pixabay / EdenMoon |
Το Russian Market είναι ένα έργο ενός οικονομικού μπλόγκερ, Ελβετού δημοσιογράφου και πολιτικού σχολιαστή με έδρα τη Ζυρίχη. Ακολουθήστε τον στο X @runews - Russia Today / Παρουσίαση Freepen.gr
Οι αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στην Υεμένη την περασμένη εβδομάδα προκαλούν ανησυχίες για τις πιθανές επιπτώσεις στις τιμές του πετρελαίου. Παρά την απεικόνιση των αναταραχών από τα μέσα ενημέρωσης, είναι συνετό να επιδείξουμε προσοχή πριν ισχυριστούμε πρόωρα πως θα υπάρξει σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Η άνοδος κατά 4% των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό πετρέλαιο την Παρασκευή εμπίπτει στη σφαίρα των τυπικών διακυμάνσεων της αγοράς. Είναι ζωτικής σημασίας να προσεγγίσουμε την κατάσταση αυτή με ρεαλισμό, αναγνωρίζοντας ότι οι αλγόριθμοι συναλλαγών αναπροσαρμόζονται ως απάντηση στα εξελισσόμενα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, μια περιοχή που επί του παρόντος κινείται σε αχαρτογράφητα νερά.
Η αμφισβήτηση του επικρατούντος εφησυχασμού της αγοράς είναι απαραίτητη. Ιστορικές περιπτώσεις, όπως η επίθεση του 2019 στις υποδομές πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας στο Abqaiq, επέφεραν μια βραχύβια άνοδο των τιμών του αργού. Η αγορά αναμένει τώρα απτές, φυσικές διακοπές του εφοδιασμού, διαφορετικές από τα περιστατικά στην Ερυθρά Θάλασσα. Η συνεχιζόμενη απώλεια εφοδιασμού στην Ερυθρά Θάλασσα γίνεται διαφορετικά αντιληπτή από την αγορά. Παρά την τελευταία κλιμάκωση με τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο να αντιδρούν στα γεγονότα, παρατηρήσαμε μόνο μια μέτρια άνοδο, καθώς η αγορά δεν αντιλαμβάνεται ακόμη σημαντική απώλεια εφοδιασμού. Μέχρι να φανούν απτές διαταραχές, ένα διαρκές, σημαντικό premium στο γεωπολιτικό κίνδυνο του αργού παραμένει απίθανο.
Περνώντας στο παρόν, η αγορά πετρελαίου φαίνεται να υποβαθμίζει, ίσως δικαιολογημένα αλλά λανθασμένα, τον κίνδυνο η σύγκρουση Χαμάς-Ισραήλ να διαταράξει την προσφορά πετρελαίου. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, δεδομένων των πιθανών επιπτώσεων για το Ιράν. Ένας άλλος παράγοντας που παρακολουθείται στενά είναι ο Λίβανος, όπου ελλοχεύει το ενδεχόμενο ενός ισραηλινο-λιβανέζικου πολέμου, παρουσιάζοντας μια πιθανή αναταραχή στο πετρελαϊκό τοπίο.
Με παραλληλισμούς με τις αρχές της δεκαετίας του 1980, η τρέχουσα κατάσταση στην αγορά πετρελαίου φέρει μακροοικονομικές πληθωριστικές προεκτάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη την επιθυμία του ακριβού πετρελαίου για τις δυτικές οικονομίες, η τρέχουσα προσδοκία για μια άνοδο του αργού τύπου Brent, μεταξύ 82 και 83 δολαρίων ανά βαρέλι τις επόμενες εβδομάδες, μπορεί να είναι λίγο πρόωρη.
Οι αρχές της δεκαετίας του 1980 σηματοδότησαν μια κομβική εποχή για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, καθώς μετακινήθηκε από τις διαταραχές της ενεργειακής κρίσης της δεκαετίας του 1970 σε μια περίοδο σταθεροποίησης και μείωσης των τιμών. Τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου αναδείχθηκαν ως κρίσιμες εγγυήσεις κατά τη διάρκεια των αβεβαιοτήτων εφοδιασμού. Κάνοντας παραλληλισμούς με το σημερινό τοπίο, με τα στρατιωτικά χτυπήματα και τις γεωπολιτικές εντάσεις να κλιμακώνονται, τα διδάγματα από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 υπογραμμίζουν τη διαρκή σημασία των στρατηγικών αποθεμάτων και την αναγκαιότητα προσαρμοστικών παγκόσμιων ενεργειακών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των σύγχρονων αβεβαιοτήτων και τη διατήρηση ενός ασφαλούς εφοδιασμού πετρελαίου.
Μετά τα σοκ της δεκαετίας του 1970, η αγορά πετρελαίου γνώρισε μια δραματική άνοδο των τιμών κατά τη διάρκεια της περιόδου 1979-1980. Ωστόσο, στις αρχές της δεκαετίας του 1980 σημειώθηκε μια αξιοσημείωτη αντιστροφή αυτής της τάσης, η οποία χαρακτηρίστηκε από μια σημαντική πτώση που κορυφώθηκε με την περιβόητη κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου το 1986. Αυτή η αλλαγή στην πορεία υπογραμμίζει την περίπλοκη δυναμική της αγοράς πετρελαίου κατά την περίοδο αυτή, η οποία διέσχιζε τη μεταβλητότητα και τελικά την πτώση.
Το αποκορύφωμα προκάλεσε μια στροφή, καθώς οι καταναλωτές υιοθέτησαν εναλλακτικές λύσεις, οδηγώντας σε σημαντική μείωση της συνολικής κατανάλωσης πετρελαίου. Ταυτόχρονα, προέκυψε υπερπροσφορά, η οποία οφειλόταν στην αυξημένη παραγωγή από χώρες εκτός ΟΠΕΚ, ιδίως τις ΗΠΑ. Σε απάντηση, ο ΟΠΕΚ, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, έδωσε προτεραιότητα στο μερίδιο αγοράς έναντι της στήριξης των τιμών, επιφέροντας μια ταχεία κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου. Η επακόλουθη οικονομική αναταραχή επηρέασε τις οικονομίες που εξαρτώνται από το πετρέλαιο, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την ανάπτυξη στις χώρες που εισάγουν πετρέλαιο. Παρά τις προσπάθειες του ΟΠΕΚ να σταθεροποιήσει τις τιμές μέσω ποσοστώσεων παραγωγής, η εσωτερική δυναμική έγινε περίπλοκη, καθώς οι χώρες μέλη ακολουθούσαν διαφορετικές στρατηγικές. Τα διαρκή διδάγματα από τη δεκαετία του 1980 εξακολουθούν να επηρεάζουν τις παγκόσμιες ενεργειακές πολιτικές, δίνοντας έμφαση στην προσαρμοστικότητα και τη διαφοροποίηση στη συνεχώς εξελισσόμενη πετρελαϊκή βιομηχανία.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα απαιτεί προσεκτική εξέταση- οι διαταραχές ήδη αντανακλούν στον πυρήνα της ΕΕ. Δημοσιεύματα του Reuters, όπως η διακοπή των εργασιών της Tesla στο εργοστάσιο του Model Y κοντά στο Βερολίνο λόγω προσαρμογών στην αλυσίδα εφοδιασμού λόγω των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, υπογραμμίζουν τον απτό αντίκτυπο των γεωπολιτικών γεγονότων στις βιομηχανίες.
Με περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου να διέρχεται από το διάδρομο της Ερυθράς Θάλασσας, οποιαδήποτε διαταραχή σε αυτή τη ζωτικής σημασίας διαδρομή σημαίνει πρόβλημα. Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν πως ο όγκος του εμπορίου έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό, γεγονός που αναγκάζει τα πλοία να κάνουν μακρύτερα ταξίδια. Αυτό δεν είναι απλώς μια θαλάσσια ταλαιπωρία- είναι ένας πιθανός πρόδρομος πληθωριστικών πιέσεων. Οι μακρύτερες θαλάσσιες διαδρομές μειώνουν την ικανότητα του στόλου να παραδίδει τα αγαθά άμεσα, ένα ανησυχητικό σενάριο για χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από εισαγόμενα αγαθά, όπως η ΕΕ ή το Ηνωμένο Βασίλειο.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, ο αντίκτυπος στις τιμές του πετρελαίου, προς το παρόν, φαίνεται να περιορίζεται. Παραμένουν σταθερές, ακόμη και χαμηλότερες από ό,τι πριν από μερικούς μήνες, σε αντίθεση με το χάος που προκλήθηκε όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων "Ever Given" απέκλεισε τη διώρυγα του Σουέζ για έξι ημέρες το Μάρτιο του 2021. Εκείνο το περιστατικό άφησε εκατοντάδες πλοία κολλημένα σε αγκυροβόλιο και φέρεται να εμπόδισε το παγκόσμιο εμπόριο κατά 9 δισεκατομμύρια δολάρια για κάθε ημέρα διακοπής. Η διαφορά έγκειται στη σημερινή ανθεκτικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού, σε αντίθεση με τα προβληματικά δίκτυα του παρελθόντος.
Η ΕΕ δικαίως ανησυχεί για τις πιθανές επιπτώσεις των διαταραγμένων εμπορικών διαδρομών, τις προσαρμογές της αλυσίδας εφοδιασμού και τους γεωπολιτικούς κινδύνους στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επενδυτές, οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις παρακολουθούν με εγρήγορση την κατάσταση, αναγνωρίζοντας τις εκτεταμένες συνέπειές της στη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου.
Η αντίδραση της αγοράς ήταν άμεση, με αυξημένη μεταβλητότητα στις τιμές του πετρελαίου, προκαλώντας κερδοσκοπική συμπεριφορά. Οι έμποροι τοποθετούνται στρατηγικά, γεγονός που είναι εμφανές στην αγορά spreads δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς για το αργό τύπου Brent. Αυτό εισάγει ένα πρόσθετο επίπεδο απρόβλεπτου σε μια ήδη δυναμική αγορά πετρελαίου, επηρεάζοντας τόσο τους επενδυτές όσο και τους καταναλωτές.
Οι οικονομικές επιπτώσεις επεκτείνονται πέρα από το πετρέλαιο, λαμβάνοντας υπόψη το ρόλο της Ερυθράς Θάλασσας ως ζωτικής σημασίας αγωγού για το παγκόσμιο εμπόριο, υπεύθυνο για το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης. Η κλιμακούμενη αστάθεια μπορεί να διαταράξει τη ροή των αγαθών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, προκαλώντας ενδεχομένως διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού με αλυσιδωτές επιπτώσεις σε διάφορους κλάδους και οικονομίες.
Οι εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελούν μια πολύπλευρη πρόκληση, που απαιτεί σχεδόν ωριαία παρακολούθηση από τους εμπόρους πετρελαίου. Καθώς αναμένουν τις περαιτέρω εξελίξεις, οι προοπτικές τους παραμένουν σε υψηλή επιφυλακή, έτοιμοι να προσαρμοστούν στους νέους γεωπολιτικούς κινδύνους.