Από την Irina Slav για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Σε όλο τον Ατλαντικό, τα διυλιστήρια προετοιμάζονται για την περίοδο συντήρησης. Σύμφωνα με το Reuters, αυτή τη σεζόν θα κλείσουν διπλάσια διυλιστήρια για επισκευές για να αντισταθμιστούν οι καθυστερήσεις στη συντήρηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Λιγότερη βενζίνη και καύσιμο ντίζελ θα παραχθεί και, κατά συνέπεια, λιγότερα θα εξάγεται στην Ευρώπη.
Αυτή θα ήταν η ίδια Ευρώπη, η οποία, ως Ευρωπαϊκή Ένωση, κήρυξε εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων από τις 5 Φεβρουαρίου. Η Ρωσία είναι επί του παρόντος ο μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων της ΕΕ, ιδίως ντίζελ.
Εν όψει του εμπάργκο, οι έμποροι βρίσκονται σε ένα ξεφάντωμα αγορών ρωσικού ντίζελ, με τις ροές σε δεξαμενές αποθήκευσης να σημειώνουν τα υψηλότερα επίπεδα σε ένα χρόνο, σύμφωνα με το Reuters.
Τι θα συμβεί όμως στις 6 Φεβρουαρίου;
Ένα είναι βέβαιο: οι Ηνωμένες Πολιτείες δε θα μπορέσουν να παρέμβουν και να βοηθήσουν με τον τρόπο που βοήθησαν με τις παραδόσεις LNG ως αντικατάσταση του φυσικού αερίου του ρωσικού αγωγού. Ο λόγος που οι Ηνωμένες Πολιτείες δε θα μπορέσουν να βοηθήσουν είναι ότι η δική τους κατάσταση εφοδιασμού με καύσιμο ντίζελ είναι αρκετά τρομερή.
Είναι τόσο τρομερή, στην πραγματικότητα, που το Bloomberg ανέφερε πως τα φορτία καυσίμου ντίζελ εκτρέπονται από τους αρχικούς προορισμούς τους στην Ευρώπη σε νέους στις ΗΠΑ. Η δημοσίευση σημείωσε το κρύο το Δεκέμβριο, που προκάλεσε την προσωρινή διακοπή λειτουργίας του ενός τρίτου της ικανότητας διύλισης στην Ακτή του Κόλπου και την πρόσφατη διακοπή λειτουργίας ενός αγωγού καυσίμου στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.
Τα αποθέματα μεσαίων αποσταγμάτων είναι χαμηλότερα από το συνηθισμένο στο μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου στον κόσμο και η ζήτηση εξακολουθεί να είναι αρκετά ισχυρή, αν και η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας έχει προβλέψει χαμηλότερες τιμές τόσο για τη βενζίνη όσο και για το ντίζελ φέτος λόγω της ασθενέστερης ζήτησης.
Έτσι, δεν υπάρχει αρκετό ντίζελ για άνεση στις Ηνωμένες Πολιτείες, και υπάρχει ακόμη λιγότερο ντίζελ για άνεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με λίγες μόνο ημέρες έως ότου οι έμποροι αποκοπούν από την πρόσβαση στα ρωσικά καύσιμα. Μετά από αυτό, η συλλογική Δύση θα χρειαστεί να κοιτάξει στην Ανατολή για το καύσιμο που τροφοδοτεί κάθε οικονομία στον πλανήτη.
Παρεμπιπτόντως, η Ανατολή είναι έτοιμη. Αυτά τα διυλιστήρια, οι κινεζικές τσαγιέρες που άρχισαν να χτίζονται πριν από αρκετά χρόνια, για τα οποία ορισμένοι αναλυτές προειδοποίησαν ότι θα γίνουν λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία πριν ολοκληρωθούν, πιθανότατα θα είναι χρήσιμα. Και με έκπτωση ρωσικού αργού και πολύ πιο γενναιόδωρες ποσοστώσεις εξαγωγής καυσίμων, τα κινεζικά διυλιστήρια αναμένεται να έχουν αρκετά καλά κέρδη.
Τα ινδικά διυλιστήρια είναι επίσης έτοιμα να βοηθήσουν στις εξαγωγές καυσίμου ντίζελ. Η Wood Mackenzie εξέδωσε πρόσφατα μια πρόβλεψη για υψηλότερη παραγωγή καυσίμου ντίζελ σε ολόκληρη την Ασία, επισημαίνοντας την Ινδία, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα ως τους οδηγούς πίσω από αυτήν την αύξηση.
Οι παραγωγοί πετρελαίου της Μέσης Ανατολής είναι επίσης έτοιμοι να δανείσουν ένα βαρέλι ντίζελ στους Ευρωπαίους και Αμερικανούς πελάτες τους. Τα διυλιστήρια επεκτείνονται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία, ενισχύοντας την παραγωγική ικανότητα την κατάλληλη στιγμή. Και οι εξαγωγείς καυσίμων της Μέσης Ανατολής μπορεί ακόμη και να αγοράσουν και στη συνέχεια να ξαναπουλήσουν ρωσικά καύσιμα στην Ευρώπη, σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές.
«Πασπαλίστε το με στυλ Salt Bae με μερικές σταγόνες ντίζελ κάποιου άλλου, και δεν είναι πλέον ρωσικό», είπε ο Viktor Katona, αναλυτής της Kpler, στο Middle East Eye.
Ουσιαστικά, το εμπάργκο του Φεβρουαρίου θα αλλάξει περαιτέρω τους εμπορικούς δρόμους στην αγορά πετρελαίου. Ακριβώς όπως πολύ περισσότερο ρωσικό αργό πηγαίνει τώρα στην Ασία και περισσότερο πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής πηγαίνει στην Ευρώπη, περισσότερα ρωσικά καύσιμα θα αρχίσουν να πηγαίνουν στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική καθώς τα καύσιμα της Μέσης Ανατολής κατευθύνονται προς την Ευρώπη. Τα ασιατικά καύσιμα θα ανακατευθύνονται επίσης από παντού στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον διευθυντή ερευνών του Wood Mackenzie, Mark Williams , τα καύσιμα της Ρωσίας που ανακατευθύνονται στη Λατινική Αμερική και την Αφρική -προηγουμένως τομείς εξαγωγής καυσίμων των ΗΠΑ- θα απελευθερώσουν περισσότερα καύσιμα από τις ΗΠΑ για εξαγωγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτό φυσικά θα έχει αντίκτυπο στις τιμές γιατί ενώ ορισμένες από τις διαδρομές θα είναι σχετικά σύντομες —από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη— άλλες, όπως από την Κίνα προς την Ολλανδία, θα είναι μεγαλύτερες και κατά συνέπεια πιο ακριβές. Το ίδιο θα ισχύει και για τις ρωσικές εξαγωγές στη Λατινική Αμερική. Προσθέστε σε αυτό τις επιπτώσεις της περιόδου συντήρησης στις Ηνωμένες Πολιτείες, και οι τιμές του ντίζελ φαίνονται έτοιμες να αυξηθούν πολύ σύντομα.
Επειδή το ντίζελ χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων, το ακριβότερο ντίζελ θα οδηγήσει σε ακριβότερα αγαθά. Το εμπάργκο, λοιπόν, θα δώσει ώθηση στον πληθωρισμό που ήδη ανησυχεί τις κυβερνήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Ίσως αυτό το αποτέλεσμα θα είναι προσωρινό και οι τιμές θα μειωθούν όταν οι νέες εξαγωγικές διαδρομές καθιερωθούν σταθερά — και οι νέοι προμηθευτές της Ευρώπης θα λειτουργήσουν με πλήρη δυναμικότητα αυτά τα ενισχυμένα διυλιστήρια. Ή ίσως υπάρχει περισσότερος ενεργειακός πόνος στον ορίζοντα για την Ευρώπη και μέρη των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ οι οικονομολόγοι συζητούν τι είναι στην πραγματικότητα η ύφεση και εάν κάποια από τις κορυφαίες οικονομίες του κόσμου βρίσκεται σε αυτήν.