Φατίχ Γιουρτσέβερ* - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Ωστόσο, η πολιτικοποίηση της αμυντικής βιομηχανίας και η παρουσίασή της από τον Ερντογάν ως άθικτο τομέα εμπόδισαν την αντικειμενική αξιολόγηση των αδυναμιών της. Η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική. Η γεωπολιτική θέση της Τουρκίας την καθιστά ευάλωτη σε πιθανές κρίσεις λόγω της έλλειψης ικανής αεροπορίας. Περισσότερο από ποτέ, η Τουρκία χρειάζεται μια ισχυρή και ικανή στρατιωτική δύναμη για την εθνική της ασφάλεια. Δυστυχώς, η εξύμνηση της αμυντικής βιομηχανίας έχει επισκιάσει αυτήν την πιεστική ανάγκη.
Ένα από τα προϊόντα της αμυντικής βιομηχανίας που επισημάνθηκε στην προεκλογική ρητορική ήταν το μη επανδρωμένο αεροσκάφος μάχης Kızılelma (UCAS) που κατασκευάστηκε από την Baykar Defense, η οποία ανήκει στον γαμπρό του Ερντογάν, Selçuk Bayraktar και τον αδελφό του Haluk Bayraktar. Σύμφωνα με την προπαγάνδα που διαδίδουν οι πιστοί του Ερντογάν, το Kızılelma θα δώσει στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (TSK) ανώτερες αεροπορικές δυνατότητες, καλύτερες ακόμη και από μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς.
Σύμφωνα με την Baykar Defense, το Kızılelma θα έχει μέγιστο βάρος απογείωσης 6 τόνους, συμπεριλαμβανομένου 1,5 τόνου πυρομαχικών, και θα πετά σε υψόμετρο 35.000-40.000 ποδιών. Το πρωτότυπο πετά με ταχύτητα 0,6-0,9 mph. Το Kızılelma μπορεί να παραμείνει στον αέρα για έως και τέσσερις ή πέντε ώρες και θα ελέγχεται από δορυφόρο μέσω της κεραίας SATCOM. Τροφοδοτείται από κινητήρες turbofan AI-322F που κατασκευάζονται από την εταιρεία Ivchenko-Progress της Ουκρανίας. Θα είναι εξοπλισμένο με ραντάρ AESA κατασκευασμένο από την ASELSAN και ικανό να εκτοξεύει εγχώριους πυραύλους αέρος-αέρος Bozdoğan και Gökdoğan.
Το Gökdoğan και το Bozdoğan εντός και εκτός οπτικής εμβέλειας πύραυλοι αέρος - αέρος [Air to Air - AAM] κατασκευάζονται από το Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης Αμυντικών Βιομηχανιών (SAGE) του Συμβουλίου Επιστημονικής Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας (TÜBITAK). Ωστόσο, ο εξοπλισμός του Kızılelma με AAM δεν το καθιστά πλατφόρμα που μπορεί να πολεμήσει για την υπεροχή του αέρα όπως ένα μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης ή πέμπτης γενιάς. Για να εμπλακεί το Kızılelma σε μια κυνομαχία με μαχητικά αεροσκάφη απαιτούνται αλγόριθμοι αποστολής που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να παρέχουν στο Kızılelma τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε απροσδόκητες καταστάσεις ή να παίρνει γρήγορες αποφάσεις κατά τη διάρκεια της εμπλοκής.
Πρόσφατες δοκιμές που διεξήχθησαν από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ δείχνουν ότι μπορεί να είναι πρόωρο να αναπτυχθούν UCAS με τεχνητή νοημοσύνη για εργασίες που συνήθως αναλαμβάνονται από μαχητικά αεροσκάφη τέταρτης ή πέμπτης γενιάς. Σύμφωνα με το Insider, ο συνταγματάρχης Tucker "Cinco" Hamilton, ο επικεφαλής των δοκιμών και επιχειρήσεων AI της Πολεμικής Αεροπορίας, μιλώντας σε συνέδριο στο Λονδίνο προειδοποίησε για την απρόβλεπτη και δυνητικά επικίνδυνη συμπεριφορά της τεχνολογίας με δυνατότητα AI [τεχνητής νοημοσύνης]. Αναφέρθηκε σε μια προσομοίωση δοκιμής στην οποία ένα drone με τεχνητή νοημοσύνη που εντοπίζει εχθρικούς πυραύλους εδάφους-αέρος (SAM) ενήργησε αντίθετα με τις οδηγίες του ανθρώπινου χειριστή. Το drone, προσηλωμένο στην εξάλειψη της εντοπισμένης απειλής για να κερδίσει πόντους, τελικά «επιτέθηκε» στον χειριστή, εμποδίζοντας την πρόοδό του. Παρά το γεγονός ότι είχε προγραμματιστεί να μην βλάπτει τον χειριστή, άρχισε να στοχεύει τον πύργο επικοινωνίας που χρησιμοποιούσε ο χειριστής για έλεγχο. Αλλά μετά από αναφορές για την ομιλία την Πέμπτη, ο συνταγματάρχης είπε πως έκανε λάθος και ότι η «προσομοίωση» που περιέγραψε ήταν ένα «πείραμα σκέψης» που δεν έγινε ποτέ.
Η εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας Ann Stefanek είχε αρνηθεί την ύπαρξη μιας τέτοιας προσομοίωσης, υπογραμμίζοντας την αφοσίωση της Πολεμικής Αεροπορίας στην ηθική και υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας AI.
Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, η Τουρκία χρειάζεται ακόμη επαρκή τεχνολογική υποδομή, προϋπολογισμό και εμπειρία για την ανάπτυξη τέτοιων αλγορίθμων. Ως εκ τούτου, υπάρχει μεγάλη πρόοδος που πρέπει να σημειωθεί από την Τουρκία. Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε ότι ένα Kızılelma UCAS με τεχνητή νοημοσύνη θα χρησιμοποιηθεί σύντομα σε αποστολές αεροπορικής υπεροχής όπως ένα μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης ή πέμπτης γενιάς.
Ο Ερντογάν επανεξελέγη πρόεδρος. Είναι καιρός να ξυπνήσουμε και να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα. Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία (TAF) βρισκόταν σε κρίση μετά από το αποτυχημένο πραξικόπημα τον Ιούλιο του 2016. Η απόπειρα πραξικοπήματος οδήγησε σε μείωση στο μισό της ομάδας πιλότων της TAF — από 1.350 σε 680. Η TAF έπρεπε να στρατολογήσει Πακιστανούς πιλότους για να εκπαιδεύσει τους δικούς της πιλότους F-16. Η TAF διαθέτει συνολικά 270 αεροσκάφη F-16C/D στο απόθεμά της, όλα μοντέλα Block 30/40/50. Επιπλέον, ο τουρκικός στόλος F-16 απασχολείται σε μεγάλο βαθμό για περιπολίες στα σύνορα από την έναρξη του συριακού εμφυλίου πολέμου, αποστολές του αντικουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK) από το 2015 και για υποστήριξη των τουρκικών επιχειρήσεων στην Ιντλίμπ της Συρίας το 2020. Αυτά τα αεροσκάφη θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά τα επόμενα 10 έως 15 χρόνια, ανάλογα με τις αναβαθμίσεις τους. Η απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter ως απάντηση στην αγορά του ρωσικού συστήματος αεράμυνας S-400 και τη γήρανση των υφιστάμενων F-16 θα οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις στην ικανότητα εναέριου πολέμου. Ταυτόχρονα, καθώς η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Αίγυπτος ενισχύουν τις αεροπορικές τους δυνάμεις, η ασφάλεια της Τουρκίας στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο μπορεί να επιδεινωθεί καθώς η ισορροπία των αεροπορικών δυνάμεων μετατοπίζεται εναντίον της.
Στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, η τουρκική κυβέρνηση υπέβαλε επιστολή αιτήματος προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ που κάλυπτε την προμήθεια 40 νέας κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών F-16V Block 70 και περίπου 80 κιτ αναβάθμισης για τον εκσυγχρονισμό των 29 Block 50+ και 50 Block 40M στο απόθεμα της TAF στο επίπεδο Block 70. Νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2023, η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε ενημερώσει το Κογκρέσο για πιθανή πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Προκειμένου η Τουρκία να λάβει F-16 Block 70 και κιτ εκσυγχρονισμού, το Κογκρέσο πρέπει να εγκρίνει την πώληση. Αν και ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Antony Blinken είπε ότι η πώληση F-16 στην Τουρκία και η επικύρωση από την Τουρκία της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ είναι δύο διαφορετικά ζητήματα, είναι γεγονός πως η επικύρωση από την Τουρκία της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ θα επιτάχυνε την πώληση. Ως εκ τούτου, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία πώλησης κιτ εκσυγχρονισμού F-16 Block 70 και Viper, η κυβέρνηση Ερντογάν πιθανότατα θα εγκρίνει την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής των Ηγετών του ΝΑΤΟ στη Λιθουανία στις 11-12 Ιουλίου, επειδή η τρέχουσα αεροπορία της Τουρκίας απέχει πολύ από το να καλύψει τις ανάγκες εθνικής ασφάλειας της Τουρκίας.
* Ο Fatih Yurtsever είναι πρώην αξιωματικός του ναυτικού στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο για λόγους ασφαλείας.
Ενόψει των προεδρικών εκλογών στις 14 Μαΐου, ο νυν πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έκανε την αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας κρίσιμο μέρος της εκστρατείας του. Αυτός ο τομέας, ο οποίος γενικά θα έπρεπε να παραμείνει χωρισμένος από τον καθημερινό πολιτικό λόγο λόγω της στενής του σχέσης με την εθνική ασφάλεια, έχει αξιοποιηθεί για πολιτικό όφελος και για να φουντώσει το εθνικιστικό αίσθημα μεταξύ των πολιτών. Οι δυνατότητες των εγχώριων αμυντικών προϊόντων έχουν υπερδιαστασιολογηθεί, δημιουργώντας την εντύπωση ότι η Τουρκία είναι πλέον αυτάρκης στην κάλυψη των αμυντικών της αναγκών, εξαλείφοντας έτσι την εξάρτηση από το εξωτερικό.