[ΑΝΑΛΥΣΗ] Η Τουρκία πρέπει να δράσει: Διασφάλιση της ελευθερίας ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα

Οzan KΟSΕ / ΑFΡ
Η Ρωσία ανέστειλε τη συμμετοχή της στην Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας στις 17 Ιουλίου και ανακάλεσε τις εγγυήσεις για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, ισχυριζόμενη ότι οι δεσμεύσεις για άρση των εμποδίων στην εξαγωγή ρωσικών σιτηρών και λιπασμάτων σύμφωνα με τους όρους συμφωνίας μεταξύ Ρωσίας και ΟΗΕ που υπογράφηκε τον Ιούλιο. 22, 2022 δεν είχαν τηρηθεί. Στις 19 Ιουλίου, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι όλα τα πλοία που διασχίζουν τη Μαύρη Θάλασσα προς τα ουκρανικά λιμάνια θα θεωρούνται δυνητικοί μεταφορείς φορτίων στρατιωτικής χρήσης από τις 12:00 π.μ. ώρα Μόσχας στις 20 Ιουλίου 2023. Το υπουργείο είπε επίσης ότι οι χώρες σημαίας τέτοιων πλοίων θα θεωρούνταν συμμετέχουσες στην ουκρανική σύγκρουση από την πλευρά του Κιέβου. 

Fatih Yurtsever* - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Σε απάντηση, το Υπουργείο Άμυνας της Ουκρανίας εξέδωσε προειδοποίηση ότι από τις 00:00 της 21ης ​​Ιουλίου 2023, όλα τα πλοία στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας που κατευθύνονται προς τους θαλάσσιους λιμένες της Ρωσικής Ομοσπονδίας και τους ουκρανικούς θαλάσσιους λιμένες στην ουκρανική επικράτεια που κατέχεται προσωρινά από τη Ρωσία μπορεί να θεωρηθούν από την Ουκρανία πως μεταφέρουν στρατιωτικό φορτίο με όλους τους σχετικούς κινδύνους. Σύμφωνα με το Reuters, το ουκρανικό υπουργείο Άμυνας δήλωσε επίσης ότι η ναυσιπλοΐα στο βορειοανατολικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας και στα στενά Kerch-Yenikal της Ουκρανίας «απαγορεύεται ως επικίνδυνη» από τις 05:00 π.μ. της 20ης Ιουλίου.

Αυτοί οι περιορισμοί έχουν σχεδιαστεί για να εμποδίζουν τη θαλάσσια κυκλοφορία προς αυτά τα λιμάνια, εμποδίζοντας ή περιπλέκοντας έτσι τις εξαγωγές σιτηρών του άλλου. Ωστόσο, αυτοί οι περιορισμοί παραβιάζουν το δικαίωμα στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας, ένα από τα πιο θεμελιώδη δικαιώματα άλλων χωρών στη Μαύρη Θάλασσα βάσει του διεθνούς ναυτικού δικαίου.

Η Ουκρανία δε διαθέτει αρκετούς αντιπλοϊκούς πυραύλους για να χτυπήσει αποτελεσματικά τα ρωσικά φορτηγά πλοία. Οι ικανότητες αναγνώρισης και επιτήρησης είναι επίσης περιορισμένες, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευση εμπορικών πλοίων που πλέουν προς ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα. Ωστόσο, η Ουκρανία ελπίζει ότι η έκδοση αυτής της δήλωσης θα αυξήσει το κόστος ασφάλισης των ρωσικών εμπορικών πλοίων που πλέουν στη Μαύρη Θάλασσα, περιορίζοντας έτσι τις ρωσικές εξαγωγές σιτηρών. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία διαθέτει πολεμικά πλοία με αρκετούς αντιπλοϊκούς πυραύλους για να χτυπήσει φορτηγά πλοία που πλέουν προς τα ουκρανικά λιμάνια και οι ικανότητές της αναγνώρισης και επιτήρησης είναι επαρκείς για τον εντοπισμό φορτηγών πλοίων που πλέουν σε ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.

Η Ρωσία δεν ανακοίνωσε ποτέ επίσημα αποκλεισμό της Ουκρανίας. Ωστόσο, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας έχει κηρύξει προσωρινά επικίνδυνες για τη ναυσιπλοΐα αρκετές περιοχές στα βορειοδυτικά και νοτιοανατολικά τμήματα των διεθνών υδάτων της Μαύρης Θάλασσας. Δεδομένου ότι η Ρωσία δεν ανακοίνωσε αποκλεισμό, δεν έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στην ουδέτερη ναυτιλία εκτός εάν τα εμπορικά πλοία που φέρουν τη σημαία τρίτης χώρας διεξάγουν ορισμένους τύπους λαθρεμπορίου, που αποτελούνται από αγαθά που προορίζονται για την Ουκρανία και τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένοπλη σύγκρουση. Υπό κανονικές συνθήκες, η Ρωσία αναμένεται να δημοσιεύσει κατάλογο ειδών, ώστε τα εμπορικά πλοία τρίτων χωρών να μπορούν να συμμορφωθούν και να αποφύγουν την κατάσχεση του φορτίου ή των πλοίων τους. Ωστόσο, η Ρωσία δεν έχει δημοσιεύσει ορισμένους τύπους φορτίου ως λαθρεμπόριο. Επομένως, η Ρωσία δεν μπορεί μονομερώς, χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία, να θεωρεί τα πολιτικά εμπορικά πλοία ως στρατιωτικούς στόχους και να επιτεθεί πυραύλους κατά πλοίων ή βλήματα πυροβολικού απλώς και μόνο επειδή φέρονται να μεταφέρουν φορτία σε ουκρανικά λιμάνια. Με άλλα λόγια, εάν ένα εμπορικό πλοίο μεταφέρει στρατιωτικές προμήθειες στην Ουκρανία και αυτό βασίζεται σε γεγονότα, όχι σε υποθέσεις, μόνο τότε μπορεί να αποτελέσει στρατιωτικό στόχο για ρωσικά πολεμικά πλοία.

Σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών του 1982 για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), η ελευθερία της ναυσιπλοΐας είναι μια θεμελιώδης αρχή που παρέχει σε όλα τα κράτη το δικαίωμα ναυσιπλοΐας, να πλέουν και να διεξάγουν θαλάσσιες δραστηριότητες στους ωκεανούς του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των ανοιχτών θαλασσών. αποκλειστικές οικονομικές ζώνες (ΑΟΖ) άλλων χωρών. Η UNCLOS υποστηρίζει την αρχή ότι αυτά τα δικαιώματα πρέπει να ασκούνται με τρόπο που σέβεται την κυριαρχία και τα δικαιώματα άλλων κρατών, διασφαλίζοντας την ειρηνική και ασφαλή διέλευση των πλοίων όλων των εθνών. Η Σύμβαση ορίζει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και κανονισμούς για την αποτροπή οποιασδήποτε παράνομης παρεμπόδισης ή παρέμβασης στη νόμιμη άσκηση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, τονίζοντας τη σημασία της διατήρησης ανοικτών θαλάσσιων διαδρομών για το διεθνές εμπόριο, την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των εθνών. Η Ρωσία και η Ουκρανία έχουν υπογράψει την UNCLOS.

Στις πρόσφατες εξελίξεις, η δήλωση της Ρωσίας να αντιμετωπίζει όλα τα εμπορικά πλοία που προορίζονται για ουκρανικά λιμάνια ως στρατιωτικούς στόχους έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με το δικαίωμα στην ελευθερία ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα. Παραδόξως, η Τουρκία, ένας βασικός περιφερειακός παίκτης, δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί στην εφαρμογή της Ρωσίας. Ως χώρα που δεσμεύεται από το διεθνές δίκαιο, η Τουρκία θα πρέπει να αντιδρά σε τέτοιες παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου που επιτρέπουν στη Ρωσία να επιβάλλει περιορισμούς στη θαλάσσια κυκλοφορία, αντιμετωπίζοντας ουσιαστικά τη Μαύρη Θάλασσα ως ρωσική λίμνη.

Η σημασία αυτής της κατάστασης έγκειται στις πιθανές προεκτάσεις. Μια αποφασιστική νίκη της Ρωσίας επί της Ουκρανίας θα ενίσχυε περαιτέρω τη γεωπολιτική της κυριαρχία στη Μαύρη Θάλασσα, ενθαρρύνοντας τη Ρωσία να κάνει περισσότερες απαιτήσεις από την Τουρκία σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων της Σύμβασης του Μοντρέ. Αυτή η σύμβαση διέπει τη διέλευση πλοίων μέσω των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου και ρυθμίζει τη διάρκεια της παρουσίας των πολεμικών πλοίων των μη παράκτιων κρατών στη Μαύρη Θάλασσα.

Ενώ η Τουρκία έχει επί του παρόντος ευνοϊκές σχέσεις με τη Ρωσία, δεν μπορεί να παραβλέψει τις πιθανές απειλές που θέτει η Ρωσία που επεκτείνουν τη σφαίρα επιρροής της για να συμπεριλάβει την Ουκρανία. Με αυξημένη ισχύ στη Μαύρη Θάλασσα, η Ρωσία θα μπορούσε να υπονομεύσει την ασφάλεια και τα γεωπολιτικά συμφέροντα της Τουρκίας. Ως εκ τούτου, είναι επιτακτική ανάγκη για την Τουρκία να παρακολουθεί επιμελώς τις δραστηριότητες της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και να επιδείξει εγκαίρως μια σταθερή διπλωματική απάντηση σε τυχόν παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου. Η διατήρηση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα είναι απαραίτητη για την περιφερειακή σταθερότητα και ασφάλεια και για τη διασφάλιση των συμφερόντων της Τουρκίας.

* Ο Fatih Yurtsever είναι πρώην αξιωματικός του ναυτικού στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο για λόγους ασφαλείας.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail