Irina Slav για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Ο Οκτώβριος και το πρώτο μισό Νοεμβρίου ήταν ιδιαίτερα ζεστά, γεγονός που έκανε τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση —μια υποχρεωτική οδηγία— πολύ πιο εύκολη από ό,τι θα ήταν διαφορετικά.
Ωστόσο, την στιγμή που ο καιρός έγινε πιο κρύος στα τέλη Νοεμβρίου, η κατανάλωση εκτινάχθηκε, έτσι στις αρχές Δεκεμβρίου, ο επικεφαλής κανονισμών για την αγορά ενέργειας της Γερμανίας έπρεπε να προειδοποιήσει τους Γερμανούς να το πάρουν πιο χαλαρά με τη θέρμανση, καθώς δεν πέτυχαν τον στόχο εξοικονόμησης φυσικού αερίου της χώρας του κατά 20 τοις εκατό στη συνολική κατανάλωση.
Αυτή η προειδοποίηση έδωσε σε όλους μια γεύση του πόσο επισφαλής είναι η κατάσταση. Οι μονάδες αποθήκευσης είναι γεμάτες και όλο και περισσότερο LNG έρχεται στους ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς, χάρη στον καιρό.
Ο John Kemp του Reuters ανέφερε πως το επίπεδο φυσικού αερίου στην Ευρώπη στα τέλη Δεκεμβρίου 2022 ήταν στο δεύτερο υψηλότερο για εκείνη την εποχή του χρόνου τα τελευταία δέκα χρόνια και θα παραμείνει άνετο μέχρι το τέλος της περιόδου θέρμανσης, σύμφωνα με εμπόρους.
Πολλοί έσπευσαν να γιορτάσουν το τέλος της κρίσης, αλλά αυτοί οι πανηγυρισμοί μπορεί να ήταν πρόωροι. Αρχικά, ο χειμώνας απέχει πολύ από το να έχει τελειώσει και εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη πιθανότητα πολύ ψυχρότερου καιρού τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο. Άλλωστε το τέλος του χειμώνα δε σημαίνει αυτόματα και αφθονία φυσικού αερίου.
Πέρυσι, οι ευρωπαϊκές χώρες κατάφεραν να εξοικονομήσουν φυσικό αέριο εγκαίρως και σε αφθονία, εν μέρει χάρη στο γεγονός ότι η Ρωσία έστειλε τις περισσότερες από τις τακτικές της ποσότητες φυσικού αερίου κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Εκτός από την αποκοπή της Βουλγαρίας και της Πολωνίας λόγω της άρνησής τους να πληρώσουν σε ρούβλια, η παροχή φυσικού αερίου από το μεγαλύτερο τότε προμηθευτή της Ευρώπης παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό σταθερή.
Αυτό βοήθησε πολύ μαζί με την πρόσληψη ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου στις ΗΠΑ. Φέτος, ωστόσο, δε θα υπάρχουν τακτικοί όγκοι ρωσικού φυσικού αερίου. Πράγματι, η Μόσχα, μπροστά στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, δήλωσε έτοιμη να επαναφέρει τις ροές κατά μήκος του αγωγού Yamal-Europe, ο οποίος, όπως είπε, παραμένει κλειστός για πολιτικούς λόγους.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δε θέλει να αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Αντίθετα, θέλει να τις μηδενίσει τελικά. Και αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί να αυξήσει σοβαρά τις εισαγωγές LNG όχι μόνο από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και από όλους τους άλλους προμηθευτές με όγκους χωρίς σύμβαση. Και επειδή αυτοί οι όγκοι που εξακολουθούν να είναι διαθέσιμοι δεν είναι ακριβώς απεριόριστοι, οι ειδικοί αρχίζουν να ζεσταίνουν το κοινό τους για άλλη μια δύσκολη χρονιά.
Η διαθεσιμότητα φυσικού αερίου θα ήταν ο μεγαλύτερος λόγος για τον οποίο η χρονιά θα ήταν πιθανότατα δύσκολη για την Ευρώπη. Αλλά ακόμα κι αν ο χειμώνας συνεχίσει να είναι ήπιος και τελειώσει ήπιος, η κρίση του φυσικού αερίου δε θα έχει τελειώσει. Γιατί το LNG είναι πιο ακριβό από το φυσικό αέριο των αγωγών και αυτό είναι ένα γεγονός που δεν αλλάζει. Και αυτό το γεγονός σημαίνει ότι ακόμα κι αν υπάρχει αρκετό LNG για να ξαναγεμίσει την αποθήκευση της Ευρώπης - κάτι που είναι αμφίβολο, όπως προειδοποίησε ο ΔΟΕ - ο λογαριασμός θα είναι τεράστιος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Ένας υψηλός λογαριασμός εισαγωγής φυσικού αερίου είναι προβληματικός για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, ειδικά εκείνες που έχουν μια καλά ανεπτυγμένη βαριά βιομηχανία, η οποία τείνει να είναι επίσης χρήστης βαρέως αερίου. Οι πρώτες κόκκινες σημαίες εμφανίστηκαν πέρυσι: μεγάλο μέρος της μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στη Γερμανία που χαιρετίστηκε από τους πολιτικούς προήλθε στην πραγματικότητα από την καταστροφή της ζήτησης μεταξύ των βιομηχανικών χρηστών λόγω των απαγορευτικών τιμών.
Με άλλα λόγια, η ζήτηση φυσικού αερίου σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης πέρυσι μειώθηκε επειδή καταστράφηκε και όχι τόσο επειδή όλοι έγιναν ξαφνικά ευσυνείδητοι με τη χρήση φυσικού αερίου. Αλλά η καταστροφή της ζήτησης δεν είναι καλή για την οικονομία. Σημαίνει κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις. Και αυτό σημαίνει ότι φέτος η Ευρώπη θα βαδίσει σε τεντωμένο σκοινί μεταξύ της διατήρησης της οικονομίας της και της εξασφάλισης του εφοδιασμού της με φυσικό αέριο για την επόμενη σεζόν θέρμανσης. Θα είναι μια επικίνδυνη βόλτα.