Tatiana Bokova, ασκούμενη της Ρωσικής Εθνικής Επιτροπής για την Έρευνα BRICS – ειδική για το InfoBRICS / Παρουσίαση Freepen.gr
Επί του παρόντος, η Μόσχα δίνει προτεραιότητα στην ενίσχυση των σχέσεων με το Πεκίνο, κάτι που αντικατοπτρίζεται όχι μόνο στις πολιτικές σχέσεις αλλά και στην οικονομία, ιδιαίτερα στην ενεργειακή συνεργασία. Για παράδειγμα, η Ρωσία έχει εξάγει πάνω από 70 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου στην Κίνα, ξεπερνώντας τη Σαουδική Αραβία και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου της Κίνας. Επιπλέον, το διμερές εμπόριο αυξήθηκε κατά 33% το 2022, φθάνοντας σε ιστορική έκρηξη 153 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο δεκάμηνο. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις ρωσικού φυσικού αερίου στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 173% τους πρώτους δέκα μήνες, ανέφερε η τηλεόραση του RT. Οι εξαγωγές προς τη Ρωσία αυξήθηκαν επίσης κατά 25,9% σε περίπου 16,44 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι εισαγωγές ρωσικών αγαθών και υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 31% στα 21,73 δισεκατομμύρια δολάρια.
«Το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ρωσίας αυξάνεται καθώς η Κίνα επωφελείται από την ουκρανική κρίση για να αγοράσει ρωσική ενέργεια με έκπτωση και να αντικαταστήσει δυτικές εταιρείες που έχουν εγκαταλείψει την αγορά», εξήγησε ο Neil Thomas, επικεφαλής αναλυτής της Κίνας στο Eurasia Group.
Οι ρωσικές εταιρείες δεν έχουν χάσει χρόνο για να εισέλθουν στην κινεζική αγορά και επικεντρώθηκαν στην ανατολική χώρα. Το 2022, το υποκατάστημα της κινεζικής κρατικής τράπεζας στη Μόσχα είδε ένα κύμα αιτημάτων από ρωσικές εταιρείες που επιθυμούσαν να ανοίξουν νέους λογαριασμούς, για παράδειγμα, 200 έως 300 αιτήσεις την ημέρα. Επί του παρόντος, ορισμένες επιχειρήσεις από τη Ρωσική Ομοσπονδία χρησιμοποιούν κινεζικά προϊόντα για να αντικαταστήσουν δυτικό εξοπλισμό, εξαρτήματα και ανταλλακτικά που έχουν αφαιρεθεί από τη ρωσική παραγωγή. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 67% των ρωσικών επιχειρήσεων επιλέγει την Κίνα ως χώρα για την αντικατάσταση του δυτικού εξοπλισμού. Όσον αφορά τα ανταλλακτικά, επιλέγουν Κινέζους κατασκευαστές βρίσκονται επίσης στην πρώτη θέση, με ποσοστό 63%.
Από αυτή την άποψη, ορισμένοι ειδικοί προβλέπουν ότι το μερίδιο αγοράς του "Made in China" στη ρωσική βιομηχανία θα είναι ακόμη υψηλότερο στο μέλλον και πως η κινεζική παραγωγή και τα πρότυπα θα διεισδύσουν ακόμη περισσότερο στη Ρωσική Ομοσπονδία. Ο εξοπλισμός δεν είναι ο μόνος τομέας στον οποίο η Ρωσία επέλεξε την Κίνα. Για παράδειγμα, η Γενική Διοίκηση Τελωνείων της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας επέτρεψε σε άλλες 27 ρωσικές εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή, τη μεταφορά ή την αποθήκευση αλιευτικών προϊόντων να εξάγουν συναφή προϊόντα στην Κίνα. Μέχρι σήμερα, 838 ρωσικές εταιρείες έχουν λάβει άδεια να εξάγουν αλιευτικά προϊόντα στην Κίνα.
