Τα νέα υποβρύχια και σόναρ της Κίνας αμφισβητούν την υπεροχή των αμερικανικών στόλων σιωπηλών κυνηγών

eng.chinamil.com.cn/Photo by Zhang Nan
Το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAN) ξεπέρασε το Ναυτικό των ΗΠΑ σε συνολικό αριθμό πολεμικών πλοίων στα τέλη του 2021. Τεχνολογικά επίσης, η Κίνα έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου, μεταξύ άλλων στον τομέα της κατασκευής και ανίχνευσης υποβρυχίων. Αυτές οι πρόοδοι έχουν προκαλέσει ανησυχίες από παρατηρητές ότι οι ισχυροί στόλοι της Αμερικής θα μπορούσαν να μείνουν νεκροί στο νερό σε μια κρίση.

Ilya Tsukanov - sputnikglobe.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Η στρατιωτική και τεχνολογική υπεροχή του PLAN έναντι του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στον τομέα της κατασκευής υποβρυχίων και του ανθυποβρυχιακού πολέμου εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς και η "εποχή της απόλυτης κυριαρχίας των αμερικανικών υποβρυχίων" επί της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας φτάνει στο τέλος της.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μία από τις κορυφαίες αναφερόμενες αμερικανικές επιχειρηματικές εφημερίδες σε ένα άρθρο που επικεντρώνεται στις επιστημονικές και βιομηχανικές προόδους του ασιατικού έθνους για τον ναυτικό πόλεμο. Η Κίνα, επισημαίνει η εφημερίδα, "μειώνει" σταδιακά το χάσμα μεταξύ της ίδιας και των Ηνωμένων Πολιτειών στους εξαιρετικά πολύπλοκους τομείς της τεχνολογίας των υποβρυχίων και της υποθαλάσσιας ανίχνευσης.

Οι εξελίξεις αυτές όχι μόνο απειλούν την περιφερειακή στρατηγική του Πενταγώνου για την περιχαράκωση της Κίνας στα εγχώρια λιμάνια της, αλλά θα μπορούσαν μακροπρόθεσμα να αμφισβητήσουν τη ναυτική υπεροχή των ΗΠΑ σε παγκόσμιο επίπεδο.

Νωρίτερα φέτος, για παράδειγμα, έρευνα του Ινστιτούτου Ναυτιλιακών Μελετών Κίνας του Αμερικανικού Ναυτικού Πολεμικού Κολλεγίου επεσήμανε τις κινεζικές προόδους στους αποδοτικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, τα αθόρυβα συστήματα πρόωσης με αντλία-jet και τις εσωτερικές συσκευές ησυχασμού, οι οποίες βασίζονται σε "μιμητική καινοτομία" της ρωσικής τεχνολογίας, προβλέποντας πως τα τελευταία πυρηνοκίνητα υποβρύχια της PLAN θα είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστούν από ό,τι προηγουμένως.

Επιπλέον, αναλύσεις δορυφορικών φωτογραφιών του ναυπηγείου Huludao στο Liaoning της βορειοανατολικής Κίνας που ελήφθησαν πέρυσι έδειξαν την κατασκευή τμημάτων του κύτους υποβρυχίων μεγαλύτερων από οτιδήποτε έχουν δει ποτέ Αμερικανοί αναλυτές σε κινεζικό υποβρύχιο, μαζί με αυτό που φαινόταν να είναι σχέδια για αύξηση της παραγωγικής ικανότητας.

Τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης που επικαλέστηκαν διαρροές πληροφοριών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είχαν ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για την εντυπωσιακή ναυπηγική ικανότητα της Κίνας το περασμένο φθινόπωρο, η οποία με 23,2 εκατομμύρια τόνους ετησίως, σε σύγκριση με 100.000 τόνους ετησίως στις ΗΠΑ, δίνει στη Λαϊκή Δημοκρατία τη δυνατότητα να κατασκευάζει πολεμικά πλοία με ρυθμό περίπου 200 φορές μεγαλύτερο από τις ΗΠΑ σε περίπτωση ανάγκης.

Συν τοις άλλοις, η ταχεία κατασκευή από το PLAN ενός τεράστιου δικτύου υποβρύχιων αισθητήρων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και σε άλλες περιοχές κατά μήκος των κινεζικών ακτών, γνωστού ως "Υποβρύχιο Σινικό Τείχος", για την παρακολούθηση υποβρυχίων, πολεμικών πλοίων επιφανείας και αεροπορικών δραστηριοτήτων, σημαίνει ότι το Πεντάγωνο θα δυσκολευτεί να τοποθετήσει τα πολεμικά πλοία, τα υποβρύχια και τα αεροσκάφη του σε περιοχές γύρω από το ασιατικό έθνος. Η κατασκευή του Υποβρύχιου Σινικού Τείχους φέρεται να πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της και περιλαμβάνει ένα τεράστιο δίκτυο παθητικών και ενεργών αισθητήρων σόναρ, καθώς και τηλεχειριζόμενα υποβρύχια και μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας που μπορούν να παρακολουθούν για εχθρικές δραστηριότητες.

