pixabay / oceanverde |
Το Russian Market είναι ένα έργο ενός οικονομικού μπλόγκερ, Ελβετού δημοσιογράφου και πολιτικού σχολιαστή με έδρα τη Ζυρίχη. Ακολουθήστε τον στο X @runews / Russia Today / Παρουσίαση Freepen.gr
Εν μέσω ενός ήδη ταραγμένου παγκόσμιου τοπίου, μια σεισμική γεωπολιτική κρίση εκτυλίσσεται, με τους μαχητές Χούτι να στοχεύουν πλοία σε κρίσιμες θαλάσσιες διαδρομές. Οι πρόσφατες προκλήσεις που στοχεύουν κυρίως σε δυτικά πλοία σηματοδοτούν μια βαθιά αλλαγή, με τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσουν τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου.
Εν μέσω των συνεπειών της σύγκρουσης στην Ουκρανία και των κυρώσεων, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η Ρωσία εδραιώνει την επιρροή της όχι μόνο στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και κατά μήκος άλλων ζωτικών θαλάσσιων αρτηριών, ιδίως της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού. Αυτή η εδραίωση πυροδοτεί μια μετασχηματιστική αλλαγή στην παραδοσιακή ισορροπία δυνάμεων σε όλο το ευρύτερο φάσμα του θαλάσσιου εμπορίου.
Επιθέσεις των Χούτι και στρατηγική στόχευση
Η Ερυθρά Θάλασσα, ένας κομβικός αγωγός για το διεθνές εμπόριο, αποτελεί πλέον μια αμφισβητούμενη αρένα, καθώς οι αντάρτες Χούτι από την Υεμένη κλιμακώνουν τις επιθέσεις τους. Οι ηγέτες των Χούθι δήλωσαν πως καταδιώκουν όλα τα πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ λόγω των εχθροπραξιών στη Γάζα, και φαίνεται ότι στοχοποιούνται δυτικά πλοία. Ταυτόχρονα, ένας αυξανόμενος αριθμός ρωσικών πετρελαιοφόρων συνεχίζει να πλέει στα ύδατα για να παραδώσει φορτία πετρελαίου στην Ασία, προσθέτοντας ένα επίπεδο πολυπλοκότητας στην κατάσταση. Εάν τεκμηριωθεί, αυτή η επιλεκτική στόχευση αναδεικνύει τις γεωπολιτικές περιπλοκές που παίζονται, τοποθετώντας το θαλάσσιο εμπόριο ως πιόνι σε ευρύτερους γεωπολιτικούς ελιγμούς.
🚨Yemen grants free passage ONLY to tankers carrying Russian oil via the Red Sea to the Suez canal. 🇷🇺
— Aussie Cossack (@aussiecossack) December 20, 2023
🛢Western ships can either sail 15,000 miles around Africa, go via Russia's Northern artic route or rail via Russia.
🤣Putin wins again. pic.twitter.com/ADmf7tw7fn
Καθώς οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες διακόπτουν τις δραστηριότητές τους στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των αυξημένων κινδύνων ασφαλείας, η Ευρώπη αντιμετωπίζει τις πιο άμεσες και σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις. Η αναδρομολόγηση των φορτίων γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, συνέπεια των ανησυχιών για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, θέτει σημαντικές προκλήσεις. Η εναλλακτική αυτή λύση δεν είναι μόνο μακρύτερη και ακριβότερη, αλλά απειλεί επίσης να διαταράξει τις λεπτοδουλεμένες αλυσίδες εφοδιασμού από τις οποίες εξαρτώνται οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες.
South African piracy is about to go limit up
— zerohedge (@zerohedge) December 20, 2023
Η Ερυθρά Θάλασσα, ιστορικά μια βασική διαδρομή για τη δυτική ναυτιλία, είναι μάρτυρας μιας ανεπαίσθητης αλλά βαθιάς αλλαγής στη δυναμική της ισχύος. Η ικανότητα της Ρωσίας να πλοηγείται και να αξιοποιεί το γεωπολιτικό τοπίο, σε συνδυασμό με τη στοχευμένη φύση των επιθέσεων των Χούτι, υποδηλώνει μια αναδιάταξη της επιρροής. Η Δύση βλέπει να χάνει τη λαβή της σε μια κρίσιμη εμπορική οδό, καθώς η Ρωσία ενισχύει τα ερείσματά της.
Το εξελισσόμενο σενάριο απαίτησε μια συνολική αναθεώρηση των μέτρων ασφαλείας. Τίθεται το καίριο ερώτημα: Ποια μέτρα μπορούν να ληφθούν για τη διασφάλιση των κρίσιμων εμπορικών οδών σε αυτό το μεταβαλλόμενο τοπίο; Προκύπτει μια συναρπαστική πρόταση - η ανάπτυξη στρατιωτικών σκαφών σε στρατηγικές νηοπομπές μαζί με εμπορικά πλοία. Αυτό το προληπτικό μέτρο εξασφαλίζει την ασφαλή διέλευσή τους από την Ερυθρά Θάλασσα, επεκτείνοντας την προστασία ακόμη και κατά τη διέλευση προς τη ζωτικής σημασίας διώρυγα του Σουέζ.
Μια άλλη ρεαλιστική επιλογή που βρίσκεται στο τραπέζι περιλαμβάνει την εναέρια κάλυψη από συγκεκριμένες ναυτικές δυνάμεις, στρατηγικά τοποθετημένες για τη φύλαξη καθορισμένων περιοχών αυτής της θαλάσσιας διαδρομής. Με βάση τα ιστορικά προηγούμενα, ιδίως τις εμπειρίες από την αντιμετώπιση της πειρατείας, η δημιουργία νηοπομπών αναδεικνύεται ως μια ιδιαίτερα αποτελεσματική μέθοδος για τη θωράκιση της εμπορικής ναυτιλίας.
Εν μέσω αυτών των ταραγμένων υδάτων, η Δύση βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς πρέπει να αντιμετωπίσει όχι μόνο τις φυσικές προκλήσεις αλλά και τα διαφοροποιημένα ρεύματα της γεωπολιτικής. Η επιτακτική ανάγκη έγκειται στην έντονη επίγνωση των εξελισσόμενων συνθηκών και των στρατηγικών εκτιμήσεων που διαδραματίζονται. Σε ένα τοπίο όπου το παγκόσμιο εμπόριο διασταυρώνεται με τις γεωπολιτικές πολυπλοκότητες, η ικανότητα προσαρμογής και εφαρμογής αποτελεσματικών μέτρων ασφαλείας καθίσταται υψίστης σημασίας.
Η Ερυθρά Θάλασσα, που κάποτε αποτελούσε σύμβολο του απρόσκοπτου εμπορίου, τώρα αποτελεί σύμβολο προσαρμοστικότητας και ανθεκτικότητας απέναντι στις εξελισσόμενες παγκόσμιες δυναμικές.
Η στροφή της Ρωσίας στην Αρκτική
Εν τω μεταξύ, η Ρωσία αναδιαμορφώνει τις μεταφορές πετρελαίου μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (NSR) προς την Κίνα, παρακάμπτοντας τις κυρώσεις και αξιοποιώντας τις δυνατότητες εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων. Η NSR, που εκτείνεται σε απόσταση 3.500 μιλίων κατά μήκος της ρωσικής αρκτικής ακτής, προσφέρει ταχύτερη διαδρομή προς το λιμάνι Rizhao της Κίνας, καθώς διαρκεί μόλις 35 ημέρες - 10 ημέρες λιγότερο από την παραδοσιακή νότια διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Το κίνητρο της Ρωσίας έγκειται στα σημαντικά πλεονεκτήματα της μείωσης του χρόνου και του κόστους των καυσίμων, παρουσιάζοντας μια ελκυστική εναλλακτική λύση για τις εξαγωγές πετρελαίου της.
Is the Suez Canal-Red Sea route becoming a little tricky for Europe-Asia trading? Europe could consider another one: 🇷🇺Russia’s Arctic route! Europe could even ask nicely😆to use one of Russia’s nuclear-powered icebreakers, which are already helping 🇷🇺 fuel exports to Asia. pic.twitter.com/aGUu8l38Qt
— Tony Norfield (@StubbornFacts) December 20, 2023
Η Rosatom, η οποία επιβλέπει την NSR, τονίζει ότι τα πλοία που δεν ανήκουν στην κατηγορία Ice μπορούν πλέον να πλεύσουν με ασφάλεια στη διαδρομή κατά τη διάρκεια των βελτιωμένων συνθηκών το καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Αυτή η στρατηγική στροφή υποδηλώνει πως η Ρωσία διερευνά τη χρήση πλοίων που δεν ανήκουν στην κατηγορία ice, αναμορφώνοντας δυνητικά τις συμβατικές ναυτιλιακές πρακτικές στην Αρκτική.
Η προληπτική στάση της Ρωσίας αποδεικνύεται περαιτέρω από την επέκταση του σκοτεινού στόλου της, εξασφαλίζοντας τη συνέχιση των πετρελαϊκών εσόδων παρά τις κυρώσεις. Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Yuri Trutnev αναμένει μια χρονιά-ρεκόρ για την NSR, με τον κύκλο εργασιών των εμπορευματικών μεταφορών να αναμένεται να ξεπεράσει τα 36 εκατομμύρια τόνους - εννεαπλάσια αύξηση από το 2015.
Ωστόσο, οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται, ιδίως στον τομέα της ασφάλισης, λόγω των κυρώσεων που διαταράσσουν την κάλυψη των ρωσικών πλοίων. Ο Trutnev προτείνει μια συλλογική προσπάθεια μεταξύ της Ρωσίας και της Κίνας για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, τονίζοντας τη δυνατότητα των κινεζικών εταιρειών να προσφέρουν εναλλακτική ασφάλιση για τα ρωσικά πλοία που πλέουν στην NSR. Καθώς η Ρωσία προετοιμάζεται για ναυσιπλοΐα όλο το χρόνο μέσω της NSR με τα πυρηνικά παγοθραυστικά της, η Αρκτική γίνεται ένα κομβικό στάδιο τόσο για την οικονομική ανθεκτικότητα όσο και για τους γεωπολιτικούς ελιγμούς. Αυτή η στρατηγική στροφή στην Αρκτική όχι μόνο προστατεύει τη Ρωσία από τις κυρώσεις, αλλά και τοποθετεί την NSR ως μετασχηματιστική δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλιακή δυναμική.