Michael Mahanta - tfiglobalnews.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Η Ρωσία προειδοποίησε ότι οι τιμωρητικές οικονομικές κυρώσεις που της επιβλήθηκαν από τη Δύση ευθύνονται για την επ' αόριστον διακοπή της παροχής φυσικού αερίου μέσω του κεντρικού αγωγού της Ευρώπης.
Καθώς ο πόλεμος συνεχιζόταν, οι ευρωπαϊκές κυρώσεις απέτυχαν και ένα από τα τελικά αποτελέσματα αυτού, όπως βγήκε στην επιφάνεια, είναι πως χώρες όπως το Μαρόκο κέρδισαν ό,τι καλύτερο από τον πόλεμο.
Το Μαρόκο προμηθεύει την Ισπανία με ρωσικό ντίζελ
Το Μαρόκο αγοράζει ρωσικό ντίζελ και άλλα εξευγενισμένα προϊόντα σε μειωμένες τιμές και επανεξάγει το καύσιμο στην Ισπανία σύμφωνα με μια δημοσίευση.
Σύμφωνα με το άρθρο, δεδομένα από την πύλη παρακολούθησης πλοήγησης Vesselfinder έδειξαν ότι, στις 28 Απριλίου, τουλάχιστον τρία δεξαμενόπλοια κατευθυνόταν από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας προς το Μαρόκο μεταφέροντας περίπου 170.000 τόνους πετρελαϊκών προϊόντων.
Από τη μια η Δύση έχει αποφύγει τις ρωσικές εισαγωγές ενέργειας και η βορειοαφρικανική χώρα έχει ενισχύσει τις εισαγωγές του καυσίμου από την άλλη, από όπου εισάγεται από ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ισπανία.
Η χώρα της Βόρειας Αφρικής, η οποία αγόρασε περίπου 600.000 βαρέλια ρωσικού ντίζελ το 2021, αύξησε τις εισαγωγές του προϊόντος στα 2 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιανουάριο του 2023, με άλλα 1,2 εκατομμύρια βαρέλια να φτάνουν στη χώρα το Φεβρουάριο, σύμφωνα με πηγές παρακολούθησης.
Οι εξαγωγές καυσίμων του Μαρόκου σχεδόν σταμάτησαν μετά το κλείσιμο του μοναδικού εργοστασίου επεξεργασίας του το 2015 λόγω απλήρωτων φόρων και νομικών εμποδίων, που άφησαν τη χώρα εξαρτημένη από τις εισαγωγές διυλισμένου πετρελαίου.
Στις αρχές του έτους, το Μαρόκο φέρεται να επανέλαβε τις προμήθειες καυσίμων και επέκτεινε τις εξαγωγές ντίζελ από τον τερματικό σταθμό του Horizon Tanger στην Ισπανία, την Τουρκία, τη Γκάνα και τη νότια Αφρική.
Τον Ιανουάριο, η χώρα έστειλε 280.000 βαρέλια ντίζελ στα Ισπανικά Κανάρια Νησιά και άλλα 270.000 βαρέλια στην Τουρκία.
Επιπλέον, « Στα τέλη του 2022, το Μαρόκο άρχισε να αγοράζει καύσιμο ντίζελ από τη Μόσχα κατά μέσο όρο πάνω από 7 εκατομμύρια λίτρα την ημέρα. Παράλληλα, το Ραμπάτ άρχισε να το εξάγει στην Ισπανία».
Επιπλέον, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων, οι παραδόσεις στο Μαρόκο αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% της μηνιαίας ισπανικής ζήτησης για ντίζελ, που υπολογίζεται στα 60 εκατομμύρια δολάρια.
Καθώς η Δύση επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία, διαφοροποιεί τον ενεργειακό της εφοδιασμό. Το Δεκέμβριο, η ΕΕ, η G7 και οι συμμαχικές χώρες επέβαλαν εμπάργκο και ανώτατο όριο τιμής 60 δολαρίων ανά βαρέλι στο ρωσικό αργό.
Παρόμοιοι περιορισμοί επιβλήθηκαν το Φεβρουάριο για τις εξαγωγές πετρελαιοειδών. Ωστόσο, μέσα σε όλα αυτά, ενδιαφέρουσα είναι η αναφορά ότι η Ισπανία παίρνει ρωσικές προμήθειες, μέσω Μαρόκου.
Ωστόσο, η ισπανική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να διασφαλίσει πως κανένα ρωσικό καύσιμο δε θα εισέλθει στο βασίλειο.
Η ισπανική αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Τερέζα Ριμπέρα δήλωσε: «Υποχρέωσή μας είναι να διερευνήσουμε τι συμβαίνει με τα καύσιμα [προμήθειες]».
Ωστόσο, τελικά, αυτό αποδεικνύει τη ματαιότητα των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία, η οποία έχει γυρίσει τελείως μπούμερανγκ στη Δύση. Χώρες όπως το Μαρόκο έχουν κερδίσει μόνο το καλύτερο από αυτό και θα μπορούσε επίσης να είναι πιθανό το Μαρόκο να προμηθεύει ρωσικό ντίζελ στην Ισπανία σε διογκωμένη τιμή.
Σε κάθε περίπτωση, το Μαρόκο βγάζει χρήματα και η Δύση δεν μπορεί να το κατηγορήσει.