Το μαχαίρι της Υεμένης διαπερνά την "ομαλοποίηση"

Οι επιθέσεις της Υεμένης στους ζωτικούς ναυτιλιακούς δρόμους του Ισραήλ ανάγκασαν το κράτος κατοχής να αναζητήσει έναν εναλλακτικό χερσαίο διάδρομο μέσω της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Ιορδανίας, η νομιμότητα των οποίων διαβρώνεται στην αραβική οδό, ενώ η νομιμότητα της Σαναά βρίσκεται σε άνοδο.

Στις αρχές Δεκεμβρίου, τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν την είδηση μιας συμφωνίας για τη δημιουργία μιας χερσαίας γέφυρας μεταξύ του λιμανιού του Ντουμπάι και του κατεχόμενου λιμανιού της Χάιφα. Τα δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι η στρατηγική αυτή συμφωνία αποσκοπεί στην παράκαμψη της αυξανόμενης απειλής της Υεμένης να κλείσει ζωτικής σημασίας θαλάσσιες οδούς σε πλοία που συνδέονται με ή/και προορίζονται για ισραηλινά λιμάνια. 

Mohamad Hasan Sweidan - thecradle.co / Παρουσίαση Freepen.gr

Μόλις ένα δεκαπενθήμερο αργότερα, η ισραηλινή ιστοσελίδα Walla αποκάλυψε πως το πρώτο φορτίο, που προερχόταν από το Ντουμπάι και διέσχιζε τον νεοσύστατο χερσαίο διάδρομο που περιλαμβάνει τα ΗΑΕ, τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και το Ισραήλ, είχε φτάσει σε ισραηλινά λιμάνια.

Με την προστασία και την υποστήριξη του Ισραήλ, αυτά τα τρία αραβικά κράτη επιβεβαίωσαν τον ουσιαστικό τους ρόλο στην προστασία και την υπεράσπιση του κράτους κατοχής, επιτρέποντάς του να συνεχίσει τις φρικαλεότητες εναντίον των Παλαιστινίων.



Ο αποκλεισμός του Ισραήλ από την Ερυθρά Θάλασσα της Υεμένης

Στις 15 Νοεμβρίου, ο Abdul Malik al-Houthi, ηγέτης του κινήματος Ansarallah της Υεμένης, κήρυξε αποκλεισμό των ισραηλινών πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και το στενό Bab al-Mandab. Η διακήρυξη αυτή σηματοδότησε την έναρξη μιας ναυτικής σύγκρουσης με το Ισραήλ σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τη Γάζα, προαναγγέλλοντας μια νέα φάση αντιπαράθεσης που το Ισραήλ ανέμενε εδώ και αρκετά χρόνια.

Από το 2018, ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου, ανησυχώντας για την παρουσία της Ανσαράλα κατά μήκος των ακτών της Ερυθράς Θάλασσας, διαβεβαίωσε τη δέσμευση του Τελ Αβίβ σε κάθε διεθνή προσπάθεια που αποτρέπει το κλείσιμο των ναυτιλιακών οδών στην περιοχή.

Μια έκθεση του 2021 που δημοσιεύθηκε από το Κέντρο Ερευνών Εθνικής Ασφάλειας του Ισραήλ αναφέρει ότι "η πιθανότητα επιθέσεων των Χούθι σε πλοία στις ναυτιλιακές λωρίδες κατά μήκος του στενού Bab al-Mandab, της Ερυθράς Θάλασσας ή του Κόλπου του Άντεν αποτελεί απτή απειλή για την εθνική ασφάλεια του Ισραήλ".

Η ίδια έκθεση αναφέρει ότι οι Υεμενίτες ενδέχεται στο μέλλον να αναχαιτίσουν ισραηλινά πλοία που διέρχονται από το στενό Bab al-Mandab προκειμένου να πιέσουν το Ισραήλ να αλλάξει ορισμένες πολιτικές.