Η Κίνα εξετάζει επίσης επενδύσεις, συγκεκριμένα τη δυνατότητα αγοράς ή αύξησης του μεριδίου της σε ρωσικές εταιρείες ενέργειας και εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένου του γίγαντα φυσικού αερίου Gazprom και της παραγωγού αλουμινίου United Co. Rusal International. Παρά τους συνακόλουθους κινδύνους πέρα από τη γεωπολιτική ισορροπία, οι σινο-ρώσοι εκπρόσωποι έχουν υπογράψει αρκετές συμφωνίες με στόχο την αύξηση των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου και πετρελαίου, καθώς και σίτου. Για παράδειγμα, μεταξύ των τρεχουσών επενδύσεων της Κίνας στον ενεργειακό τομέα της Ρωσίας, η China National Petroleum Corporation (CNPC) έχει μερίδιο 20% στο έργο Yamal LNG και 10% στο Arctic LNG 2, και η CNOOC Limited κατέχει επίσης το 10% του Arctic LNG 2.
Εξετάζοντας το διμερές εμπόριο για το 2022, μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η εμπορική και οικονομική συνεργασία Κίνας-Ρωσίας θα μπορούσε να σημειώσει σημαντική ανάπτυξη. Το αποδεικνύουν επίσης τα αποτελέσματα της V CIIE (China International Import Expo), στην οποία συμμετείχαν 29 ρωσικές εταιρείες που προσφέρουν προϊόντα από καλλυντικά μέχρι κοσμήματα. Στο τέλος, πολλοί από αυτούς υπέγραψαν συμβόλαια με Κινέζους αγοραστές για αγαθά αξίας 7,5 εκατομμυρίων δολαρίων, διπλάσια από ό,τι πέρυσι πριν από το τέλος της έκθεσης.
Εκπρόσωποι της ρωσικής πλευράς επεσήμαναν πως οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων από τη Ρωσία έχουν μεγάλες δυνατότητες και η χώρα μπορεί να εξάγει 2-7,5 εκατομμύρια τόνους σιτηρών ετησίως. Από την άλλη πλευρά, ο Shu Jueting, αξιωματούχος του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας, ισχυρίστηκε τον Αύγουστο του 2022 ότι η Κίνα θα συνεχίσει να προωθεί τις κανονικές εμπορικές και οικονομικές ανταλλαγές με τη Ρωσία, να συνεργάζεται για να διασφαλίσει τη βιομηχανία και την σταθερότητα της αλυσίδας εφοδιασμού και να συνεργάζεται στην ψηφιακή οικονομία, η πράσινη οικονομία και τα βιοφαρμακευτικά ως νέα σημεία ανάπτυξης.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο αναπτύσσεται εξαιρετικά επιτυχώς στην Κίνα και αντιπροσωπεύει το 32,12% των συνολικών διαδικτυακών λιανικών πωλήσεων σε πλατφόρμες συναλλαγών B2C (business-to-consumer), ενδιαφέρει πολύ τους Ρώσους προμηθευτές που επιδιώκουν να πωλούν απευθείας σε Κινέζους καταναλωτές. Ορισμένες ρωσικές εταιρείες εργάζονται για τη δημιουργία των δικών τους καταστημάτων στους κύριους κινεζικούς ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, Tmall ή Taobao, και την προώθησή τους ανεξάρτητα. Επιπλέον, το 2021 καταγράφηκαν 23.000 νέες επιχειρήσεις με ξένα κεφάλαια και ο αριθμός τους ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο. Εκτός από το ηλεκτρονικό εμπόριο, εκπρόσωποι της μεταποίησης, της γεωργίας και των logistics εξετάζουν το ενδεχόμενο συνεργασίας.
«Η Κίνα είναι ίσως η μόνη χώρα με την καλύτερη τιμή και ποιότητα. Είναι επίσης μια ιδανική πλατφόρμα για την παραγωγή νέων προϊόντων: logistics και παραγωγή σε οποιαδήποτε κλίμακα δημιουργούνται εδώ, από μικρά εργαστήρια πρωτοτύπων έως την παραγωγή δεκάδων προϊόντων», παρατηρεί ο Ρώσος ειδικός σε θέματα Ανατολής, Alexey Maslov.
