Από τον συντάκτη προσωπικού της Press TV / Παρουσίαση Freepen.gr
Ένας πύραυλος σφυροκόπησε το MSC Palatium III, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Λιβερίας, κοντά στο στρατηγικό στενό Bab el-Mandeb, μετά από παρόμοια επίθεση με στόχο το Al Jasrah, που ανήκει στη ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd.
"Οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης επιβεβαιώνουν ότι θα συνεχίσουν να εμποδίζουν όλα τα πλοία που κατευθύνονται προς τα κατεχόμενα από το Ισραήλ λιμάνια να πλέουν στην (Ερυθρά Θάλασσα) μέχρι να φέρουν τα τρόφιμα και τα φάρμακα που χρειάζονται οι ακλόνητοι αδελφοί μας στη Λωρίδα της Γάζας", ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο στρατιωτικός εκπρόσωπος της Υεμένης ταξίαρχος Γιαχία Σαρί.
Το κύμα επιθέσεων του στρατού της Υεμένης εναντίον πλοίων στη Ρέα Θάλασσα που κατευθύνονται προς τα κατεχόμενα εδάφη τις τελευταίες εβδομάδες έχει ήδη αναγκάσει πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν τα δρομολόγιά τους.
Η Maersk, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, ανακοίνωσε την Παρασκευή πως ενημέρωσε όλα τα πλοία της που σχεδίαζαν να περάσουν από το στενό Bab el-Mandeb να "διακόψουν το ταξίδι τους μέχρι νεωτέρας".
Η ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd με έδρα τη Γερμανία ανακοίνωσε επίσης την απόφασή της να σταματήσει την κυκλοφορία όλων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τη Δευτέρα.
Καθώς η Υεμένη εντείνει τις επιχειρήσεις της στο στρατηγικό τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας, το σιωνιστικό καθεστώς αισθάνεται πόνο και ανησυχία καθώς απειλεί να πλήξει την ήδη δοκιμαζόμενη οικονομία του κατοχικού καθεστώτος.
Μια μέρα πριν, την Πέμπτη, ο στρατός της Υεμένης εκτόξευσε βαλλιστικό πύραυλο εναντίον πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξίδευε μέσω του στρατηγικού στενού, αφού αψήφησε τις προειδοποιήσεις που είχε εκδώσει νωρίτερα ο στρατός της Υεμένης.
Την Τρίτη, ο στρατός της Υεμένης έπληξε με πύραυλο εμπορικό δεξαμενόπλοιο με νορβηγική σημαία, καθώς το πλοίο βρισκόταν στην Ερυθρά Θάλασσα και κατευθυνόταν προς λιμάνι που κατέχεται από το Ισραήλ για να εκφορτώσει το φορτίο του.
Η επιχείρηση της Υεμένης στο δεξαμενόπλοιο Strinda έλαβε χώρα περίπου 100 χιλιόμετρα βόρεια του στενού Bab el-Mandab που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν.
Πίσω στις 4 Δεκεμβρίου, ο στρατός της Υεμένης στόχευσε δύο πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς επιχειρούσαν να διασχίσουν το στενό Bab el-Mandeb και να κατευθυνθούν προς τα κατεχόμενα εδάφη.
Ο Πορθμός Bab el-Mandeb, ο οποίος έχει πλάτος μόλις 29 χιλιόμετρα (18 μίλια) στο στενότερο σημείο του, είναι κρίσιμος για το πετρέλαιο και το εμπόριο, καθώς σχεδόν το 10 τοις εκατό του συνόλου του πετρελαίου που διακινείται στη θάλασσα περνά από αυτόν, καθώς και 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε αγαθά, σύμφωνα με εκθέσεις.
Αυστηρές προειδοποιήσεις της Υεμένης
Σε μια σειρά αναρτήσεων στο X, πρώην Twitter, την Παρασκευή, ο ταξίαρχος Saree δήλωσε πως οι ναυτικές δυνάμεις του στρατού της Υεμένης πραγματοποίησαν στρατιωτική επιχείρηση εναντίον δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων "MSC Alanya" και "MSC PALATIUM III" ενώ βρίσκονταν καθ' οδόν προς τα κατεχόμενα εδάφη.
"Τα δύο πλοία αποτέλεσαν στόχο αφού τα πληρώματά τους αρνήθηκαν να ανταποκριθούν στις κλήσεις των ναυτικών δυνάμεων της Υεμένης καθώς και στα καίρια προειδοποιητικά σήματα", δήλωσε, προσθέτοντας ότι οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης εγγυώνται την ασφάλεια όλων των πλοίων που κατευθύνονται σε όλα τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο, εκτός από εκείνα που κατευθύνονται σε λιμάνια κατεχόμενα από το Ισραήλ.
"Οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης δε θα διστάσουν να στοχοποιήσουν οποιοδήποτε πλοίο παραβιάζει τα όσα αναφέρονται σε προηγούμενες δηλώσεις της", έγραψε, σε μια προειδοποίηση με σαφήνεια.
Είπε ακόμη πως ο στρατός της Υεμένης έχει "ορκιστεί να συνεχίσει να εμποδίζει τον πλου των πλοίων" που κατευθύνονται προς τα κατεχόμενα εδάφη "μέχρι να διατεθούν αρκετά τρόφιμα και φάρμακα" στους ανθρώπους στη Γάζα.
Σε προηγούμενη ανάρτησή του την Παρασκευή, ο ταξίαρχος Saree δήλωσε ότι οι ναυτικές δυνάμεις των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης "πραγματοποίησαν στρατιωτική επιχείρηση εναντίον του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων "Maersk Gebrelater" με μη επανδρωμένο αεροσκάφος.
"Η επιχείρηση ξεκίνησε όταν το πλήρωμα του πλοίου αρνήθηκε να ανταποκριθεί στις κλήσεις των ναυτικών δυνάμεων της Υεμένης", σημείωσε, προσθέτοντας ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων 48 ωρών, οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης κατάφεραν να εμποδίσουν τη διέλευση πολλών πλοίων που κατευθύνονταν προς τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη.
Την Τρίτη, ο στρατιωτικός εκπρόσωπος παραχώρησε συνέντευξη Τύπου μετά την επίσημη ανάληψη ευθύνης από τον στρατό της Υεμένης για επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα, εκδίδοντας νέες προειδοποιήσεις.
"Οι ναυτικές δυνάμεις των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης πραγματοποίησαν μια ποιοτική στρατιωτική επιχείρηση εναντίον του νορβηγικού πλοίου Strinda, το οποίο ήταν φορτωμένο με πετρέλαιο και κατευθυνόταν προς την ισραηλινή οντότητα. Στοχεύθηκε με κατάλληλο ναυτικό πύραυλο", δήλωσε ο ταξίαρχος Saree.
Εξήγησε πως τις τελευταίες ημέρες ο στρατός της Υεμένης είχε απευθύνει αρκετές προειδοποιήσεις σε πλοία που ταξίδευαν προς ή από τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη και ότι όλα άκουσαν τις προειδοποιήσεις και γύρισαν πίσω.
Ωστόσο, αυτό δε συνέβη με το νορβηγικό πλοίο, το πλήρωμα του οποίου, παρά την επικοινωνία, αγνόησε επανειλημμένες προειδοποιήσεις, γεγονός που το κατέστησε νόμιμο στόχο.
Ο Saree περιέγραψε το χτύπημα ως νίκη για τους καταπιεσμένους Παλαιστίνιους που σήμερα υφίστανται σφαγή, καταστροφή και πολιορκία στη Λωρίδα της Γάζας, και ως απάντηση στις εκκλήσεις των Υεμενιτών που αγαπούν την ελευθερία και των ανθρώπων από άλλα μουσουλμανικά έθνη
Προειδοποίησε επίσης ότι οι ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης δε θα διστάσουν να στοχοποιήσουν οποιοδήποτε πλοίο "παραβιάζει τους όρους των προηγούμενων δηλώσεών μας.
"Οι δυνάμεις της Υεμένης επαναλαμβάνουν πως θα συνεχίσουν να στοχεύουν όλα τα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και την Αραβική Θάλασσα που κατευθύνονται προς τα σιωνιστικά λιμάνια, ανεξάρτητα από την εθνικότητά τους, εκτός εάν οι ακλόνητοι αδελφοί μας στη Λωρίδα της Γάζας λάβουν τα τρόφιμα και τα φάρμακα που χρειάζονται", πρόσθεσε.
Επηρεάζεται η ισραηλινή οικονομία
Οι ναυτικές επιχειρήσεις της Υεμένης επιβαρύνουν ήδη την οικονομία της σιωνιστικής οντότητας, το διεθνές εμπόριο της οποίας στερείται σχεδόν εξ ολοκλήρου των χερσαίων μεταφορών και εξαρτάται από τις θαλάσσιες διαδρομές.
Ο πορθμός Bab-el-Mandeb κοντά στην Υεμένη έχει μεγάλη στρατηγική σημασία, διότι από εκεί περνάει το θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ των λιμανιών του Ινδο-Ειρηνικού και του Ατλαντικού, δηλαδή μεταξύ της Ασίας και του δυτικού κόσμου.
Η διακίνηση πλοίων είναι ίδια με εκείνη της διώρυγας του Σουέζ, περίπου 20.000 το χρόνο ή περισσότερα από 50 την ημέρα, και τα δύο αντιπροσωπεύουν περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων, αξίας άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων.
Για τους λόγους αυτούς, οι αφρικανικές χώρες στη δυτική ακτή του στενού φιλοξενούν μεγάλο αριθμό ξένων στρατιωτικών βάσεων, που ανήκουν στην Κίνα, τη Ρωσία, την Ιαπωνία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Τουρκία και τη Σαουδική Αραβία.
Για την οικονομία του ισραηλινού καθεστώτος έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, διότι η Ασία (εξαιρουμένης της Τουρκίας) αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο των εξαγωγών και το ένα τρίτο των εισαγωγών του, και το μεγαλύτερο μέρος αυτού του εμπορίου πραγματοποιείται ακριβώς μέσω του Bab-el-Mandeb, μέσω του λιμανιού του Eilat.
Από το λιμάνι του Eilat εξάγονται ορυκτά, φωσφορικά άλατα, ποτάσα και μεταλλεύματα σε όλο τον κόσμο, ενώ επίσης πραγματοποιούνται εισαγωγές ξυλείας, δομικών υλικών, τροφίμων και αυτοκινήτων.
Περίπου 2.110.000 τόνοι ξηρού φορτίου, περισσότερα από 50.000 TEU και 75.000 οχήματα διακινούνται σε αυτή την εγκατάσταση ετησίως, αν και τα ρεκόρ έφτασαν πάνω από 100.000 οχήματα, ή περίπου το 45% των συνολικών εισαγωγών αυτοκινήτων.
Επί δεκαετίες, το ισραηλινό καθεστώς προσέφερε το λιμάνι του Εϊλάτ στον κόσμο ως θαλάσσια-σιδηροδρομική-θαλάσσια, αγωγό ή ακόμη και νέα διαδρομή διώρυγας προς τη Μεσόγειο Θάλασσα, μια εναλλακτική λύση στη διώρυγα Σουέζ της Αιγύπτου, ενώ τα τελευταία χρόνια είχε μεγάλες φιλοδοξίες για την ανάπτυξή του.
Το 2013, το λιμάνι ιδιωτικοποιήθηκε, οι παράκτιες και συνοδευτικές υποδομές μεταφορών επεκτάθηκαν και ο ενθουσιασμός για το έργο ήταν αισθητός ακόμη και στον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Σήμερα, η προσπάθεια να πάρει μερίδιο από το τρισεκατομμύριο του διεθνούς εμπορίου μοιάζει με όνειρο απατηλό, διότι σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του λιμανιού της Εϊλάτ, Gideon Golber, οι επιχειρήσεις της Υεμένης στο Bab-el-Mandeb έχουν μειώσει την κίνηση του λιμανιού κατά 80-85%.
Ο επικεφαλής του Ισραηλινού Γραφείου Ναυτιλίας, Yoram Ziba, τόνισε ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη προϊόντων και τη σημαντική αύξηση των τιμών κατά δεκάδες τοις εκατό για πολλά προϊόντα, στον κόσμο των αυτοκινήτων, της μόδας, της ηλεκτρικής ενέργειας, των επίπλων, των τροφίμων κ.ο.κ.
Η εναλλακτική διαδρομή γύρω από την Αφρική παρατείνει το χρόνο κατά τρεις εβδομάδες και αυξάνει σημαντικά το κόστος μεταφοράς, γεγονός που καθιστά τις εισαγωγές ακριβότερες και τις ισραηλινές εξαγωγές μη ανταγωνιστικές.
Εάν η τρέχουσα τάση συνεχιστεί μακροπρόθεσμα, εκτιμάται ότι η οικονομία του ισραηλινού καθεστώτος μπορεί να διακινδυνεύσει 50 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, συμπεριλαμβανομένων 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εξαγωγές και 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εισαγωγές.
Ναυτικές δυνατότητες της Υεμένης
Οι πρόσφατες επιχειρήσεις, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό και την αντίσταση, κατέδειξαν για άλλη μια φορά τις παγκόσμιας κλάσης στρατιωτικές ικανότητες των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης.
Αυτή η αυξανόμενη στρατιωτική ισχύς παρουσιάστηκε πλήρως σε μια θεαματική στρατιωτική παρέλαση που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο στην πλατεία Al-Sabeen στην πρωτεύουσα Σαναά.
Στη στρατιωτική παρέλαση του περασμένου έτους, παρουσιάστηκε μια ποικιλία ναυτικών πυραύλων, συμπεριλαμβανομένων των Hatem, Falaq, Haider, Al-Bahr al-Ahmar, Meraj και Quds 3.
Φέτος, ωστόσο, παρουσιάστηκαν νέα μοντέλα στο οπλοστάσιο της Υεμένης, όπως οι ναυτικοί πύραυλοι Rubij, Faleh, Mandab 1, Mandab 2, Asef, Sayyad και Sejjil. Παρουσιάστηκε επίσης ο νέος πύραυλος cruise μεγάλου βεληνεκούς Quds Z-0.
Ο υψηλής ακρίβειας πύραυλος Sejjil κινείται με στερεά καύσιμα, φέρει πολεμική κεφαλή βάρους 100 κιλών και έχει εμβέλεια 180 χιλιομέτρων, επομένως είναι ικανός να πλήξει οποιονδήποτε στόχο στην Ερυθρά Θάλασσα.
Παρουσιάστηκε επίσης ένα τοπικά κατασκευασμένο σκάφος Nazir με δυνατότητες ελιγμών και εξοπλισμένο με μεσαία όπλα και συστήματα αεράμυνας.
Τα σκάφη αυτά αποτελούν μια ναυτική προσθήκη στον υπάρχοντα στόλο ταχύπλοων σκαφών όπως τα Asif-1, Asif-2, Asif-3 και Mallah, καθώς και τα μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας Tufan, που παρουσιάστηκαν ήδη πέρυσι.
Παρουσιάστηκαν επίσης διάφορα μοντέλα μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης και αναγνώρισης, όπως τα Rajum, Rased, Qasef K2, Shehab, Mersad-2, Khatif-2, Raqib, Waeed-1, Waeed-2, Sammad-1, Sammad-2 και Sammad-3.
Μεταξύ αυτών, το πυρομαχικό Waeed-2 είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτο, καθώς έχει βεληνεκές 2.000 χιλιομέτρων και εξαιρετικά εκρηκτική και κατακερματισμένη κεφαλή.
Οι δυνατότητες αυτών των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, καθώς και των βαλλιστικών πυραύλων, φάνηκαν τις τελευταίες εβδομάδες, όταν οι δυνάμεις της Υεμένης στόχευσαν το κατεχόμενο από το Ισραήλ λιμάνι του Εϊλάτ και τα περίχωρά του.
Απειλή του συνασπισμού κατά της Υεμένης
Μετά τις τελευταίες επιχειρήσεις της Υεμένης εναντίον πλοίων που συνδέονται με το Ισραήλ στο Bab-el-Mandeb και την επιτυχή εφαρμογή του ναυτικού αποκλεισμού, το ισραηλινό καθεστώς και οι Ηνωμένες Πολιτείες αισθάνονται όλο και πιο νευρικοί.
Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Βενιαμίν Νετανιάχου φέρεται να είπε στον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ότι το καθεστώς του θα αντιδράσει εάν οι ΗΠΑ δε λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για να σταματήσουν τον στρατό της Υεμένης.
Οι αξιωματούχοι της Υεμένης δεν εντυπωσιάστηκαν από τις απειλές του, καθώς ο υπουργός Πληροφοριών της χώρας Dhaifullah al-Shami δήλωσε πως η Σαναά είναι πλήρως προετοιμασμένη για οποιοδήποτε στρατιωτικό σενάριο.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές της Τετάρτης, η κορβέτα Sa'ar 6 κλάσης του ισραηλινού καθεστώτος έχει σταλεί στην Ερυθρά Θάλασσα για να αντιμετωπίσει τις ναυτικές δυνάμεις της Υεμένης, αν και είναι αμφίβολο τι αποτέλεσμα μπορεί να έχει απέναντι στο προαναφερθέν οπλοστάσιο της Υεμένης.
Η αμερικανική απάντηση στα αιτήματα του Νετανιάχου δεν άργησε να έρθει, καθώς Αμερικανοί αξιωματούχοι ανακοίνωσαν ότι διαπραγματεύονται με διάφορες χώρες για τη δημιουργία του ευρύτερου ναυτικού συνασπισμού με στόχο την προστασία της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, δηλαδή των ισραηλινών πλοίων.
Ο Abdul Malik al-Ajri, μέλος του πολιτικού γραφείου του κινήματος αντίστασης Ansarullah της Υεμένης, αντέδρασε έντονα στην ανακοίνωση των ΗΠΑ.
"Εάν όλοι οι ναυτικοί στόλοι του κόσμου πλεύσουν στην Ερυθρά Θάλασσα και συγκεντρωθούν εκεί, δε θα παρέχουν ασφάλεια ούτε στο Ισραήλ ούτε στα πλοία του καθεστώτος και στα πλοία που προορίζονται για την κατεχόμενη Παλαιστίνη", δήλωσε.
Ο Al-Ajri πρόσθεσε ότι ο μόνος τρόπος για να επικρατήσει ειρήνη στη στρατηγική θαλάσσια οδό της Ερυθράς Θάλασσας είναι η μόνιμη κατάπαυση του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας και ο τερματισμός της επιθετικότητας του ισραηλινού καθεστώτος.
Ο υπουργός Άμυνας του Ιράν, ταξίαρχος Μοχάμαντ Ρεζά Αστιάνι, υποβάθμισε επίσης τα σχέδια των ΗΠΑ για τη δημιουργία μιας ναυτικής δύναμης στην Ερυθρά Θάλασσα, χαρακτηρίζοντάς τα "ανόητα".
Σε μια αυστηρή προειδοποίηση προς τις Ηνωμένες Πολιτείες που εξέδωσε την Παρασκευή, είπε πως δεν υπάρχει χώρος στην περιοχή για να εγκαθιδρύσουν παρουσία και ελιγμούς ξένοι.
"Αυτοί (οι Αμερικανοί) δε θα έκαναν σίγουρα κάτι τέτοιο. Αν σκοπεύουν να κάνουν μια τέτοια ανόητη πράξη, θα αντιμετωπίσουν πολλά προβλήματα", προειδοποίησε ο Ιρανός αξιωματούχος.