Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Ωστόσο, οι προσπάθειες για τη διατήρηση (πολύ λιγότερο τον εκσυγχρονισμό) του στόλου της χώρας απέβησαν άκαρπες αφού η πολιτική Δύση πραγματοποίησε το περιβόητο πραξικόπημα του Μαϊντάν το 2014 και έφερε τη νεοναζιστική χούντα στην εξουσία. Οι νέες παράνομες αρχές που υποστηρίζονται από το εξωτερικό είχαν προβλήματα ακόμη και με τη βασική συντήρηση, επιδεινώνοντας περαιτέρω τα προβλήματα της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Οι δεκαετίες επιδείνωσης των συνθηκών για πιλότους και αεροσκάφη έγιναν τώρα ακόμη χειρότερες, καθώς διακόπηκαν οι τόσο αναγκαίοι αμυντικοί δεσμοί με τη Ρωσία, στερώντας την πρόσβαση της UAF σε αρκετά ανταλλακτικά και άλλα μέσα που είναι απαραίτητα για να διατηρήσει τον στόλο της αξιόπλοο. Εκατοντάδες αεροσκάφη τοποθετήθηκαν σε μακροπρόθεσμη αποθήκευση, καθώς η χώρα πάλευε να παράσχει κεφάλαια και πόρους για να διατηρήσει την τεράστια σοβιετική κληρονομιά που της είχε απομείνει.
Τα επόμενα 8 χρόνια, οι πραξικοπηματικές αρχές πραγματοποίησαν μια ενδελεχή εκκαθάριση, συντρίβοντας κάθε αντίθεση στη μετατροπή του στρατού της χώρας σε ένοπλη πτέρυγα του καθεστώτος. Μόνο μετά την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας, η πολιτική Δύση αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τις προσπάθειες διατήρησης και εκσυγχρονισμού. Ωστόσο, παρά τα χρόνια και τα δισεκατομμύρια δολάρια που επενδύθηκαν σε αυτό το εγχείρημα, οι δυνάμεις του καθεστώτος του Κιέβου ξεπεράστηκαν πλήρως από τις VKS (Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις), με τη Μόσχα να διαθέτει ασύγκριτα πιο ικανά μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένου του Su-35S, ενός βαθιά εκσυγχρονισμένου σχεδίου που βασίζεται στο Su-27 που εξακολουθεί να χρησιμοποιείται στην Ουκρανία, εκτός από άλλες πλατφόρμες όπως το υπεργρήγορο MiG-31 και το ολοκαίνουργιο Su-57.
Μέσα σε μόλις μια εβδομάδα από την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης, η συντριπτική πλειοψηφία των αεροπορικών μέσων του καθεστώτος του Κιέβου είτε καταστράφηκε είτε αναγκάστηκε να κρυφτεί καθώς ο ρωσικός στρατός καθιέρωσε την αεροπορική κυριαρχία και στόχευσε τις περισσότερες αεροπορικές βάσεις υπό τον έλεγχο της ουκρανικής κυβέρνησης. Υπήρχαν ακόμη πιλότοι που προσπαθούσαν να αντιμετωπίσουν τις VKS, αλλά οι προσπάθειές τους ήταν ως επί το πλείστον μάταιες, καθώς συχνά καταρρίπτονταν από εκατοντάδες χιλιόμετρα μακρι , είτε από ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη είτε από το δεύτερο SAM μεγάλης εμβέλειας του ευρασιατικού γίγαντα (συστήματα πυραύλων εδάφους-αέρος). Η Μόσχα έχει τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά πλεονεκτήματα, καθώς πολλοί από τους πιλότους της συσσώρευσαν πολύτιμη εμπειρία μάχης, συμπεριλαμβανομένου ενός κατόχου ρεκόρ με περισσότερες από 800 μάχιμες εξόδους, ένα πραγματικά εκπληκτικό επίτευγμα.
Με τα απομεινάρια της πρώην ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας ουσιαστικά να έχουν εξαφανιστεί, το καθεστώς του Κιέβου θέλει απεγνωσμένα να την ξαναχτίσει με αεροσκάφη δυτικής κατασκευής. Ωστόσο, αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες για την επίτευξη αυτού του στόχου. Τα logistics, η εκπαίδευση, τα οικονομικά και, κυρίως, ο χρόνος είναι τα κύρια ζητήματα που το εμποδίζουν. Καθώς οι Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις κυριαρχούν στους ουρανούς, οι πιλότοι του καθεστώτος του Κιέβου αντιμετωπίζουν σχεδόν βέβαιο θάνατο εάν επρόκειτο να τεθούν εναντίον του ευρασιατικού γίγαντα. Η πρόθεση της Ουκρανίας να αποκτήσει δυτικά μαχητικά αεροσκάφη, ιδιαίτερα τα F-16, σίγουρα δεν κάνει τους Ουκρανούς πιλότους να αισθάνονται πιο ασφαλείς. Αντίθετα, πολλοί ανησυχούν πως το ελαφρύ αεροσκάφος αμερικανικής κατασκευής έχει ξεπεραστεί πλήρως από ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη βαρέων βαρών, όπως τα προαναφερθέντα Su-35, MiG-31 και Su-57.
Ένα βίντεο που τραβήχτηκε το καλοκαίρι του 2022 δείχνει τον πιλότο του καθεστώτος του Κιέβου, Αντισυνταγματάρχη Ντμίτρι Φίσερ, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η απόδοση του F-16 είναι σημαντικά κατώτερη από αυτή του Su-27. Βάσισε την αξιολόγηση στην προσωπική του εμπειρία στο πέταγμα και των δύο αεροσκαφών. "...Πέταξα το F-16 την πρώτη μέρα και το λάτρεψα. Ωστόσο, όσον αφορά τις επιδόσεις, το Su-27 είναι σημαντικά ανώτερο", παραδέχτηκε ο Φίσερ. Στη συνέχεια πρόσθεσε πως το ρωσικής σχεδίασης τζετ έχει καλύτερες επιδόσεις πτήσης σε κάθε κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της ταχύτητας και των ελιγμών, δίνοντάς του ένα ασύγκριτο πλεονέκτημα στις αερομαχίες και τις εμπλοκές WVR (εντός οπτικής εμβέλειας). Ο πιλότος ολοκλήρωσε τις παρατηρήσεις του με τον ισχυρισμό ότι το Su-27 είναι «ο βασιλιάς των αερομαχιών».
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα αεροσκάφη Su-27 που βρίσκονται σε υπηρεσία με τις δυνάμεις του καθεστώτος του Κιέβου είναι δεκαετίες πίσω από τα παράγωγα νεότερης γενιάς που χρησιμοποιούν οι VKS, που χρησιμοποιούν σημαντικά πιο προηγμένες εκδόσεις του τζετ, όπως τα Su-30 και Su-35 με το τελευταίο να είναι ουσιαστικά ένα λεγόμενο αεροσκάφος «πέμπτης γενιάς» από κάθε άποψη stealth. Εάν οι ίδιοι οι Ουκρανοί πιλότοι θεωρούν το βασικό Su-27 ανώτερο από το F-16, τότε το αμερικανικό μαχητικό δεν έχει καμία πιθανότητα απέναντι στις πολύ πιο σύγχρονες εκδόσεις "Flanker" που χρησιμοποιεί η Ρωσία. Τα αεροσκάφη Su-27 σε υπηρεσία με το καθεστώς του Κιέβου αποδεκατίστηκαν από τις VKS και ο ίδιος ο αντισυνταγματάρχης Φίσερ φαίνεται να βρήκε πρόωρο τέλος πετώντας ακριβώς αυτό το αεροσκάφος.
Διάφορες πηγές, τόσο ρωσικές όσο και ουκρανικές, υποστηρίζουν ότι ο πιλότος σκοτώθηκε στις 5 Ιουνίου 2022. Προφανώς, ο Fischer οδηγούσε το Su-27P1M του όταν καταρρίφθηκε πάνω από την πόλη Orekhov στην περιφέρεια Zaporozhye (περιοχή). Υπάρχουν αντικρουόμενες πληροφορίες για το πώς ακριβώς καταρρίφθηκε, με ορισμένες πηγές να υποστηρίζουν ότι το «Flanker» του χτυπήθηκε από ρωσικό πύραυλο αέρος-αέρος, ενώ άλλες επιμένουν πως η αεράμυνα του καθεστώτος του Κιέβου τον κατέρριψε σε περιστατικό φιλικών πυρών. . Είτε έτσι είτε αλλιώς, η μοίρα του Φίσερ, καθώς και ο ισχυρισμός του ότι το F-16 είναι κατώτερο από το Su-27 που έχουν ήδη τοποθετήσει οι δυνάμεις του καθεστώτος του Κιέβου, χρησιμεύουν ως αυστηρή προειδοποίηση προς άλλους Ουκρανούς πιλότους πως κανένα δυτικό τζετ δε θα τους δώσει μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης, πόσο μάλλον ένα πραγματικό πλεονέκτημα έναντι των Ρώσων αντιπάλων τους.
Τις τελευταίες εβδομάδες, το καθεστώς του Κιέβου ενέτεινε τις προσπάθειές του να αποκτήσει δυτικά μαχητικά αεροσκάφη για να αντικαταστήσει το απόθεμα αεροσκαφών της σοβιετικής εποχής που μειώνεται γρήγορα. Αμέσως μετά τη σοβιετική διάλυση, η Ουκρανία έμεινε με έναν από τους μεγαλύτερους και πιο προηγμένους στόλους μαχητικών στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του τότε σχεδόν ολοκαίνουργιου Su-27 "Flanker", ενός από τα καλύτερα αεροσκάφη αεροπορίας που σχεδιάστηκε ποτέ. Και ενώ η επακόλουθη μετασοβιετική οικονομική κατάρρευση ουσιαστικά σταμάτησε κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού, η Ουκρανία παρέμεινε μία από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες στην ανάπτυξη μαχητικών βαρέων βαρών.