Η Κίνα φέρεται επίσης να "βελτιώνεται" στην ανεύρεση αθόρυβα κινούμενων αμερικανικών υποβρυχίων επίθεσης και πυραύλων κρουζ που τρυπώνουν κοντά στα εγχώρια ύδατα της, συνδυάζοντας την παρακολούθηση με σημαδούρες και drone με τη χρήση αεροσκαφών περιπολίας και ελικοπτέρων, για παράδειγμα.

Επιπλέον, αυξάνεται ο αριθμός των ασκήσεων του PLAN με τη Ρωσία, οι οποίες, όπως μπορεί να υποτεθεί, όχι μόνο αυξάνουν την ικανότητα του κινεζικού Ναυτικού να συντονίζεται με τον βόρειο γείτονά του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, αλλά του επιτρέπουν να μαθαίνει από την εμπειρία μισού αιώνα και πλέον του ρωσικού Ναυτικού ως μεγάλη παγκόσμια ναυτική δύναμη που ανταγωνίζεται μόνο τις ΗΠΑ.

"Οι επιπτώσεις για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους μας στον Ειρηνικό θα είναι βαθιές", δήλωσε ο πρώην αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ Κρίστοφερ Κάρλσον, επισημαίνοντας τους πονοκεφάλους που θα αντιμετωπίσει το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και τους πρόσθετους πόρους που θα χρειαστεί για να εντοπίσει και να παρακολουθεί τη νέα γενιά των αθόρυβων πυρηνικών υποβρυχίων της Κίνας.

Στρατηγικά, σημειώνει το πρακτορείο, ελιγμοί που κάποτε οι ΗΠΑ θεωρούσαν δεδομένους, όπως η δυνατότητα προσέγγισης κοντά στις εγχώριες ακτές της Κίνας, δεν θα είναι πλέον δεδομένοι, με τα πυρηνικά επιθετικά υποβρύχια του PLAN να μπορούν να διαλέξουν τα αμερικανικά πολεμικά πλοία που πλησιάζουν πριν φτάσουν στην Ταϊβάν σε μια κρίση, για παράδειγμα.

Συν τοις άλλοις, η κινεζική απειλή βαλλιστικών πυραύλων με υποβρύχια για την πατρίδα των ΗΠΑ -μια απειλή που η Ουάσινγκτον έχει συνηθίσει εδώ και καιρό να προκαλεί, αλλά όχι να βιώνει η ίδια, σε σχέση με τον ασιατικό γίγαντα.

"Θα είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί ένα τόσο αθόρυβο σκάφος", δήλωσε ο Κάρλσον για την κινεζική απειλή των υποβρυχίων, προβλέποντας πως τα νέα κινεζικά σκάφη θα είναι πιθανότατα περίπου τόσο αθόρυβα όσο και τα πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια τέταρτης γενιάς της κατηγορίας Project 971 Shchuka-B (όνομα αναφοράς του ΝΑΤΟ Akula ή "Καρχαρίας"), τα οποία η Σοβιετική Ένωση και στη συνέχεια η Ρωσία άρχισαν να διαθέτουν στις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Ο στόλος των 79 υποβρυχίων της Κίνας περιλαμβάνει τουλάχιστον 16 πυρηνοκίνητα υποβρύχια επίθεσης και βαλλιστικών πυραύλων, συμπεριλαμβανομένων έξι υποβρυχίων επίθεσης τύπου 093 (ονομασία αναφοράς ΝΑΤΟ κλάση Shang) και έξι σκαφών βαλλιστικών πυραύλων τύπου 094 (ονομασία αναφοράς ΝΑΤΟ Jin) που εκτελούν "σχεδόν συνεχείς" περιπολίες μεταξύ της νήσου Χαϊνάν και της Θάλασσας της Νότιας Κίνας. Όμως ο Carlson προειδοποίησε ότι το ασιατικό έθνος θα μπορούσε να κατασκευάσει έως και τριπλάσιο του σημερινού ρυθμού των ΗΠΑ, που κατά μέσο όρο είναι 1,2 υποβρύχια ετησίως.

Κοστοβόρα όπως τα αεροπλανοφόρα, δύσκολα κατασκευάσιμα

"Η κατασκευή υποβρυχίων είναι το αποκορύφωμα της τεχνολογικής υπεροχής στην οικονομία και τη βιομηχανία και μόνο λίγες χώρες έχουν κατακτήσει τις τεχνολογίες στις οποίες έχει εισχωρήσει τώρα η Κίνα - η Γαλλία, η Βρετανία, η Σοβιετική Ένωση/Ρωσία και οι Ηνωμένες Πολιτείες", δήλωσε στο Sputnik ο Vasily Dandykin, βετεράνος Ρώσος στρατιωτικός αναλυτής και συνταξιούχος πλωτάρχης 1ου βαθμού του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού.

Σύμφωνα με τον παρατηρητή, αρκετοί παράγοντες ευθύνονται για την επιβράδυνση του ρυθμού των ΗΠΑ όσον αφορά την κατασκευή νέων υποβρυχίων, ξεκινώντας από την απόφαση της Ουάσινγκτον να επαναπαυθεί στις δάφνες της μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, μέχρι τη μείωση του αριθμού των ειδικών υψηλής κλάσης στον τομέα. 

Η "καθυστέρηση" στα προγράμματα των ΗΠΑ που σχετίζονται με τα υποβρύχια ήταν αποτέλεσμα του "εφησυχασμού μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης", όταν "όχι μόνο η Αμερική, αλλά και η Ευρώπη επαναπαύτηκαν στις δάφνες τους", σύμφωνα με τον Dandykin. "Οι Αμερικανοί έχουν τον μεγαλύτερο στρατιωτικό προϋπολογισμό στον κόσμο, ο οποίος υπερβαίνει εκείνον όλων των άλλων χωρών του κόσμου. Αυτό σημαίνει ότι κάπου παρασύρθηκαν με τέτοια γιγαντιαία και ακριβά έργα που δε δικαιολογούσαν το κόστος τους", δήλωσε ο αναλυτής, επισημαίνοντας τις εκτός ελέγχου δαπάνες για καινοτομίες όπως τα αντιτορπιλικά κλάσης Zumwalt, αξίας 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων ανά πλοίο.

"Υπήρχαν πολλά τέτοια έργα που απορρόφησαν πολλά χρήματα. Και τώρα αποδεικνύεται ότι όλα αυτά τα πειράματα καταλήγουν στο γεγονός πως υπολείπονται 10 χρόνια από τη Ρωσία στη δημιουργία ενός νέου στρατηγικού πυρηνικού υποβρυχίου τέταρτης γενιάς", κάτι που κατέστη δυνατό, σύμφωνα με τον αναλυτή, χάρη στο απόθεμα των επαναστατικών σοβιετικών σχεδίων υποβρυχίων που οι Ρώσοι κατασκευαστές μπόρεσαν να αναπτύξουν και να αξιοποιήσουν.

"Η "καθυστέρηση" που σημειώθηκε είχε αντίκτυπο σε αυτόν τον τομέα, όχι μόνο με τα υποβρύχια, αλλά και στην κατασκευή του στόλου επιφανείας, ολόκληρου του αμερικανικού στόλου. Εδώ, χωρίς αμφιβολία, ο ρυθμός της Κίνας ήταν εντυπωσιακός, πρώτα και κύρια όσον αφορά την κατασκευή μεγάλων πλοίων για τον στόλο επιφανείας. Αλλά νομίζω ότι θα πιέσουν τον εαυτό τους και θα προσπαθήσουν να κατασκευάσουν τον στόλο των πυρηνικών υποβρυχίων τους όσο το δυνατόν γρηγορότερα", προέβλεψε ο Dandykin.

Όσον αφορά τα ίδια τα κινεζικά υποβρύχια, ο Dandykin επεσήμανε ότι προς το παρόν, η πλειοψηφία του στόλου της PLAN εξακολουθεί να αποτελείται από πετρελαιοκίνητα υποβρύχια, και για να φτάσουν στο ίδιο τεχνολογικό επίπεδο με τις ΗΠΑ, όπως έχουν ήδη κάνει όσον αφορά πλοία όπως τα πλοία παγκόσμιας αποβίβασης και τα αντιτορπιλικά, θα χρειαστεί χρόνος. Τα σημερινά πυρηνοκίνητα υποβρύχια της PLAN που εκτοξεύουν βαλλιστικούς πυραύλους ανήκουν στην καλύτερη περίπτωση στη δεύτερη γενιά, κατά την εκτίμηση του απόστρατου αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού, και οι νεότερες προσπάθειες στοχεύουν στη δημιουργία σκαφών τρίτης γενιάς.

Κατά συνέπεια, ο Dandykin πιστεύει πως οι προσπάθειες των ΗΠΑ να υπερτονίσουν την "κινεζική απειλή" είναι "λίγο ανειλικρινείς" και έχουν σχεδιαστεί κυρίως για να πιέσουν για τη διάθεση ακόμη περισσότερων πόρων για τις προσπάθειες των ΗΠΑ να κατασκευάσουν υποβρύχια - μια τιτάνια προσπάθεια που ισοδυναμεί, λίγο πολύ, με την κατασκευή ενός αεροπλανοφόρου τόσο από τεχνολογική όσο και από οικονομική άποψη.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail