Γιατί η Τουρκία ενδιαφέρεται για τα αεροσκάφη Eurofighter Typhoon

A Eurofighter jet accompanies the flight of a German Airbus A400M carrying the German chancellor, 23 October (ΑFΡ)
Η τουρκική πολεμική αεροπορία χρειάζεται 40 ευρωπαϊκά μαχητικά αεροσκάφη αν δεν προχωρήσει η συμφωνία για τα F-16, αλλά η Γερμανία δεν είναι έτοιμη γι' αυτό

Μετά από ετήσιες επιθεωρήσεις και διαπραγματεύσεις, η Τουρκία δήλωσε επίσημα την Πέμπτη [16/11] ότι θα ήθελε να αγοράσει 40 μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon ως ενδιάμεση επιλογή πριν από την έναρξη της χρήσης του μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς Kaan που κατασκευάζεται τοπικά το 2030. 

Ragip Soylu - middleeasteye.net / Παρουσίαση Freepen.gr

Τούρκοι αξιωματούχοι δήλωσαν πέρυσι στο Middle East Eye πως η τουρκική πολεμική αεροπορία εξέταζε το Eurofighter ως ασφαλιστική δικλείδα σε περίπτωση που οι ΗΠΑ καθυστερούσαν ή ακόμη και μπλόκαραν την πώληση και το πακέτο εκσυγχρονισμού των F-16, καθώς ο σημερινός στόλος των μαχητικών αεροσκαφών της γηράσκει ραγδαία.

Καθώς η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν φαίνεται να βιάζεται να προωθήσει τη συμφωνία των 20 δισ. δολαρίων για τα F-16, συνδέοντάς την με την επικύρωση από το τουρκικό κοινοβούλιο της υποψηφιότητας της Σουηδίας για το ΝΑΤΟ, το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας συνεχίζει να αναζητά εναλλακτικές λύσεις.

Το αίτημα της Άγκυρας για 40 μονάδες Eurofighter ταιριάζει με την τρέχουσα συμφωνία για τα F-16, η οποία περιλαμβάνει 40 προηγμένα F-16V και πακέτα αναβάθμισης για τα 79 υπάρχοντα αεροσκάφη της.

Ωστόσο, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Yasar Guler δήλωσε στο κοινοβούλιο ότι η Άγκυρα θα ενδιαφερόταν να αγοράσει ταυτόχρονα τόσο τα F-16 όσο και τα Eurofighter, μια δαπανηρή και απροσδόκητη δέσμευση. Η Σαουδική Αραβία, συγκριτικά, υπέγραψε συμφωνία ύψους 12,5 δισ. δολαρίων με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά 48 αεροσκαφών Eurofighter το 2017. 

"Θέλουμε να αγοράσουμε το Eurofighter. Ένα πολύ αποτελεσματικό αεροσκάφος. Τα αεροσκάφη αυτά παράγονται από κοινού από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και την Ισπανία. Τόσο η Αγγλία όσο και η Ισπανία λένε "ναι" και τώρα εργάζονται για να πείσουν τη Γερμανία", δήλωσε ο Guler. "Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία λένε: "Θα λύσουμε αυτό το πρόβλημα'".

Η Τουρκία διαπραγματεύεται κυρίως τη συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο από πέρυσι.

Ο Can Kasapoglu, ανώτερος συνεργάτης της δεξαμενής σκέψης Hudson Institute με έδρα την Ουάσινγκτον, λέει ότι η λειτουργία και των δύο συστημάτων θα φέρει αναπόφευκτα δυσκολίες που απορρέουν από τη διχοτόμηση στο οπλοστάσιο.

"Θα σήμαινε διαφορετικούς προσομοιωτές, διαχείριση δύο δεξαμενών πιλότων, διαφορετική υποδομή συντήρησης, ακόμη και διαφορετική προοπτική βάσης", δήλωσε στο MEE.

"Παρ' όλα αυτά, στη σφαίρα της αμυντικής διπλωματίας, η προμήθεια ενός Eurofighter Typhoon είναι πολύ πιο ασφαλής από τις ρωσικές ή κινεζικές επιλογές. Εξάλλου, η επιλογή της ευρωπαϊκής λύσης δε θα προκαλέσει κυρώσεις ή διπλωματικές αποκλίσεις [από τις ΗΠΑ]".

Η Τουρκία έχει απειλήσει στο παρελθόν να αγοράσει ρωσικής κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη, αλλά οι αγώνες της Ρωσίας στον πόλεμο της Ουκρανίας έχουν μειώσει βαθιά τη θέση των ρωσικών όπλων στα τουρκικά μάτια. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με πιθανές δυτικές κυρώσεις στην τουρκική αμυντική βιομηχανία, εάν υπογραφεί οποιαδήποτε συμφωνία με τη Μόσχα.

Μια τουρκική πηγή που γνωρίζει τις σκέψεις του υπουργείου Άμυνας δήλωσε πως η Τουρκία δεν έχει αρκετούς πιλότους για να επενδύσει και στα δύο συστήματα F-16 και Eurofighter, οπότε τελικά θα πρέπει να επιλέξει ένα από αυτά για να βασιστεί.

"Η Τουρκία ενδιαφέρεται για την πιο προηγμένη παραλλαγή Tranch 4", πρόσθεσε η πηγή, μιλώντας για τον τύπο του αεροσκάφους Eurofighter Typhoon που εξετάζει.

Γερμανική εναντίωση

Ένα βασικό εμπόδιο μπροστά στη συμφωνία είναι η αντίθεση του Βερολίνου. Τα αεροσκάφη παράγονται από κοινοπραξία χωρών που αποτελείται από τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Christian Molling, αναπληρωτής διευθυντής του ερευνητικού ινστιτούτου του Γερμανικού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων, λέει ότι η Τουρκία βρισκόταν στη λίστα ελέγχου της Γερμανίας εδώ και καιρό λόγω της χρήσης γερμανικών όπλων, όπως τα άρματα μάχης Leopard, σε επιχειρήσεις εσωτερικής ασφάλειας ή χερσαίου πολέμου στη Συρία, επομένως το Βερολίνο δε χαίρεται με το αίτημα.

Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επισκέφθηκε την Παρασκευή το Βερολίνο, όπου συναντήθηκε με τον Γερμανό καγκελάριο Όλαφ Σολτς. Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο Ερντογάν δήλωσε οργισμένος πως κανείς δεν μπορεί να απειλήσει την Τουρκία με πωλήσεις μαχητικών αεροσκαφών και πως η Άγκυρα μπορεί να βρει άλλες χώρες για τέτοιου είδους προμήθειες.

Ο Τούρκος πρόεδρος δεν εντυπωσίασε το γερμανικό κοινό με την καταδίκη του για τους βομβαρδισμούς του Ισραήλ στη Γάζα και τον τρόπο με τον οποίο κάλεσε τη Γερμανία να καταδικάσει τους Ισραηλινούς για τη δημιουργία ανθρωπιστικής καταστροφής στον παλαιστινιακό θύλακα.

"Υπήρχε ένα μακρύ είδος ερωτηματικού πίσω από την παράδοση πραγμάτων στην Τουρκία", δήλωσε ο Molling στο MEE.

"[Ο ίδιος ο Ερντογάν] έχει κάνει την κατάσταση επιπλέον δύσκολη, απλώς και μόνο λόγω των πολιτικών του γραμμών για τη Χαμάς, που δεν τη θεωρεί τρομοκρατική ομάδα αλλά μαχητές της ελευθερίας κ.λπ. Φυσικά, απλά δεν έχει μεταφερθεί ή έχει λάβει μεγάλη συμπάθεια στο Βερολίνο από κανέναν στο πολιτικό φάσμα".

Ο Ερντογάν δήλωσε αργότερα το Σάββατο ότι ο ίδιος ο Σολτς δεν έθεσε το θέμα της πώλησης του Eurofighter κατά τη διάρκεια των συνομιλιών.

Η Γερμανία έχει στο παρελθόν εμποδίσει μια παρόμοια πώληση αεροσκαφών Eurofighter στη Σαουδική Αραβία, προκαλώντας την οργή των βρετανικών αρχών. Ο τοπικός γερμανικός παραγωγός Airbus και το συνδικάτο των εργαζομένων του IG Metall διαδήλωσαν από κοινού την περασμένη εβδομάδα στο Μάντσινγκ, λέγοντας στη γερμανική κυβέρνηση πως η αντίθεσή της σε προμήθειες μεγάλης κλίμακας από μη ευρωπαϊκές χώρες και η λήξη προγραμμάτων όπως το Eurofighter είναι λάθος.

Τα φώτα ενδέχεται να σβήσουν σε ορισμένα εργοστάσια της Airbus, εάν η εταιρεία δε λάβει περισσότερες παραγγελίες μέχρι το 2030.

Μια γερμανική πηγή, η οποία γνωρίζει τις σκέψεις της γερμανικής κυβέρνησης σχετικά με την πώληση, δήλωσε στο MEE πως η Airbus πρέπει να έχει ήδη ασκήσει πιέσεις στην Καγκελαρία για να προχωρήσει η συμφωνία.

"Το Κόμμα των Πρασίνων εντός του συνασπισμού του Σολτς είναι αυτό που αντιτίθεται σε οποιεσδήποτε εξαγωγές στην Τουρκία, η Καγκελαρία και ο Σολτς είναι ρεαλιστές", δήλωσε η πηγή.

Η πηγή δήλωσε ότι αν η συμφωνία οδηγηθεί σε αδιέξοδο, θα πέσει τελικά στην αγκαλιά του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου Ασφαλείας (Bundessicherheitsrat), στο οποίο συμμετέχουν βαριά ονόματα των Πρασίνων, όπως ο αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ και η υπουργός Εξωτερικών Ανναλένα Μπάερμποκ, οι οποίοι είναι πιθανό να αντιταχθούν.

"Αλλά η Γερμανία δεν μπορεί να διακινδυνεύσει και πάλι να πωλούν οι ανταγωνιστές της παγκοσμίως τα προϊόντα τους ως "χωρίς γερμανικά", όπως κάνουν οι Γάλλοι", δήλωσε η πηγή.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι, όπως η Ιταλία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενδέχεται να επιλέξουν να παράγουν στο μέλλον όπλα χωρίς τη γερμανική βιομηχανική παραγωγή.

"Θα ήταν ένα μεγάλο πλήγμα, λαμβάνοντας υπόψη και τις δηλώσεις του Σολτς και του υπουργού Άμυνας Μπόρις Πιστόριους για την ενίσχυση [της] αμυντικής βιομηχανικής βάσης στην Ευρώπη", δήλωσε η πηγή, συνδέοντας το με την ομιλία της καγκελαρίου στην Zeitenwende μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία πρότεινε πως η Γερμανία πρέπει να δαπανήσει 100 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του στρατού της.

"Και ποια είναι η ευρωπαϊκή βιομηχανική βάση αν όχι η Airbus;".

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail