pixabay / sharkolot |
Η VTB Bank, αποκομμένη από την Ουάσινγκτον από το παγκόσμιο σύστημα δολαρίων, επιφορτίστηκε τον Αύγουστο από τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν με τη διαχείριση της κρατικής εταιρείας United Shipbuilding Corporation (USC).
Με τον όμιλο να βρίσκεται σε οικονομική δυσπραγία, η Μόσχα θέλει να δει τη VTB να "προσελκύει εξωτερική χρηματοδότηση" για τη διάσωσή του.
Ο διευθύνων σύμβουλός της, Αντρέι Κόστιν, ο οποίος συνόδευσε τον Πούτιν στο ταξίδι του στο φόρουμ για τη ζώνη και τον δρόμο στο Πεκίνο μιλώντας στην Post, είπε ότι επιδιώκει να αναζητήσει κινέζους εταίρους στον τομέα της χρηματοδότησης και της ναυπηγικής βιομηχανίας.
"Ερχόμαστε στην Κίνα επειδή είναι η Νο 1 ναυπηγική εταιρεία παγκοσμίως. Χρειαζόμαστε συνεργασία με την Κίνα ... Πιθανότατα θα επιστρέψω το Νοέμβριο για να συναντηθώ με κινεζικές εταιρείες, ίσως ακόμη και να κοιτάξουμε να χτίσουμε ένα νέο ναυπηγείο με την Κίνα", δήλωσε ο Kostin, που θεωρείται ένας από τους πιο ισχυρούς τραπεζίτες της Ρωσίας, με στενούς δεσμούς με τον Πούτιν.
Ο Kostin δήλωσε πως η USC, με κληρονομιά την κατασκευή πολεμικών πλοίων, στοχεύει τώρα στην αλλαγή λωρίδας σε εμπορικά πλοία. Και η Κίνα είναι ένας φυσικός εταίρος.
"Η ναυπηγική βιομηχανία της Ρωσίας επικεντρωνόταν στον στρατό, αλλά τώρα [υπάρχει] μεγάλη ζήτηση για δεξαμενόπλοια, πλοία για τη μεταφορά φυσικού αερίου, για τον τουρισμό, για την αλιεία", είπε, προσθέτοντας ότι αποφάσισαν να επισκεφθούν την Κίνα αφού πέρασαν τους τελευταίους μήνες για να πάρουν μια καλύτερη ιδέα για το τι ταλαιπωρεί τις ΗΠΑ.
"Έχουμε στρατιωτικές συνεργασίες, αλλά προς το παρόν δεν έχουμε συγκεκριμένα σχέδια για συνεργασία στην κατασκευή πολεμικών πλοίων", δήλωσε ο Kostin.
Κατά την ομιλία του στο φόρουμ για τη ζώνη και τον δρόμο, ο Πούτιν αναφέρθηκε σε μια σειρά διμερών έργων, όπως ο διάδρομος Βορρά-Νότου στην ευρωπαϊκή Ρωσία, η αρτηρία μεταφορών Βορρά-Νότου μέσω της Σιβηρίας και οι σιδηροδρομικές γραμμές από τη Σιβηρία στην Κίνα μέσω της Μογγολίας. Ο Κοστίν περιφρόνησε την ιδέα της προώθησης αυτών των διασυνοριακών έργων στους Κινέζους επενδυτές."Ένας σιδηρόδρομος [που οραματίζεται] θα μπορούσε να περάσει από τη Ρωσία μέσω του Αζερμπαϊτζάν στο Ιράν και πιο μακριά στη Σαουδική Αραβία", είπε. "Είναι μόνο μια ωραία ιδέα, αλλά νομίζω πως [η Ρωσία] θα είναι πολύ πρόθυμη να προσκαλέσει την Κίνα να συμμετάσχει".
Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη δημιουργίας και επέκτασης των υποδομών προς την Κίνα. "Έχουμε μεγάλη αύξηση του εμπορίου, αλλά δεν υπάρχουν αρκετές εγκαταστάσεις, όπως οι σιδηροδρομικές γραμμές", είπε.
Η αξία του εμπορίου Κίνας-Ρωσίας αυξήθηκε κατά 30% το 2022 στα 190 δισ. δολάρια ΗΠΑ και οι δύο πλευρές επιδιώκουν να φτάσουν τα 200 δισ. δολάρια ΗΠΑ φέτος. Ο Kostin δήλωσε ότι οι στρατηγικές υποδομών της Ρωσίας είναι σε μεγάλο βαθμό σύμφωνες με το σχέδιο "BRI", την δεκαετή πρωτοβουλία του Πεκίνου να συνδέσει τις οικονομίες σε ένα εμπορικό δίκτυο με επίκεντρο την Κίνα.
"Οι θέσεις και των δύο πλευρών είναι οι ίδιες ... Αυτό που σκέφτεται ο πρόεδρος Σι είναι το ίδιο [με] αυτό που σκέφτεται ο πρόεδρος Πούτιν", δήλωσε ο Kostin. " Ο BRI είναι επωφελής για όποιον συμμετέχει, και ο κ. Πούτιν ήταν πολύ υποστηρικτικός - το είπε αυτό περισσότερες από μία φορές".
Ο Kostin συζήτησε επίσης την αυξανόμενη χρήση του γουάν της Κίνας στις ρωσικές καταθέσεις και το εμπόριο.
"Το γουάν είναι εύκολα διαπραγματεύσιμο στη Ρωσία, πολλοί πελάτες διατηρούν καταθέσεις και επενδύσεις σε γουάν και οι ρωσικές εταιρείες ενδιαφέρονται περισσότερο για την αύξηση των δανείων σε γουάν", δήλωσε ο Kostin.
Η VTB έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να ενταχθεί στο δίκτυο πληρωμών της Κίνας με επίκεντρο το γουάν, γνωστό ως CIPS, επειδή κάτι τέτοιο θα απλοποιούσε τις συναλλαγές και θα τις καθιστούσε πιο ασφαλείς.
"Θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα νέο σχήμα, διότι η σημερινή παγκόσμια οικονομία, οι επιχειρήσεις και τα χρηματοοικονομικά κυριαρχούνται από τη Δύση και η Αμερική το χρησιμοποιεί αυτό ως όπλο", ισχυρίστηκε ο Kostin, επαναλαμβάνοντας τη θέση του για την οπλοποίηση του δολαρίου.
"Θα πρέπει να έχουμε περισσότερους άμεσους αντίστοιχους τραπεζικούς λογαριασμούς για συναλλαγές σε ρούβλια και γουάν και θα πρέπει να δημιουργήσουμε έναν νέο διεθνή κόμβο διακανονισμού καταθέσεων. Υπάρχουν τόσα πολλά χρήματα έξω από την Αμερική και την Ευρώπη. Αν οι ρωσικές εταιρείες θέλουν να αντλήσουν κεφάλαια, μπορούν να πάνε στην Κίνα ή στις χώρες του Κόλπου".
Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για το γουάν να γίνει το Νο 1. [Η Κίνα] αναπτύσσεται ως οικονομική δύναμη- θα πρέπει να ακολουθήσει η ανάπτυξη του γουάν".
Και όσον αφορά το ενδεχόμενο η Κίνα να ξεπεράσει τις ΗΠΑ ως η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, ο Kostin προειδοποίησε ότι "αν το νόμισμά σας δε χρησιμοποιείται πολύ, αυτό δε θα είναι πολύ λογικό".