Το ρωσικό πετρέλαιο πλημμυρίζει τις παγκόσμιες αγορές μέσω μεγάλων ασιατικών μεσαζώντων

Παρά τις κυρώσεις της Δύσης, υπάρχουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα που εξάγονται σε όλο τον κόσμο από ό,τι πριν από την κρίση στην Ουκρανία. Απλώς έρχονται μέσω της Σαουδικής Αραβίας, της Ινδίας, της Κίνας και άλλων εμπορικών κρατών – με υψηλές προμήθειες.

Παρά τις κυρώσεις της Δύσης που επιβλήθηκαν στη Ρωσία λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία, ορισμένες οικονομίες της Ασίας και συγκεκριμένα της Δυτικής Ασίας εισάγουν σημαντικές ποσότητες ρωσικής βενζίνης σε μειωμένες τιμές και τη μεταπωλούν με απροσδόκητα κέρδη στην ΕΕ με τα εμπορικά τους ονόματα.

FM Shakil - thecradle.co / Παρουσίαση Freepen.gr

Οι δυτικές κυρώσεις ανάγκασαν τη Μόσχα να διαφοροποιήσει ενεργά τις εξαγωγές της ενέργειας –οι εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου αντιπροσώπευαν το 45% του προϋπολογισμού της ρωσικής κυβέρνησης για το 2022– και έχει καλύψει γρήγορα το κενό που αφήνουν οι μειωμένες εξαγωγές πετρελαίου της στην Ευρώπη με νέους πελάτες στην Κίνα, την Ινδία. και τα έθνη του Περσικού Κόλπου.

Παρά την απαγόρευση της ΕΕ για τις θαλάσσιες εξαγωγές, κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου ανήλθαν σε 3,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ξεπερνώντας τα 3,35 εκατομμύρια bpd που καταγράφηκαν κατά την έναρξη της ουκρανικής σύγκρουσης πριν από ένα χρόνο.

Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου και στελέχη πετρελαίου, αυτό συνέβη παρά τις δυτικές κυρώσεις που οδήγησαν στη διακοπή πολλών ενεργών εμπορικών συνεργασιών για το ρωσικό πετρέλαιο στις αγορές της ΕΕ.

Εύρεση τρόπων αντιμετώπισης των κυρώσεων

Ο μεγιστάνας του πετρελαίου Hakam Valliani με έδρα το Ντουμπάι λέει στο The Cradle ότι, γενικά, οι κυρώσεις δεν επηρέασαν σημαντικά τη ρωσική γραμμή προμήθειας βενζίνης καθώς οι νέοι αγοραστές κάλυψαν το κενό που άφησε η αγορά της ΕΕ. Η Ουάσιγκτον, λέει, είχε επιβάλει αυτούς τους περιορισμούς για να αναγκάσει την ΕΕ να αγοράσει ακριβή αμερικανική βενζίνη και όχι φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο.

Σε σύγκριση με το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), η τιμή του αμερικανικού LNG είναι σχεδόν 1.000 δολάρια ανά τόνο ακριβότερη, επομένως «η Ευρωπαϊκή Ένωση πληρώνει ένα δυσανάλογα τεράστιο ποσό για το υλικό των ΗΠΑ», εξηγεί ο Valliani.

«Κυρώσεις ή χωρίς κυρώσεις, τα άτομα θα βρουν έναν τρόπο να ξεφύγουν επινοώντας πονηρές στρατηγικές για να παρακάμψουν τους περιορισμούς», λέει, προσθέτοντας:

«Είναι τρομακτικό να βλέπουμε πως ολόκληρο το αμερικανικό σημείο αναφοράς τιμών και το σύστημα SWIFT καταρρέουν και θα χρειαστεί ένα νέο σημείο αναφοράς μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Η Ρωσία δέχεται τώρα μια ποικιλία νομισμάτων όταν πραγματοποιεί συναλλαγές με πωλήσεις καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των ρουπιών Ινδίας, του κινεζικού ρενμίνμπι και άλλων περιφερειακών νομισμάτων».

Ο Valliani προβλέπει ότι με την επέκταση των BRICS (σε BRICS+) , θα υπάρξει πτώση της αξίας του δολαρίου και κατάρρευση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ): «Η μελλοντική πηγή χρυσού και πετρελαίου στον κόσμο θα προέρχεται από το BRICS+».

Αυτό επέτρεψε σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Κίνα, η Ινδία και το Ιράν να εισάγουν το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου, όχι για εγχώρια κατανάλωση, αλλά να το μεταφέρουν σε τρίτους σε αγορές με έλλειψη ενέργειας στην Ευρώπη και την Ασία.

Σαουδική εισαγωγή ρωσικού αργού

Σύμφωνα με το Reuters, η Σαουδική Αραβία εισάγει άνευ προηγουμένου ποσότητες ρωσικών καυσίμων για να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ. Οι έμποροι έχουν επίσης επωφεληθεί από τις χαμηλότερες τιμές για να δημιουργήσουν αποθέματα καυσίμων στο κέντρο της Φουτζάιρα, που βρίσκεται στα ΗΑΕ.

Σήμερα, η Δυτική Ασία διαδραματίζει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο ως προμηθευτής βιομηχανικών καυσίμων στην Ευρώπη και την Αφρική, με τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και τη Ρωσία να συμβάλλουν στα αποθέματα καυσίμων στην Ασία.

Ως ο μεγαλύτερος παραγωγός εντός του ΟΠΕΚ και ο κορυφαίος παγκόσμιος εξαγωγέας πετρελαίου, η Σαουδική Αραβία αναγκάστηκε να αυξήσει τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό της – διατηρώντας παράλληλα τη δική της παραγωγή χαμηλά, σύμφωνα με αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ – λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ στις άμεσες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντα πετρελαίου.

Το Μάρτιο και τις αρχές Απριλίου του τρέχοντος έτους, η Σαουδική Αραβία εισήγαγε ένα ρεκόρ 261.000 μετρικών τόνων ρωσικού ντίζελ. Τρία από τα κοντέινερ ξεφορτώθηκαν στη Τζέντα, ενώ ένα παραδόθηκε στο Ρας Τανούρα. Το εύρος τιμών δωρεάν επί του πλοίου για τα ρωσικά φορτία ντίζελ που είχαν προγραμματιστεί να φορτωθούν το Μάρτιο κυμαίνονταν από 60 έως 70 δολάρια το βαρέλι.

Αυτή η τιμή είναι σχεδόν 20 δολάρια το βαρέλι χαμηλότερη από το «σημείο αναφοράς της Μέσης Ανατολής», το οποίο πέφτει κάτω από το ανώτατο όριο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι που έχει ορίσει η κοινοπραξία G7, επιτρέποντας έτσι στους εμπόρους να χρησιμοποιούν δυτικά πλοία και ασφαλιστικές υπηρεσίες για τη μεταφορά ρωσικών καυσίμων.

Νικήτρια η Δυτική Ασία

Πρόσφατα ευρήματα από το Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια προειδοποίησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως οι χώρες εξαγωγής πετρελαίου στη Δυτική Ασία έχουν επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τη σύγκρουση στην Ουκρανία.

Η μελέτη εξετάζει τις επιπτώσεις των αυξημένων εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από χώρες της Δυτικής Ασίας, οι οποίες εκδηλώθηκαν κυρίως μέσω των αυξήσεων των τιμών και δημιούργησαν μια ευκαιρία για τη διύλιση, την αποθήκευση και τη διανομή του ρωσικού πετρελαίου.

Σύμφωνα με αναλυτές, οι κύριοι εξαγωγείς από την περιοχή του Περσικού Κόλπου, όπως η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, θα γίνουν «εξισορροπητές στην Ευρώπη», παρέχοντας προμήθεια πετρελαίου στην ήπειρο.

Ταραγμένο από τις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ από τη Σαουδική Αραβία και την επακόλουθη επανεξαγωγή του στην Ευρώπη, το κοινοβούλιο της ΕΕ αναγκάστηκε να ξεκινήσει συζήτηση για το νέο φαινόμενο και να διερευνήσει «τι αποδείξεις έχει η Επιτροπή για να υποστηρίξει τον ισχυρισμό της ότι το καύσιμο ντίζελ που εισάγεται από τη Σαουδική Αραβία για την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει απλώς μετονομαστεί από ρωσικό αργό πετρέλαιο;».

Ο όμιλος διερευνά επίσης το χάσμα τιμών μεταξύ των εισαγωγών πετρελαίου με έκπτωση της Σαουδικής Αραβίας από τη Ρωσία και των εισαγωγών πετρελαίου της ΕΕ από το βασίλειο. Στόχος του είναι να προσδιορίσει εάν η Σαουδική Αραβία και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά διαδραματίζουν σήμερα σημαντικό ρόλο στην κάλυψη των αναγκών εισαγωγής της Ευρώπης και στην πρόληψη της συρρίκνωσης της αγοράς λόγω της απαγόρευσης του ρωσικού πετρελαίου.

Ο Hakam Valliani πιστεύει ότι το πετρέλαιο από τη Ρωσία είναι απαραίτητο τόσο για την Ευρώπη όσο και για τις ΗΠΑ, και ενώ όλοι γνωρίζουν πως αυτό είναι ένα προϊόν υπό κυρώσεις, καταλήγουν να αγοράζουν αυτό το είδος. Λέει ότι σχεδόν το 40 τοις εκατό των εισαγωγών πετρελαίου των ΗΠΑ προέρχεται από τη Ρωσία και πως οι έμποροι στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Νότια Ασία, το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, την Τουρκία και την υπόλοιπη Δυτική Ασία μετονομάζουν τη ρωσική βενζίνη στις αντίστοιχες χώρες τους.

Η Valliani ισχυρίζεται ότι ακόμη και οι τράπεζες γνωρίζουν αυτές τις συναλλαγές αλλά επιλέγουν να τις αγνοήσουν, προσθέτοντας ότι:

«Μπορεί να μην υπάρχει πολλή ρωσική βενζίνη αεροπορικών μεταφορών, αλλά το περιθώριο κέρδους σε αυτήν είναι 25 τοις εκατό υψηλότερο από αυτό των καυσίμων που παράγονται στις ΗΠΑ. Το περιθώριο κέρδους του ντίζελ Euro 5 είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό του ντίζελ που παράγεται στη Μέση Ανατολή ή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το περιθώριο για το ντίζελ ανά μετρικό τόνο είναι περίπου 100 $.

Ο αντίκτυπος της Κίνας και της Ινδίας

Πρόσφατες αναφορές υποδηλώνουν επίσης ότι η Κίνα και η Ινδία διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ικανότητα της Ρωσίας να αποφύγει τις δυτικές κυρώσεις και να αυξήσει τις αποστολές πετρελαίου της σε επίπεδα πριν από τον πόλεμο της Ουκρανίας.

Η Ινδία, ειδικότερα, έχει αναδειχθεί σε σημαντικό παίκτη στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου εισάγοντας φθηνό ρωσικό αργό και μετατρέποντάς το σε καύσιμο για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Κατά το οικονομικό έτος 2022–2023, η Ινδία εισήγαγε μεγάλη ποσότητα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, γεγονός που της επέτρεψε να αυξήσει τις αποστολές ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών στην Ευρώπη.

Τον Ιανουάριο, η Ινδία εισήγαγε ποσότητα ρεκόρ ρωσικού πετρελαίου, τριπλασιάζοντας σε ποσότητα από το προηγούμενο έτος. Αφού η Μόσχα μείωσε τις τιμές πετρελαίου της για την Ινδία –μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία– η Ρωσία έγινε ο κύριος προμηθευτής πετρελαίου της Ινδίας, ξεπερνώντας τόσο το Ιράκ όσο και τη Σαουδική Αραβία.

Το μερίδιο αγοράς της Ρωσίας στις εισαγωγές ενέργειας της Ινδίας αυξήθηκε σε 1,62 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Φεβρουάριο, αυξάνοντας από μερίδιο λιγότερο από 1 τοις εκατό πριν από τον πόλεμο της Ουκρανίας το 2022 σε ένα τεράστιο μερίδιο 35 τοις εκατό σήμερα.

Περισσότερο από το ένα τέταρτο των 4,5-4,6 εκατομμυρίων bpd ρωσικού πετρελαίου που εισήχθη το 2022-2023 πήγε σε ινδικά διυλιστήρια και μια μακροπρόθεσμη συμφωνία μεταξύ του μεγαλύτερου παραγωγού πετρελαίου στη Ρωσία, Rosneft, και του μεγαλύτερου ινδικού διυλιστηρίου, Indian Oil Corp. μπορεί να αυξήσει και να διαφοροποιήσει σημαντικά τους τύπους πετρελαίου που μεταφέρονται στην Ινδία.

Εμπόριο καυσίμων Ρωσίας-Ιράν

Πρόσφατα αναφέρθηκε πως η Ρωσία άρχισε να εξάγει βενζίνη και ντίζελ στο Ιράν σιδηροδρομικώς νωρίτερα φέτος, με τη Μόσχα να επιτρέπει στην Τεχεράνη να έχει πρόσβαση σε έως και 30.000 τόνους βενζίνης και ντίζελ το Φεβρουάριο και το Μάρτιο.

Αν και Ρώσοι αξιωματούχοι ανακοίνωσαν το 2017 ότι τα προϊόντα πετρελαίου θα διακινούνταν με το Ιράν, φαίνεται πως οι πραγματικές αποστολές άρχισαν μόλις το 2023. Οι αποστολές πετρελαίου μεταφέρθηκαν στο Ιράν σιδηροδρομικώς από τη Ρωσία, μέσω Τουρκμενιστάν και Καζακστάν.

Ενώ το Ιράν χρειάζεται φυσικό αέριο και ντίζελ για τη λειτουργία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και των διυλιστηρίων του, ένα κορυφαίο διυλιστήριο πετρελαίου με έδρα τη Σαουδική Αραβία που ζήτησε να παραμείνει ανώνυμο λέει στο The Cradle ότι υπάρχει πιθανότητα το Ιράν να χρησιμοποιήσει τη ρωσική αποστολή για εξαγωγή σε άλλες χώρες.

Η πηγή ισχυρίζεται πως το Πακιστάν - εκτός από το Αφγανιστάν - είναι μια άτυπη αγορά πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για το ιρανικό πετρέλαιο και τα στοιχεία για ορισμένες αποστολές βενζίνης από το Ιράν που μεταφέρονται με φορτηγά σε γειτονικές χώρες όπως το Ιράκ υποστηρίζουν την ιδέα ότι η Τεχεράνη βγάζει χρήματα από το εμπόριο βενζίνης.

Για άλλη μια φορά, οι δυτικές κυρώσεις έδειξαν την τάση τους να αποδίδουν. Οι πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου ανθούν και η Ασία αποκομίζει τα οικονομικά οφέλη μεταπωλώντας φθηνότερα ρωσικά καύσιμα σε υψηλές τιμές στην Ευρώπη – η οποία είναι σαφώς ο μεγαλύτερος χαμένος σε αυτή τη σύγκρουση με τη Ρωσία.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail