Ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλεί πονοκέφαλο στην Ευρώπη, και μαντέψτε ποιος αισθάνεται την πίεση περισσότερο; Ναι, οι αγρότες. Ωστόσο, δεν το δέχονται με σταυρωμένα τα χέρια. Οι αγρότες, οι φορτηγατζήδες και οι μεταφορείς συσπειρώνονται για να πουν: "Για στάσου, γιατί στέλνουμε βοήθεια στην Ουκρανία, όταν αυτή κάνει άνω κάτω τα δικά μας χωράφια;". Φαίνεται ότι τα χωράφια δεν είναι τα μόνα πράγματα που αναστατώνονται αυτές τις μέρες. Τι συμβαίνει με αυτή τη σύγκρουση μεταξύ βοήθειας και γεωργίας; Ας το αναλύσουμε.
Vedica Singh - tfiglobalnews.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Ας πάμε πίσω στο περασμένο έτος, όταν οι αγρότες στην Ολλανδία βγήκαν στους δρόμους και συγκλόνισαν το έθνος. Περίπου 40000 αγρότες ξεχύθηκαν στην περιοχή της κεντρικής Ολλανδίας κρατώντας πλακάτ και σημαίες για να διαμαρτυρηθούν ενάντια στο πρόσφατα καθορισμένο σχέδιο της κυβέρνησης για τη μείωση των εκπομπών επιβλαβών ρύπων.
Η κυβέρνηση της χώρας ήθελε να μειώσει τις εκπομπές ρύπων, κυρίως οξειδίων του αζώτου και αμμωνίας, κατά 50% σε εθνικό επίπεδο έως το 2030. Οι υπουργοί αποκαλούν την πρόταση "αναπόφευκτη μετάβαση" που αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, του εδάφους και των υδάτων.
Η πρόταση αυτή ανάγκαζε τους αγρότες να μειώσουν τα κοπάδια των ζώων τους και να σταματήσουν εντελώς να εργάζονται. Η Ολλανδία διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες κτηνοτροφικές βιομηχανίες της Ευρώπης, με περισσότερα από 100 εκατομμύρια βοοειδή, κοτόπουλα και χοίρους. Είναι επίσης ο μεγαλύτερος εξαγωγέας κρέατος της ΕΕ.
Ομάδες αγροτών κατεύθυναν τα τρακτέρ τους στις εθνικές οδούς αποκλείοντας τους δρόμους. Οι φορτηγατζήδες στην Πολωνία συμμετείχαν στη διαμαρτυρία, ενισχύοντας την αναστάτωση.
Τον Νοέμβριο, μόνο περίπου 282.000 τόνοι ουκρανικών εξαγωγών πέρασαν τα πολωνικά σύνορα. Δεν επρόκειτο απλώς για μια γενική επιβράδυνση. Σε ορισμένα συνοριακά σημεία ελέγχου, το υπουργείο παρατήρησε ότι οι εξαγωγές έχουν σχεδόν σταματήσει εντελώς. Σε άλλα, έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ. Αυτό σημαίνει ότι σε ορισμένα σημεία περνούν πολύ λίγα.
Πολωνοί φορτηγατζήδες έχουν αποκλείσει τις οδικές διαβάσεις με την Ουκρανία από τις 6 Νοεμβρίου. Οι ενέργειές τους ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή διαμαρτυρία- υπήρχε μια έντονη έκφραση απογοήτευσης από τους Πολωνούς εργάτες. Ένιωθαν πως η Ουκρανία, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τους παίρνει τις θέσεις εργασίας προσφέροντας φθηνότερες υπηρεσίες μεταφοράς. Αυτό ήταν ένα σημαντικό ζήτημα γι' αυτούς, που επηρέαζε τα προς το ζην.
Επιπλέον, η βοήθεια για την Ουκρανία προκαλεί την οργή των αγροτών και στη Γερμανία.
Πρόσφατα οι Γερμανοί αγρότες άρχισαν να βγαίνουν στους δρόμους σε ένδειξη διαμαρτυρίας, διαδηλώνοντας κατά των πρόσφατων μέτρων λιτότητας του καγκελάριου Όλαφ Σολτς. Είναι εξοργισμένοι για τις περικοπές στις επιδοτήσεις ντίζελ και τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τα αγροτικά οχήματα, υποστηρίζοντας ότι αυτό θα σακατέψει τις φάρμες τους.
Οι Γερμανοί αγρότες αψηφούν τις τσουχτερές θερμοκρασίες του Ιανουαρίου για να στείλουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κυβέρνηση: δεν θα επωμιστούν το βάρος των δημοσιονομικών ελλειμμάτων που οι ίδιες οι αρχές επιμελήθηκαν.
