Φατίχ Γιουρτσέβερ* - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Ιστορικό του έργου MBT
Το 2008 η Otokar, μια ιδιόκτητη τουρκική εταιρεία παραγωγής τεθωρακισμένων οχημάτων, υπέγραψε συμβόλαιο 500 εκατομμυρίων δολαρίων με την SSB για την ανάπτυξη τεσσάρων πρωτοτύπων για το πρώτο εγχώριο, νέας γενιάς MBT της χώρας. Η Otokar παρήγαγε τέσσερα πρωτότυπα άρματα μάχης με τη βοήθεια της γερμανικής εταιρείας MTU, η οποία παρήγαγε το πακέτο ισχύος (κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων). Τα άρματα παραδόθηκαν στις TSK για δοκιμή υπό συνθήκες πεδίου.
Τον Ιανουάριο του 2016 η Otokar υπέβαλε επίσημα προσφορά για σειριακή παραγωγή μιας αρχικής παρτίδας 250 αρμάτων μάχης Altay και ολοκληρωμένη υποστήριξη υλικοτεχνικής υποστήριξης για το πρόγραμμα. Τον Αύγουστο του 2016 η Otokar τροποποίησε την προσφορά της και υπέβαλε την καλύτερη και τελική της προσφορά (BAFO) στην SSB. Σύμφωνα με πηγές, η SSB αξιολόγησε την αρχική προσφορά της Otokar ως «αρκετά υψηλή».
Ο Ερντογάν σκόπευε να αναθέσει τον διαγωνισμό στην BMC αντί της Otokar. Η BMC έχει μια πολιτικά αμφιλεγόμενη ιστορία. Το 2014 η Es Mali Yatırım Danışmanlık, που ανήκει στον επιχειρηματία Ethem Sancak, ο οποίος ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) και θεωρούνταν ένας από τους στενότερους έμπιστους του Ερντογάν, αγόρασε την κατασκευάστρια τεθωρακισμένων οχημάτων BMC έναντι 350 εκατομμυρίων δολαρίων μετά τον πρώην ιδιοκτήτη της BMC, Μεχμέτ Εμίν Καραμεχμέτ, αφού χρεοκόπησε. Η BMC είχε κατασχεθεί από το Ταμείο Ασφάλισης Καταθέσεων Ταμιευτηρίου (TMSF) της Τουρκίας επειδή η Çukurova Holding του πρώην ιδιοκτήτη είχε απλήρωτα χρέη 75 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο Talip Öztürk, μακρινός συγγενής του Ερντογάν, επένδυσε 100 εκατομμύρια δολάρια στην BMC και έγινε συνεργάτης με τον Sancak. Ο Ερντογάν μεσολάβησε επίσης σε μια συμφωνία στην οποία ένα ταμείο του Κατάρ επένδυσε 300 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει το 49,9% των μετοχών της BMC.
Με την υποστήριξη του Ερντογάν, η BMC ανέλαβε το συμβόλαιο δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Altay το 2018 στη θέση της Otokar. Η σύμβαση περιελάμβανε την παραγωγή μιας αρχικής παρτίδας 250 μονάδων, υλικοτεχνική υποστήριξη κύκλου ζωής και την ίδρυση και λειτουργία κέντρου τεχνολογίας συστημάτων θωράκισης από τον ανάδοχο. Το Μάιο του 2018 η κυβέρνηση χορήγησε στην BMC 1,4 δισεκατομμύρια τουρκικές λίρες (περίπου 250 εκατομμύρια δολάρια) σε επενδυτικά κίνητρα για το πρόγραμμα Altay, συμπεριλαμβανομένων φορολογικών περικοπών, μειώσεις στις συνταξιοδοτικές εισφορές, επιδοτούμενη ενέργεια και παροχές. Η κυβέρνηση ανέθεσε επίσης στην BMC ένα εργοστάσιο παραγωγής και συντήρησης στρατιωτικών αρμάτων μάχης στο Arifiye, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, δωρεάν. Η εταιρεία χρειάστηκε να επενδύσει μόνο 50 εκατομμύρια δολάρια και σε αντάλλαγμα έλαβε το δικαίωμα να λειτουργεί το εργοστάσιο του Arifiye για 25 χρόνια.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, η BMC έπρεπε να παραδώσει τα τανκς εντός 18 μηνών. Ωστόσο, το έργο καθυστέρησε επειδή η γερμανική εταιρεία MTU δεν ήθελε να της πουλήσει το power pack και δεν ήθελε να συνεργαστεί με την BMC, ενώ το έκανε με την Otokar, λόγω της συνεργασίας του Κατάρ με την BMC. Η MTU δεν μπόρεσε επίσης να προμηθεύσει τα πακέτα ισχύος λόγω του γερμανικού εμπάργκο όπλων που επιβλήθηκε στην Τουρκία. Για το λόγο αυτό, ο κινητήρας του τανκ έπρεπε να προμηθευτεί από άλλη χώρα για να ολοκληρωθεί το έργο.
Η Τουρκία και η Νότια Κορέα υπέγραψαν επιστολή προθέσεων βάσει της οποίας δύο κορεατικές εταιρείες θα προμήθευαν κινητήρες και μηχανισμούς μετάδοσης για το Altay. Η συμφωνία υπεγράφη στις 22 Οκτωβρίου 2021 σε συνάντηση μεταξύ του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου και του Κανγκ Εουν-χο, του Κορεάτη υπουργού αρμόδιου για τη Διοίκηση του Προγράμματος Άμυνας της χώρας. Σύμφωνα με τη συμφωνία, οι νοτιοκορεάτες κατασκευαστές Doosan και S&T Dynamics θα παρέχουν την τεχνογνωσία για το πακέτο ισχύος του Altay, το οποίο θα συμπαράγεται στην Τουρκία.
Ωστόσο, σύμφωνα με το Defense News, μια πηγή του κλάδου στη χώρα της βορειοανατολικής Ασίας είπε ότι η επιλογή συμπαραγωγής δεν προχώρησε όπως είχε προγραμματιστεί. «Υπάρχουν σοβαρά τεχνικά και άλλα προβλήματα», είπε η πηγή στο Defense News υπό τον όρο της ανωνυμίας. Ως αποτέλεσμα, η Άγκυρα διαπραγματεύεται την αγορά έως και 100 μονάδων του πακέτου κατασκευής στη Νότια Κορέα που θα τροφοδοτεί το Altay.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο Defense Turkey, ο πρόεδρος της SSB İsmail Demir τόνισε στις 11 Μαΐου πως τα κορεατικά πακέτα ισχύος έχουν ενσωματωθεί στο πρωτότυπο Altay MBT κατά τη διάρκεια των συνεχιζόμενων δοκιμών με πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα.
Συμπέρασμα
Το έργο Altay MBT έχει σταματήσει λόγω της αβέβαιης προμήθειας όλων των πακέτων ισχύος. Ακόμη και αν τα ηλεκτρικά πακέτα έρθουν από τη Νότια Κορέα, δεν είναι σαφές εάν θα πληρούν τις απαιτήσεις. Εάν ο Ερντογάν δεν είχε παρέμβει στο έργο του Altay για να ευνοήσει το Κατάρ και τον Ethem Sancak και δεν είχε εξασφαλίσει ότι η BMC κέρδιζε τον διαγωνισμό, η συνεργασία Otokar-MTU θα είχε ήδη ολοκληρώσει το έργο. Η διαφθορά στην Τουρκία με τη συμμετοχή της κυβέρνησης Ερντογάν οδήγησε σε σημαντική καθυστέρηση στο έργο του τανκ Altay.
* Ο Fatih Yurtsever είναι πρώην αξιωματικός του ναυτικού στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο για λόγους ασφαλείας.
Ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επέκτεινε την εξουσία και τον έλεγχό του στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (TSK) μετά την απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016. Η Προεδρία της Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) διαχωρίστηκε από το Υπουργείο Άμυνας και συνδέθηκε άμεσα με το προεδρικό γραφείο. Ο Ερντογάν ανέλαβε τον έλεγχο της SSB, της υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την προμήθεια εξοπλισμού για τις TSK. Περιόρισε την εξουσία και τον έλεγχο του στρατού στα έργα αμυντικής βιομηχανίας μέσω προεδρικών διαταγμάτων. Για τον Ερντογάν, η αμυντική βιομηχανία είναι ο πιο προσοδοφόρος τομέας για επιχειρηματίες που βρίσκονται κοντά του μετά τον κατασκευαστικό κλάδο. Ο Ερντογάν έχει δώσει προτεραιότητα στα συμφέροντα των επιχειρηματιών του κύκλου του έναντι των απαιτήσεων των TSK σε έργα αμυντικής βιομηχανίας, γεγονός που προκαλεί καθυστερήσεις στα έργα. Το πιο σημαντικό είναι το έργο Altay, που αποσκοπεί στην παραγωγή εγχώριου άρματος μάχης.