Τέσσερις ημέρες μετά την υπόσχεση των Χούτι να στοχοποιήσουν ισραηλινά πλοία, οι δυνάμεις της Υεμένης κατέλαβαν ένα μεταφορικό πλοίο με δεσμούς με τον Ισραηλινό μεγιστάνα Αβραάμ Ονγκάρ, έναν από τους πλουσιότερους μεγιστάνες της χώρας. Ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των προσκείμενων στην Ανσαράλα Yahya Saree δικαιολόγησε την κατάσχεση ως απάντηση στις "αποτρόπαιες πράξεις εναντίον των Παλαιστινίων αδελφών μας στη Γάζα και τη Δυτική Όχθη", προσθέτοντας:

"Εάν η διεθνής κοινότητα ενδιαφέρεται για την περιφερειακή ασφάλεια και σταθερότητα, αντί να επεκτείνει τη σύγκρουση, θα πρέπει να θέσει τέλος στην επιθετικότητα του Ισραήλ κατά της Γάζας".

Στις 12 Δεκεμβρίου, η Υεμένη εξαπέλυσε πυραυλική επίθεση εναντίον ενός νορβηγικού πετρελαιοφόρου που προοριζόταν για το λιμάνι Άσντοντ του Ισραήλ τον Ιανουάριο. Ο Saree εξήγησε πως η στόχευση ακολούθησε την άρνηση του πληρώματος να λάβει υπόψη του τις προειδοποιήσεις και ανακοίνωσε τη συνέχιση του αποκλεισμού των πλοίων μέχρι το Ισραήλ να επιτρέψει την είσοδο βασικής βοήθειας στη Γάζα. Το Πεντάγωνο επιβεβαίωσε την αναχαίτιση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών της Υεμένης που στόχευαν ισραηλινά πλοία και ζήτησε διεθνή λύση σε ένα "διεθνές πρόβλημα".

Η στρατηγική σημασία του Bab al-Mandeb

Ο Πορθμός Bab al-Mandab χρησιμεύει ως κρίσιμη εμπορική οδός που συνδέει τη Μεσόγειο με τον Ινδικό Ωκεανό, με ετήσια αξία περίπου 700 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Από αυτή τη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό διέρχονται καθημερινά 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, αντιπροσωπεύοντας το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και υποστηρίζοντας τη ροή 25.000 πλοίων.

Πρόσφατα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2023 δείχνουν πως το Bab al-Mandab διακινεί ποσότητες αργού πετρελαίου, συμπυκνωμάτων και προϊόντων πετρελαίου ισοδύναμες με αυτές που περνούν από τη διώρυγα του Σουέζ. Ομοίως, ο όγκος του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που διέρχεται από το στενό συναγωνίζεται αυτόν του Σουέζ, ο οποίος είναι περίπου 4 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου την ημέρα.   

Η Freightos, μια ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία, ανέφερε μια αξιοσημείωτη αύξηση του κόστους μεταφοράς από την Κίνα στο ισραηλινό λιμάνι Ashdod κατά 9-14% τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Οκτωβρίου. Ο Judah Levin, επικεφαλής έρευνας της Freightos, δήλωσε στην ισραηλινή εφημερίδα Globes ότι το ξέσπασμα του πολέμου "επηρεάζει ήδη όλα τα αγαθά που φτάνουν στο Ισραήλ από την Κίνα, οι τιμές των οποίων έχουν αρχίσει να αυξάνονται τις τελευταίες εβδομάδες".

Η σημασία αυτής της αύξησης προκύπτει από το γεγονός πως η Κίνα είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Ισραήλ μέσω θαλάσσης, με το θαλάσσιο φορτίο από την Κίνα να ανέρχεται στο 20% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών του Ισραήλ.


Σύμφωνα με δημοσιεύματα ισραηλινών μέσων ενημέρωσης, η προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ των ΗΑΕ και του Ισραήλ για τη δημιουργία μιας χερσαίας γέφυρας που θα συνδέει το λιμάνι του Ντουμπάι με τη Χάιφα, περνάει από τη Σαουδική Αραβία και την Ιορδανία. Ωστόσο, το Αμμάν διέψευσε έκτοτε τις αναφορές αυτές, υποστηρίζοντας ότι είναι "απολύτως ψευδείς".

Από τα μέσα Δεκεμβρίου, τα εμπορεύματα άρχισαν να ρέουν μέσω αυτού του διαδρόμου, με το Walla να αναφέρει την άφιξη δέκα φορτηγών από το Ντουμπάι στο λιμάνι της Χάιφα τις τελευταίες ημέρες. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο διάδρομος αυτός προσφέρει μια στρατηγική λύση, επιτρέποντας στα πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ να παρακάμψουν την απειλή της Υεμένης.

Ωστόσο, η επιτυχής υλοποίησή του αποδεικνύει μόνο την προθυμία της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας να αποτελέσουν αναπόσπαστα μέρη αυτής της στρατηγικής πρωτοβουλίας - μια κίνηση που θα μπορούσε να απονομιμοποιήσει περαιτέρω τους κυβερνήτες τους με τον αραβικό δρόμο που στη συντριπτική του πλειοψηφία υποστηρίζει την Παλαιστίνη. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας τέτοιος χερσαίος διάδρομος απαιτεί μόνο συμφωνίες μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, αξιοποιώντας παράλληλα τις υπάρχουσες διεθνείς διαδρομές.

Η χερσαία γέφυρα όχι μόνο προσφέρει μια εναλλακτική λύση για τα κινεζικά πλοία που μεταφέρουν το ένα πέμπτο των ισραηλινών θαλάσσιων εισαγωγών, αλλά μειώνει επίσης το μακρύ ταξίδι γύρω από τη νότια και δυτική Αφρική για να φτάσει στο Στενό του Γιβραλτάρ από 31 ημέρες σε 19 ημέρες.

Υπολογίζοντας το κόστος

Η χερσαία διαδρομή που συνδέει το Ντουμπάι με τη Χάιφα εκτείνεται σε 2550 χιλιόμετρα, με τα φορτηγά να χρειάζονται περίπου τέσσερις ημέρες για να τη διασχίσουν - μια μικρότερη διάρκεια σε σύγκριση με τα πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ. Ενώ το κόστος μεταφοράς ανά χιλιόμετρο είναι ελαφρώς υψηλότερο από τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, είναι σημαντικά χαμηλότερο από το σημερινό κόστος της ναυτιλίας μέσω των Στενών του Γιβραλτάρ.

Παρά τους περιορισμούς της χωρητικότητας φορτίου του χερσαίου διαδρόμου (περίπου 350 φορτηγά ημερησίως) σε σύγκριση με τα πλοία, προσφέρει ταχεία διαμετακόμιση από το Ντουμπάι στην Ευρώπη, εξοικονομώντας περίπου 10 ημέρες μεταφοράς σε σχέση με τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ.

Αλλά ενώ ο διάδρομος μπορεί να είναι επαρκής για την κάλυψη των άμεσων αναγκών του Ισραήλ εν μέσω των απειλών της Υεμένης, δεν μπορεί να αποτελέσει μια πλήρη εναλλακτική λύση για τις θαλάσσιες διαδρομές προς την Ευρώπη. Η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει ότι το Ισραήλ θα μπορούσε ενδεχομένως να αποσυρθεί από τη θαλάσσια ναυτιλία, αποτελώντας πρόκληση για την Αίγυπτο και τη διώρυγα του Σουέζ.

Πιο κάτω, είναι πιθανό ο χερσαίος διάδρομος να προσελκύσει και ορισμένα ασιατικά και ευρωπαϊκά κράτη. Η Αίγυπτος, πρέπει να τονιστεί, αρχίζει να χάνει μόλις υιοθετηθεί η χερσαία οδός Ντουμπάι-Χάιφα, καθώς τα πλοία που παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα παρακάμπτουν φυσικά και τη διαδρομή του Σουέζ.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη απειλή για τα οικονομικά συμφέροντα της Αιγύπτου έγκειται στην προοπτική μελλοντικών σιδηροδρομικών συνδέσεων που θα συνδέουν το Ντουμπάι με το κράτος κατοχής, ενισχύοντας σημαντικά τη ναυτιλιακή ικανότητα και μειώνοντας το κόστος και τους χρόνους διέλευσης.

Η Υεμένη αντιτίθεται στο Ισραήλ

Καθώς ο χερσαίος διάδρομος κερδίζει έδαφος, δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η εταιρεία διαχείρισης κινδύνων Ambrey έχει συμβουλεύσει τους πλοιοκτήτες να αξιολογήσουν τα πλοία με ισραηλινές συνδέσεις λόγω πιθανών προκλήσεων κινητικότητας. Παρ' όλα αυτά, η έναρξη του χερσαίου διαδρόμου αποτελεί ευλογία για το κράτος κατοχής και τους επιχειρηματίες του, καθώς εξαλείφει την ανάγκη χρήσης της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως η υιοθέτηση του χερσαίου διαδρόμου ανοίγει δρόμους για το Ισραήλ να συνδεθεί με άλλους διεθνείς διαδρόμους μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας. Ο διάδρομος Βορρά-Νότου που συνδέει τη Ρωσία, το Ιράν και την Ινδία, συνδέθηκε φέτος με τη Σαουδική Αραβία, η οποία μπορεί πλέον να διοχετεύσει τα εν λόγω αγαθά στο Ισραήλ.

Αυτό ισχύει και για τον οικονομικό διάδρομο Κίνας-Πακιστάν (CPEC), ακρογωνιαίο λίθο της πρωτοβουλίας Belt and Road Initiative (BRI) του Πεκίνου, ο οποίος μεταφέρει αγαθά από και προς την Κίνα μέσω του πακιστανικού λιμανιού Gwadar. Από το Γκουαντάρ, τα εμπορεύματα ταξιδεύουν σε λιμάνια των ΗΑΕ και στη συνέχεια, ενδεχομένως, μέσω του χερσαίου διαδρόμου στο Ισραήλ. Με αυτόν τον τρόπο, τα τρία αραβικά κράτη, η Σαουδική Αραβία, τα ΗΑΕ και η Ιορδανία, μπορούν να συνδέσουν το Ισραήλ με άλλους βασικούς διεθνείς διαδρόμους - εκτός αν το Ιράν και το Πακιστάν αποφασίσουν να βάλουν εμπόδια σε αυτά τα σχέδια.

Ωστόσο, όλα αυτά καθιστούν σαφές ότι η είσοδος της Υεμένης στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά του Ισραήλ και υπέρ της Παλαιστίνης έχει αντίκτυπο σε παγκόσμιο επίπεδο. Το εξαθλιωμένο έθνος, παρά τα χρόνια συγκρούσεων που αντιμετωπίζει, αποτελεί πλέον σημαντική και αυξανόμενη απειλή για την εθνική ασφάλεια και τις γραμμές εφοδιασμού του Ισραήλ μέσω των ενεργειών του στην περιοχή Bab al-Mandab.

Ευθυγραμμίζοντας τις θαλάσσιες επιθέσεις της με την παύση της φρικιαστικής πολιορκίας της Γάζας από το Τελ Αβίβ, η Ansarallah ανάγκασε τον κόσμο να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στο μέγεθος της πρωτοφανούς στρατιωτικής εκστρατείας του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων αμάχων στη Γάζα.

Αντίθετα, οι συνεργατικές κινήσεις των ΗΑΕ, της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας για τη διάνοιξη χερσαίας γέφυρας προς τη Χάιφα υπογραμμίζουν την προτίμησή τους να χαϊδεύουν το Ισραήλ αντί να ενισχύουν την αραβική και μουσουλμανική αλληλεγγύη.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail