Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr
Λίγο περισσότερες από μισή ντουζίνα ευρωπαϊκές χώρες διαθέτουν F-16, εκ των οποίων τουλάχιστον τρεις τα αντικαθιστούν ενεργά με τα προβληματικά F-35. Κάποιοι, όπως η Νορβηγία, απέσυραν επίσημα όλα τα F-16 τους και τα αντικατέστησαν με F-35, οπότε το Όσλο μπορεί να είναι ο πρώτος «απροσδόκητος» υποψήφιος που θα στείλει τα παροπλισμένα μαχητικά του στο καθεστώς του Κιέβου. Η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Δανία εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το τζετ και θα μπορούσαν επίσης να στείλουν τα δικά τους. Από την άλλη πλευρά, μέλη όπως η Πολωνία και η Ρουμανία είναι εξαιρετικά απίθανο να το κάνουν, καθώς η κίνηση θα υπονόμευε τη δική τους ασφάλεια. Το ίδιο (ή ακόμη περισσότερο) ισχύει για την Τουρκία και την Ελλάδα, που και οι δύο χρησιμοποιούν F-16 εκτενώς, αλλά είναι εγκλωβισμένες σε μια μακροχρόνια αντιπαλότητα που τις καθιστά είτε απρόθυμες να αποδυναμώσουν τον εαυτό τους για χάρη του Κιέβου.
Οι ΗΠΑ είναι μακράν ο μεγαλύτερος χειριστής F-16, αλλά ακόμα δεν έχουν ανακοινώσει σχέδια να τα παραδώσουν στο αγαπημένο τους καθεστώς μαριονέτας. Η μηχανή προπαγάνδας της πολεμικής θαλασσοκρατίας επιμένει ότι η Ουάσιγκτον υποτίθεται πως «διστάζει να το πράξει για να αποφύγει την κλιμάκωση με τη Μόσχα». Ωστόσο, αυτό είναι ένα αμφισβητούμενο σημείο, καθώς οι ΗΠΑ έχουν κάνει μέχρι στιγμής ό,τι περνούν από το χέρι τους για να ανταγωνιστούν τη Ρωσία μέσω μιας σειράς κινήσεων που έχουν ωθήσει τον κόσμο επικίνδυνα κοντά σε μια παγκόσμια θερμοπυρηνική σύγκρουση. Ωστόσο, αυτό δε φαίνεται να εμποδίζει την Ουάσιγκτον DC να προχωρήσει σε τέτοια σχέδια, τουλάχιστον κρυφά. Ο συντονιστής του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας Τζον Κίρμπι το παραδέχτηκε πρόσφατα, δηλώνοντας πως «οι ΗΠΑ ατενίζουν το μέλλον για τις μελλοντικές δυνατότητες και ανάγκες».
Ο Κίρμπι πρόσθεσε αργότερα ότι «τα F-16 δεν ήταν στην ημερήσια διάταξη στο G7», αλλά άφησε να εννοηθεί πως «το μαχητικό αεροσκάφος θα εμφανιζόταν σίγουρα στο περιθώριο της συνόδου κορυφής». Σύμφωνα με το CNN, αυτό το θέμα αναμένεται να είναι ένα από τα κύρια θέματα της επικείμενης συνόδου του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους της Λιθουανίας τον Ιούλιο. Για να αποφευχθεί η άμεση εμπλοκή της εμπόλεμης συμμαχίας, ορισμένοι υποστήριξαν ακόμη ότι η εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων θα μπορούσε να υποβιβαστεί στον κατασκευαστή F-16, Lockheed Martin. Ωστόσο, αρκετοί υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ επιμένουν πως η διαδικασία θα απαιτούσε μεγάλη συμμετοχή του Πενταγώνου, ιδίως όσον αφορά την παροχή όπλων για το τζετ. Στην ουσία, απλώς δεν υπάρχει τρόπος για τις ΗΠΑ να παράσχουν F-16 χωρίς να εμπλακούν άμεσα, μια κίνηση που η Ρωσία δε θα ξεχάσει ούτε θα αφήσει αναπάντητη.
Σύμφωνα με το CNN, το Μάρτιο, οι ΗΠΑ φιλοξένησαν δύο Ουκρανούς πιλότους σε μια στρατιωτική βάση στο Tucson της Αριζόνα, όπου η USAF έχει αξιολογήσει τις δεξιότητές τους για να εκτιμήσει πόσο χρόνο θα χρειαζόταν για να μάθουν να πετούν διάφορα αμερικανικά στρατιωτικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένου του F-16. Ωστόσο, το διαβόητο νεοφιλελεύθερο φερέφωνο, επικαλούμενο έναν ακόμη ανώνυμο ανώτερο αξιωματούχο των ΗΠΑ, επιμένει ότι «οι ΗΠΑ δεν έχουν σχέδια από τώρα να επεκτείνουν αυτήν την εκπαίδευση». Όμως, σύμφωνα με τη δική τους παραδοχή, το Κογκρέσο έχει ήδη διαθέσει κονδύλια στον προϋπολογισμό του 2023 ακριβώς για τέτοια εκπαίδευση. Για άλλη μια φορά, αυτό είναι μια σαφής ένδειξη πως η Ουάσιγκτον προσποιείται ότι ενδιαφέρεται μόνο για την «αποφυγή της κλιμάκωσης με τη Μόσχα». Ωστόσο, αυτό αφήνει το προφανές ερώτημα για το πόσο αποτελεσματικό θα ήταν το F-16 ενάντια σε σαφώς ανώτερα ρωσικά αεροσκάφη, όπως το Su-35S ή το MiG-31BM, για να μην πω τίποτα για το Su-57.
Το CNN παραδέχεται πως ακόμη και αξιωματούχοι των ΗΠΑ είναι δύσπιστοι ως προς αυτό, σημειώνοντας ότι «η Ρωσία διαθέτει επίσης εκτεταμένα αντιαεροπορικά συστήματα που θα μπορούσαν εύκολα να καταρρίψουν τα F-16», προσθέτοντας ότι «η Ουκρανία δεν έχει πραγματοποιήσει πολλές αεροπορικές αποστολές με τα μαχητικά αεροσκάφη της για αυτόν ακριβώς τον λόγο». Πράγματι, ενώ η κυρίαρχη μηχανή προπαγάνδας σίγουρα θα παρουσιάσει τα F-16 ως ένα ακόμη «wunderwaffen», το τζετ είναι μια ελαφριά πλατφόρμα με έναν κινητήρα που χρονολογείται από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 / αρχές της δεκαετίας του 1970. Από το τέλος του (Πρώτου) Ψυχρού Πολέμου, η Ρωσία χρησιμοποιεί αποκλειστικά βαρύτερες κατηγορίες μαχητικών αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων πολλών παραλλαγών και επαναλήψεων του θρυλικού της Su-27, εκτός από άλλα κορυφαία μαχητικά αεροσκάφη, όπως π.χ. το υπεργρήγορο, MiG-31BM.Οι πιθανότητες επιβίωσης του F-16 έναντι τέτοιων αντιπάλων είναι ελάχιστες.
Στη σχεδόν εγγυημένη περίπτωση που οποιοδήποτε ρωσικό αεροσκάφος καταρρίψει ένα F-16, αυτό θα μπορούσε εύκολα να καταστρέψει τη φήμη του, την οποία η αμερικανική πολεμική προπαγάνδα έχει χτίσει εδώ και δεκαετίες, βασισμένη κυρίως στη χρήση του ενάντια σε εν πολλοίς ανήμπορους αντιπάλους κατά τη διάρκεια αμέτρητων επιθέσεων και εισβολών των ΗΠΑ. Αυτό θα μπορούσε επίσης να μεταφραστεί σε μεγάλες οικονομικές απώλειες για τον κατασκευαστή, όπως συνέβη στην περίπτωση της Raytheon, της οποίας τα αποθέματα έπεσαν κατακόρυφα μετά την καταστροφή του πολυδιαφημισμένου "Patriot" του σε πρόσφατη ρωσική αεροπορική επιδρομή. Μια τέτοια απώλεια θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις πωλήσεις νεότερων παραλλαγών του F-16, ιδιαίτερα του μοντέλου Block 70/72 που έχει προοριστεί για παράδοση στην αποσχισθείσα νησιωτική επαρχία της Κίνας, την Ταϊβάν. Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε ήδη από τους «μη κατονομαζόμενους αξιωματούχους των ΗΠΑ», η δεύτερη σε κανέναν αεροπορική άμυνα της Ρωσίας θα έκανε σύντομη εργασία σε ακόμη πολύ βαρύτερους και πιο προηγμένους στόχους, πόσο μάλλον ένα F-16.