hansiline / pixabay |
Judith Bergman - gatestoneinstitute.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Στις 26 Οκτωβρίου, η κυβέρνηση της Γερμανίας αποφάσισε να επιτρέψει στην κινεζική κρατική επιχείρηση COSCO Shipping Ports, η οποία έχει συνδέσμους με τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό της Κίνας, να αγοράσει μερίδιο στο λιμάνι του Αμβούργου. Η COSCO είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, μετρούμενη βάσει χωρητικότητας, και η πέμπτη μεγαλύτερη εταιρεία λιμενικών τερματικών σταθμών όσον αφορά την ποσότητα φορτίου και πλοίων που διακινεί, σύμφωνα με τη γερμανική δεξαμενή σκέψης Merics. Το λιμάνι του Αμβούργου είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας και το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη, καθιστώντας το μέρος της πιο κρίσιμης υποδομής της Ευρώπης.
Η συμφωνία θα επιτρέψει στην COSCO να έχει μερίδιο 24,9% στο λιμάνι και είναι ένας συμβιβασμός μετά από μια διαμάχη εντός της κυβέρνησης μεταξύ του καγκελαρίου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς και έξι από τους υπουργούς της κυβέρνησής του. Το αρχικό σχέδιο ήταν να δοθεί στην COSCO μερίδιο 35% στο λιμάνι, εκτός από την ανάληψη μετοχών στη λιμενική εταιρεία Hamburger Hafen und Logistik (HHLA).
Ο Scholz ήθελε να προχωρήσει, παρά την αντίθεση στη συμφωνία και από τα έξι υπουργεία που συμμετείχαν στην αναθεώρηση της συμφωνίας και την απέρριψαν επειδή η συμφωνία αφορά υποδομές ζωτικής σημασίας. Αντίθετα, ο Scholz έψαχνε για ένα «συμβιβασμό», ώστε η συμφωνία να συνεχιστεί, κάτι που έχει καταφέρει τώρα να πραγματοποιήσει ο Scholz.
Η αρχική συμφωνία έγινε το Σεπτέμβριο του 2021, αλλά υπόκειται σε ρυθμιστική έγκριση. Πριν από τη συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να προειδοποίησε τη Γερμανία να μην εγκρίνει την COSCO να πάρει το 35% των μετοχών στο λιμάνι του Αμβούργου, λέγοντας πως ευαίσθητες πληροφορίες θα μπορούσαν να φτάσουν στην Κίνα εάν το έκανε.
"Μάθαμε ότι οι εξαρτήσεις από χώρες που στη συνέχεια θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους συμφέροντα για να μας εκβιάσουν δεν είναι πλέον απλώς ένα αφηρημένο φαινόμενο", δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος ήταν αντίθετος στη συμφωνία. «Δεν πρέπει να επαναλάβουμε αυτά τα λάθη».
Το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας είχε επίσης προειδοποιήσει ότι μια επένδυση της COSCO «επεκτείνει δυσανάλογα την στρατηγική επιρροή της Κίνας στις γερμανικές και ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών καθώς και την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα... σημαντικοί κίνδυνοι... προκύπτουν όταν επηρεάζονται και ελέγχονται στοιχεία της ευρωπαϊκής υποδομής μεταφορών από την Κίνα — ενώ η ίδια η Κίνα δεν επιτρέπει στη Γερμανία να συμμετέχει στα κινεζικά λιμάνια. Από αυτή την άποψη, η απόκτηση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει μόνο οικονομική, αλλά κυρίως γεωπολιτική πτυχή».
Το Υπουργείο Εξωτερικών φοβάται ξεκάθαρα πως σε μια περίοδο κρίσης μεταξύ των χωρών, η επένδυση της Κίνας στο λιμάνι θα της επιτρέψει «ενδεχομένως να εργαλειοποιήσει μέρος της υποδομής ζωτικής σημασίας της Γερμανίας – και επομένως της Ευρώπης».
Ο Marcel Fratzscher, επικεφαλής του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών κατήγγειλε το συμβιβασμό:
«Η γερμανική κυβέρνηση επαναλαμβάνει το λάθος πολλών προηγούμενων ομοσπονδιακών κυβερνήσεων δίνοντας προτεραιότητα στα βραχυπρόθεσμα οικονομικά συμφέροντα έναντι της μακροπρόθεσμης ευημερίας και σταθερότητας».
Σύμφωνα με το Politico:
«Η εξαγορά είναι μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού παιχνιδιού του Πεκίνου για να αποκτήσει τον έλεγχο των υποδομών που είναι κρίσιμες για την παγκόσμια εμπορική πρωτοβουλία Belt and Road, ένα δίκτυο μεταφορών που προορίζεται να συνδέσει τα εργοστάσια της Κίνας με τις πλούσιες δυτικές αγορές.
«Η Cosco κατέχει ήδη μερίδια στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ενώ ελέγχει επίσης το λιμάνι του Πειραιά στην Αθήνα και βρίσκεται πίσω από ένα σχέδιο επέκτασης ενός τερματικού σιδηροδρομικού σταθμού εσωτερικής ναυσιπλοΐας στο Ντούισμπουργκ όπου συναντώνται οι ποταμοί Ρουρ και Ρήνος σε εστιακό σημείο για τις χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές που φτάνουν από τους βιομηχανικούς κόμβους της Κίνας».
Στην Κίνα, η COSCO ορίζεται ως μία από τις 53 «σημαντικές κρατικές επιχειρήσεις» σύμφωνα με μια έκθεση του Φεβρουαρίου 2021 από το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Στρατηγικής Πολιτικής. Η έκθεση αναφέρει:
«Η θέση της COSCO ως σημαντικής ραχοκοκαλιάς SOE [κρατική επιχείρηση] σημαίνει ότι ανήκει αποκλειστικά στο ΚΚΚ με τρόπο που οι άλλες κρατικές επιχειρήσεις δεν είναι... Η οργανωτική δομή της COSCO περιλαμβάνει παραστρατιωτικές δυνατότητες που μπορούν να κινητοποιηθούν από το κινεζικό καθεστώς για να νικήσει απειλές για τα συμφέροντα του ΚΚΚ. Μια τέτοια ικανότητα είναι η εσωτερική πολιτοφυλακή της εταιρείας...»
Επιπλέον, η COSCO έχει περιγραφεί ως ο κορυφαίος προμηθευτής του People Liberation Army Navy (PLAN's), παρέχοντας στο Πεκίνο ενσωματωμένη υποστήριξη στην ξηρά για το ΣΧΕΔΙΟ μέσω μιας εμπορικής επιχείρησης δομημένης ώστε να ευθυγραμμίζεται με την κινεζική ναυτική στρατηγική, σε βαθμό που οδηγεί ορισμένους ναυτιλιακούς αναλυτές να αναφέρουν την COSCO ως το πέμπτο σκέλος του ΣΧΕΔΙΟΥ».
Αρκετά μέλη του κυβερνητικού συνασπισμού της Γερμανίας, που αποτελείται από το Κόμμα των Πρασίνων, το Κόμμα των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP) και το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) του Σολτς είχαν καταγγείλει την προτεινόμενη συμφωνία με την COSCO.
Η Συμπρόεδρος του Κόμματος των Πρασίνων Ρικάρντα Λανγκ είπε ότι η Γερμανία «πρέπει να μάθει από τα λάθη και να μη δημιουργεί νέες εξαρτήσεις» και πως «δεν καταλαβαίνει» γιατί ο Σολτς θα προχωρήσει στη συμφωνία όταν τα αρμόδια κυβερνητικά υπουργεία την έχουν επικρίνει.
"Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα δεν πρέπει να έχει πρόσβαση στις κρίσιμες υποδομές της χώρας μας", δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του FDP Μπιτζάν Τζιρ-Σαράι. «Αυτό θα ήταν λάθος και ρίσκο».
Η αντιπολίτευση επέκρινε επίσης τη συμφωνία.
«Κόντρα στις συμβουλές των υπουργών του, ο καγκελάριος προφανώς θέλει να αυξήσει την εξάρτησή του από την Κίνα», δήλωσε ο Γενς Σπαν του κεντροδεξιού κόμματος Χριστιανοδημοκρατική Ένωση. "Αυτό το ξεπούλημα της γερμανικής υποδομής θα ήταν λάθος. Τα γερμανικά λιμάνια δεν ανήκουν σε κινεζικά χέρια, ειδικά επειδή οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να πάρουν μερίδιο στα λιμάνια της Κίνας".
Η Κίνα δήλωσε ως φιλοδοξία της το 2012 πως επιθυμεί να γίνει μια παγκόσμια «θαλάσσια δύναμη» και οι επενδύσεις της Κίνας και η ιδιοκτησία λιμένων σε όλο τον κόσμο θα πρέπει να θεωρηθούν ως μέρος της επίτευξης αυτής της φιλοδοξίας με την επέκταση της παγκόσμιας θαλάσσιας εμβέλειάς της. Από τον Ιούλιο του 2020, οι κινεζικές εταιρείες φέρεται να «(εν μέρει) κατείχαν ή διαχειρίζονταν περίπου ενενήντα πέντε λιμάνια σε όλο τον κόσμο».
Από τα 95 λιμάνια, τα 22 βρίσκονται στην Ευρώπη, τα 20 στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, 18 στην Αμερική, 18 στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία και εννέα στην υποσαχάρια Αφρική. Μόλις τρεις κινεζικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων η COSCO Shipping Ports, αντιπροσωπεύουν το 81% αυτών των λιμανιών.
Σύμφωνα με μια έκθεση του Απριλίου 2022 από την Clingendael, μια ολλανδική ομάδα σκέψης:
«Κινεζικές κρατικές εταιρείες όπως η COSCO και η China Merchants, καθώς και η ιδιωτική εταιρεία Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ, έχουν επενδύσει στα περισσότερα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης».
Στην Ελλάδα, η COSCO έχει αναλάβει πλήρως τον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας.
"Σε πολλές περιπτώσεις αυτές οι επενδύσεις είναι σε τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων. Εξαίρεση αποτελεί ο Πειραιάς, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας. Σε αυτή την περίπτωση, η COSCO πήρε το πλειοψηφικό μερίδιο όχι μόνο στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στη λιμενική αρχή που διαχειρίζεται ολόκληρο το λιμάνι, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων όπως η κρουαζιέρα και η ακτοπλοϊκή ναυτιλία».
Οι επενδύσεις της Κίνας σε διάφορα ευρωπαϊκά λιμάνια μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να παίξουν τα λιμάνια μεταξύ τους. Ο Hans-Jörg Heims, εκπρόσωπος της HHLA, στην οποία η COSCO υποτίθεται ότι θα λάβει μερίδια με βάση τη συμφωνία, είχε υποστηρίξει πως αν δεν επιτραπεί να ολοκληρωθεί η συμφωνία, το Αμβούργο θα ήταν σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με τα λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, ανταγωνιστές με το λιμάνι του Αμβούργου που ανήκουν ήδη εν μέρει στην COSCO.
«Οι ανταγωνιστές μας Ρότερνταμ και Αμβέρσα θα είναι πολύ ευχαριστημένοι εάν αυτή η συμφωνία αποτύχει», είπε ο Χάιμς στο Politico.
Οι λιμενικές επενδύσεις της Κίνας δημιουργούν προφανή μόχλευση για τη χώρα και αυξάνουν τη διεθνή εξάρτηση από την Κίνα. Ο Scholz, ανεξάρτητα από τα δύσκολα μαθήματα που έπρεπε να πάρει η Γερμανία σχετικά με τη γερμανική εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, έχει μια κρατική επίσκεψη στην Κίνα στις αρχές Νοεμβρίου με μια γερμανική επιχειρηματική αντιπροσωπεία. Το να αφήσετε τη συμφωνία COSCO να καταρρεύσει δεν θα ήταν καλό όταν προσπαθείτε να προσελκύσετε επικερδείς επιχειρηματικές συμφωνίες. Η Κίνα είναι βασικός εμπορικός εταίρος για τη Γερμανία: Το 2021, ήταν ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας για έκτη συνεχή χρονιά.
Ορισμένοι ηγέτες της ΕΕ, οι οποίοι λένε πως ο Σολτς δεν πρέπει να κάνει χωριστές συμφωνίες με την Κίνα και ότι η ΕΕ πρέπει να μιλήσει με «ενιαία φωνή» στην Κίνα, επέκριναν το επερχόμενο ταξίδι του Σολτς.
"Είναι προς το συμφέρον τους να είμαστε διχασμένοι. Είναι προς το συμφέρον μας να είμαστε ενωμένοι", δήλωσε η Πρωθυπουργός της Εσθονίας Κάγια Κάλλας. Ο πρωθυπουργός της Λετονίας είπε ότι η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει «ενιαία προσέγγιση στην Κίνα».
Ακόμη και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν φάνηκε να ασκεί κριτική στον Σολτς, ο οποίος θα είναι ο πρώτος δυτικός ηγέτης που θα επισκεφθεί την Κίνα από την έναρξη της πανδημίας του Covid.
«Έχουμε κάνει στρατηγικά λάθη στο παρελθόν με την πώληση υποδομών στην Κίνα», είπε ο Μακρόν. «Ήμασταν αφελείς γιατί θεωρούσαμε ότι υπήρχε ένα ζήτημα δημοσίων οικονομικών προς επίλυση -- και πως η Ευρώπη ήταν ένα ανοιχτό σούπερ μάρκετ». Η ΕΕ, κατέληξε ο Μακρόν, πρέπει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για αυτά που θεωρεί «ευαίσθητα σημεία».