Andrew Orlowski - globalresearch.ca / Παρουσίαση Freepen.gr
Κάτι ανάλογο συνέβη τον περασμένο Ιούλιο. Στη Βικτώρια της Αυστραλίας, μια εγκατάσταση «Megapack» της Tesla 13 τόνων – η οποία χρησιμοποιεί μια τεράστια γκάμα μπαταριών ιόντων λιθίου για την αποθήκευση ενέργειας που παράγεται από διακεκομμένες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας – πήρε φωτιά. Αυτή η φωτιά τελικά έσβησε μόνη της μετά από τρεις ημέρες. Εκείνη την εποχή, δημιούργησε πολυάριθμους οικολογικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένου του τοξικού καπνού, που κατέκλυσε τους κατοίκους της περιοχής. Αλλά οι πυροσβέστες δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα περισσότερο από το να παρακολουθούν την περιβαλλοντική ζημιά – έπρεπε να περιμένουν να σβήσει η φωτιά.
«Ο πιο σημαντικός κίνδυνος μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι ότι οι [πυρκαγιές] είναι σχεδόν αδύνατο να σβήσουν μόλις αναφλεγούν», σημειώνει ο μηχανικός Robin Mitchell. «Ανεξάρτητα από το πόσα συστήματα ασφαλείας έχουν τοποθετηθεί», λέει, «μια πυρκαγιά που ξεκίνησε από μια μπαταρία ιόντων λιθίου είναι πολύ δύσκολη για να τη διαχειριστεί κανείς». Μια τέτοια τεχνολογία, συμπεραίνει ο Mitchell, «μπορεί να είναι κατάλληλη μόνο για συστήματα μικρής κλίμακας όπως τα smartphone και τα EVs». Ακόμα κι έτσι, οι κίνδυνοι πυρκαγιάς που ενέχουν οι μπαταρίες EV δεν είναι ασήμαντοι.
Οι περισσότεροι από εμάς κουβαλάμε μια μπαταρία ιόντων λιθίου στο smartphone μας χωρίς να το σκεφτόμαστε, και αυτές είναι σχετικά ασφαλείς. Ο κίνδυνος χρήσης μεγαλύτερων μπαταριών ιόντων λιθίου σε μεγαλύτερες διαμορφώσεις έχει αναγνωριστεί από τις αρχές από την εμπορική εισαγωγή τους το 1991. Για παράδειγμα, οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ δεν επιτρέπουν φορητούς υπολογιστές με ενσωματωμένες μπαταρίες μεγαλύτερες από 100 watt. Η πιθανότητα να πάρει φωτιά η μπαταρία είναι σχετικά μικρή. Αλλά σε περίπτωση πυρκαγιάς, για να την σβήσετε, δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε νερό. Οι κίνδυνοι πυρκαγιάς είναι ακόμη μεγαλύτεροι για ένα EV, το οποίο μοιάζει λίγο με ένα σφιχτά συσκευασμένο σάντουιτς με εκατοντάδες μπαταρίες φορητού υπολογιστή.
Λοιπόν, τι κάνουν οι περιβαλλοντικοί μας αγωνιστές για να επιστήσουν την προσοχή μας σε αυτόν το μεγάλο νέο κίνδυνο; Μπορεί να έχετε παρατηρήσει μια περίεργη απουσία αναφορών, hashtag ή ανησυχητικών αναφορών από το BBC News του Change.org.
Αυτό προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη αν σκεφτεί κανείς την οικολογική ζημιά και την εκμετάλλευση που συνεπάγεται η παραγωγή των μπαταριών. Η εξόρυξη λιθίου είναι βρώμικη και χρησιμοποιεί τεράστιες ποσότητες υπόγειων υδάτων. Στη Χιλή, οι εξορυκτικές δραστηριότητες στην περιοχή Salar de Atacama καταναλώνουν το 65 τοις εκατό του νερού της περιοχής. Είναι γνωστό ότι τοξικές χημικές ουσίες από τη διαδικασία εξόρυξης διαρρέουν στα αποθέματα νερού. Ερευνητές στη Νεβάδα ανακάλυψαν ότι τα ψάρια έως και 150 μίλια κατάντη επηρεάζονταν από εξορυκτικές εργασίες.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χρειάζονται επίσης πολύ κοβάλτιο - συνήθως περίπου 14 κιλά ανά μπαταρία αυτοκινήτου. Η εξαγωγή αυτού είναι βρώμικη και επικίνδυνη. Στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, τον μεγαλύτερο προμηθευτή στον κόσμο, παιδιά ηλικίας επτά ετών πλένουν και διαλέγουν μεταλλεύματα ως «τεχνίτες ανθρακωρύχοι», σύμφωνα με έκθεση της Αμνηστίας από το 2016.
Αυτή, λοιπόν, είναι μια περιβαλλοντική ιστορία που απέτυχε να κάνει το συνηθισμένο είδος να μεταπηδήσει από ακαδημαϊκός ερευνητής σε ακτιβιστής ΜΚΟ στα μέσα ενημέρωσης και παραγωγός τηλεοπτικών ειδήσεων. Αυτό είναι περίεργο, δεδομένου ότι η αρχή της προφύλαξης αποτελεί βασικό στοιχείο της περιβαλλοντικής εκστρατείας εδώ και πέντε δεκαετίες. Για παράδειγμα, η εξερεύνηση σχιστολιθικού αερίου δεν μπορεί να προχωρήσει, υποστηρίζουν οι πράσινοι ακτιβιστές, επειδή το fracking κινδυνεύει να προκαλέσει «σεισμούς», παρόλο που αυτοί τείνουν να είναι σε μεγάλο βαθμό ανεπαίσθητοι. Ωστόσο, όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, η αρχή της προφύλαξης φαίνεται να έχει σταματήσει για λίγο.
Οι κίνδυνοι των μπαταριών ιόντων λιθίου είναι εμφανείς στον αριθμό των ανακλήσεων προϊόντων υψηλού προφίλ. Η Dell ανακάλεσε τέσσερα εκατομμύρια μπαταρίες το 2006. Η HP ανακάλεσε περισσότερους από 100.000 φορητούς υπολογιστές το 2019 λόγω κινδύνων πυρκαγιάς μπαταριών. Αφού προκάλεσε πυρκαγιές σε πτήσεις, το smartphone Note 7 της Samsung ανακλήθηκε – δύο φορές – και στη συνέχεια παραγκωνίστηκε εντελώς.
Το κόστος και οι κίνδυνοι αυξάνονται μόνο με μεγαλύτερα προϊόντα. Οι πυρκαγιές που προέρχονται από την μπαταρία των οχημάτων Chevrolet Bolt εκτιμάται πως κόστισαν στη General Motors περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Audi αναγκάστηκε να ανακαλέσει το E-Tron SUV της για τον ίδιο λόγο. Τα παρκαρισμένα Teslas συνεχίζουν να καίγονται – και η εταιρεία έχει κατηγορηθεί για μη ανάκληση των οχημάτων.
Αντί να εκθέτει αυτόν το μεγάλο περιβαλλοντικό κίνδυνο, το BBC μπορεί να βρεθεί να προωθεί τις μπαταρίες. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι μπαταρίες είναι κεντρικές για ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα», εξήγησε μια πρόσφατη ταινία της σειράς «Ideas». «Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου μπορούν να αποθηκεύσουν καθαρή ενέργεια όταν ο ήλιος δε λάμπει και ο άνεμος δε φυσάει, στέλνοντάς την έξω τις γκρίζες μέρες με τη δύναμη και την αξιοπιστία που ανταγωνίζονται τα ορυκτά καύσιμα». Γιούπι!
Ακόμη πιο περίεργο είναι ότι το πράσινο ιερατείο έχει ευλογήσει τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά οχήματα που κινούνται με λίθιο ως «φιλικό προς το περιβάλλον» διάδοχο των οχημάτων που κινούνται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE). Το επιχείρημα είναι πως εφόσον τα EV δε χρησιμοποιούν ICE, το οποίο τροφοδοτείται από παράγωγο πετρελαίου (βενζίνη ή ντίζελ), η οδήγησή τους οδηγεί σε χαμηλότερες εκπομπές CO2.
Ωστόσο, την περασμένη εβδομάδα, ο πιο δημοφιλής Βρετανός YouTuber αυτοκινήτου, ο Tim Burton (περισσότερο γνωστός ως Shmee), ανακοίνωσε ότι αντικαθιστούσε την ηλεκτρική Porsche του με μια βενζινοκίνητη Ferrari V12 – επειδή είναι πιο πράσινη και καθαρή. Ο λόγος του μπορεί να εκπλήξει πολλούς που πιστεύουν πως τα EV είναι οχήματα είτε «χαμηλών» ή «μηδενικών» εκπομπών CO2.
Ο Burton ανέφερε μια μελέτη που δημοσίευσε η Volvo κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής για το κλίμα COP26. Αυτή η μελέτη, με επικεφαλής τον Andrea Egeskog του Κέντρου Αειφορίας της Volvo, έλαβε αξιοσημείωτα λίγη προσοχή εκείνη την εποχή. Η Volvo είναι ασυνήθιστη στο να μπορεί να κάνει απευθείας συγκρίσεις μεταξύ δύο εκδόσεων του ίδιου μοντέλου αυτοκινήτου, του XC40 SUV. Το ένα είναι ηλεκτρικό, το άλλο έχει ICE. Η Volvo υπολόγισε τις εκπομπές CO2 σε όλο τον κύκλο ζωής των δύο προϊόντων: από την εξόρυξη ορυκτών, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, έως το τέλος της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της απόρριψης.
Έξω από την πύλη του εργοστασίου, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ξεκινά τη ζωή του από τη λάθος πλευρά των σιδηροτροχιών – έχοντας παράγει πολύ περισσότερο CO2 από την έκδοση με βενζίνη. Αυτό οφείλεται στο λίθιο και στα άλλα ορυκτά σπάνιων γαιών που απαιτούνται για την κατασκευή του EV που σώζει τον πλανήτη. Οι εκπομπές από τα υλικά και την παραγωγή της έκδοσης ICE του XC40 της Volvo είναι περίπου 40 τοις εκατό χαμηλότερες από ό,τι για το EV.
Φυσικά, το μοντέλο ICE συνεχίζει να καταναλώνει ορυκτά καύσιμα για όσο διάστημα είναι σε χρήση. Αλλά για να «σπάσει» η ηλεκτρική έκδοση, θα πρέπει να κάνει πολλά χιλιόμετρα στο ρολόι. Η φιλικότητα προς το περιβάλλον εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από το πώς παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των μπαταριών. Η Volvo συμβουλεύει ότι, με βάση ένα τυπικό παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα, εάν οδηγείτε κάτω από 93.000 μίλια, θα προκαλέσετε μεγαλύτερες εκπομπές επιλέγοντας ένα ηλεκτρικό όχημα έναντι της έκδοσης βενζίνης. Στην ΕΕ, η οποία χρησιμοποιεί υψηλότερο ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, το νεκρό σημείο εξακολουθεί να είναι 52.000 μίλια. Εξ ου και η απόφαση του Burton να επιστρέψει το EV του. Ένα αυτοκίνητο Ferrari ή Porsche υψηλών επιδόσεων δεν θα πετύχει ποτέ τέτοια χιλιόμετρα. Ούτε ένα κανονικό αυτοκίνητο σαν το δικό μου. Αν αντικαταστήσω το 19χρονο αυτοκίνητό μου αύριο και πάρω την «πράσινη επιλογή» αντί για την επιλογή βενζίνης, θα είμαι πιο φτωχός, επειδή το αντίστοιχο EV είναι πολύ πιο ακριβό και τελικά θα αρχίσει να επιτυγχάνει εξοικονόμηση εκπομπών CO2 σε σχέση με τον ανταγωνιστή της βενζίνης κάποια στιγμή στα τέλη της δεκαετίας του 2040. Αλλά δε θα φτάσει ποτέ σε αυτό το σημείο, καθώς η μπαταρία θα εξαντληθεί πολύ νωρίτερα.
Παρ 'όλα αυτά, οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν οργώσει δισεκατομμύρια για την ανάπτυξη των EV. Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν επίσης επιδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις κυβερνήσεις ως μέσο για την επίτευξη των κλιματικών τους στόχων. «Τι θα γινόταν αν αυτά τα δισεκατομμύρια δολάρια είχαν τοποθετηθεί στον κινητήρα εσωτερικής καύσης, πόσο καλύτερα θα ήταν;», σκέφτεται ο Burton.
Πολλά από τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται σήμερα είναι για «αστικές διαδρομές» – δηλαδή, οχήματα που δεν θα φτάσουν ποτέ στο σημείο «ζημιάς» του CO2 και επομένως θα εκπέμπουν περισσότερο CO2 από ένα ισοδύναμο βενζίνης. Δεδομένου ότι η πρακτική αξία ενός EV σήμερα στη μείωση των εκπομπών CO2 είναι μηδενική, η αξία του είναι απλώς να σηματοδοτήσει την ηθική υπεροχή, δείχνοντας στους άλλους πως ενδιαφέρεστε ή όχι. Είναι μια καλή κατάσταση. Κάνει τον ιδιοκτήτη να αισθάνεται καλύτερα.
Το περίεργο ηθικό δίδαγμα της ιστορίας είναι ότι, ακόμη και με τα δικά τους πρότυπα, οι περιβαλλοντολόγοι δεν είναι τρομερά καλοί στο να εξασκούν αυτό που κηρύττουν. Εάν, όπως επιμένουν οι αγωνιστές της κλιματικής αλλαγής, τα αυτοκίνητά μας «σκοτώνουν τον πλανήτη», τότε είναι οι ενάρετοι ανάμεσά μας που σκοτώνουν τον πλανήτη πιο γρήγορα. Είναι αξιοσημείωτο ότι μια τέτοια υποκρισία από τις πράσινες ελίτ δεν αμφισβητείται για τόσο καιρό. Σίγουρα δεν μπορεί να κρατήσει.
* Ο Andrew Orlowski είναι ιδρυτής του ερευνητικού δικτύου Think of X και αρθρογράφος στην Telegraph.