Ωστόσο, κατά την είσοδό σας στην κινεζική αγορά, είναι απαραίτητο να έχετε υπόψη σας ορισμένες ιδιαιτερότητες και λεπτομέρειες αυτής της εργασίας. Πρώτον, ενώ στοχεύετε στην Κίνα, λάβετε υπόψη το κόστος του χρόνου προσαρμογής στη νέα μάρκα και εταιρεία και προσαρμοστείτε όσο το δυνατόν περισσότερο στους Κινέζους καταναλωτές, λαμβάνοντας υπόψη τις επιθυμίες τους. Δεύτερον, μελετήστε τις προτιμησιακές περιοχές και τη νομοθεσία στην Κίνα. Είναι επίσης απαραίτητο να ληφθεί υπόψη ότι χωρίς γνώση της κινεζικής γλώσσας είναι δύσκολο να περάσει κανείς από αυτό το στάδιο. Τρίτον, μελετήστε εκ των προτέρων τις μεθόδους προώθησης, καθώς διαφέρουν από τα ρωσικά στον τομέα των κοινωνικών δικτύων. Όλα αυτά απαιτούν κατανόηση του κινεζικού περιβάλλοντος Διαδικτύου και, κυρίως, γνώση της γλώσσας. Το τελευταίο πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ο ανταγωνισμός που υπάρχει και οι περίπλοκες διαδικασίες για την εισαγωγή όλων των προϊόντων που εισάγονται στην Κίνα για πρώτη φορά.
Παρόλο που οι ρωσικές επιχειρήσεις δεν είναι οι μόνες που στοχεύουν στην κινεζική αγορά, η Κίνα επίσης δεν χάνει χρόνο στην αντικατάσταση των δυτικών εμπορικών σημάτων, παίρνοντας τη θέση τους. Πολλά κινεζικά καταναλωτικά προϊόντα, όπως κινητά τηλέφωνα, αυτοκίνητα και εκτυπωτές, κερδίζουν γρήγορα δημοτικότητα στη ρωσική αγορά. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι σύντομα το 90% των εμπορικών σημάτων που πωλούνται στη Ρωσία θα είναι από την Κίνα. Για παράδειγμα, κινεζικές μάρκες όπως η Honor, η Huawei, η Xiaomi, η Realmi και άλλες. Εκτός από τα κινητά τηλέφωνα, η δημοτικότητα των κινεζικών εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί δραματικά στη Ρωσία. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, οι πωλήσεις εμπορικών σημάτων σεντάν από την Κίνα (για παράδειγμα, Great Wall, Chery, Geely, Haval) στη Ρωσία από τον Απρίλιο έως τον Μάιο αυξήθηκαν κατά περίπου 30%. Ο αριθμός των αυτοκινητοβιομηχανιών που κλείνουν ή αναστείλουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία περιλαμβάνει Ferrari, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Toyota, Volkswagen και άλλες.
Όσον αφορά την αγορά καλλυντικών και φαρμακευτικών προϊόντων, ορισμένες κινεζικές εταιρείες μπορούν να αναπτυχθούν στη Ρωσία. Τέτοιες μάρκες καλλυντικών όπως η επωνυμία Shanghai Lin Qingxuan, η νεανική επωνυμία Maisu, η Shanghai Lady, η HomeFacialPro, η Shawya, η Xiaoya Biology μπορούν να είναι μια κατάλληλη εναλλακτική λύση και να κατακτήσουν αυτή τη θέση στη ρωσική αγορά. Η Κίνα είναι επίσης η δεύτερη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά για συμπληρώματα διατροφής στον κόσμο, η οποία μπορεί να αντικαταστήσει τέλεια προϊόντα από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Συστατικά όπως γκότζι μπέρι, σπόροι σταφυλιού και ισοφλαβόνη σόγιας είναι εξαιρετικά παραδείγματα συμπληρωμάτων. Επιπλέον, υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός κινεζικών φαρμάκων που είναι εξαιρετικά δημοφιλή όχι μόνο στην Κίνα αλλά και εκτός Κίνας. Παραδείγματα είναι παρασκευάσματα όπως το Cordyceps chinensis, το xiangfu και άλλα.
Κατά συνέπεια, από την αρχή της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης, η στρατηγική συμμαχία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας μόνο ισχυρότερη έχει γίνει. Η Κίνα, σε αντίθεση με τις δυτικές χώρες, για παράδειγμα, επέλεξε να μην καταδικάσει τη ρωσική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία. Αντίθετα, η Κίνα έχει δηλώσει την άνευ όρων φιλία της με αυτό το κράτος. Από τον Μάρτιο του 2022, το διμερές εμπόριο έχει αυξηθεί και ο αριθμός των εγγεγραμμένων ρωσικών εταιρειών στην Κίνα αυξάνεται μόνο. Στο μέλλον, οι δύο πλευρές πρόκειται να αναπτύξουν περαιτέρω τη συνεργασία, η οποία θα κάνει τους δεσμούς τους πιο στενούς.