Να γιατί οι ροές πετρελαίου μπορούν μόνο να ανακατευθυνθούν, όχι να σταματήσουν

Οι εισαγωγές ασιατικού πετρελαίου έπρεπε να σημειώσουν σημαντική ανάκαμψη αυτόν τον μήνα μετά το τέλος της περιόδου συντήρησης. Οι πιθανότητες είναι ότι μεγάλο μέρος του πρόσθετου πετρελαίου θα προέρχεται από τη Ρωσία, η οποία έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Κίνας και της Ινδίας.

Irina Slav για το Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Στην πραγματικότητα, οι ρωσικές ροές πετρελαίου αυξάνονται παρά τους ισχυρισμούς της Μόσχας πως μείωσε τη συνολική παραγωγή πετρελαίου της. Σύμφωνα με το Bloomberg , οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έφτασαν στην πραγματικότητα τα υψηλότερα επίπεδα από την αρχή του 2022 τον περασμένο μήνα.

Αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο της πιο αυστηρής κυρωτικής ώθησης από τη συλλογική Δύση κατά της χώρας. Και είναι η πιο ξεκάθαρη μέχρι τώρα απόδειξη του πόσο αιθέριο έλαιο είναι για τη λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας.

Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, οι μεγαλύτεροι πελάτες πετρελαίου της Ρωσίας ήταν ευρωπαϊκές χώρες. Για την Κίνα και την Ινδία, ήταν ένας μικρός προμηθευτής. Από πέρυσι αυτό έχει αλλάξει δραματικά.

Τώρα, η Κίνα και η Ινδία είναι οι δύο μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού αργού. Οι δύο μαζί ανέλαβαν έως και το 80% των συνολικών εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Και το σύνολο, στα 8,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ήταν αισθητά υψηλότερο από τον ετήσιο μέσο όρο τόσο για πέρυσι όσο και για το προηγούμενο έτος.

Επιπλέον, η Ευρώπη, η οποία έθεσε εμπάργκο στις άμεσες ρωσικές εισαγωγές πετρελαίου και καυσίμων, λαμβάνει περισσότερα καύσιμα που επεξεργάζονται στην Ασία—ιδίως στην Ινδία. Στην πραγματικότητα, φαίνεται να απορροφά πολλά από αυτά τα καύσιμα εάν ο κορυφαίος διπλωμάτης της ΕΕ Josep Borrell έπρεπε να ζητήσει δημόσια να σταματήσει αυτή η πρακτική.

Πράγματι, οι εξαγωγές καυσίμων της Ινδίας στην Ευρώπη τους τελευταίους 12 μήνες αυξήθηκαν κατά 70%, ανέφερε το Reuters νωρίτερα αυτόν το μήνα. Η δημοσίευση σημείωσε επίσης πως η ΕΕ μπορεί να κάνει πολύ λίγα για να το αλλάξει αυτό χωρίς να βυθίσει την ευρωπαϊκή οικονομία σε βαθιά ύφεση που θα προκληθεί από τον πληθωρισμό των τιμών των καυσίμων.

Έτσι, ενώ μέχρι πριν από ένα χρόνο, το ρωσικό αργό και τα καύσιμα πήγαιναν κυρίως στην Ευρώπη απευθείας, τώρα σχεδόν όλο το αργό πετρέλαιο που εξάγει η Ρωσία καταλήγει στην Κίνα και την Ινδία. Από εκεί, μεταποιημένο σε καύσιμα, πηγαίνει στην Ευρώπη. Οι διαδρομές έχουν αλλάξει. Η ζήτηση πετρελαίου δεν έχει.

Λόγω της ανθεκτικότητας της ζήτησης πετρελαίου, τα έσοδα από το πετρέλαιο της Ρωσίας ανακάμπτουν επίσης. Σε πρόσφατη έκθεση, το ενεργειακό κέντρο σκέψης Κέντρο για Έρευνα για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα, με έδρα τη Φινλανδία, ανέφερε ότι τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου της Μόσχας ανέκαμψαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Νοέμβριο τους τελευταίους δύο μήνες.

