Τι θα επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου το 2024;

Τα τελευταία δύο χρόνια σημειώθηκε μια σειρά από έκτακτα γεγονότα, με κυριότερα την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022 και τις επιθέσεις της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου 2023. Το τρέχον έτος μπορεί κάλλιστα να δει περισσότερα εξίσου έκτακτα πράγματα, με τη διεύρυνση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς να αποτελεί μια σαφή πιθανότητα, όπως και η αύξηση των εντάσεων μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν, καθώς και μεταξύ Βόρειας και Νότιας Κορέας. Και τα τρία θα εμπλέξουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Ρωσία, και τα τρία σενάρια ενέχουν την απειλή μιας ξαφνικής εκτίναξης όλων των τιμών. Άλλα γεγονότα, λιγότερο προβλέψιμα, μπορεί επίσης να προκύψουν που θα έκαναν το ίδιο.

Simon Watkins - oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Τούτου λεχθέντος, όσο έκτακτα και αν ήταν αυτά τα γεγονότα, η τιμή αναφοράς του πετρελαίου Brent ξεκίνησε το 2023 να διαπραγματεύεται σε υψηλό επίπεδο περίπου 85,88 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι (pb) και έκλεισε φέτος χαμηλότερα - σε υψηλό επίπεδο περίπου 77,96 δολάρια ΗΠΑ pb. Οι αριθμοί αυτοί σηματοδοτούν ένα εξαιρετικό επίτευγμα για τις χώρες που είναι οι μεγαλύτεροι καθαροί καταναλωτές πετρελαίου εις βάρος εκείνων που είναι οι μεγαλύτεροι καθαροί παραγωγοί πετρελαίου. Αυτό είναι ακριβώς το αντίθετο από ό,τι συνέβη πριν από λίγο περισσότερο από 50 χρόνια μετά την εισβολή ενός αραβικού συνασπισμού στο Ισραήλ στις 6 Οκτωβρίου 1973, σηματοδοτώντας την έναρξη του πολέμου του Γιομ Κιπούρ. Αυτός ο πόλεμος οδήγησε άμεσα στην πετρελαϊκή κρίση του 1973/74, όπως αναλύεται πλήρως στο νέο μου βιβλίο για τη νέα παγκόσμια τάξη της αγοράς πετρελαίου.

Η Κρίση ήρθε καθώς τα μέλη του ΟΠΕΚ - συν την Αίγυπτο, τη Συρία και την Τυνησία - επέβαλαν εμπάργκο στις εξαγωγές πετρελαίου προς τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιαπωνία, τον Καναδά και τις Κάτω Χώρες ως απάντηση στη συλλογική προμήθεια όπλων, πληροφοριών και υλικοτεχνικής υποστήριξης στο Ισραήλ κατά τη διάρκεια του Πολέμου. Μέχρι τη λήξη του εμπάργκο τον Μάρτιο του 1974, η τιμή του πετρελαίου είχε αυξηθεί κατά περίπου 267%, από περίπου 3 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι (pb) σε πάνω από 11 δολάρια ΗΠΑ pb. Αυτό, με τη σειρά του, φούντωσε τη φωτιά μιας παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης, ιδιαίτερα αισθητής στις χώρες της Δύσης που ήταν καθαρές εισαγωγείς πετρελαίου. Όπως υπογράμμισε ο τότε υπουργός πετρελαίου και ορυκτών αποθεμάτων της Σαουδικής Αραβίας, σεΐχης Αχμέντ Ζακί Γιαμανί - ο οποίος θεωρείται ευρέως υπεύθυνος για τη χάραξη της στρατηγικής της Σαουδικής Αραβίας και του ΟΠΕΚ - το εμπάργκο σηματοδότησε οριστικά μια δραματική μετατόπιση της ισορροπίας δυνάμεων στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου από τους μεγάλους καταναλωτές πετρελαίου (κυρίως στη Δύση εκείνη την εποχή) στους μεγάλους παραγωγούς πετρελαίου (κυρίως στη Μέση Ανατολή εκείνη την στιγμή).

Ο Γιαμανί δεν ήταν ο μόνος που το πίστευε αυτό - το ίδιο πίστευε και ο αείμνηστος γεωπολιτικός στρατηγιστής των ΗΠΑ Χένρι Κίσινγκερ, και αυτή η διαπίστωση αποτέλεσε τη βάση όλης της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ σε σχέση με την ενέργεια από τότε μέχρι σήμερα. Αφού έληξε η πετρελαϊκή κρίση του 1974, ο Κίσινγκερ - ο οποίος διετέλεσε Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ από τον Ιανουάριο του 1969 έως τον Νοέμβριο του 1975 και Υπουργός Εξωτερικών από τον Σεπτέμβριο του 1973 έως τον Ιανουάριο του 1977 - είπε σε κάθε πρόεδρο που συμβούλευε (σχεδόν σε όλους με τον έναν ή τον άλλο τρόπο) τα τρία συμπεράσματα στα οποία είχε καταλήξει ως αποτέλεσμα της κρίσης, όπως αναλύεται επίσης διεξοδικά στο νέο μου βιβλίο για τη νέα παγκόσμια τάξη της αγοράς πετρελαίου.

Το πρώτο ήταν ότι τη Σαουδική Αραβία και τα υπόλοιπα μέλη του ΟΠΕΚ δεν θα μπορούσαν ποτέ ξανά να εμπιστευτούν οι ΗΠΑ, καθώς η κρίση είχε δει το Βασίλειο να παραβιάζει τη θεμελιώδη συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών που είχε συναφθεί στις 14 Φεβρουαρίου 1945 μεταξύ του τότε προέδρου των ΗΠΑ, Φραγκλίνου Ρούσβελτ, και του τότε βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας, Αμπντουλαζίζ μπιν Αμπντούλ Ραχμάν Αλ Σαούντ.

Η συμφωνία αυτή ήταν απλώς ότι οι ΗΠΑ θα λάμβαναν όλες τις προμήθειες πετρελαίου που χρειάζονταν για όσο διάστημα η Σαουδική Αραβία είχε πετρέλαιο και, σε αντάλλαγμα, οι ΗΠΑ θα εγγυούνταν την ασφάλεια τόσο της Σαουδικής Αραβίας όσο και του κυβερνώντος Οίκου των Σαούντ.

Η δεύτερη διαπίστωση του Κίσινγκερ ήταν ότι οι ΗΠΑ έπρεπε να επιταχύνουν τις προσπάθειές τους να γίνουν το συντομότερο δυνατόν αυτάρκεις σε ενεργειακούς πόρους.

Τρίτον, ο Κίσινγκερ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο καλύτερος τρόπος δράσης για να συνεχίσουν οι ΗΠΑ να αποκτούν όλο το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που χρειάζονταν για να διατηρήσουν την κορυφαία παγκόσμια οικονομική και πολιτική τους θέση ήταν να διασφαλίσουν πως οι χώρες της Μέσης Ανατολής δεν θα συμμαχούσαν ξανά στο μέλλον εναντίον των ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ για να το εξασφαλίσουν αυτό, υποστήριξε με επιτυχία, έπρεπε να χρησιμοποιήσουν την αρχή του "διαίρει και βασίλευε" μεταξύ των μεγάλων παραγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου της περιοχής, η οποία με τη σειρά της ήταν μια παραλλαγή της "τριγωνικής διπλωματίας" που είχε υποστηρίξει και χρησιμοποιούσε με μεγάλη επιτυχία στις σχέσεις των ΗΠΑ με τη Ρωσία και την Κίνα εκείνη την εποχή. Εν ολίγοις, αυτό περιελάμβανε το παιχνίδι της μίας πλευράς εναντίον της άλλης, αξιοποιώντας τις όποιες διαχωριστικές γραμμές διέτρεχαν τις χώρες-στόχους κάθε φορά, είτε αυτές ήταν οικονομικές, πολιτικές ή θρησκευτικές, είτε οποιοσδήποτε συνδυασμός τους.

Ο Κίσινγκερ έζησε για να δει την ισορροπία δυνάμεων στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου να αρχίζει να μετατοπίζεται από τους παραγωγούς πετρελαίου της Μέσης Ανατολής προς τους καθαρούς καταναλωτές των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, με την αδυσώπητη άνοδο του αμερικανικού τομέα του σχιστολιθικού πετρελαίου. Αυτό ξεκίνησε σοβαρά το 2010 (σχιστολιθικό αέριο από το 2006) και μέχρι το 2013 η αύξηση της παραγωγής ήταν ουσιαστικά μια ευθεία κάθετη γραμμή. Μέχρι το 2014, η Σαουδική Αραβία πίστευε ότι το σχιστολιθικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο των ΗΠΑ αποτελούσε υπαρξιακή απειλή για τη θέση της στον κόσμο και για τη συνέχιση της διακυβέρνησης της βασιλικής οικογένειας Αλ Σαούντ. Σε μια προσπάθεια να καταστρέψει -ή τουλάχιστον να αχρηστεύσει σημαντικά- τον τότε εκκολαπτόμενο αμερικανικό σχιστολιθικό τομέα, η Σαουδική Αραβία οδήγησε τους αδελφούς της στον ΟΠΕΚ στον Πόλεμο των Τιμών του Πετρελαίου 2014-2016, όπως καλύπτεται διεξοδικά στο νέο μου βιβλίο για τη νέα τάξη της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου. Η τακτική του ΟΠΕΚ ήταν η τεράστια υπερπροσφορά στην αγορά, πιέζοντας τις τιμές του πετρελαίου σε επίπεδα που θα χρεοκοπούσαν τους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ. Ωστόσο, οι Σαουδάραβες και ο ΟΠΕΚ είχαν υποτιμήσει σοβαρά την ικανότητα του αμερικανικού σχιστολιθικού τομέα να προσαρμοστεί και στη συνέχεια να ευδοκιμήσει σε πολύ χαμηλότερες τιμές πετρελαίου από αυτές που θα μπορούσαν να αντέξουν ακόμη και οι Σαουδάραβες ή οι αδελφοί του ΟΠΕΚ.

Από εκείνο το σημείο, οι ΗΠΑ άρχισαν να θέτουν σε εφαρμογή ένα άτυπο εύρος τιμών για το πού επιθυμούν την τιμή του πετρελαίου. Όπως επίσης αναλύεται πλήρως στο νέο μου βιβλίο, το κατώτατο όριο του εύρους είναι τα 40-45 δολάρια ΗΠΑ για το Brent, καθώς θεωρείται ως η τιμή στην οποία οι αμερικανοί παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου μπορούν να επιβιώσουν και να έχουν αξιοπρεπή κέρδη. Το ανώτατο όριο του εύρους θεωρείται ως 75-80 δολάρια ΗΠΑ pb του Brent για δύο λόγους - έναν πολιτικό και έναν οικονομικό, αν και συνδέονται μεταξύ τους. Ο πολιτικός λόγος είναι ότι από το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι το 2018, ο εν ενεργεία πρόεδρος των ΗΠΑ κέρδισε την επανεκλογή του 11 φορές στις 11 αν η οικονομία δεν βρισκόταν σε ύφεση εντός δύο ετών από τις επερχόμενες εκλογές. Ωστόσο, εάν βρισκόταν σε ύφεση σε αυτό το χρονικό διάστημα, τότε μόνο 1 εν ενεργεία πρόεδρος έχει κερδίσει στις 7 φορές (αν και ακόμη και το 1 είναι συζητήσιμο). Ο οικονομικός λόγος που βασίζεται σε μακροχρόνιες εκτιμήσεις είναι πως κάθε μεταβολή της τιμής του αργού πετρελαίου κατά 10 δολάρια ανά λίτρο οδηγεί σε μεταβολή της τιμής ενός γαλονιού βενζίνης κατά 25-30 λεπτά και για κάθε 1 λεπτό που αυξάνεται η μέση τιμή ανά γαλόνι βενζίνης, χάνονται περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως σε καταναλωτικές δαπάνες. Ιστορικά, περίπου το 70% της τιμής της βενζίνης προέρχεται από την παγκόσμια τιμή του πετρελαίου.

Κρίσιμο για την τιμή του πετρελαίου του 2024 είναι επίσης ότι αυτό το εύρος τιμών του πετρελαίου στις ΗΠΑ είναι πολύ κοντά σε αυτό που επιθυμεί η άλλη μεγάλη παγκόσμια δύναμη - η Κίνα. Σε αντίθεση με την πετρελαϊκή κρίση του 1973/74, η Κίνα είναι τώρα ένας τεράστιος παγκόσμιος καταναλωτής πετρελαίου, το ίδιο και οι χώρες με τις οποίες κάνει το μεγαλύτερο μέρος των συναλλαγών της. Η αξιοσημείωτη απροθυμία του Πεκίνου να αναζωπυρώσει τη φλόγα της σύγκρουσης στο Ισραήλ ή στη Μέση Ανατολή συνολικά, απορρέει από αυτούς τους παράγοντες, καθώς συσχετίζονται με τη σημερινή επισφαλή οικονομική του θέση, η οποία θα γινόταν ακόμη χειρότερη αν οι τιμές του πετρελαίου ξαφνικά ανέβαιναν πολύ υψηλότερα και/ή αν οι ΗΠΑ επέστρεφαν σε κατάσταση εμπορικού πολέμου πλήρους κλίμακας μαζί του.

Οι οικονομίες της Δύσης παραμένουν το βασικό εξαγωγικό της μπλοκ, με τις ΗΠΑ να εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 16% των εξαγωγικών εσόδων της Κίνας από μόνες τους. Σύμφωνα με ανώτερη πηγή στο σύμπλεγμα ενεργειακής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), με την οποία μίλησε πρόσφατα αποκλειστικά το OilPrice.com, η οικονομική ζημία για την Κίνα - άμεσα μέσω των δικών της εισαγωγών ενέργειας και έμμεσα μέσω της ζημίας στις οικονομίες των βασικών εξαγωγικών αγορών της στη Δύση - θα αυξανόταν επικίνδυνα εάν η τιμή του πετρελαίου Brent παρέμενε πάνω από 90-95 δολάρια ΗΠΑ pb για περισσότερο από ένα τέταρτο του έτους.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail