Η Ρωσία χάνει την ενεργειακή μάχη

«Η Ρωσία έχασε την ενεργειακή μάχη», δήλωσε ο Φατίχ Μπιρόλ, Εκτελεστικός Διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), στη γαλλική εφημερίδα Liberation το Μάρτιο, ένα χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
 
Tsvetana Paraskova - Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Σε ενάμιση χρόνο από τότε που ο Πούτιν διέταξε στρατεύματα να μπουν στην Ουκρανία και διέκοψε την παροχή φυσικού αερίου μέσω αγωγών σε πολλούς πελάτες της ΕΕ, η Ευρώπη κατάφερε να αντικαταστήσει μεγάλο μέρος του φυσικού αερίου με εισαγωγές LNG και απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού αργού και προϊόντων πετρελαίου.

Οι ΗΠΑ ενισχύθηκαν για να καλύψουν μέρος του κενού εφοδιασμού σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο που άφησε η Ρωσία. Ήταν ένα μεγάλο κενό και οι Αμερικανοί παραγωγοί πετρελαίου και εξαγωγείς LNG προσφέρθηκαν ευχαρίστως το καλύψουν.

«Οι εμπορικές ροές έχουν αντιστραφεί με τη Μέση Ανατολή και τους εξαγωγείς των ΗΠΑ τους βασικούς δικαιούχους», δήλωσε στους Financial Times η Amrita Sen, επικεφαλής έρευνας στην εταιρεία συμβούλων Energy Aspects.

Η Ρωσία χάνει την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας

Από την εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία έχασε την Ευρώπη ως πελάτη ενέργειας και τώρα περιορίζεται στην Κίνα και την Ινδία για την πώληση του αργού πετρελαίου της. Η Κίνα και η Ινδία είναι οι μεγαλύτεροι και τρίτοι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αργού πετρελαίου στον κόσμο, αντίστοιχα, επομένως οι πιθανές αγορές της Κίνας και της Ινδίας για το ρωσικό αργό είναι τεράστιες. Ωστόσο, μπορεί να έχουμε ήδη δει τις κορυφαίες εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ινδίας από τη Ρωσία, λένε οι αναλυτές.

Η Ευρώπη, από την πλευρά της, αγοράζει περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τις Ηνωμένες Πολιτείες και υπογράφει μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας LNG με εξαγωγείς των ΗΠΑ – συμφωνίες που δεν ήταν τόσο «καλοδεχούμενες» στην Ευρώπη μόλις πριν από δύο χρόνια, όταν οι κλιματικοί στόχοι ήταν οι κορυφαίες ενεργειακές προτεραιότητες των αναπτυγμένων χωρών.

Το ρωσικό αέριο δεν υπόκειται σε κυρώσεις ούτε εμπάργκο πουθενά, αλλά ορισμένοι αγοραστές στη Βόρεια Ασία μπορεί να έχουν γίνει επιφυλακτικοί να εξαρτηθούν υπερβολικά από το ρωσικό LNG.

Πριν από τον πόλεμο και τα εμπάργκο στο πετρέλαιο της, η Ρωσία αντιπροσώπευε σχεδόν το 40% όλων των ευρωπαϊκών εισαγωγών αργού, διυλισμένων προϊόντων και φυσικού αερίου. Επί του παρόντος, η ΕΕ δεν εισάγει ρωσικό αργό, εκτός από τη Βουλγαρία, λόγω παρέκκλισης της ΕΕ έως το 2024. Ο εφοδιασμός φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία αντιπροσωπεύει πλέον λιγότερο από το 10% της προμήθειας φυσικού αερίου της ΕΕ, από σχεδόν 40% πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Ο μοναδικός μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης τώρα είναι ο κορυφαίος παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου της Δυτικής Ευρώπης, η Νορβηγία, στενός σύμμαχος της ΕΕ και ιδρυτικό μέλος του ΝΑΤΟ.

Ορισμένοι Ασιάτες πελάτες ενδέχεται να πλησιάζουν τα όρια για την ενέργεια της Ρωσίας

Καθώς η Ευρώπη απομακρύνεται από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, οι Ασιάτες πελάτες, η Κίνα και η Ινδία, έχουν γίνει οι βασικοί πελάτες του ρωσικού αργού. Οι εισαγωγές πετρελαίου της Ινδίας από τη Ρωσία συνέχισαν να αυξάνονται κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 καθώς οι φθηνότερες εξαγωγές ρωσικού αργού βρίσκουν όλο και περισσότερους αγοραστές στον τρίτο μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο.

Πάνω από ένα χρόνο από την έναρξη του πολέμου, η Ινδία έχει μετατραπεί από οριακός αγοραστής ρωσικού αργού στην πιο σημαντική αγορά για το πετρέλαιο της Μόσχας μαζί με την Κίνα. Τα ινδικά διυλιστήρια, που δε συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο των τιμών της G7 και αναζητούν φτηνές ευκαιριακές αγορές, έχουν εξαγοράσει πολλά από τα ρωσικά φορτία Urals, τα οποία πήγαιναν στη βορειοδυτική Ευρώπη πριν από το εμπάργκο της ΕΕ.

Ωστόσο, η Ινδία μπορεί να έχει δει τις κορυφαίες εισαγωγές αργού ρωσικού αργού, λόγω των περιορισμών στις υποδομές και της ανάγκης διατήρησης καλών εμπορικών σχέσεων με άλλους προμηθευτές αργού πετρελαίου, σύμφωνα με αναλυτές της Kpler.

«Η Ινδία θα κοιτάξει να συνεχίσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού, αλλά ίσως έχει φτάσει στο όριό της, εμποδίζοντας τυχόν επιπλέον βαρέλια», δήλωσε στο CNBC αυτή την εβδομάδα ο Janiv Shah, ανώτερος αναλυτής της Rystad Energy.

Όσον αφορά το φυσικό αέριο, η Ασία φαίνεται να έχει περιορισμένες spot αγορές LNG της Ρωσίας, καθώς οι μεγάλοι αγοραστές στη Βόρεια Ασία εκτιμάται πως έχουν μειώσει τις εισαγωγές από ρωσικά εξαγωγικά έργα στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών. Οι αγοραστές προσπαθούν να διαφοροποιήσουν και να αποφύγουν πιθανά μελλοντικά προβλήματα με τις πληρωμές και τις παραδόσεις, σύμφωνα με το Bloomberg.

Κερδίζουν οι εξαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου των ΗΠΑ

Καθώς οι αγοραστές στην Ευρώπη υποχώρησαν από το ρωσικό πετρέλαιο, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ στην Ευρώπη αυξήθηκαν και αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται.

Πέρυσι, η Ευρώπη κατατάχθηκε σχεδόν δεύτερη μετά την Ασία όσον αφορά τις αγορές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ. Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές αργού από τις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν κατά μέσο όρο 1,51 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 42% των αμερικανικών εξαγωγών αργού, λίγο λιγότερο από το 43% των εξαγωγών των ΗΠΑ που κατευθύνθηκαν στην Ασία, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΙΑ.

«Οι κυρώσεις της ΕΕ που επιβλήθηκαν το Δεκέμβριο του 2022 και οι οποίες απαγορεύουν όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη καθιστούν πιθανό ότι η ζήτηση για αργό πετρέλαιο των ΗΠΑ θα συνεχιστεί το 2023», ανέφερε η EIA νωρίτερα αυτό το έτος.

«Οι ΗΠΑ προχώρησαν με τις αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου και ένα νέο σχέδιο πολλών δισεκατομμυρίων με εντολή του Κογκρέσου για να κερδίσουν στην καθαρή τεχνολογία», δήλωσε η Amy Myers Jaffe, καθηγήτρια έρευνας και εμπειρογνώμονας ενέργειας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, στους FT.

Στην αγορά LNG, η Ευρώπη και η Κίνα βρίσκονται σε εντεινόμενο ανταγωνισμό για την υπογραφή μακροπρόθεσμων συμφωνιών προμήθειας με παραγωγούς και εξαγωγείς LNG των ΗΠΑ.

Η μακροπρόθεσμη σύμβαση LNG έχει δει μια αναταραχή συμφωνιών τους τελευταίους μήνες, μεταξύ άλλων από αγοραστές στην Ευρώπη, όπου η ενεργειακή ασφάλεια έχει βρεθεί στο επίκεντρο εις βάρος των ανησυχιών για τις εκπομπές από τις εισαγωγές φυσικού αερίου.

Για τους κατασκευαστές και εξαγωγείς LNG των ΗΠΑ, περισσότερες μακροπρόθεσμες συμφωνίες αγοράς με την Ευρώπη – και την Ασία – σημαίνουν περισσότερες πιθανότητες για έργα να συρρικνώσουν μελλοντικούς όγκους από προγραμματισμένες εξαγωγικές εγκαταστάσεις και να στηρίξουν τη χρηματοδότηση και τις τελικές επενδυτικές αποφάσεις για μεγαλύτερο αριθμό τερματικών εξαγωγών LNG των ΗΠΑ.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail