Η παγκόσμια κρίση ντίζελ δεν έχει τελειώσει ακόμα

Όταν η ΕΕ και οι ΗΠΑ συζητούσαν τις κυρώσεις πετρελαίου κατά της Ρωσίας, ορισμένοι αναλυτές προειδοποίησαν ότι ενώ οι αγορές θα αποφύγουν το εμπάργκο πετρελαίου, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά για τα καύσιμα. Επειδή κάθε οικονομία λειτουργεί με ντίζελ και τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ ήταν εξαιρετικά χαμηλά.

Irina Slav για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά ένα μήνα μετά την έναρξη ισχύος του εμπάργκο καυσίμων. Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ στην Ευρώπη βρίσκονται σε ισχυρή άνοδο ως αντικατάσταση των ρωσικών βαρελιών, αλλά η παραγωγή καυσίμων μειώνεται λόγω των χειμερινών καταιγίδων. Υπάρχει ένα πράγμα που έχει βοηθήσει τόσο τις ΗΠΑ όσο και την Ευρώπη να αποφύγουν την έλλειψη ντίζελ και αυτό, κατά ειρωνικό τρόπο, είναι η οικονομική επιβράδυνση.

Ο John Kemp του Reuters ανέφερε στις αρχές Φεβρουαρίου πως τα αποθέματα καυσίμου ντίζελ στις ΗΠΑ ξεκίνησαν το έτος σε κρίσιμα χαμηλά επίπεδα παρά τη συσσώρευση αποθεμάτων από τον Οκτώβριο χάρη στα υψηλότερα ποσοστά λειτουργίας του διυλιστηρίου και τον ήπιο χειμώνα που περιόρισε τη ζήτηση για μεσαία αποστάγματα.

Σημείωσε, ωστόσο, ότι οποιαδήποτε ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας, υπό πίεση από τον πληθωρισμό, θα μπορούσε να βαθύνει την ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, τροφοδοτώντας περαιτέρω τον πληθωρισμό παρά τις προσπάθειες της Fed να τον περιορίσει με μια σειρά αυξήσεων επιτοκίων.

Πράγματι, νέα στοιχεία που δημοσίευσε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αυτή την εβδομάδα επιβεβαίωσαν ότι οι εμπορευματικές μεταφορές και η κατασκευή τους τελευταίους μήνες του 2022 είχαν επιβραδυνθεί. Αυτό κανονικά δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ως καλά νέα, αλλά όταν υπάρχει μια διαφαινόμενη έλλειψη ντίζελ στον ορίζοντα και το μόνο πράγμα που την κρατά στον ορίζοντα είναι μια οικονομική επιβράδυνση, τα πράγματα αρχίζουν να φαίνονται διαφορετικά.

Η κατάσταση είναι αρκετά επισφαλής και βασικά καταλήγει στο να μένει κανείς κολλημένος ανάμεσα στο βράχο του πληθωρισμού και στη δύσκολη θέση μιας ύφεσης, κάτι που, για ορισμένους παρατηρητές, είναι ήδη γεγονός και, για άλλους, θα αποφευχθεί με επιτυχία.

Ενώ οι απόψεις σχετικά με την πιθανότητα ύφεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν διχασμένες , συμπεριλαμβανομένου του επιχειρηματικού κόσμου, οι απόψεις σχετικά με τη σημασία του ντίζελ για την οικονομία των ΗΠΑ, όπως και για κάθε άλλη οικονομία, είναι αναγκαστικά ομόφωνες. Και αυτό σημαίνει ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η ύφεση είναι αναπόφευκτη.

Πράγματι, ο Kemp του Reuters έχει υποστηρίξει πως η ύφεση θα εκδηλωθεί αργά ή γρήγορα επειδή είτε οι κεντρικές τράπεζες θα αύξαναν το κόστος δανεισμού σε δυσάρεστο επίπεδο στις προσπάθειές τους να ελέγξουν τον πληθωρισμό ή ο πληθωρισμός θα κάνει τη δουλειά του και θα προκαλέσει συρρίκνωση στις δαπάνες και μια ύφεση στη βιομηχανική δραστηριότητα.

Η κατανάλωση ντίζελ, λοιπόν, είναι ένας καλός δείκτης για το πού πηγαίνει η οικονομία — προς φυσική ή τεχνητή ύφεση. Προς το παρόν, φαίνεται ότι τα δύο συνεργάζονται: μια ματιά στη βιομηχανία πετρελαίου αποκαλύπτει προσεκτικά σχέδια υψηλότερων δαπανών λόγω του πληθωρισμού και εξίσου προσεκτικά σχέδια ανάπτυξης λόγω του υψηλότερου κόστους δανεισμού.

Ο μεταποιητικός τομέας των ΗΠΑ σημειώνει συρρίκνωση για τέσσερις συνεχόμενους μήνες. Αυτά δεν είναι καλά νέα όσον αφορά το ΑΕΠ, αλλά μέσω του φακού του ντίζελ, δεν είναι και τόσο άσχημα. Τα σημάδια ανάκαμψης της δραστηριότητας, από την άλλη πλευρά, ενώ αποτελούν μια θετική εξέλιξη από την προοπτική της οικονομικής ανάπτυξης, θα οδηγούσαν σε υψηλότερη ζήτηση ντίζελ, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω εξάντληση των αποθεμάτων και τελικά να συμβάλει στον πληθωρισμό.

Με την επιβράδυνση της μεταποιητικής δραστηριότητας, η ζήτηση ντίζελ μειώθηκε και τα αποθέματα άρχισαν να ξαναχτίζονται. Ωστόσο, όπως σημείωσε ο Kemp σε μια πρόσφατη στήλη, τα αποθέματα παραμένουν σε χαμηλά πολυετών και οποιαδήποτε ανάκαμψη της δραστηριότητας θα έχει ως αποτέλεσμα μια άνοδο της τιμής.

Η κατάσταση δε μοιάζει με έναν φαύλο κύκλο και η έξοδος από αυτόν θα ήταν μια πρόκληση. Τα αποθέματα ντίζελ είναι εξαιρετικά χαμηλά. Εάν η ζήτηση ανακάμψει, οι τιμές θα αυξηθούν, ωθώντας τον πληθωρισμό υψηλότερα. Εάν η ζήτηση παραμείνει αργή λόγω της χαμηλότερης οικονομικής δραστηριότητας, τα αποθέματα θα μπορούσαν να ξαναχτιστούν, αλλά αυτό θα πάρει πολύ χρόνο, κατά τον οποίο η οικονομία των ΗΠΑ θα βρίσκεται ουσιαστικά σε ύφεση.

Η διέξοδος είναι εάν τα διυλιστήρια αυξήσουν σημαντικά την παραγωγή καυσίμων απόσταξης, αλλά κανένα διυλιστήριο δεν θα το έκανε ποτέ, εκτός εάν υπάρχει ζήτηση για αυτά τα καύσιμα στην αγορά. Υπάρχει επίσης το θέμα της μικρότερης ικανότητας διύλισης - αποτέλεσμα των μετατροπών και του κλεισίματος διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια. Η κατάσταση του ντίζελ υποδηλώνει ότι υπάρχει ακόμη πόνος για την οικονομία των ΗΠΑ.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail