Περίπου στις 2:00 π.μ. της 8ης Οκτωβρίου 2023, οι φορείς εκμετάλλευσης της Φινλανδίας και της Εσθονίας εντόπισαν ξαφνική πτώση της πίεσης στον 77 χιλιομέτρων αγωγό Balticconnector που συνδέει τις δύο χώρες, ο οποίος παίζει βασικό ρόλο στον ενεργειακό εφοδιασμό της Φινλανδίας. Αποδείχθηκε πως ο αγωγός είχε υποστεί ρήξη και πως οι επισκευές δεν θα ήταν εύκολες και θα μπορούσαν να διαρκέσουν έως και έξι μήνες.
Οι αρχές των δύο ενδιαφερόμενων χωρών ξεκίνησαν αμέσως έρευνα και ανακοίνωσαν με ανακοίνωσή τους στις 20 Οκτωβρίου πως ένα εμπορικό πλοίο με κινεζική σημαία και προορισμό τη Ρωσία, το Newnew Polar Bear, βρέθηκε στο επίκεντρο της έρευνας.
Η άγκυρα του πλοίου βρέθηκε κοντά στον αγωγό που έσπασε και το Newnew Polar Bear φωτογραφήθηκε χωρίς άγκυρα στο λιμάνι του Αρχάγγελσκ της Ρωσίας, λίγο μετά το περιστατικό.
Η έρευνα δεν μπόρεσε μέχρι στιγμής να αποδείξει αν το περιστατικό ήταν τυχαίο ή σκόπιμο, αλλά τα κράτη της βόρειας Ευρώπης το βλέπουν ως ένα ακόμη παράδειγμα υβριδικού πολέμου.
"Αυτό θα πρέπει να θεωρηθεί ως δοκιμή, διότι έδειξε πόσο τεχνικά είναι δυνατόν να καταστραφεί μια υποθαλάσσια υποδομή, η οποία είναι κρίσιμη και αρκετά δύσκολη. Σε ένα ορισμένο στάδιο μιας κρίσης, ένας αντίπαλος μπορεί να προσπαθήσει να καταστρέψει αυτή την υποδομή με πολλούς τρόπους και τέτοιες τεχνικές μπορεί να περιλαμβάνουν: ένα εμπορικό πλοίο και την άγκυρά του", δήλωσε ο Jukka Savolainen, εμπειρογνώμονας στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας για την Καταπολέμηση Υβριδικών Απειλών με έδρα το Ελσίνκι.
Το περιστατικό του Balticconnector δεν ήταν το πρώτο που αποκάλυψε την ευπάθεια των υποθαλάσσιων υποδομών. Ήδη σε απάντηση στην έκρηξη του Σεπτεμβρίου του 2022 με στόχο τον αγωγό Nord Stream, το ΝΑΤΟ δημιούργησε ένα όργανο για τον εντοπισμό απειλών σε κρίσιμες υποδομές σε πραγματικό χρόνο, με τη συμμετοχή των αρμόδιων κυβερνήσεων και ιδιωτικών εταιρειών.
Ωστόσο, στην περίπτωση του Newnew Polar Bear, το πλοίο δεν αναγνωρίστηκε ως απειλή επειδή δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στις κινήσεις του.
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι φινλανδικές και οι εσθονικές αρχές προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με το πλήρωμα του πλοίου, αλλά δεν έλαβαν καμία απάντηση, οπότε ζήτησαν τη βοήθεια των κινεζικών αρχών για να τους ανακρίνουν.
Όμως οι χώρες της βόρειας Ευρώπης δεν περιμένουν να δουν τι θα βρουν οι ερευνητές. Δέκα χώρες, συμπεριλαμβανομένων των σκανδιναβικών και βαλτικών κρατών, καθώς και της Βρετανίας και της Ολλανδίας, έχουν ξεκινήσει κοινή ναυτική αποστολή για την προστασία των υποβρύχιων υποδομών.
🇸🇪 Finska & svenska marinen utvecklar sina förmågar till sjöoperationer tillsammans även i Freezing Winds 23. Den svenska marinchefen, konteramiral Ewa Skoog Haslum, inspekterade övningen idag. Inspirerande möten mellan experter till sjöss! #FRWI23 #Marinen #Tillsammans pic.twitter.com/I5gpjN4JF3
— Merivoimat - Finska Marinen - The Finnish Navy (@Navyfi) November 27, 2023