Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής
Μόνο πέρυσι, τουλάχιστον τέσσερα F-35 συνετρίβησαν, συμπεριλαμβανομένων δύο τον Ιανουάριο , σε χρονικό διάστημα μόλις τριών εβδομάδων, ενώ άλλα δύο χάθηκαν τον Οκτώβριο και το Δεκέμβριο αντίστοιχα. Σε πάνω από δώδεκα συντριβές και διάφορα περιστατικά, η πλειοψηφία ήταν η παραλλαγή F-35B, η πιο περίπλοκη από τις τρεις υπάρχουσες, με τα υπόλοιπα να είναι το F-35A (αναπτύχθηκε για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ) και τουλάχιστον ένα F- 35C (αναπτύχθηκε για το Ναυτικό των ΗΠΑ). Ο κύριος λόγος για τον οποίο το τελευταίο δεν είχε τόσα περιστατικά είναι πιθανώς επειδή εισήχθη σε υπηρεσία μόλις το 2019, χρόνια αφότου τα άλλα δύο έγιναν επίσημα μέρος του αμερικανικού στρατού. Το αεροσκάφος είναι διαβόητο για τουλάχιστον 800 ελαττώματα, ιδιαίτερα στα συστήματα λογισμικού και στα υποσυστήματα του, που συχνά οδηγούν σε μη ανταποκρινόμενους ελέγχους πτήσης.
Η σχεδίαση του πυρήνα του F-35 ήταν αμφιλεγόμενη από την αρχή του, καθώς το τζετ θυσίασε την ευρωστία για (υπερ)εστίαση στους αισθητήρες και την υπολογιστική ισχύ. Τα υπερευαίσθητα συστήματα και τα υποσυστήματα του απλά δεν μπορούν να αντέξουν ούτε τις βασικές συνθήκες πτήσης, ενώ οι πιο συνηθισμένες αλλαγές του καιρού (από ψιλόβροχο έως κανονική καταιγίδα) ήταν ένα σχεδόν ανυπέρβλητο εμπόδιο για το F-35. Τα συστήματα συχνά καταγράφουν εσφαλμένα δεδομένα πτήσης και σταματούν να ανταποκρίνονται σε προσπάθειες χειροκίνητου ελέγχου, αναγκάζοντας τους πιλότους να ματαιώσουν τις πτητικές τους αποστολές ή να εκτιναχθούν στη χειρότερη περίπτωση. Η πολυπλοκότητα του F-35 εξακολουθεί να προκαλεί κριτική από όλες τις πλευρές, είτε από την κοινωνία είτε από τον ίδιο τον αμερικανικό στρατό, καθώς το τζετ ήταν γεμάτο με ατελείωτες καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους.
"Προς το παρόν πατάω το λάθος μέρος της οθόνης περίπου το 20% του χρόνου κατά την πτήση είτε λόγω εσφαλμένης αναγνώρισης, είτε πιο συχνά από το δάχτυλό μου που τραντάζεται γύρω από αναταράξεις ή υπό G [δύναμη]. Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα είναι ότι δεν μπορείς να συγκρατήσεις το χέρι σου σε οτιδήποτε ενώ πληκτρολογείς — σκεφτείτε πόσο πιο εύκολο είναι να πληκτρολογείτε σε ένα smartphone με τους αντίχειρές σας σε αντίθεση με το να προσπαθείτε να πετύχετε ένα εικονικό πληκτρολόγιο σε ένα μεγάλο tablet μόνο με τον δείκτη σας», είπε ο F- 35 πιλότοι που πήραν συνέντευξη από το περιοδικό αεροπορίας Hush-Kit δήλωσε πριν από μερικά χρόνια.
Αν και είναι σημαντικό να ενσωματωθούν χαρακτηριστικά υψηλής τεχνολογίας σε ένα τζετ, κάτι τέτοιο σε βάρος της αξιοπιστίας και της χρήσης δοκιμασμένων τεχνολογιών είναι σχεδόν πάντα επιζήμιο για τη συνολική απόδοση. Οι δυνατότητες πτήσης του F-35 το δείχνουν τέλεια, καθώς είναι πιο αργό και λιγότερο ευέλικτο από τα περισσότερα τζετ που υποτίθεται πως θα αντικαταστήσει. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην απόσυρση πολλών παλαιών τύπων αεροσκαφών που ο στρατός των ΗΠΑ αναγκάζεται να διατηρήσει σε υπηρεσία, είτε επειδή δεν έχει νέα ισοδύναμα για να τα αντικαταστήσει είτε απλώς επειδή οι επηρεαζόμενες υπηρεσίες αρνήθηκαν να αποσύρουν το αεροσκάφος. Η απόδοση για ορισμένους τύπους αποστολών υπερβαίνει κατά πολύ αυτή του F-35 . Ίσως το πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα αυτού είναι το A-10, το πιο σημαντικό αεροσκάφος CAS (στενής αεροπορικής υποστήριξης) του αμερικανικού στρατού.
Άλλοι παλαιότεροι τύποι έχουν επίσης αποδειχθεί ανώτεροι σε ευκολία συντήρησης, επιμελητείας και ετοιμότητας μάχης. Το τελευταίο είναι ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό ζήτημα για το ΝΑΤΟ και άλλα υποτελή και δορυφορικά κράτη των ΗΠΑ που αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν το F-35. Το Φεβρουάριο, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (CBO) αποκάλυψε πως ο στόλος των F-35 όχι μόνο απέτυχε να καλύψει τις απαιτήσεις για βελτίωση της ετοιμότητας, αλλά κατάφερε ακόμη και να τους κάνει πολύ χειρότερους από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Τα ποσοστά διαθεσιμότητας τόσο για τα F-35A όσο και για τα F-35B μειώθηκαν κατά 11% το 2022, με μόνο την παραλλαγή F-35C να κάνει μικρές βελτιώσεις σε αυτήν την κατηγορία. Κι όμως, ακόμη και αυτό αποδείχθηκε υπερβολικά αισιόδοξο καθώς η Lockheed Martin κατέφυγε για άλλη μια φορά στη χρήση σημασιολογίας για να κάνει την απόδοση του F-35 να φαίνεται καλύτερη από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.
Πίσω στα τέλη Μαρτίου, το Bloomberg ανέφερε ότι το ποσοστό των F-35 που μπορούν να πετάξουν οποιαδήποτε αποστολή σε κάθε δεδομένη στιγμή (αλλιώς γνωστά ως ρυθμοί πλήρους ικανότητας αποστολής) ήταν ένα πενιχρό 29%, σχεδόν 10% λιγότερο από την πλήρη ετοιμότητα για την αποστολή το 2020, το οποίο ανερχόταν στο 39% εκείνη την εποχή. Μια τέτοια πτώση ουσιαστικά εξουδετέρωσε πιθανά πλεονεκτήματα που παρείχαν οι παραδόσεις νέων αεριωθουμένων. Αυτό το τελευταίο «ατύχημα» είναι ένα ακόμη ενοχλητικό επεισόδιο σε μια σειρά από ατυχήματα και περιστατικά που μαστίζουν το τζετ εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. Παρά τις εκατό καυστικές αναφορές που εκδόθηκαν όλα αυτά τα χρόνια τόσο από στρατιωτικούς όσο και από πολιτικούς αξιωματούχους των ΗΠΑ, το F-35 εξακολουθεί να είναι το αγαπημένο του διαβόητου Στρατιωτικού Βιομηχανικού Συγκροτήματος των ΗΠΑ (MIC), καθώς ήταν η τέλεια αγελάδα μετρητών, με προβλεπόμενο κόστος τώρα πλησιάζει το εκπληκτικό ποσό των 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr