Cyril Widdershoven για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Η πραγματικότητα, ωστόσο, φαίνεται κάπως πιο ζοφερή, ακόμη και με τα σημερινά υψηλά επίπεδα αποθήκευσης και το ρωσικό αέριο που εξακολουθεί να εισέρχεται στις ευρωπαϊκές αγορές. Οι περιορισμοί από την πλευρά της προσφοράς θα μπορούσαν να είναι μεγαλύτερος πονοκέφαλος από τον αναμενόμενο. Οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου θα πληγούν όταν η ΕΕ θέσει σε εφαρμογή το καθεστώς κυρώσεων της 5ης Δεκεμβρίου στο πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου της Μόσχας, αλλά και στην άλλη πλευρά της ηπείρου.
Οι χώρες της Νότιας Ευρώπης ήταν πολύ ενεργές για την εξασφάλιση νέων προμηθειών τους τελευταίους μήνες, αντιπροσωπείες έχουν σταλεί στην Αίγυπτο και την Αλγερία για να ζητήσουν πρόσθετους όγκους και μακροπρόθεσμες συμβάσεις. Οι εξαγωγές LNG της Αιγύπτου ανθούν, με περισσότερες να έρχονται τον επόμενο χρόνο. Το Κάιρο διέταξε ακόμη χαμηλότερα ποσοστά κατανάλωσης ενέργειας στην εγχώρια αγορά για να υποστηρίξει πρόσθετη εξαγωγική ικανότητα LNG.
Η Αλγερία, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας φυσικού αερίου της Ευρώπης στη Βόρεια Αφρική, επωφελείται επίσης. Η μία μετά την άλλη παρουσιάζεται η μακροπρόθεσμη συμφωνία φυσικού αερίου, καθώς υπογράφουν η Ισπανία, η Ιταλία, ακόμη και η Σλοβενία. Η αισιοδοξία είναι μεγάλη, αλλά η εσωτερική πολιτική της Αλγερίας φαίνεται να αποτελεί και πάλι μεγάλο εμπόδιο. Όπως ανέφερε ο αραβικός ενεργειακός ειδησεογραφικός ιστότοπος Attaqa στις 17 Νοεμβρίου, η αναμενόμενη μακροπρόθεσμη συμφωνία για το φυσικό αέριο μεταξύ Αλγερίας και Γαλλίας αμφισβητήθηκε και πάλι από πολιτικές εσωτερικές διαμάχες. Πηγές ανέφεραν στην Attaqa ότι το Αλγέρι ενημέρωσε το Παρίσι πως η τρέχουσα συμφωνία έχει αναβληθεί επ' αόριστον. Η Γαλλία ήλπιζε να υπογράψει τη συμφωνία πριν από το τέλος του 2022, αντισταθμίζοντας την απώλεια ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου. Με αυτή τη συμφωνία, το Παρίσι αναμενόταν να αυξήσει τις τρέχουσες εισαγωγές φυσικού αερίου από την Αλγερία κατά περίπου 50%. Επισήμως το Αλγέρι ανέβαλε τις διαπραγματεύσεις για το 2023.
Τον Αύγουστο, ο πρόεδρος της Αλγερίας Abdelmadjid Tebboune και ο Γάλλος ομόλογός του Emmanuel Macron υπέγραψαν τη «Διακήρυξη του Αλγερίου για μια ανανεωμένη εταιρική σχέση μεταξύ Αλγερίας και Γαλλίας». Ωστόσο, ο εορτασμός της 60ης επετείου της ανεξαρτησίας της Αλγερίας έχει προκαλέσει και πάλι πολιτικές τριβές, καθώς και οι δύο πλευρές τόνισαν έντονα τη δική τους θέση. Η επιρροή της Γαλλίας στην Αλγερία μειώνεται και τώρα βρίσκεται πίσω από χώρες όπως η Τουρκία και η Ιταλία. Η επιρροή της Ρωσίας και της Κίνας (ο μεγαλύτερος εταίρος του Αλγερίου) είναι πολύ μεγαλύτερη.
Για τη Γαλλία, η συνέχιση της διαμάχης της με την Αλγερία έρχεται τη λάθος στιγμή. Οι μελλοντικές προμήθειες φυσικού αερίου της Ευρώπης είναι πολύ επισφαλείς, επομένως οποιαδήποτε πρόσθετη πίεση στους κανονικούς όγκους εισαγωγών θεωρείται πολύ κρίσιμη. Επί του παρόντος, η γαλλική ενεργειακή εταιρεία ENGIE συνεχίζει ακόμη τις συνομιλίες της με την αλγερινή κρατική Sonatrach σχετικά με πρόσθετους όγκους LNG και αγωγών, όπως δηλώθηκε τον Ιούνιο του 2022. Οι διαπραγματεύσεις φαίνεται τώρα να χτυπούν εμπόδιο, καθώς υπάρχουν διαφορές σχετικά με την αλγερινή άρνηση αύξησης της διάρκειας της σύμβασης (2024) ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορές τιμών.
