Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Καθώς οι εταιρείες αγωνίζονται να ναυλώσουν ολόκληρους στόλους πλοίων μεταφοράς LNG, υπάρχει ένας αυξανόμενος φόβος ότι δεν θα υπάρχουν αρκετά πλοία ικανά να μεταφέρουν φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ. Αυτό το πρόβλημα επιδεινώνεται περαιτέρω από όσους είναι έτοιμοι να πληρώσουν για να παραμείνουν στα λιμάνια τα ήδη φορτωμένα πλοία. Η έκθεση για την αγορά αερίου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), που δημοσιεύθηκε στις 3 Οκτωβρίου, αναφέρει πως η ζήτηση για LNG στα κράτη μέλη της ΕΕ αυξήθηκε κατά 65% για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2022 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στον απόηχο των αντιρωσικών κυρώσεων, η ΕΕ αναγκάστηκε να εισάγει λιγότερες εισαγωγές από τη Ρωσία. Σύμφωνα με το OilPrice.com, τον Ιούνιο, το μπλοκ εισήγαγε περισσότερο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ παρά από τη Ρωσία για πρώτη φορά στην ιστορία του. Έκθεση του Reuters υποστηρίζει ότι έως και το 70% των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ απεστάλησαν στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο, ποσοστό αύξησης 7% σε σύγκριση με τον Αύγουστο. Στο μεταξύ, χώρες της Ανατολικής Ασίας και της Νότιας Αμερικής προσπαθούν επίσης να αποκτήσουν περισσότερο φυσικό αέριο προετοιμαζόμενες για τη χειμερινή περίοδο, γεγονός που προσθέτει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις ναυτιλιακές εταιρείες. Ακόμη χειρότερα, οι πολιτείες των ΗΠΑ στη Νέα Αγγλία, οι οποίες εξαρτώνται από τις εισαγωγές LNG, αναγκάζονται τώρα να ανταγωνιστούν τους αγοραστές της ΕΕ, γεγονός που ανεβάζει περαιτέρω τις τιμές, σύμφωνα με το Seeking Alpha.
Η έκθεση της 11ης Οκτωβρίου που δημοσιεύθηκε από το Bloomberg αναφέρει ότι το κόστος ναύλωσης ενός μεταφορικού πλοίου φορτωμένου με LNG και που θα διασχίσει τον Ατλαντικό Ωκεανό αυξήθηκε στα 397.500 δολάρια την ημέρα. Αυτό το νέο ρεκόρ για τις τιμές αποστολής LNG στον Ατλαντικό αντιπροσωπεύει αύξηση άνω του 6% σε λιγότερο από μια εβδομάδα, καθώς το προηγούμενο ρεκόρ των 374.000 $ ανά ημέρα σημειώθηκε στις 3 Οκτωβρίου. Ωστόσο, για να κατανοήσουμε καλύτερα πόσο συγκλονιστικές είναι τώρα οι τιμές αποστολής, είναι καλύτερο να κάνετε σύγκριση σε ετήσια βάση. Το 2021, ο ναύλος του Atlantic LNG ήταν 91.000 $ την ημέρα. Με το νεότερο ρεκόρ, το οποίο πιθανότατα έχει ήδη φτάσει στην κορυφή, πρόκειται για αύξηση άνω των 306.500 $ την ημέρα, ή 337%, και αύξηση περίπου 500% από τον Ιανουάριο του 2022, σύμφωνα με το Spark Commodities.
Ο αξιολογητής τιμών ναυτιλίας LNG αναφέρει ότι αυτό έσπασε το ρεκόρ όλων των εποχών του 2021 για τους ναύλους του Ειρηνικού Ωκεανού που συνέβη στο αποκορύφωμα της κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η τιμή αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω καθώς οι έμποροι συσσωρεύουν ακόμη περισσότερο φυσικό αέριο. Η προσπάθεια αγοράς περισσότερου LNG και ναύλωσης πρόσθετων πλοίων μεταφοράς για τη μεταφορά του είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσει την επόμενη μεγάλη έλλειψη στην αγορά ενέργειας, συμφωνούν ειδικοί και έμποροι.
Η έλλειψη έχει γίνει τόσο σοβαρή καθώς οι εξαγωγείς LNG στην Ασία πωλούν πλέον φυσικό αέριο απευθείας από τα λιμάνια τους αντί να προσφέρουν να το μεταφέρουν στους αγοραστές. Ωστόσο, πολλοί αγοραστές δεν έχουν δικά τους πλοία μεταφοράς LNG και αναγκάζονται να πληρώσουν υπερβολικές τιμές για να μεταφέρουν το φυσικό αέριο στα δικά τους λιμάνια, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις δε βρίσκουν καν τρόπο να μεταφέρουν το LNG που έχουν ήδη πληρώσει. Σύμφωνα με τους εμπόρους LNG, έχουν απομείνει ελάχιστα πλοία μεταφοράς για ναύλωση για το υπόλοιπο του 2022 και χρεώνουν αστρονομικές τιμές.
Τα ζητήματα ναυτιλίας για το LNG αποτελούν σαφή ένδειξη πως οι αγωγοί δεν έχουν βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, με τις χώρες του ΝΑΤΟ και τα δορυφορικά κράτη να εμπλέκονται σε επιχειρήσεις δολιοφθοράς κατά των αγωγών Ρωσίας-ΕΕ, είτε μέσω κυρώσεων είτε μέσω τρομοκρατικών ενεργειών όπως οι εκρήξεις του Nord Stream 1 και 2, οι Βρυξέλλες αναγκάζονται τώρα να παλέψουν τόσο με τους παραγωγούς LNG των ΗΠΑ όσο και με εταιρείες εμπορευμάτων και τις υπέρογκες τιμές τους.
Υπάρχει αυξανόμενη απογοήτευση στην ΕΕ καθώς είναι οδυνηρά προφανές ότι οι ΗΠΑ αποκομίζουν αστρονομικά κέρδη χάρη στην κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Βρυξελλών και Μόσχας. Η παγκόσμια ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG οδηγεί τους ναύλους ακόμη υψηλότερους, γεγονός που θα κάνει τους αγωγούς ακόμη πιο σημαντικούς. Η ΕΕ θα έχει μια σαφή επιλογή - είτε να έρθει σε συμφωνία με τη Ρωσία και να σταματήσει τις πράξεις δολιοφθοράς είτε να συνεχίσει να πληρώνει πολλαπλάσια για το LNG και να προετοιμαστεί για ορισμένες ελλείψεις καθώς εξαντλείται ο αποθηκευτικός χώρος.