίνας. Υπάρχει μια αλαζονική υπόθεση από τις δυτικές δυνάμεις ότι γνωρίζουν καλύτερα από το Λάος και άλλα κράτη που συμμετέχουν στο BRI. Υπάρχει επίσης μια αμφίβολη προσποίηση πως οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους είναι κατά κάποιο τρόπο οι μοναδικοί ευεργέτες άλλων εθνών, που προσέχουν μοναδικά την εθνική τους ευημερία. Τα γεγονότα είναι αντίθετα σε τέτοιες αξιώσεις. Είναι τα δυτικά καπιταλιστικά κράτη που χρησιμοποίησαν ιστορικά το οικονομικό χρέος για να υποτάξουν και να ελέγξουν τα αναπτυσσόμενα έθνη για εκμετάλλευση των φυσικών τους πόρων.

Δεν θα έπρεπε ίσως οι δυτικές δυνάμεις να διαβουλεύονται με τους εταίρους της Κίνας στο BRI για το πώς πραγματικά αξιολογούν τις προοπτικές τους; Σε όλες τις κατηγορίες αρνητικών ρεπορτάζ, τα δυτικά μέσα ενημέρωσης σπάνια αναφέρουν την πρόθυμη συνεργασία με την Κίνα χωρών όπως το Λάος. Είναι σαν να μην μετράνε οι απόψεις τους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι δυτικοί σύμμαχοί τους απλώς υποθέτουν ότι γνωρίζουν καλύτερα.

Ένας άλλος επαναλαμβανόμενος αβάσιμος ισχυρισμός που διατυπώνεται από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης είναι ότι τα κολοσσιαία σχέδια υποδομής της Κίνας προκαλούν μεγάλης κλίμακας οικολογική ζημιά και εκτοπίζουν τις τοπικές αγροτικές κοινότητες. Κάπως έτσι, το Radio Free Asia ανέφερε ακριβώς ότι «συνολικά 4.411» αγροτικές οικογένειες έγιναν ακτήμονες από τον σιδηρόδρομο Κίνας-Λάος. Η δημοσίευση δεν ανέφερε πώς προέκυψε αυτός ο φαινομενικά ακριβής αριθμός. Ωστόσο, παραδέχτηκε ότι «οι περισσότεροι από αυτούς έχουν αποζημιωθεί».

Συνήθως, δεν παρουσιάζονται αξιόπιστα στοιχεία από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης για ισχυρισμούς επιζήμιων επιπτώσεων. Αυτός ο συγγραφέας ταξίδεψε στη σιδηροδρομική σύνδεση Κίνας-Λάος στα τέλη Σεπτεμβρίου και είδε ατελείωτα, κυλιόμενα πράσινα τοπία, παρουσιάζοντας ελάχιστη οικολογική διαταραχή πέρα ​​από τη χάραξη των γραμμών. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για μια νέα οδική γέφυρα ταχείας κυκλοφορίας υπό κατασκευή κατά μήκος του ποταμού Μεκόνγκ μεταξύ Κίνας και Λάος. Οι κατάφυτες ζούγκλες που περιβάλλουν τη γέφυρα και τα εργοτάξια του αυτοκινητόδρομου φάνηκαν ανέγγιχτες.

Οι αρνητικοί ισχυρισμοί των Ηνωμένων Πολιτειών σχετικά με το BRI της Κίνας στη Νοτιοανατολική Ασία και ειδικότερα στο Λάος είναι οικτρά ειρωνικοί. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ, οι ΗΠΑ έριξαν πάνω από 260 εκατομμύρια βόμβες στο Λάος μεταξύ 1964-73 σε μια μυστική επιχείρηση που ονομάστηκε Rolling Barrel με στόχο να νικήσει τον στρατό του Βορείου Βιετνάμ και το αντάρτικο των Βιετκόνγκ. Αυτή η εγκληματική αμερικανική επιθετικότητα έκανε το Λάος την «πιο βομβαρδισμένη χώρα στην ιστορία» – ξεπερνώντας την χωρητικότητα των εκρηκτικών που ρίφθηκαν κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Πάνω από 50.000 άνθρωποι του Λάος σκοτώθηκαν από τους βομβαρδισμούς των αμερικανικών χαλιών, οι οποίοι μέχρι σήμερα έχουν αφήσει μια απεχθή κληρονομιά από θανατηφόρες βόμβες διασποράς στις ορεινές ζούγκλες. Πράγματι, ένα σημαντικό μέρος της κατασκευής σιδηροδρόμων της Κίνας αφορούσε εκτεταμένη αποναρκοθέτηση και εκκαθάριση αμερικανικών πυρομαχικών που δεν έχουν εκραγεί σε απομακρυσμένο έδαφος.

Παρά τις προσπάθειες της Δύσης να σπιλώσει το BRI της Κίνας, προωθεί αμείωτα. Η Νοτιοανατολική Ασία δείχνει εύγλωττα ότι όλοι οι δρόμοι και οι σιδηρόδρομοι οδηγούν στην Κίνα, η οποία πρόκειται να υποκαταστήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες ως η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Και η Δύση προφανώς δεν είναι χαρούμενη για αυτό επειδή απειλεί την ηγεμονία υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και τις φιλοδοξίες της για μονοπολική κυριαρχία.

Η ανερχόμενη παγκόσμια δύναμη της Κίνας, που βασίζεται στην εταιρική σχέση και την αμοιβαία ανάπτυξη, δείχνει την ολοένα και πιο χρεοκοπημένη κατάσταση των Ηνωμένων Πολιτειών και των δυτικών συμμάχων τους. Αυτές οι καπιταλιστικές δυνάμεις βγαίνουν από τις ράγες τους, αν όχι οι ιδιοκτήτες οικονομιών που ναυαγούν.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail