pixabay / TranThangNhat - Eilat |
Το κυβερνών κίνημα Ansar Allah (Houthi) στη βόρεια Υεμένη, το οποίο ελέγχει μεγάλο μέρος της ακτής της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης, προειδοποίησε στα μέσα Νοεμβρίου για την πρόθεσή του να επιτεθεί σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, καλώντας άλλες χώρες να αποσύρουν τα πληρώματα τους από αυτά και να μην πλησιάσουν στη θάλασσά τους.
"Υπολογίζεται ότι οι ελάχιστες ημερήσιες απώλειες του Ισραήλ ... μπορεί να είναι περίπου 10 εκατομμύρια δολάρια. Και οι συνολικές οικονομικές απώλειες για ένα μήνα πλήρους αποκλεισμού υπολογίζονται σε περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια", σχολίασε ο Χότζα Κάβα, ανώτερος λέκτορας στο Τμήμα Οικονομικής Θεωρίας του Ρωσικού Οικονομικού Πανεπιστημίου Πλεχάνοφ.
Εξήγησε πως μια επιδείνωση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σειρά από οικονομικά προβλήματα για το Ισραήλ. Η θαλάσσια εμπορευματική του κίνηση με την Ευρώπη και την Ασία θα διαταραχθεί. "Σχεδόν το σύνολο του εξωτερικού εμπορίου του Ισραήλ διεξάγεται δια θαλάσσης μέσω της διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας. Ο αποκλεισμός θα παραλύσει τις εισαγωγές και τις εξαγωγές αγαθών", δήλωσε ο εμπειρογνώμονας.
Επιπλέον, οι περιορισμοί θα αυξήσουν το κόστος εφοδιαστικής: το Ισραήλ θα πρέπει να βρει εναλλακτικές διαδρομές για την παράδοση αγαθών, για παράδειγμα γύρω από την Αφρική, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά το κόστος μεταφοράς. Και τα έσοδα από τη διαμετακόμιση μέσω των λιμένων θα μειωθούν επίσης. "Τα ισραηλινά λιμάνια του Eilat και του Ashdod κερδίζουν χρήματα από τη μεταφορά αγαθών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Ο Andrei Lebedev, διευθυντής ανάλυσης της CROS, σημειώνει ότι το ισραηλινό λιμάνι Eilat, το μοναδικό στη χώρα που βρίσκεται στην Ερυθρά Θάλασσα, υφίσταται τώρα τις κύριες απώλειες από τη σύγκρουση."Η κίνησή του έχει μειωθεί κατά 85% και τα έσοδά του κατά 80% από την έναρξη των επιθέσεων των Χούτι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα", επισημαίνει ο ειδικός.
Το Εϊλάτ, σύμφωνα με τον Lebedev, μπορεί να μην φαίνεται να είναι το σημαντικότερο λιμάνι του Ισραήλ- η σημασία του είναι σημαντικά μικρότερη από εκείνη των μεσογειακών λιμανιών της Χάιφα και του Ασντόντ και χρησιμοποιείται κυρίως για εισαγωγές προϊόντων της αυτοκινητοβιομηχανίας και εξαγωγές λιπασμάτων.
Ταυτόχρονα, όμως, το Εϊλάτ είναι το μοναδικό λιμάνι που δίνει στο Ισραήλ άμεση πρόσβαση στις εμπορικές οδούς προς την Ανατολή, παρακάμπτοντας τη διώρυγα του Σουέζ.
"Η αλλαγή των εμπορικών διαδρομών από το Εϊλάτ σε μια διαδρομή μέσω της Μεσογείου και περαιτέρω γύρω από την Αφρική θα αυξήσει τον χρόνο ταξιδιού κατά δύο έως τρεις εβδομάδες, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά το κόστος των εμπορικών εταιρειών και θα καταστήσει το εμπόριο ασύμφορο", κατέληξε ο Lebedev.