Άλλες ευρωπαϊκές χώρες επίσης αναμένουν επιπλέον προμήθειες από την Αλγερία. Στις 18 Νοεμβρίου η ιταλική μεγάλη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου ENI δήλωσε ότι αναμένει πως οι ροές φυσικού αερίου από την Αλγερία θα διπλασιαστούν έως το 2024. Η Lucia Calvosa (Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ENI) δήλωσε ότι «η αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου θα προέλθει σε μεγάλο βαθμό από την Αλγερία, της οποίας οι προμήθειες στην Eni θα διπλασιαστούν από περίπου 9 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως σε περίπου 18 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το 2024. Από αυτά τα επιπλέον 9 δισεκατομμύρια, ένα μέρος έχει ήδη φτάσει και το άλλο θα φτάσει σταδιακά μέσα στο 2023».
Ένα άλλο μήνυμα έρχεται από την Ισπανία. Παρόλο που η ισπανική ενεργειακή εταιρεία ENAGAS είπε ότι επί του παρόντος η Αλγερία προμήθευε το 21,2% του φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Medgaz, που είναι το 20% της συνολικής ισπανικής κατανάλωσης, δεν έχουν ληφθεί πραγματικές επιπλέον ποσότητες. Από τα τέλη του 2021, η Ισπανία και η Αλγερία βρίσκονται σε πολιτική σύγκρουση, που συνδέεται με το Μαρόκο και το Πολισάριο, ένα απελευθερωτικό κίνημα που διεκδικεί τη Δυτική Σαχάρα. Οποιαδήποτε ενίσχυση της εξαγωγικής θέσης φυσικού αερίου της Αλγερίας στην ισπανική αγορά οφείλεται μόνο στο γεγονός πως άλλοι προμηθευτές έχουν μειώσει τον όγκο τους στην Ιβηρική Χερσόνησο.
Η αισιοδοξία ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών βασίζεται σε προσδοκίες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί. Χωρίς πρόσθετο εφοδιασμό, η Ευρώπη θα μπορούσε να δυσκολευτεί να εξασφαλίσει επαρκή ποσότητα φυσικού αερίου το 2023. Η Αλγερία μπορεί να μη φέρει την πολυπόθητη σταθερότητα στις αγορές φυσικού αερίου της ΕΕ και μπορεί να μην τηρήσει καν τα κανονικά επίπεδα εφοδιασμού. Τους τελευταίους δύο μήνες, κατέστη προφανές πως οι υποσχέσεις και τα νέα συμβόλαια της Αλγερίας δεν αποτελούν ισχυρή βάση για ασφαλή εφοδιασμό. Τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, οι εξαγωγές της Αλγερίας μειώθηκαν κατά 12% σε ετήσια βάση, φτάνοντας σε επίπεδο μόλις 36,2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Κάποιοι ανησυχούν ακόμη περισσότερο για τους επόμενους μήνες, καθώς η επιρροή της Μόσχας στη βορειοαφρικανική χώρα εξακολουθεί να αυξάνεται. Ένα πιθανό άμεσο αποτέλεσμα των επικείμενων κυρώσεων της ΕΕ για το πετρέλαιο στη Ρωσία θα μπορούσε να είναι ένα πολύ πιο απερίσκεπτο Αλγέρι. Η αυξανόμενη εσωτερική πολιτική πίεση και οι «αναμενόμενες» τεχνικές ατυχίες είναι πιθανά σενάρια. Την περασμένη εβδομάδα, η Ρωσία και η Αλγερία πραγματοποίησαν κοινές στρατιωτικές ασκήσεις στη Μεσόγειο και η Μόσχα είναι επίσης ο μεγαλύτερος προμηθευτής όπλων της Αλγερίας. Προς το παρόν, φαίνεται ότι το Αλγέρι θέλει να παίξει και στις δύο πλευρές του φράχτη.
Η κατάσταση του φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν είναι καθόλου ζοφερή, αν πιστέψουμε τους πολιτικούς. Με τα επίπεδα αποθήκευσης, που κυμαίνονται μεταξύ 91-100%, ακούγονται κάποιοι αναστεναγμοί ανακούφισης στις αγορές φυσικού αερίου της ΒΔ Ευρώπης. Η επερχόμενη χειμερινή περίοδος δε μοιάζει πλέον με σενάριο καταστροφής, ειδικά όχι όσο πλοία LNG επιπλέουν μπροστά από ευρωπαϊκά λιμάνια περιμένοντας να ξεφορτώσουν τα φορτία τους.