Σε ολόκληρη τη Γερμανία, οι αγρότες ενώνονται σε μια εβδομαδιαία διαμαρτυρία κατά των κυβερνητικών μέτρων λιτότητας, φοβούμενοι την επικείμενη κατάρρευση του γεωργικού τομέα λόγω έλλειψης στήριξης.
Η αναταραχή οφείλεται στις πρόσφατες περικοπές στις επιδοτήσεις ντίζελ και στις φορολογικές ελαφρύνσεις για τα γεωργικά οχήματα που εισήγαγε ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση ενός δημοσιονομικού ελλείμματος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Η κίνηση αυτή έχει ωθήσει χιλιάδες ανθρώπους να συγκλίνουν στο Βερολίνο και σε άλλες πόλεις-κλειδιά, με σκοπό να διακόψουν τους αυτοκινητόδρομους με αποκλεισμούς και να κινητοποιήσουν βραδυκίνητες αυτοκινητοπομπές.
Η επικρατούσα διάθεση μεταξύ των Γερμανών αγροτών απορρίπτει ηχηρά την πρόσθετη βοήθεια για την Ουκρανία, και σε μια αναπάντεχη τροπή, οι Γάλλοι αγρότες έχουν προσχωρήσει στη διαφωνία.
Πρόσφατες ειδήσεις αναφέρουν ότι ο διευθυντής του γαλλικού αγροτικού συνδικάτου FNSEA υποστηρίζει τις συνεχιζόμενες διαμαρτυρίες των αγροτών στη Γερμανία, τονίζοντας πως ενώ οι θεμελιώδεις αιτίες των διαμαρτυριών ευθυγραμμίζονται, τα συγκεκριμένα παράπονα διαφέρουν μεταξύ των δύο χωρών.
Οι μεγάλης κλίμακας διαμαρτυρίες των Γερμανών αγροτών, οι οποίες μαίνονται σε όλη τη χώρα από τη Δευτέρα (8 Ιανουαρίου) και έχουν προκαλέσει σοβαρές κυκλοφοριακές διαταραχές, αποτελούν απόηχο ενός κινήματος που έλαβε χώρα στη Γαλλία τον Νοέμβριο, δήλωσε την Τετάρτη ο διευθυντής της FNSEA Αρνό Ρουσό.
"Όλα αυτά τα κινήματα έχουν την ίδια βασική αιτία: το αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της πραγματικότητας των πρακτικών των αγροτών στο έδαφος και των διοικητικών αποφάσεων που συγκεντρώνονται στις Βρυξέλλες, οι οποίες δημιουργούν μια εξέγερση", δήλωσε ο Rousseau.
Στο κίνημα "On marche sur la tête" ("Περπατάμε με το κεφάλι") που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο, περίπου 10.000 πινακίδες στράφηκαν έτσι ώστε τα αυτοκίνητα που εισέρχονταν σε πόλεις να βλέπουν τις πινακίδες στραμμένες προς τα κάτω.
Επιπλέον, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η έξαρση των εισαγωγών από την Ουκρανία, οι Γάλλοι αγρότες ζητούν επίσης από την Επιτροπή της ΕΕ να θεσπίσει ένα σύστημα ανώτατων ορίων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πέντε οργανώσεις που εκπροσωπούν τους παραγωγούς τροφίμων της ΕΕ ζήτησαν από τον Επίτροπο Γεωργίας της ΕΕ να εφαρμόσει έναν μηχανισμό ανώτατων ορίων για τα ευαίσθητα προϊόντα και ότι η ομάδα έχει απελευθερώσει τις εισαγωγές από την Ουκρανία.
Οι ενώσεις δήλωσαν ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για την προστασία των γεωργών της ΕΕ από τις διαταραχές της αγοράς που προκαλούνται από τις εμπορικές παραχωρήσεις προς την Ουκρανία.
Οι εκπρόσωποι των γεωργών, των βιομηχανιών ζάχαρης και πουλερικών, καθώς και των παραγωγών αραβοσίτου και αυγών -των τομέων που επηρεάζονται περισσότερο από τις διαταραχές της αγοράς- συναντήθηκαν με τον Επίτροπο Γεωργίας Janusz Wojciechowski την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου και επιβεβαίωσαν την υποστήριξή τους προς την Ουκρανία. Ωστόσο, προειδοποίησαν ότι οι προσπάθειες βοήθειας "επί του παρόντος κατανέμονται άνισα, με τον γεωργικό τομέα να φέρει δυσανάλογο και μη βιώσιμο βάρος", όπως αναφέρεται σε κοινή δήλωση.
Οι παραγωγοί τροφίμων "δεν θέλουν να είναι η αιτία για διχόνοια", συνεχίζει το κείμενο, και η στήριξη προς την Ουκρανία "θα τεθεί σε κίνδυνο" εάν δεν εγκαταλειφθούν τα υφιστάμενα μέτρα.
Μετά τη στρατιωτική επιχείρηση της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Ιούνιο του 2022, η ΕΕ αφαίρεσε προσωρινά τους περιορισμούς στις εισαγωγές.
Ωστόσο, η εισροή ουκρανικών προϊόντων και τροφίμων στην αγορά της ΕΕ οδήγησε σε πτώση των τιμών σε χώρες της πρώτης γραμμής, όπως η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία.
Επιπλέον, οι Ρουμάνοι αγρότες και οι φορτωτές εμποδίζουν την κυκλοφορία λόγω της δαπανηρής ασφάλισης αστικής ευθύνης.
Μεταφορείς και αγρότες από όλη τη χώρα απέκλεισαν την Τετάρτη περιφερειακούς αυτοκινητόδρομους στο Βουκουρέστι και σε άλλες πόλεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα υποχρεωτικά σχέδια αστικής ευθύνης, μεταξύ άλλων, και απαίτησαν να ρυθμιστεί το κόστος αυτών των πολιτικών.
Το κύριο παράπονό τους είναι η εξαιρετικά υψηλή τιμή της ασφάλισης αστικής ευθύνης αυτοκινήτου. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μεταφορέων Ρουμανίας (FORT), Augustin Hagiu, τόνισε τη σημασία του καθορισμού ενός περιορισμού των τιμών για τα μέτρα αυτά.
"Η μη διακριτική φορολογική μεταχείριση των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα όσον αφορά το επίδομα στέγασης" αποτελεί ένα άλλο αίτημα.
Οι μεταφορείς τάσσονται επίσης υπέρ της χρήσης της RO-Etransport μόνο για αντικείμενα που ενέχουν σημαντικό οικονομικό κίνδυνο, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της ευρωπαϊκής οδηγίας 2006/112. Επιπλέον, τάσσονται υπέρ της ταχείας ψήφισης της νομοθεσίας αντιντάμπινγκ για την καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού σε όλους τους οικονομικούς τομείς.
Οι συνομιλίες είχαν προγραμματιστεί για το πρωί της Πέμπτης. Οι διαδηλωτές προειδοποίησαν ότι αν οι συνομιλίες με την κυβέρνηση αποτύχουν, θα φέρουν τα φορτηγά τους στην πόλη, καθώς θα διανυκτερεύσουν κατασκηνώνοντας στη ζώνη του Βουκουρεστίου.
Ο Florin Barbu, υπουργός Γεωργίας, δήλωσε ότι δεν έχει λάβει καμία επίσημη αίτηση από το υπουργείο του. Αν και αναγνώρισαν πως συμμετείχαν ορισμένοι αγρότες από τις οργανώσεις τους, οι εκπρόσωποι διαφόρων αγροτικών οργανώσεων δήλωσαν ότι δεν είχαν καμία σχέση με την απρογραμμάτιστη διαδήλωση που είχαν ανακοινώσει αγρότες από διάφορα μέρη της χώρας στο διαδίκτυο.
Με λίγα λόγια, το κλίμα που επικρατεί στην Ευρώπη είναι ξεκάθαρο - οι αγρότες, οι μεταφορείς και οι φορτηγατζήδες αντιτίθενται σθεναρά στη συνεχιζόμενη βοήθεια προς την Ουκρανία, οδηγώντας σε μια εκτεταμένη εξέγερση σε ολόκληρη την ήπειρο.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία πυροδοτεί ένα σωρό προκλήσεις για την Ευρώπη, με τους αγρότες να αναδεικνύονται ως η πιο σημαντικά επηρεαζόμενη ομάδα. Αυτές οι αντιξοότητες έχουν προκαλέσει ένα ενιαίο μέτωπο αγροτών, φορτηγατζήδων και μεταφορέων, αμφισβητώντας έντονα τη λογική της παροχής βοήθειας στην Ουκρανία, όταν αυτή προκαλεί καταστροφές στα δικά τους μέσα διαβίωσης. Η αναταραχή ξεκίνησε με τους Ολλανδούς αγρότες που διαμαρτύρονται για τα σχέδια μείωσης των εκπομπών, ενώ ακολούθησαν οι Πολωνοί φορτηγατζήδες που εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για τις θεωρούμενες απώλειες θέσεων εργασίας στην Ουκρανία. Οι Γερμανοί αγρότες προσχώρησαν πρόσφατα στη μάχη, διαδηλώνοντας κατά των μέτρων λιτότητας, ενώ οι Γάλλοι αγρότες προσχώρησαν εκπληκτικά στη διαφωνία. Το κοινό νήμα σε όλες αυτές τις διαμαρτυρίες είναι η ηχηρή απόρριψη της πρόσθετης βοήθειας προς την Ουκρανία, δημιουργώντας μια εκτεταμένη αναταραχή σε όλη την Ευρώπη.