Οι συγγραφείς σημείωσαν πως τα συνολικά έσοδα του προϋπολογισμού μειώθηκαν τον Απρίλιο σε ετήσια βάση, αλλά πρόσθεσαν ότι «η Ρωσία μπόρεσε να εξάγει την κύρια ποικιλία αργού πετρελαίου της, για πρώτη φορά, σε τιμές που ήταν συστηματικά πάνω από το ανώτατο όριο τιμών που είχαν ορίσει οι ΗΠΑ , ΕΕ και οι σύμμαχοι».

Υπήρξαν πολλές αναφορές για το πώς η Κίνα και η Ινδία επωφελήθηκαν από την έκπτωση στην οποία πουλάει το ρωσικό αργό λόγω των κυρώσεων. Τα περισσότερα από αυτά τα ρεπορτάζ είχαν μια αισιόδοξη περιστροφή στις ακόλουθες γραμμές: οι κυρώσεις και το ανώτατο όριο τιμών λειτουργούν επειδή το ρωσικό πετρέλαιο ρέει, κρατά υπό έλεγχο τις παγκόσμιες τιμές και φέρνει χαμηλότερα έσοδα για το Κρεμλίνο.

Αυτό που παραλείπει η αισιόδοξη περιστροφή είναι ότι οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου παραμένουν συνδεδεμένες με τις παγκόσμιες τιμές, και καθώς οι παγκόσμιες τιμές ανακάμπτουν, το ίδιο ισχύει και για τις τιμές του ρωσικού αργού, όπως δήλωσε το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα. Με άλλα λόγια, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, και η ασιατική ζήτηση πετρελαίου συγκεκριμένα, είναι τόσο ανελαστική που καμία ποσότητα κυρώσεων δεν μπορεί να τη μειώσει.

Σε περαιτέρω στοιχεία αυτής της ανελαστικότητας, το Bloomberg ανέφερε πρόσφατα πως σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας και της Ινδίας προέρχονταν από τρεις χώρες: τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Αυτό ήταν υψηλότερο από ένα μέτριο 12% πριν από ένα χρόνο, σημειώνει το πρακτορείο.

Τώρα που οι εισαγωγές πετρελαίου ευκαιριών είναι πολύ υψηλότερες, το πετρέλαιο από άλλες πηγές όπως η Δυτική Αφρική και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχει μειωθεί κατά 40% για το πετρέλαιο της Δυτικής Αφρικής και 35% για το αμερικανικό πετρέλαιο, σύμφωνα με την έκθεση, η οποία επικαλείται στοιχεία από την Kpler.

Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, οι κυρώσεις και το ανώτατο όριο τιμών λειτουργούν όπως προβλέπεται, μειώνοντας τα έσοδα από το πετρέλαιο της Ρωσίας, διατηρώντας παράλληλα εφοδιασμένη τη διεθνή αγορά πετρελαϊκών πηγών. Πράγματι, από αυτή την άποψη, λειτουργούν όπως προβλέπεται. Ωστόσο, η αλλαγή που προκάλεσαν αυτές οι κυρώσεις στους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου είναι πολύ πιο σημαντική.

Έχει κάνει τη Ρωσία περισσότερο εξαρτημένη από δύο μόνο χώρες εισαγωγής πετρελαίου, σημειώνουν οι αναλυτές. Ταυτόχρονα, έχει κάνει την Ευρώπη να εξαρτάται περισσότερο από την Κίνα και την Ινδία για τα καύσιμα της, ακόμη και με τις εισαγωγές καυσίμων από τις ΗΠΑ να σημειώνουν ρεκόρ στις αρχές του έτους.

Οι δύο ασιατικές οικονομίες αναμένεται ομόφωνα να είναι οι μεγαλύτεροι μοχλοί της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, μαζί με άλλα ασιατικά έθνη. Αυτό εξασφαλίζει τη ζήτηση για ρωσικό αργό μακροπρόθεσμα, πιθανόν προς θλίψη της ΕΕ.

Ίσως αυτό θα παρακινούσε μια ακόμη ταχύτερη ώθηση για μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου στο μπλοκ - ακόμα κι αν η επιτυχία της τρέχουσας ώθησης στην ηλεκτροδότηση δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στις προσδοκίες. Αλλά ό,τι κι αν αποφασίσει να πιέσει η ΕΕ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου δεν οδηγεί πουθενά.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail