Η Ουάσιγκτον προσπαθεί να εκφοβίσει την Ινδία για να κόψει τους δεσμούς με τη Ρωσία

Darshak12Pandya / pixabay
Για μήνες οι ΗΠΑ προσπάθησαν επανειλημμένα να εξαναγκάσουν την Ινδία να κόψει τους δεσμούς με τη Ρωσία, εγκαταλείποντας έτσι τα εθνικά του συμφέροντα. Το Νέο Δελχί, ωστόσο, συνεχίζει να απορρίπτει τις αμερικανικές προσπάθειες να υποτάξουν την οικονομία του στις επιταγές της Ουάσιγκτον.

Του Conor Gallagher - nakedcapitalism.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Η τελευταία αναστάτωση αφορά το ανώτατο όριο των τιμών της G7 για το ρωσικό πετρέλαιο και τις απαγορεύσεις της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου στη ναυτιλία και τις σχετικές υπηρεσίες για το ρωσικό αργό. Η Ινδία συνεχίζει να μην ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην πρωτοβουλία υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, καθώς λαμβάνει μεγάλη έκπτωση στο πετρέλαιο από τη Ρωσία και θέλει να διατηρήσει τη σχέση με ένα μακροχρόνιο στρατηγικό εταίρο. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας Σουμπραχμανιάμ Τζαϊσανκάρ ήταν στη Μόσχα μόλις στις 8 Νοεμβρίου για να συζητήσει τις συνεχιζόμενες πωλήσεις πετρελαίου. Από τη South China Morning Post:

Ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας χαιρέτισε την «ισχυρή και σταθερή» σχέση του Νέου Δελχί με τη Μόσχα την Τρίτη, κατά την πρώτη επίσκεψή του εκεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο.

Ο Subrahmanyam Jaishankar δήλωσε επίσης την πρόθεση της Ινδίας να συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο, αγνοώντας και πάλι την έκκληση των ΗΠΑ προς τους συμμάχους και τους εταίρους να απομονώσουν τη Ρωσία από τις παγκόσμιες αγορές.

Τα σχέδια της G-7 είναι πιθανό να οδηγήσουν τις τιμές του πετρελαίου υψηλότερα (παρά το γεγονός ότι η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen ισχυρίζεται το αντίθετο) και να μειώσουν τη διαθεσιμότητα δεξαμενόπλοιων, τα οποία και τα δύο θα απειλήσουν την ενεργειακή ασφάλεια της Ινδίας και θα βλάψουν την οικονομία της, καθώς η Ινδία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος καταναλωτής και εισαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως.

Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δε θα πουλήσει σε καμία χώρα που συμμετέχει στο σύστημα ανώτατων τιμών και ο Jaishankar έχει επανειλημμένα δηλώσει πως η Ινδία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να αγοράσει πετρέλαιο σε υψηλές τιμές – τουλάχιστον όχι χωρίς να υπονομεύσει την οικονομική της ανάπτυξη, η οποία προβλέπεται να είναι 6,1 τοις εκατό το 2023, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μεγάλη οικονομία στον κόσμο. Σύμφωνα με την Energy Intelligence:

Η Ρωσία αναδείχθηκε ως ο κορυφαίος προμηθευτής αργού της Ινδίας τον Οκτώβριο, στέλνοντας πάνω από 900.000 βαρέλια την ημέρα ή περίπου το ένα πέμπτο της ζήτησης της Ινδίας. Η μεγαλύτερη ανησυχία των δύο χωρών είναι να διασφαλίσουν πως το ρωσικό πετρέλαιο θα συνεχίσει να ρέει μετά τις απαγορεύσεις της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου στις 5 Δεκεμβρίου και το σχετικό ανώτατο όριο τιμών της G7.

Ωστόσο, παρά την ανοδική στάση του Jaishankar στη Μόσχα, τα κρατικά διυλιστήρια της Ινδίας δεν έχουν κάνει παραγγελίες για παράδοση αργού μετά τις 5 Δεκεμβρίου, λόγω αβεβαιοτήτων σχετικά με το εάν θα είναι διαθέσιμα η ναυτιλία και η ασφάλιση, κατανοεί η Energy Intelligence. Και μια πρόσφατη προσπάθεια ενός Ινδού αγοραστή να χρησιμοποιήσει το ανώτατο όριο τιμής σε διαπραγματεύσεις με ένα Ρώσο πωλητή, ώθησε τον τελευταίο να εγκαταλείψει τη συμφωνία, ανέφεραν πηγές της αγοράς.

Η συνεχιζόμενη έλλειψη σαφήνειας στη G-7 μπορεί να οφείλεται στο σχεδιασμό. Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν ήδη αρχίσει να πέφτουν και ο Bruce Paulsen, ειδικός σε κυρώσεις και συνεργάτης στη δικηγορική εταιρεία Seward & Kissel, είπε στην American Shipper: «Αν η καθοδήγηση σχετικά με τη συμμόρφωση [ανώτατο όριο τιμών] δε έρθει σύντομα, ορισμένοι παράγοντες του κλάδου μπορεί να παραμείνουν στα περιθώρια μέχρι να μπορέσουν να προσδιορίσουν ότι οι αποστολές κάτω από το ανώτατο όριο τιμών είναι ασφαλείς».

Οι ΗΠΑ, με μια έξυπνη σκοπιμότητα, σταμάτησαν να πιέζουν την Ινδία να τηρήσει το ανώτατο όριο τιμών και η Yellen λέει τώρα ότι η Ουάσιγκτον είναι «ευτυχισμένη» που το Νέο Δελχί συνεχίζει να αγοράζει όσο ρωσικό πετρέλαιο θέλει, ακόμη και σε τιμές πάνω από το G7- επιβλήθηκε ανώτατο όριο τιμής. Αλλά υπάρχουν μόνο μερικές επιφυλάξεις: η Ινδία δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δυτικές ασφαλιστικές, χρηματοοικονομικές ή θαλάσσιες υπηρεσίες για τη μεταφορά του πετρελαίου.

«Η Ρωσία θα δυσκολευτεί πολύ να συνεχίσει να αποστέλλει τόσο πετρέλαιο όσο έκανε όταν η ΕΕ σταματήσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε η Yellen στο Reuters την Παρασκευή. «Θα είναι σε μεγάλο βαθμό σε αναζήτηση αγοραστών και πολλοί αγοραστές εξαρτώνται από τις δυτικές υπηρεσίες».

Περισσότερα από την Energy Intelligence σχετικά με το γιατί αυτό ισοδυναμεί με de facto ανώτατο όριο τιμής:

Τα ινδικά διυλιστήρια έχουν την ικανότητα να απορροφούν άλλα 600.000 b/d ρωσικού αργού, υπό την προϋπόθεση ότι ξεπερνά τους βασικούς βαθμούς Μέσης Ανατολής που αποτελούν τη σωτηρία της βάσης διύλισης 5 εκατομμυρίων b/d της χώρας. Αλλά η διαθεσιμότητα της ναυτιλίας και της ασφάλισης - και των καναλιών πληρωμής - είναι το κλειδί. Από τις 5 Δεκεμβρίου, τα δεξαμενόπλοια και οι ασφάλειες πλοίων που συνδέονται με χώρες της ΕΕ και της G7 — οι οποίες κυριαρχούν στη ναυτιλία πετρελαίου παγκοσμίως — θα αποκλείονται από το εμπόριο ρωσικού αργού, εκτός εάν αυτοί οι όγκοι πωληθούν κάτω από το ανώτατο όριο τιμής, που δεν έχει ακόμη καθοριστεί.

Περίπου το 90% του εμπορίου υγρών της Ινδίας αποστέλλεται από ξένα δεξαμενόπλοια, γεγονός που παρουσιάζει προκλήσεις, δήλωσε ο ανεξάρτητος αναλυτής ενέργειας Narendra Taneja. Η ασφάλιση δεν εμφανίζεται ως προβληματική και οι αναλυτές λένε πως ρωσικές και κινεζικές εταιρείες μπορούν να το χειριστούν.

Αυτό θα μπορούσε να αφήσει τη Ρωσία να εξαρτάται από έναν σκιώδη στόλο παλαιότερων δεξαμενόπλοιων με αδιαφανή ιδιοκτησία που δεν πραγματοποιούν συναλλαγές σε δολάρια. Σύμφωνα με την Freight Waves:

Η Brokerage Braemar ανέφερε πως 33 δεξαμενόπλοια που χειρίζονταν προηγουμένως εξαγωγές από το Ιράν ή τη Βενεζουέλα μετέφεραν ρωσικές εξαγωγές από τον Απρίλιο, κυρίως στην Κίνα και δευτερευόντως στην Ινδία.

Ο Braemar όρισε τον σκοτεινό στόλο ως τάνκερ που μετέφεραν αργό ιρανικό ή βενεζουέλας τουλάχιστον μία φορά τον περασμένο χρόνο. Το σημερινό σύνολο ανέρχεται σε 240 δεξαμενόπλοια, κυρίως μικρότερα και μεσαίου μεγέθους, με 74% ηλικίας 19 ετών και άνω. Ογδόντα από αυτά τα πλοία είναι πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCC, δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια) που δε χωρούν σε ρωσικά λιμάνια, αλλά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορές από πλοίο σε πλοίο για ρωσικά φορτία.

Εάν ολόκληρος ο σκοτεινός στόλος στραφεί στη ρωσική υπηρεσία και ήταν τόσο αποτελεσματικός όσο ο «κύριος στόλος», θα ήταν περισσότερο από αρκετό για να διατηρήσει τη ροή των ρωσικών εξαγωγών, αλλά «τα πλοία που ασχολούνται με το παράνομο εμπόριο είναι εξαιρετικά αναποτελεσματικά», τόνισε ο Μπρέμαρ.

Ταυτόχρονα η Ουάσιγκτον πιέζει το Νέο Δελχί να συμμορφωθεί με το ανώτατο όριο τιμών, εισάγει από την Ινδία περισσότερο πετρέλαιο κενού αέρος, το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως στα διυλιστήρια για την παραγωγή άλλων προϊόντων όπως βενζίνη και ντίζελ. Από το Reuters:

Η Ρωσία ήταν ο βασικός προμηθευτής VGO των αμερικανικών διυλιστηρίων πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

«Δεδομένου ότι οι ΗΠΑ δεν αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, αναζητούν όλες τις εναλλακτικές λύσεις», δήλωσε ο Roslan Khasawneh, ανώτερος αναλυτής μαζούτ στη Vortexa…

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ δεν ισχύουν για τα διυλισμένα προϊόντα που παράγονται από ρωσικό αργό που εξάγεται από τρίτη χώρα, καθώς δεν είναι ρωσικής προέλευσης. Στην Ινδία, τα διυλιστήρια αύξησαν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου με έκπτωση στα 793.000 βαρέλια την ημέρα μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου, από μόλις 38.000 bpd την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο, έδειξαν εμπορικά στοιχεία.

Η Ινδία προστίθεται σε μια λίστα χωρών -συμπεριλαμβανομένων της Σαουδικής Αραβίας, της Σερβίας και της Τουρκίας- που προκαλούν εκρήξεις στην Ουάσιγκτον επειδή αρνούνται να δεχθούν εκφοβισμό για υποταγή.

Όλα αυτά πρέπει να προκαλούν σοκ στην Ουάσιγκτον, καθώς η στρατηγική της για τον Ινδο-Ειρηνικό τα τελευταία χρόνια περιελάμβανε πάντα μια Ινδία με «ομοϊδεάτες» που βοηθούσε να αντιμετωπίσει την Κίνα και να κάνει τις προσφορές των ΗΠΑ στη νοτιοανατολική Ασία. Η πιθανότητα η Ινδία να επιδιώξει τα δικά της εθνικά συμφέροντα δε φαινόταν να παίζει ρόλο στην στρατηγική.

Η ένταση για το ρωσικό ανώτατο όριο τιμών είναι μόνο η τελευταία σε μια σειρά διαφωνιών μεταξύ Νέου Δελχί και Ουάσιγκτον. Οι αμερικανικές κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν στερούν από την Ινδία φθηνό ιρανικό πετρέλαιο και την αναγκάζουν να αγοράζει πιο ακριβές εξαγωγές ενέργειας από τις ΗΠΑ. Η Ινδία είναι πλέον ο μεγαλύτερος προορισμός εξαγωγής πετρελαίου για τις ΗΠΑ.

Παρόμοια με τον τρόπο που η Ουάσιγκτον εξοπλίζει την Ελλάδα και την Κύπρο σε μια προσπάθεια να εκφοβίσει την Τουρκία να διακόψει τους φιλικούς της δεσμούς με τη Ρωσία, οι ΗΠΑ κάνουν το ίδιο στο Πακιστάν για να πιέσουν την Ινδία. Οι ΗΠΑ άρχισαν να φιλοξενούν και πάλι το Πακιστάν μετά την αποπομπή του πρώην πρωθυπουργού του Πακιστάν Ίμραν Καν, ο οποίος αποδίδει την απώλεια της εξουσίας του σε μια ψηφοφορία μη εμπιστοσύνης στις ΗΠΑ.

Το Σεπτέμβριο, το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ εξόργισε την Ινδία όταν ενέκρινε μια συμφωνία 450 εκατομμυρίων δολαρίων για την αναβάθμιση του στόλου των F-16 του Πακιστάν. Λίγο αργότερα, ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στο Πακιστάν δημιούργησε μεγαλύτερη ένταση κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στο Πακιστανικό τμήμα του Κασμίρ, το οποίο ονόμασε με το πακιστανικό όνομά του αντί για το όνομα που εγκρίθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη «Κασμίρ που διοικείται από το Πακιστάν».

Στις 8 Νοεμβρίου, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, Νεντ Πράις, έδωσε διάλεξη στην Ινδία σχετικά με το τι είναι προς το συμφέρον της:

Γίναμε επίσης ξεκάθαροι ότι τώρα δεν είναι η ώρα για δουλειές όπως συνήθως με τη Ρωσία, και εναπόκειται στις χώρες σε όλο τον κόσμο να κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν αυτούς τους οικονομικούς δεσμούς με τη Ρωσία. Αυτό είναι κάτι που είναι προς το συλλογικό συμφέρον, αλλά είναι επίσης προς το διμερές συμφέρον των χωρών σε όλο τον κόσμο να τερματιστεί και σίγουρα με την πάροδο του χρόνου να απογαλακτιστεί η εξάρτησή τους από τη ρωσική ενέργεια. Υπήρξαν πολλές χώρες που έμαθαν με τον δύσκολο τρόπο πως η Ρωσία δεν είναι αξιόπιστη πηγή ενέργειας. Η Ρωσία δεν είναι αξιόπιστος προμηθευτής βοήθειας για την ασφάλεια. Η Ρωσία απέχει πολύ από το να είναι αξιόπιστη σε οποιοδήποτε πεδίο. Επομένως, δεν είναι μόνο προς το συμφέρον της Ουκρανίας, δεν είναι μόνο προς το συμφέρον της περιοχής, των συλλογικών συμφερόντων η Ινδία να μειώσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία με την πάροδο του χρόνου, αλλά είναι επίσης προς το συμφέρον της ίδιας της Ινδίας,

Θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε αν ο ινδικός λαός θα λάβει το μήνυμα γιατί από τώρα ισχύει το αντίθετο. Το ινδικό Ίδρυμα Ερευνών Observer δημοσίευσε αποτελέσματα δημοσκόπησης στις 2 Νοεμβρίου που έδειξαν ότι το 43 τοις εκατό των Ινδών θεωρούν τη Ρωσία ως τον πιο αξιόπιστο εταίρο της χώρας τους, η οποία ήταν πολύ μπροστά από τις ΗΠΑ με 27 τοις εκατό.

Η Ουάσιγκτον θα δυσκολευόταν να εξηγήσει πώς το να περιορίσει το Νέο Δελχί τους οικονομικούς δεσμούς του με τη Ρωσία θα ήταν καλό για την Ινδία.

Τροφοδοτημένο από την άνοδο των εισαγωγών πετρελαίου και λιπασμάτων, το διμερές εμπόριο της Ινδίας με τη Ρωσία έχει εκτοξευθεί στο ιστορικό υψηλό των 18,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων την περίοδο Απριλίου-Αυγούστου αυτού του οικονομικού έτους, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που διαθέτει το Υπουργείο Εμπορίου. Αυτό καθιστά τη Ρωσία τον έβδομο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Ινδίας — από την 25η θέση της πέρυσι. Οι ΗΠΑ, η Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ και η Ινδονησία παραμένουν μπροστά από τη Ρωσία.

Η Ινδία, το Ιράν και η Ρωσία έχουν επίσης αφιερώσει τα τελευταία είκοσι χρόνια αναπτύσσοντας τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου για να αυξήσουν το εμπόριο μεταξύ των χωρών, και απέκτησε αυξημένη σημασία με τις κυρώσεις της Δύσης στη Μόσχα. Από το LoadStar:

Η RZD Logistics, θυγατρική του ρωσικού μονοπωλίου σιδηροδρόμων RZD, ξεκίνησε τακτικά δρομολόγια τρένων με εμπορευματοκιβώτια από τη Μόσχα στο Ιράν για να εξυπηρετήσει το αυξανόμενο εμπόριο με την Ινδία μέσω μεταφόρτωσης.

Αυτό στοχεύει στη μεγιστοποίηση της χρήσης του εναλλακτικού Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά Νότου (INSTC), ενός διασυνοριακού πολυτροπικού εμπορευματικού δικτύου Κεντρικής Ασίας που βοηθά τους δύο στρατηγικούς εταίρους να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας που δημιουργούνται από τις δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία.

Το σκέλος της ενδοχώρας-ωκεανού περιλαμβάνει έναν εκτιμώμενο χρόνο διέλευσης 35 ημερών, σε σύγκριση με περίπου 40 με την προηγούμενη παραδοσιακή ναυτιλιακή διαδρομή, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.

Με τον ίδιο περίπου τρόπο που η βαρβαρότητα των ΗΠΑ αποτυγχάνει αλλού, η πίεση που ασκείται στην Ινδία φαίνεται να ενθαρρύνει το Νέο Δελχί να βρει έναν τρόπο να παρακάμψει το δολάριο. Το Loadstar προσθέτει ότι η Reserve Bank of India εφαρμόζει επίσης νέες ρυθμιστικές κατευθυντήριες γραμμές για να βοηθήσει τους εξαγωγείς να διακανονίσουν τις αποστολές σε ρουπίες, αντί για δολάρια ΗΠΑ που είχαν προβλήματα συμφόρησης που σχετίζονται με κυρώσεις:

Η Ομοσπονδία Ινδικών Οργανισμών Εξαγωγών έχει πιέσει επίσης τους κυβερνητικούς ηγέτες να επεκτείνουν τη μέθοδο εναλλακτικού νομίσματος πέρα ​​από τις ρωσικές αγορές.

«Ενώ ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας αποτελεί οπισθοδρόμηση στις εξαγωγές μας βραχυπρόθεσμα, προσπαθούμε να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας στη Ρωσία μόλις τεθεί σε λειτουργία ο μηχανισμός πληρωμής της ρουπίας», σημείωσε η FIEO.

Ενώ η Ινδία επωφελείται από το μειωμένο ρωσικό αργό, θέλει επίσης να διατηρήσει καλούς δεσμούς με τη Μόσχα για να αποφύγει την ώθηση της Ρωσίας πιο κοντά στην Κίνα και ενδεχομένως στο Πακιστάν, τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Ινδίας στην Ασία.

Το Πακιστάν ζητά επίσης τώρα από το ρωσικό υπουργείο Εμπορίου να εισαγάγει μια συμφωνία ανταλλαγής νομισμάτων για την ενίσχυση των οικονομικών δεσμών μεταξύ των δύο χωρών. 
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail