pixabay / geralt |
Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής
Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής,
notismarias@gmail.com
Όπως είχαμε επισημάνει στο τελευταίο μας προεκλογικό άρθρο με τίτλο: «Βουλή υπό τη Δαμόκλειο σπάθη των δανειστών» (www.notismarias.gr 19/5/2023) η Ελλάδα πλάι στη «μεταπρογραμματική παρακολούθηση» στην οποία βρίσκεται λόγω του Κανονισμού 472/2013, επιπλέον «οφείλει να τηρεί τις δεσμεύσεις του περίφημου Ευρωπαϊκού Εξαμήνου αλλά και τις επιταγές του Συμφώνου Σταθερότητας. Όπως είχαμε την ευκαιρία να τονίσουμε σε παρεμβάσεις μας στην Ευρωβουλή ήδη από το 2015 το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο αποτελεί ένα θεσμικό τρόπο περιορισμού της εθνικής κυριαρχίας των κρατών μελών της Ευρωζώνης αφού τα εθνικά τους κοινοβούλια στερούνται πλέον κυριαρχικών δικαιωμάτων στη διαμόρφωση των εθνικών προϋπολογισμών καθώς το Eurogroup, ένα μη εκλεγμένο όργανο, τους έχει γίνει στενός κορσές επιβάλλοντας τη μερκελική λιτότητα (www.notismarias.gr 19/3/2015). Επιπλέον τονίσαμε ότι μέσα από το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο η Ευρωπαϊκή γραφειοκρατία και η τραπεζοκρατία επεμβαίνουν στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής των κρατών της Ένωσης, καταργούν τη βούληση των Ευρωπαϊκών λαών και εκμηδενίζουν τα κυριαρχικά δικαιώματα των Κοινοβουλίων να διαμορφώνουν ελεύθερα τους εθνικούς προϋπολογισμούς. Το κυρίαρχο στοιχείο σε σχέση με το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο είναι το τεράστιο θεσμικό έλλειμμα που έχει δημιουργήσει στο όνομα του περιορισμού των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Έτσι μέσα από ένα αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο, επιχειρεί ο παλιός πολιτικός κόσμος της Ευρώπης να αλυσοδέσει τους λαούς και να τους επιβάλλει την πολιτική της μερκελικής λιτότητας, της φτωχοποίησης και του κοινωνικού αποκλεισμού (Κυριακάτικη Kontra News 27/3/2016). Και συνεχίζαμε: «Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά ένα χρόνο μετά ήρθε να προστεθεί το Ευρωπαϊκό Υπερμνημόνιο του Ταμείου Ανάκαμψης που προβλέπει νέους φόρους, λιτότητα, βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή και πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, όπως αναλύσαμε εκτεταμένα τον Απρίλιο του 2021 (www.notismarias.gr 26/4/2021). Και αυτό γιατί το νέο ευρωπαϊκό πακέτο του Ταμείου Ανάκαμψης σύμφωνα με τον Κανονισμό 2021/241 της ΕΕ συνδέθηκε με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις άσκησης πολιτικής καθώς και με πλήρη συμμόρφωση στις επιταγές του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου το οποίο προβλέπει επιβολή δομικών μεταρρυθμίσεων, απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, ευελιξία στην αγορά εργασίας, εκ περιτροπής και μερική απασχόληση, άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, «υγιή δημόσια οικονομικά», μείωση κόκκινων δανείων, μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού (www.notismarias.gr 26/4/2021)».
Δεν χρειάστηκαν να περάσουν παρά ελάχιστα 24ωρα προκειμένου να επιβεβαιωθούμε πλήρως.
Έτσι κάνοντας σπονδές στη λιτότητα και στη βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή με τις Συστάσεις της για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, η Κομισιόν μεταξύ άλλων επισημαίνει στη νέα Βουλή της 25ης Ιουνίου καθώς και στη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει εν συνεχεία, ότι οφείλουν μεταξύ άλλων να προχωρήσουν στον «τερματισμό των μέτρων ενεργειακής στήριξης που ισχύουν έως το τέλος του 2023, χρησιμοποιώντας τις σχετικές εξοικονομήσεις για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Σε περίπτωση που οι ανανεωμένες αυξήσεις των τιμών της ενέργειας απαιτούν μέτρα στήριξης, η Επιτροπή συστήνει τα μέτρα αυτά να στοχεύουν στην προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, να είναι οικονομικά προσιτά και να διατηρούν τα κίνητρα για την εξοικονόμηση ενέργειας» (www.ertnews.gr 24/5/2023). Δεδομένου ότι κάνενα από τα μνημονιακά κόμματα δεν προτίθεται να καταργήσει ή και να τροποποιήσει το χρηματιστήριο ενέργειας, αυτό σημαίνει ότι ο βραχνάς των κερδοσκοπικών τιμών ηλεκτρικού ρεύματος θα επανέλθει στα τιμολόγια των ίδιων των καταναλωτών, δηλαδή των νοικοκυριών αλλά και των επιχειρήσεων, που θα κληθούν να ξαναβάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Επιπλέον η Κομισιόν ζητά «τη διασφάλιση μιας “συνετής δημοσιονομικής πολιτικής” με τον περιορισμό της ονομαστικής αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο, όχι περισσότερο από 2,6%» (www.ertnews.gr 24/5/2023). Αυτό πολύ απλά σημαίνει «κόφτης 2,6% στην αύξηση των πρωτογενών δαπανών» και «σφιχτός κορσές Βρυξελλών σε κρατικές δαπάνες 100 δις ευρώ» (www.euro2day.gr 25/5/2023). Επιπλέον από την Κομισιόν τονίζεται με νόημα ότι «για την περίοδο μετά το 2024, η Ελλάδα θα πρέπει να συνεχίσει να ακολουθεί μια μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική σταδιακής και βιώσιμης εξυγίανσης» (www.naftemporiki.gr 24/5/2023). Και μπαίνοντας στο ψητό η Κομισιόν καλεί τη νέα βουλή και τη νέα κυβέρνηση σε φορολογική επιδρομή μέσω τόσο της επιβολής προκαταβολής φόρου όσο και της αύξησης των φορολογικών βαρών των ελευθέρων επαγγελματιών καθώς στις Συστάσεις της επισημαίνονται επί λέξει τα παρακάτω: «Με βάση τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν ως μέρος του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, η Επιτροπή συστήνει ένα φορολογικό σύστημα πιο φιλικό για τις επενδύσεις, με την εισαγωγή ενός συστήματος προκαταβολής φόρου, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης της τρέχουσας φορολογικής δομής για τους αυτοαπασχολούμενους και την ενίσχυση της φορολογίας συμμόρφωσης με την επέκταση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών» (www.ertnews.gr 24/5/2023).
Τέλος η Κομισιόν ανάβει πράσινο φως και στα κοράκια μιας και «συστήνεται, ακόμη, η συνέχιση της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων» (www.ertnews.gr 24/5/2023).
Κατά τ΄ άλλα οι πολίτες καλούνται ξανά να προσέλθουν στις κάλπες αυτή τη φορά στις 25 Ιουνίου προκειμένου να αναδείξουν Βουλή η οποία υποτίθεται ότι θα μπορεί να εκφράσει την κυρίαρχη βούλησή της αποφασίζοντας για το μέλλον της χώρας.