Piero Messina - southfront.press / Παρουσίαση Freepen.gr
Από τις 8 Ιανουαρίου, οι Γερμανοί αγρότες έχουν αποκλείσει πόλεις και δρόμους σε ολόκληρη τη χώρα, χρησιμοποιώντας τρακτέρ και φορτηγά, για να διαμαρτυρηθούν για τις περικοπές στις φορολογικές επιδοτήσεις, ξεκινώντας μια σειρά απεργιών που έχουν αφήσει την κυβέρνηση Σολτς σε δύσκολη θέση.
Σύμφωνα με τον Joachim Rukwied, επικεφαλής της γερμανικής ένωσης αγροτών, "Αυτό είναι μόνο το πρώτο βήμα. Η θέση μας παραμένει αμετάβλητη: και οι δύο προτάσεις περικοπών πρέπει να φύγουν από το τραπέζι, πρόκειται επίσης για τη μελλοντική βιωσιμότητα της βιομηχανίας μας και το ερώτημα αν η εγχώρια παραγωγή τροφίμων είναι ακόμη απαραίτητη".
Στο Βερολίνο, τα πρώτα τρακτέρ έφτασαν μπροστά από την Πύλη του Βρανδεμβούργου το βράδυ της Κυριακής. Ακόμη και στη Βαυαρία, χιλιάδες τρακτέρ βρίσκονται στους δρόμους διαμαρτυρόμενα από τις πρώτες πρωινές ώρες. Η κινητοποίηση, την οποία κάλεσε η Γερμανική Ένωση Αγροτών (DBV), θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιανουαρίου, αλλά έχει ήδη παραλύσει την κυκλοφορία σε πολλές γερμανικές πόλεις.
Πρόκειται για την πρώτη από μια σειρά διαδηλώσεων κατά της δημοσιονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Από τις 10 Ιανουαρίου έχουν προγραμματιστεί τριήμερες απεργίες στα σιδηροδρομικά δίκτυα, απαραίτητο πλαίσιο για την κινητικότητα των Γερμανών πολιτών.
Η διαμαρτυρία των αγροτών προκάλεσε επίσης οδοφράγματα στα σύνορα μεταξύ Γερμανίας και Πολωνίας, Τσεχικής Δημοκρατίας και Γαλλίας. Κομβόι τρακτέρ έφτασαν στο Μόναχο, το Αμβούργο, τη Βρέμη και την Κολωνία.
Η γερμανική πολιτικοοικονομική κρίση εξερράγη στο τέλος του έτους, όταν το γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο κήρυξε άκυρο τον δεύτερο συμπληρωματικό προϋπολογισμό της χώρας για το 2021. Οι δικαστές της Καρλσρούης έκριναν παράνομη τη χρήση οικονομικών πόρων για την πανδημική κρίση υπέρ της πράσινης μετάβασης. Μια περικοπή 60 δισεκατομμυρίων ευρώ που ανάγκασε τη γερμανική κυβέρνηση να ξαναγράψει τον προϋπολογισμό, επειδή ο νόμος προβλέπει περιθώριο χρέους που περιορίζεται στο 0,35% του ΑΕΠ σε διαρθρωτικούς όρους, δηλαδή μετά τις κυκλικές προσαρμογές. Τελικά, για να τα βγάλει πέρα, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να περικόψει τις δαπάνες κατά 17 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα χρήματα αυτά βρέθηκαν από την περικοπή των οικονομικών επιδοτήσεων για τη γεωργία.
Αυτή η πολιτική συμφωνία, που επιτεύχθηκε μετά από εβδομάδες εσωτερικών διαπραγματεύσεων το Δεκέμβριο του 2023, προκάλεσε την οργή των αγροτών που αισθάνθηκαν ότι τιμωρήθηκαν από την περικοπή των απαλλαγών από τους φόρους καυσίμων και οχημάτων. Επί του παρόντος, οι αγρότες λαμβάνουν αποζημίωση για τους φόρους που πληρώνουν για το ντίζελ κίνησης για γεωργική χρήση και απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου αυτοκινήτων για τα γεωργικά οχήματα.
Η κυβέρνηση προσπάθησε να βρει μια λύση, μεταθέτοντας την ακύρωση των επιδοτήσεων για το 2026. Μια πρόταση που δεν έπεισε τα συνδικάτα του αγροτικού τομέα, τα οποία αποφάσισαν ως εκ τούτου να προκαλέσουν την κυβέρνηση με απεργία.
"Η μείωση των επιδοτήσεων θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της τροφικής αλυσίδας", δήλωσε ο Joachim Rukwied, πρόεδρος της DBV.
Η γενική αξία των προβλεπόμενων περικοπών στον αγροτικό τομέα ανέρχεται σε ένα ποσό κοντά στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι αγρότες αισθάνονται εξαπατημένοι και παρακολουθούν τι συμβαίνει στην Ανατολή. Ενώ από τη μία πλευρά η κυβέρνηση υπό τον Σολτς τιμωρεί την αγροτική παραγωγή, από την άλλη δεν δυσκολεύτηκε να διαθέσει ένα τερατώδες ποσό για την προμήθεια όπλων στο Κίεβο. Είναι αδύνατο να μην το λάβουμε αυτό υπόψη μας.
Τον Οκτώβριο, μάλιστα, η γερμανική κυβέρνηση διέθεσε οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ για στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία. Πρόκειται για το ποσό που χρειάζεται η Γερμανία για να διασφαλίσει ότι οι αμυντικές δαπάνες υπερβαίνουν το όριο του 2% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, ένα όριο που όλα τα μέλη του ΝΑΤΟ οφείλουν να υποσχεθούν για να είναι μέλη του Βορειοατλαντικού Συμφώνου. Η Γερμανία είναι ήδη ο μεγαλύτερος στρατιωτικός υποστηρικτής της Ουκρανίας στην Ευρώπη, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο υπολείπεται μόνο των Ηνωμένων Πολιτειών. Σύμφωνα με στοιχεία που ανακτήθηκαν από το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία, το Βερολίνο έχει διοχετεύσει μέχρι στιγμής περισσότερα από 17 δισεκατομμύρια ευρώ σε άμεση στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία. Στο πακέτο περιλαμβάνονται άρματα μάχης Leopard 2 και τεθωρακισμένα οχήματα πεζικού Marder.Αποστέλλονται επίσης αντιπυραυλικά συστήματα Iris-T και Patriot, αντιαεροπορικά πυροβόλα Gepard και πολλαπλοί εκτοξευτές πυραύλων. Σύμφωνα με πηγές που είδε το Bloomberg, τα γερμανικά σχέδια περιλαμβάνουν μαχητικά αεροσκάφη F-35 της Lockheed Martin Corporation, το ισραηλινό σύστημα αεράμυνας Arrow και ελικόπτερα Chinook.
Η κρίση της Γερμανίας, ωστόσο, έχει ακόμη βαθύτερες ρίζες. Η σημερινή επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας αφορά τη "γεωπολιτική" επιλογή του καγκελάριου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας Βίλι Μπραντ, ο οποίος τη δεκαετία του 1970 ξεκίνησε μια διαδικασία εξομάλυνσης και στη συνέχεια ενίσχυσης των δεσμών με τις χώρες του Ανατολικού Μπλοκ. Με την έξοδο της ΕΣΣΔ, η νεοσύστατη Ρωσική Ομοσπονδία μπόρεσε επίσης να επωφεληθεί από αυτή την προνομιακή σχέση. Έτσι, η Γερμανία είχε πρόσβαση σε προμήθειες ορυκτών καυσίμων, εκ των οποίων το σημαντικότερο ήταν το φυσικό αέριο, σε ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με εκείνες άλλων δυτικών χωρών. Με αυτόν τον τρόπο μπόρεσε να τροφοδοτήσει την ανάπτυξη και ενίσχυση του μεταποιητικού και βαρέος τμήματος της βιομηχανίας της, δημιουργώντας πολύ σημαντικούς οικονομικούς και υποδομικούς δεσμούς (αγωγοί φυσικού αερίου) με τη Ρωσία, δεσμούς που διακόπηκαν εν μέρει με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, διακόπτοντας μια σχέση δεκαετιών και κερδοφόρα.
Το ξέσπασμα της ουκρανικής κρίσης και η επακόλουθη κρίση στις σχέσεις της Ρωσίας με τις χώρες του ΝΑΤΟ επιδείνωσε περαιτέρω τα προβλήματα που σχετίζονται με την προμήθεια πρώτων υλών, τόσο των "παραδοσιακών", όπως τα ορυκτά καύσιμα, όσο και των "νέων", που χρησιμοποιούνται για την ενεργειακή μετάβαση που προωθούν οι Βρυξέλλες.
Η απώλεια σταθερών και ασφαλών προμηθειών αποτελεί επομένως έναν πρώτο σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει τη γερμανική οικονομία. Για παράδειγμα, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος αποτελούσε ανέκαθεν πυλώνα της βιομηχανίας του Βερολίνου, υπέστη μείωση της παραγωγής κατά 35% τη διετία 2020-2022 σε σύγκριση με την προηγούμενη διετία, λόγω του συνδυασμού της έλλειψης εξαρτημάτων και της στρατηγικής στροφής της παραγωγής προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι βιομηχανίες με υψηλή κατανάλωση ενέργειας, όπως οι χαλυβουργίες και ο χημικός τομέας, έχουν υποφέρει περισσότερο από τις επιπτώσεις της απώλειας του φθηνού ρωσικού φυσικού αερίου, σε τέτοιο βαθμό που απευθύνθηκαν απευθείας στην κυβέρνηση για να αναχαιτίσει το υψηλό ενεργειακό κόστος, ιδίως όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Από αυτή την άποψη, πρέπει να θυμηθούμε τα λόγια του διευθύνοντος συμβούλου της BASF, Martin Brudermüller, ο οποίος, στο άκουσμα της είδησης του διαχωρισμού της Γερμανίας από το ρωσικό φυσικό αέριο, δήλωσε: "Θέλουμε συνειδητά να καταστρέψουμε ολόκληρη την οικονομία μας;".
Το γεγονός πως η Γερμανία είναι ο στρατιωτικός κόμβος του ΝΑΤΟ στην καρδιά της Ευρώπης έχει ένα τίμημα. Ένα τίμημα που οι Γερμανοί αγρότες δεν θέλουν πλέον να πληρώσουν σήμερα. Η διαμαρτυρία των Γερμανών αγροτών δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Ένα κύμα διαμαρτυρίας κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των τρελών πολιτικών της ενάντια στον αγροτικό κόσμο ξεκινάει ακριβώς από την ύπαιθρο της Γηραιάς Ηπείρου.
Όπως και οι Γερμανοί συνάδελφοί τους, έτσι και οι Γάλλοι αγρότες διαμαρτύρονται για τις περικοπές: πριν από ένα μήνα, πολλά πεντάκιλα κοπριάς αγελάδων πετάχτηκαν στα Ηλύσια Πεδία και μπροστά από τα Ηλύσια, γεγονός που έχει γίνει σύμβολο της οργής των Γάλλων αγροτών. Η κοπριά, μαζί με άχυρο, χρησιμοποιημένα ελαστικά και άλλα είδη υλικών και αποβλήτων, χύθηκε για να μπλοκάρει τις εισόδους των ταχυφαγείων, των εφοριών και των υπηρεσιών κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και ορισμένων μεγάλων οδικών αρτηριών. Στις Κάτω Χώρες και το Βέλγιο, οι διαμαρτυρίες των αγροτών χρονολογούνται από τον Μάρτιο του 2023. Και στις δύο περιπτώσεις, συμμετείχαν χιλιάδες και χιλιάδες διαδηλωτές. Συγκεκριμένα, στην Ολλανδία υπολογίζεται ότι στις 11 Μαρτίου 2023, δέκα χιλιάδες άνθρωποι διαδήλωσαν στο κέντρο της Χάγης, της πόλης όπου εδρεύει η ολλανδική κυβέρνηση, για να αντιταχθούν σε ένα μέτρο το οποίο, εάν εγκριθεί από την κυβέρνηση, θα προέβλεπε την επιδείνωση των οικονομικών βαρών για όλους τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους που χρησιμοποιούν λιπάσματα που περιέχουν άζωτο και κτηνοτροφικά απόβλητα, τα οποία θεωρούνται από τις κύριες αιτίες των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Βάσει του νόμου, οι ολλανδικές γεωργικές εκμεταλλεύσεις θα πρέπει να μειώσουν κατά το ένα τρίτο τα 100 εκατομμύρια κεφάλια βοοειδών, χοίρων και πουλερικών που εκτρέφονται: σύμφωνα με εκτιμήσεις του κινήματος των αγροτών, αυτό θα οδηγήσει στο κλείσιμο 11.200 εκμεταλλεύσεων, εάν δεν ανακατασκευαστούν οι δραστηριότητες αυτές. Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση είχε επίσης διατυπώσει την πρόταση να τις αναλάβει, αλλά προς το παρόν ελάχιστοι έχουν συμφωνήσει.