Humaira Ahad - presstv.ir / Παρουσίαση Freepen.gr
Από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις σε πλοία που κατευθύνονταν προς τα κατεχόμενα εδάφη, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου άλλαξαν τα πλοία τους από την στρατηγική θαλάσσια οδό.
Για να αποτρέψουν τον στρατό της Υεμένης, οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα μια συμμαχία δέκα χωρών "Επιχείρηση Prosperity Guardian" στην Ερυθρά Θάλασσα. Στις χώρες που αρχικά δεσμεύτηκαν για υποστήριξη περιλαμβάνονται το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες, η Δανία, η Ισπανία και η Ελλάδα.
Ωστόσο, οι τελευταίες αναφορές δείχνουν πως πολλές από αυτές έχουν ήδη αποσυρθεί από τη συμμαχία, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας. Άλλοι σταθμίζουν επίσης τις επιλογές τους.
Η Υεμένη έχει ορκιστεί να συνεχίσει τις επιθέσεις σε πλοία που ταξιδεύουν προς ή από τα κατεχόμενα εδάφη όσο συνεχίζεται η αιματοχυσία στη Γάζα, λέγοντας ότι οι επιχειρήσεις δε θα σταματήσουν ακόμη και αν οι ΗΠΑ κινητοποιήσουν "ολόκληρο τον κόσμο".
Την Τετάρτη, ο ηγέτης της ομάδας αντίστασης Ansarullah της Υεμένης Seyyed Abdel-Malik al-Houthi προειδοποίησε ότι η αραβική χώρα δε θα διστάσει να πλήξει πολεμικά πλοία των ΗΠΑ εάν η Ουάσινγκτον παραβιάσει την εδαφική της ακεραιότητα.
"Δε θα μείνουμε άπραγοι αν οι Αμερικανοί μπουν στον πειρασμό να κλιμακώσουν περαιτέρω και να διαπράξουν ανοησία στοχεύοντας τη χώρα μας ή διεξάγοντας πόλεμο εναντίον της", τόνισε ο αλ Χούτι.
"Οι ΗΠΑ επιδιώκουν να στρατιωτικοποιήσουν την Ερυθρά Θάλασσα για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα του σιωνιστικού εχθρού. Τα μέτρα της Ουάσινγκτον για την υποστήριξη των σιωνιστών θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή".
Νωρίτερα, ο Mohammed Abdul-Salam, ο επικεφαλής εκπρόσωπος και διαπραγματευτής της αντίστασης της Υεμένης δήλωσε ότι όλα τα πλοία που ανήκουν στον ισραηλινό εχθρό ή που συναλλάσσονται μαζί του θα γίνουν "νόμιμοι στόχοι", προσθέτοντας πως οι Ισραηλινοί καταλαβαίνουν μόνο "τη γλώσσα της βίας".
"Η σύλληψη του ισραηλινού πλοίου είναι ένα πρακτικό βήμα που αποδεικνύει τη σοβαρότητα των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης για τη διεξαγωγή της θαλάσσιας μάχης, ανεξάρτητα από το κόστος και το κόστος της", δήλωσε. "Αυτή είναι η αρχή".
Το καθεστώς στο Τελ Αβίβ ήδη ταλανίζεται από τις επιπτώσεις της διακοπής του θαλάσσιου εμπορίου λόγω του αποκλεισμού που έχει επιβάλει ο στρατός της Υεμένης.
Ερυθρά Θάλασσα - η ναυτιλιακή οδός
Περισσότερα από 17.000 πλοία διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα κάθε χρόνο, ορισμένα με προορισμό τη διώρυγα του Σουέζ που τα μεταφέρει στη Μεσόγειο Θάλασσα και λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος μεταξύ της Ασίας και της Δύσης.
Το στενό Bab el-Mandeb μεταξύ του Τζιμπουτί και της Υεμένης, όπου ο στρατός της Υεμένης διεξάγει τις επιχειρήσεις του εναντίον πλοίων που συνδέονται με το ισραηλινό καθεστώς, σηματοδοτεί τη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, η οποία συνδέεται με τη διώρυγα του Σουέζ και αποτελεί κρίσιμο σύνδεσμο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις, περίπου το 12 έως 15 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω αυτής της διαδρομής, αντιπροσωπεύοντας το 30 τοις εκατό της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Περίπου το 7 έως 10 τοις εκατό του παγκόσμιου πετρελαίου και το 8 τοις εκατό του υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφέρονται επίσης μέσω του Bab el-Mandeb.
Ιστορικά, η τεράστια σημασία της Ερυθράς Θάλασσας στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο και τα σημεία αποτροπής της έχουν προσελκύσει την προσοχή πολλών παγκόσμιων προσωπικοτήτων, από το Μέγα Αλέξανδρο μέχρι το Ναπολέοντα.
Λόγω της μεγάλης στρατηγικής σημασίας της, αποικιοκρατικές δυνάμεις όπως η Βρετανία, η Γαλλία και η Ιταλία εγκατέστησαν με την πάροδο των ετών στρατιωτικές βάσεις στα βασικά λιμάνια της Ερυθράς Θάλασσας, όπως η Αίγυπτος, η Ερυθραία, το Τζιμπουτί, η Σομαλία και η Υεμένη.
Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σοβιετική Ένωση ανέβηκαν επίσης στο άρμα της Ερυθράς Θάλασσας.
Το στενό Bab el Mandeb, το οποίο χρησιμεύει ως νότια είσοδος στην Ερυθρά Θάλασσα, ελέγχεται από την Υεμένη, αλλά έχουν γίνει προσπάθειες από δυτικές και περιφερειακές χώρες να το παραβιάσουν τα τελευταία χρόνια.
Εταιρείες διακόπτουν τις επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα
Εν μέσω των επιθέσεων της Υεμένης, πολλές παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σταματήσει τα δρομολόγιά τους στην Ερυθρά Θάλασσα, διαταράσσοντας το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο και επιφέροντας βαρύ πλήγμα στην οικονομία του ισραηλινού καθεστώτος.
Η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, εξέτρεψε τα πλοία της από την περιοχή μετά την επίθεση που δέχθηκε το εμπορευματοκιβώτιο MSC PALATIUM III, ενώ διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα.
Η AP Moller-Maersk της Δανίας, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, η οποία κατέχει το 15% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, χαρακτήρισε την κατάσταση "ανησυχητική", επιλέγοντας να μη συμμετέχει στη διαδρομή.
Ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός British Petroleum (BP) έχει επίσης διακόψει όλες τις μεταφορές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά την επίθεση που δέχθηκαν τα πλοία του από τον στρατό της Υεμένης.
Η εταιρεία δήλωσε ότι η "επιδεινούμενη κατάσταση ασφαλείας" στην περιοχή δεν της επιτρέπει να συνεχίσει τις πλωτές επιχειρήσεις της στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η γαλλική CMA-CGM (Compagnie Maritime d'Affrètement και Compagnie Générale Maritime) σταμάτησε επίσης τις μεταφορές μέσω του στρατηγικού πλωτού δρόμου.
Η βελγική εταιρεία πετρελαιοφόρων Euronav και ο όμιλος δεξαμενόπλοιων Frontline με έδρα τη Νορβηγία έλαβαν απόφαση να αποφύγουν τις διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα, φοβούμενοι επιθέσεις.
Η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Gram Car Carriers, η οποία ειδικεύεται στις μεταφορές φορτηγών αυτοκινήτων καθαρού τύπου, είναι μια άλλη εταιρεία που περιορίζει τα πλοία της από το να διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα.
Μια άλλη ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Νορβηγία, η Inventor Chemical Tankers, επιβεβαίωσε πως το πλοίο της, το MT Swan Atlantic, έγινε στόχος ενώ ταξίδευε από τη Γαλλία προς το νησί Ρεϋνιόν στον Ινδικό Ωκεανό.
Η Hoegh Autoliners και η Wallenius Wilhelmsen, επίσης από τη Νορβηγία, και η Ocean Network Express (ONE), μια ιαπωνική εταιρεία, αποφάσισαν επίσης να αποφύγουν το στενό Bab el-Mandeb.
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι θα αλλάξει τη διαδρομή 25 πλοίων μέχρι το τέλος του έτους για να αποφύγει τη διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα.
Η Evergreen Line της Ταϊβάν και η Yang Ming Marine Transport ανακοίνωσαν ότι όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πραγματοποιούν μεγαλύτερα ταξίδια μεταξύ της Ασίας και της Μεσογείου, της Ευρώπης ή της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ θα εκτρέπονται επίσης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Επιπτώσεις στην οικονομία του Ισραήλ
Το ισραηλινό καθεστώς, η οικονομία του οποίου βασίζεται στο θαλάσσιο εμπόριο, δήλωσε τον Οκτώβριο πως θα παράσχει αποζημίωση για τα πλοία που υπέστησαν ζημιές εν μέσω του γενοκτονικού πολέμου του κατά των Παλαιστινίων στην πολιορκημένη Λωρίδα της Γάζας.
Ωστόσο, μετά από μια σειρά επιθέσεων σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ και διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και μετά από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που εκτρέπουν τα πλοία τους μακριά από την περιοχή, το καθεστώς αντιμετωπίζει όλο και περισσότερο την οικονομική κατάρρευση.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κατευθύνονται στα κατεχόμενα εδάφη από την Άπω Ανατολή θα πρέπει τώρα να ακολουθήσουν μια κατά 40% μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας τον χρόνο αποστολής των εμπορευμάτων κατά δύο έως τέσσερις εβδομάδες και αυξάνοντας το κόστος ανά πλοίο έως και 1 εκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ.
Το κόστος της θαλάσσιας αποστολής αγαθών προς τη σιωνιστική οντότητα έχει αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες, καθώς ορισμένες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποσύρονται, ενώ άλλες επιβάλλουν νέες προσαυξήσεις, αυξάνοντας τις πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα της οντότητας εν μέσω του πολέμου της στη Γάζα.
Το πρόσθετο κόστος θα κάνει τα αγαθά πιο ακριβά για τους εισαγωγείς και με τη σειρά τους για τους καταναλωτές.
Ακόμη και πριν η Υεμένη αρχίσει να επιτίθεται σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τα πλοία που κατευθύνονταν προς τα κατεχόμενα εδάφη αντιμετώπιζαν υψηλότερο κόστος ναύλου, καθώς έπρεπε να πληρώσουν πρόσθετο ασφάλιστρο πολεμικού κινδύνου που εισπράττουν οι ναυτασφαλιστές.
Για το Ισραήλ, αυτό αποτελεί μείζονα ανησυχία, καθώς η αεροπορική μεταφορά δεν αποτελεί επιλογή, καθώς το 99% των αγαθών εισάγεται μέσω θαλάσσης.
Σύμφωνα με ανάλυση της παγκόσμιας πλατφόρμας εμπορευματικών μεταφορών Freightos, οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών προς το Ισραήλ από διάφορα κινεζικά λιμάνια αυξήθηκαν σε πάνω από 2.300 δολάρια ΗΠΑ για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου, από περίπου 1.975 δολάρια ΗΠΑ στα τέλη Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς εμπειρογνώμονες, το 30 τοις εκατό των ισραηλινών εισαγωγών έρχεται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα πλοία αυτά κάνουν κράτηση δύο έως τρεις μήνες νωρίτερα για καταναλωτές ή άλλα προϊόντα.
Τα προϊόντα με διάρκεια ζωής δύο έως τριών μηνών δεν θα αξίζει τον κόπο να εισαχθούν από την Άπω Ανατολή με την παράταση του ταξιδιού.
Δημοσίευμα ισραηλινής εφημερίδας ανέφερε ότι οι εισαγωγείς "θα πρέπει να αυξήσουν τα αποθέματα λόγω της αβεβαιότητας και να πληρώσουν πολύ περισσότερα και άλλοι θα χάσουν τις αγορές τους, καθώς ο χρόνος διάθεσης στην αγορά δεν είναι ανταγωνιστικός".
Με τη διαφαινόμενη απειλή να μποϊκοτάρουν εντελώς οι ναυτιλιακές εταιρείες την ισραηλινή αγορά και οι ασφαλιστικές εταιρείες να μην ασφαλίζουν τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, οι ειδικοί λένε ότι η ήδη παραπαίουσα οικονομία του καθεστώτος θα δεχθεί θανατηφόρο πλήγμα.
Σύμφωνα με τους αξιωματούχους του καθεστώτος, το ελεγχόμενο από το Ισραήλ λιμάνι του Εϊλάτ έχει ήδη σημειώσει πτώση της δραστηριότητας κατά 85% από τότε που η Υεμένη ενίσχυσε τις επιθέσεις στα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το Εϊλάτ, που γειτνιάζει με το παράκτιο σημείο πρόσβασης της Ιορδανίας στην Άκαμπα, προσφέρει στο Ισραήλ μια πύλη προς την Ανατολή χωρίς να χρειάζεται να πλεύσει στη διώρυγα του Σουέζ.
Επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία
Με περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 10% του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου να διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές οδούς στον πλανήτη.
Οι αξιωματούχοι της Υεμένης έχουν καταστήσει σαφές ότι το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας είναι ανοιχτό για τα πλοία που δεν πηγαίνουν στα λιμάνια που ελέγχει το καθεστώς και μπορούν εύκολα να περάσουν από εκεί.
Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά 7% μετά την αναστολή από την BP των μεταφορών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου που χρεώνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για τη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ήδη αυξηθεί από περίπου 0,07% της αξίας ενός πλοίου στις αρχές Δεκεμβρίου σε περίπου 0,5 έως 0,7% τώρα.
Με τα υπέρογκα ασφάλιστρα, το κόστος ενός μόνο επταήμερου ταξιδιού θα αυξηθεί κατά δεκάδες χιλιάδες δολάρια επηρεάζοντας τις τιμές σε παγκόσμιο επίπεδο.