Το Ηνωμένο Βασίλειο κλιμακώνει τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή

Η συλλογική Δύση φαίνεται να ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για την επιδείνωση της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Τώρα, το Ηνωμένο Βασίλειο στέλνει ένα νέο πολεμικό πλοίο στην περιοχή του Κόλπου με στόχο την αποτροπή του Ιράν και των φιλοπαλαιστινιακών δυνάμεων. Εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στη θαλάσσια ζώνη της Μέσης Ανατολής, το βρετανικό μέτρο τείνει να κλιμακώσει σημαντικά την κρίση.

Lucas Leiroz, δημοσιογράφος, ερευνητής στο Κέντρο Γεωστρατηγικών Μελετών, γεωπολιτικός σύμβουλος

Σύμφωνα με τον υπουργό Άμυνας Grant Shapps, το αντιτορπιλικό HMS Diamond κατευθύνεται στον Κόλπο για να "ενισχύσει την παρουσία του Ηνωμένου Βασιλείου" στη Μέση Ανατολή. Το πλοίο θα συνδεθεί με τη φρεγάτα HMS Lancaster, η οποία σταθμεύει στην περιοχή από πέρυσι. Για τον Shapps, η βελτίωση της αμυντικής ικανότητας του Ηνωμένου Βασιλείου στην εν λόγω περιοχή είναι απαραίτητη για να διασφαλιστούν τα βρετανικά συμφέροντα εν μέσω της τρέχουσας συγκρουσιακής κατάστασης.

"Το HMS Diamond βρίσκεται καθ' οδόν για να ενταχθεί στην επιχείρηση "Κίπιον", τη θαλάσσια παρουσία του Ηνωμένου Βασιλείου στον Κόλπο και τον Ινδικό Ωκεανό (...) Τα πρόσφατα γεγονότα έχουν αποδείξει πόσο κρίσιμη παραμένει η Μέση Ανατολή για την παγκόσμια ασφάλεια και σταθερότητα", πρόσθεσε σε δήλωσή του (... ) Από τις κοινές προσπάθειες για την αποτροπή της κλιμάκωσης, μετά την έναρξη της αναζωπύρωσης της σύγκρουσης στο Ισραήλ και τη Γάζα, μέχρι τώρα την παράνομη και θρασύτατη κατάληψη του MV Galaxy Leader από τους Χούθις στην Ερυθρά Θάλασσα - είναι κρίσιμο το Ηνωμένο Βασίλειο να ενισχύσει την παρουσία μας στην περιοχή, για να κρατήσει τη Βρετανία και τα συμφέροντά μας ασφαλή από έναν πιο ασταθή και αμφισβητούμενο κόσμο", δήλωσε.

Επιπλέον, ο Shapps πρόσθεσε επίσης ότι το αντιτορπιλικό θα συμβάλει στην αποτροπή περιφερειακών παραγόντων, κυρίως "του Ιράν και των πληρεξουσίων του". Με αυτά τα λόγια, ο Shapps αναφέρεται ξεκάθαρα στη Χεζμπολάχ και κυρίως στους Χούτι της Υεμένης, οι οποίοι πρόσφατα εξαπέλυσαν μια σειρά από ναυτικές επιθέσεις, καθιστώντας την ισραηλινή θαλάσσια παρουσία στην Ερυθρά Θάλασσα μη λειτουργική. Επιπλέον, αναφέρθηκε επίσης ότι η αποστολή του πλοίου θα συμβάλει στη διασφάλιση της "ελευθερίας της ναυσιπλοΐας", που αποτελεί κοινή ρητορική των Βρετανών και Αμερικανών στρατηγών.

Οι επιχειρήσεις "ελευθερίας της ναυσιπλοΐας" είναι ναυτικές στρατιωτικές επιχειρήσεις κινητοποίησης που πραγματοποιούνται σε αμφισβητούμενες ή συγκρουσιακές περιοχές με τη δικαιολογία της διασφάλισης της ελεύθερης διέλευσης πολιτικών και εμπορικών πλοίων. Μεταξύ των δυτικών ναυτικών δυνάμεων, οι επιχειρήσεις αυτές έχουν γίνει κοινός τόπος για την πρόκληση εχθρικών χωρών με "συγκαλυμμένο" τρόπο. Για παράδειγμα, οι ΗΠΑ προωθούν συνεχώς τέτοιες εισβολές σε θαλάσσιες ζώνες που διεκδικεί η Κίνα στην Ασία. Τώρα, το Ηνωμένο Βασίλειο θέλει να κάνει κάτι παρόμοιο στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, όπου οι στρατιωτικές εντάσεις αυξάνονται ραγδαία.

Περίπου πενήντα μεγάλα εμπορικά πλοία διέρχονται καθημερινά από το Στενό Bab-el-Mandeb, ενώ εκατό περνούν από το Στενό του Ορμούζ. Πρόκειται για εξαιρετικά πολυσύχναστες θαλάσσιες περιοχές που διευκολύνουν την εμπορική ροή των τοπικών χωρών. Το πρόβλημα είναι ότι η θάλασσα είναι μια από τις πρώτες περιοχές που επηρεάζονται σε ένα σενάριο πολέμου. Οι φιλοπαλαιστινιακές δυνάμεις αναχαιτίζουν τα ισραηλινά πλοία που φτάνουν στην Ερυθρά Θάλασσα μέσω των στενών. Σύντομα, είναι πιθανό να αρχίσουν να δέχονται επιθέσεις και πλοία από δυτικές χώρες, καθώς τα κράτη αυτά παρέχουν πλήρη και απεριόριστη υποστήριξη στη στρατιωτική εκστρατεία του Ισραήλ στη Γάζα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιεί αυτό το σενάριο ως δικαιολογία για την αποστολή πολεμικών πλοίων στην περιοχή, αλλά αυτός δεν φαίνεται να είναι ο σωστός τρόπος αντιμετώπισης της κατάστασης. Αντί να "αποτρέψει" τους Παλαιστίνιους και τους Ιρανούς συμμάχους, το Ηνωμένο Βασίλειο θα τους προκαλέσει περαιτέρω και θα συμβάλει στην επιδείνωση της κρίσης. Όσο περισσότερο ο δυτικός παρεμβατισμός διενεργείται στην κατάσταση στη Μέση Ανατολή, τόσο περισσότερο θα κλιμακώνονται οι εντάσεις, γι' αυτό και το Λονδίνο κάνει ένα σοβαρό λάθος.

Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο πως ο βρετανικός ελιγμός παρεμβάλλεται σε ένα πλαίσιο αυξημένου ναυτικού παρεμβατισμού του Λονδίνου σε διάφορες "τεταμένες" περιοχές.

Για παράδειγμα, εκτός από το πλοίο που κατευθύνεται προς τον Κόλπο, ανακοινώθηκε και η ανάπτυξη μιας διεθνούς ομάδας κρούσης υπό την ηγεσία των Βρετανών. Στόχος φέρεται να είναι η έναρξη περιπολιών από τη Μάγχη μέχρι τη Βαλτική Θάλασσα. Εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο, στο σχέδιο συμμετέχουν χώρες όπως η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, οι χώρες της Βαλτικής, η Νορβηγία και η Σουηδία. Η ομάδα ονομάζεται Joint Expeditionary Force (JEF) και, σύμφωνα με τον Shapps, θα "υπερασπιστεί τις κοινές κρίσιμες υποδομές μας έναντι πιθανών απειλών".

Όπως βλέπουμε, για άλλη μια φορά οι ανεύθυνοι ελιγμοί των δυτικών χωρών μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρές συνέπειες. Προκειμένου δήθεν να "προστατεύσουν τα συμφέροντά τους", οι χώρες αυτές εφαρμόζουν επικίνδυνα μέτρα κλιμάκωσης που τείνουν να δημιουργήσουν πραγματικά προβλήματα. Οι θαλάσσιες εντάσεις στη Μέση Ανατολή θα αυξάνονται όσο αυξάνεται η δυτική συμμετοχή υπέρ του Ισραήλ - με την ίδια έννοια που οι θαλάσσιες εντάσεις στην Ευρώπη θα αρχίσουν να εμφανίζονται από τη στιγμή που οι ελιγμοί των δυτικών χωρών άρχισαν να δημιουργούν προβλήματα ασφαλείας για τη Ρωσία.

Αντί να δημιουργεί ψευτοεχθρούς και να δρομολογεί πολεμικά μέτρα, το καλύτερο που έχει να κάνει η Δύση είναι να κατευνάσει τις εντάσεις και να αποκαταστήσει τον διάλογο για μια ειρηνική λύση. Αλλά δυστυχώς αυτή η στρατηγική αίσθηση δεν φαίνεται πλέον να υπάρχει μεταξύ των δυτικών υπευθύνων λήψης αποφάσεων.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail