Το Διεθνές Δίκαιο για τις έρευνες με βαθυσκάφη και υποβρύχια στην ανοικτή θάλασσα

Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - προέδρου Κοινωνίας Αξιών

Ας δούμε τι προβλέπει το ΔΔΘ για τα υποβρύχια στην ανοικτή θάλασσα, κυρίως για τα ερευνητικά βαθυσκάφη-Υποβρύχια που είναι συνδεδεμένα με mothership:

1. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας ( UNCLOS), όλα τα πλοία, συμπεριλαμβανομένων των υποβρυχίων, έχουν δικαίωμα ελεύθερης και ανεμπόδιστης πλεύσης στην ανοικτή θάλασσα. Ωστόσο, αυτή η ελευθερία ναυσιπλοΐας πρέπει να συμβιβάζεται με τους κανόνες και τις αρχές του διεθνούς δικαίου και συγκεκριμένα:

2. Σύμφωνα με το Πρωτόκολλο I της Γενικής Συνθήκης των "Ηνωμένων Εθνών για τη Θάλασσα (UNCLOS), τα υποβρύχια πρέπει να τηρούν το ΔΔΘ (UNCLOS) και SOLAS και να μην χρησιμοποιούνται για παράνομες ενέργειες. (π.χ. ενέργειες σε υποθαλάσσια καλώδια, εξορύξεις χωρίς άδεια από την αρχή συντονισμού (authority) της ανοικτής θάλασσας (area) ή παραβίαση ξένων υδάτων κλπ).

3. Σε περίπτωση διέλευσης από τα χωρικά ύδατα ενός κράτους, τα υποβρύχια πρέπει να διέρχονται εν επιφανεία και με τους περιορισμούς και υποχρεώσεις  που έχουν όλα τα άλλα σκάφη. Σε περίπτωση που ένα υποβρύχιο παραβιάσει τα ύδατα ενός κράτους εν καταδύσει, το κράτος έχει το δικαίωμα να λάβει μέτρα αυτοάμυνας και να απαιτήσει αποζημίωση για τυχόν προκληθείσα ζημία.

4. Σε περίπτωση που ένα υποβρύχιο εμπλακεί σε ένα ατύχημα, όπως ατύχημα με πυρηνική διαρροή ή χημική έκλυση, η χώρα που κατέχει το υποβρύχιο έχει υποχρέωση να παράσχει όλες τις πληροφορίες και τη συνεργασία που απαιτούνται για την αντιμετώπιση του ατυχήματος.

ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ/ΒΑΘΥΣΚΑΦΩΝ  ΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ

1. Η χρήση υποβρυχίων για ιδιωτικούς σκοπούς βασικά είναι  θέμα που διέπεται από τις εθνικές νομοθεσίες και τις εσωτερικές διατάξεις κάθε χώρας. Το διεθνές δίκαιο δεν περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις που να απαγορεύουν ή να επιτρέπουν ρητά τη χρήση υποβρυχίων για ιδιωτικούς σκοπούς.

2. Οι περισσότερες χώρες έχουν εθνικές νομοθεσίες που ρυθμίζουν την κατασκευή, την κυκλοφορία και τη χρήση βαθυσκαφών - υποβρυχίων. Οι ιδιώτες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν υποβρύχια για προσωπικούς σκοπούς πρέπει να λάβουν άδεια και να πληρούν αυστηρές συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως σκοπός, άδεια κατασκευαστή, εκπαίδευση και πιστοποίηση πληρώματος, ασφάλεια και τεχνικές προδιαγραφές.

3. Η άδεια για ερευνητικούς σκοπούς υποβρύχιων οχημάτων συνδεδεμένων σε mother ship είναι κάτι συνηθισμένο και προβλέπεται με ειδικές διατάξεις και προδιαγραφές και από την δική μας νομοθεσία.
Η χρήση όμως υποβρυχίων για οιονδήποτε άλλο σκοπό  (π.χ. τουρισμός, μεταφορές ) στην χώρα μας δεν επιτρέπεται πλην των αδειών που έχουν δοθεί για πλοία που μεταβάλλουν το βάθος τους παραμένοντας εν επιφανεία στην ουσία, με γυάλινα παράθυρα για παρατήρηση της θαλάσσιας ζωής και του βυθού από τους Τουρίστες.

Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Η συγκεκριμένη όμως περίπτωση είναι ιδιαίτερη για τους κάτωθι λόγους:

1. Ελευθερία ναυσιπλοΐας: Όπως και για άλλα πλοία, τα ερευνητικά βαθυσκάφη έχουν δικαίωμα ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα διεθνή ύδατα, δηλαδή στην ανοικτή θάλασσα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να πλεύσουν και να ερευνήσουν σε αυτές τις περιοχές χωρίς άδεια από τα παράκτια κράτη.

2. Ερευνητική ανακάλυψη: Το ΔΔΘ προωθεί την ελεύθερη επιστημονική έρευνα και την εξερεύνηση των θαλασσίων περιοχών, συμπεριλαμβανομένων και των βαθιών ωκεανών. Τα ερευνητικά βαθυσκάφη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκτέλεση επιστημονικών ερευνών, ανακαλύψεων και μελετών στα βαθιά ύδατα.

3. Η υποθαλάσσια έρευνα με βαθυσκάφη/υποβρύχια οχήματα στην ανοικτή θάλασσα γίνεται υπό τους περιορισμούς που προβλέπονται στην UNCLOS και υπό τον έλεγχο της αρχής “authority” ως πολυεθνικό διακυβερνητικό όργανο με έδρα την Τζαμάικα.

4. Η χώρα Σημαίας του mothership και του βαθυσκάφους/υποβρύχιου οχήματος είναι υπεύθυνη για την  αδειοδότηση των σκαφών,  τους σκοπούς, τις διατάξεις ασφαλείας, την πιστοποίηση και τις προδιαγραφές τους.

5. Η χώρα Σημαίας του ναυαγίου (στην περίπτωση Τιτανικός), και η εταιρεία που ανήκει το ναυάγιο, ενδεχομένως να εκφράσουν απαιτήσεις σε περίπτωση ανέλκυσης αντικειμένων από τα ναυάγια

6. Το ΔΔΘ περιλαμβάνει επίσης διατάξεις που αφορούν την προστασία και τη διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Τα ερευνητικά βαθυσκάφη πρέπει να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να αποφεύγουν ή να μειώνουν την περιβαλλοντική επίπτωση των δραστηριοτήτων τους, όπως την απόρριψη αποβλήτων ή τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.

Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΩΝ  ΗΠΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΒΑΘΥΣΚΑΦΗ/ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ

1. Στις ΗΠΑ η νομοθεσία που αφορά τα ερευνητικά υποβρύχια και τα βαθυσκάφη καλύπτεται από διάφορους νόμους και κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Νόμου για την Προστασία της Θαλάσσιας Ζωής του 1972 (Marine Mammal Protection Act) και του Νόμου για την Προστασία των Θαλάσσιων Περιοχών του 1972 (Marine Protection, Research, and Sanctuaries Act). Αυτοί οι νόμοι καθορίζουν τις προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή ερευνητικών δραστηριοτήτων στα υποβρύχια και τα βαθυσκάφη και περιλαμβάνουν διατάξεις για την προστασία της θαλάσσιας ζωής, τη διαχείριση των αποβλήτων και την προστασία των θαλάσσιων περιοχών.

2. Επιπλέον, υπάρχουν νόμοι και κανονισμοί που διέπουν την ασφάλεια και την πιστοποίηση των ερευνητικών υποβρυχίων και βαθυσκαφών. Για παράδειγμα, η Υπηρεσία Επιθεώρησης και Ασφάλειας της Ακτοφυλακής (U.S. Coast Guard's Office of Inspection and Compliance) είναι υπεύθυνη για την επιθεώρηση και την εκτέλεση των κανονισμών ασφαλείας για τα υποβρύχια και τα βαθυσκάφη.

3. Επίσης υπάρχουν και προβλέψεις για δράσεις της ακτοφυλακής και των πλοίων των ΗΠΑ στην ανοικτή θάλασσα,  οι οποίες έγιναν μετά την σύλληψη υποβρυχίων που χρησιμοποιούσε το καρτέλ ναρκωτικών για να περνάει ναρκωτικά ανεντόπιστα στις ΗΠΑ.

ΤI ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΡΧΗ “AUTHORITY” ΤΟΥ ΔΔΘ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (AREA)

1. Η Αρχή (Authority) είναι ο οργανισμός μέσω του οποίου τα Κράτη Μέλη, οργανώνουν και ελέγχουν δραστηριότητες στην περιοχή, ιδίως με σκοπό τη διαχείριση των πόρων της Ανοικτής Θάλασσας (Area).

2. Όλα τα συμβαλλόμενα Κράτη Μέλη της UNCLOS είναι ipso facto μέλη της Αρχής.

3.  Οι παρατηρητές στην 3η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας που έχουν υπογράψει την Τελική Πράξη, θα έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στην Αρχή ως παρατηρητές.

4. Η έδρα της Αρχής είναι η Τζαμάικα.

5. Η Αρχή θα έχει τέτοιες παρεπόμενες εξουσίες, σύμφωνες με την UNCLOS, που είναι σιωπηρές και απαραίτητες για την άσκηση αυτών των εξουσιών και λειτουργιών σε σχέση με δραστηριότητες στην Ανοικτή Θάλασσα  (Area).

6.  Η Αρχή (authority) μπορεί να ιδρύει τα περιφερειακά κέντρα ή γραφεία που κρίνει απαραίτητα για την άσκηση των καθηκόντων της.

7. Η Αρχή βασίζεται στην αρχή της κυριαρχικής ισότητας όλων των μελών της.

ΠOΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΑΥΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ

1.   Η εταιρεία που κάνει αυτές τις τουριστικές εξερευνήσεις είναι η OceanGate με έδρα το Everett City στο Washington State.
Ισχυρίζεται ότι προσφέρει μια ποικιλία ολοκληρωμένων ωκεανογραφικών αποστολών.

2.   Η ομάδα της διαφημίζεται ότι αποτελείται από ειδικευμένους πιλότους, αρχηγούς αποστολής, επαγγελματίες αποστολών και προσωπικό εξυπηρέτησης πελατών, που  διασφαλίζουν με  υπευθυνότητα όλη τη διαδικασία της αποστολής και εξερεύνησης με έμφαση στην ασφάλεια, την προληπτική επικοινωνία και την ικανοποίηση των πελατών.

3.   Ο στόλος των υποβρύχιων στοιχείων της επίσης διαφημίζεται ότι προσφέρει ευέλικτες επιλογές και η ομάδα επιχειρήσεων της ότι παρέχει μια πλήρη σειρά επιλογών υποστήριξης και κατάδυσης.

4.  Όμως, όπως δημοσιεύθηκε, ήταν μία δραστηριότητα με ένα μη αδειοδοτημένο και χωρίς πιστοποίηση βαθυσκάφος/υποβρύχιο (για το mothership ;;;;;), για το οποίο καμία ρυθμιστική αρχή δεν έχει εγκρίνει την χρησιμοποίησή του.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ

Το τραγικό αυτό περιστατικό μας δείχνει ότι βελτιούμενης της σχετικής τεχνολογίας, όχι μόνο οι παράκτιες ζώνες αλλά και οι ανοικτές θάλασσες θα αποτελέσουν τα επόμενα χρόνια πεδίο διεύρυνσης των ερευνητικών προσπαθειών της ανθρωπότητας, αλλά και Τουριστικής δραστηριότητας.

Και οπωσδήποτε θα υπάρξει ανάγκη βελτίωσης όχι μόνο των μηχανισμών και διαδικασιών ασφαλείας, αλλά και του νομικού πλαισίου κάθε χώρας, για τις περιοχές κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων της, πλοίων της Σημαίας της, αλλά του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας για την Ανοικτή θάλασσα (Area).

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail